SEPTYNIOS MENO DIENOS

2007-06-08 nr. 759

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Milda Valentaitė
Sudervės kryptis
9

Muzika 
• Rima Povilionienė
Iškalbinga Vilniaus festivalio misija
• Rasa Vilimaitė
Muzika po Šiaurės dangumi
2
• Kamilė Rupeikaitė
Premjera mažiesiems žiūrovams
1
• Pristatyta knyga apie Onutę Narbutaitę
• J.S. Bacho „Pasija pagal Joną“
• Šeimyninis muzikavimas2
• KONCERTAI

Dailė 
 Milda Žvirblytė
Gotai, apokalipsė, šių dienų kultūra
20
• Miglė Užkurnytė
Išlaikant keistumo dvasią
• Lietuva Venecijos bienalėje6
• PARODOS2

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Scenos aristokratas Laimonas Noreika (1926–2007)
• Daiva Šabasevičienė
Spektaklis apie teatro ašaras ir juoką
• Trečiasis Druskininkų teatro festivalis2
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Pirmo laipsnio susitikimai su kinu
• Reikia draugauti
• Prisimenant Bernhardą Wicki
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Vilnius - Europos kultūros sostinė 
• Lincas – Vilnius: bendras skambesys
• VEKS tarybos kreipimasis

Pasaulyje 
• Eglė Mikalajūnaitė
Kylanti (nebe)periferija
2

Anonsai 
• Priimamos paraiškos 2008-ųjų Europos kultūrų dialogo metų nacionalinio projekto įgyvendinimo partnerių atrankai
• Europos kultūros programų centras kviečia

Dailė

Gotai, apokalipsė, šių dienų kultūra

VDA Tapybos katedros bakalaurų diplominiai darbai

Milda Žvirblytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Eglė Nedzinskaitė. „Paklydusio vaizdo paieškos“

Gegužės pabaigoje Vilniaus dailės akademijos Tapybos katedros bakalaurai apsigynė savo diplominius darbus. Į akis ypač krenta daugumą kūrinių jungiantis bruožas – tai pesimistinės nuotaikos, mirties motyvai ir slogutis. Emigracija, netikrumas dėl ateities, nepasitenkinimas esamomis sąlygomis skatina grėsmės nuojautas, o tai tampa meninių strategijų dalimi.

Vienas ryškiausių šios kartos tapybos bruožų – nedidelio formato paveikslai, kurių pasirinkimą dažniausiai lemia intymus turinys (tai būdinga ir šiek tiek vyresniems – A. Zakarauskui ar A. Bagdžiūnaitei). Pavyzdžiui, Eglės Nedzinskaitės paveikslai – intravertiški (tarsi pastabos sau) ir fragmentiški: paveikslų motyvai yra tarsi vieno, didesnio vaizdo detalė: jos žvilgsnis koncentruojasi ties švarko kišene, kulkų paliktomis skylėmis kūne, smulkiais vabalais ant vandens paviršiaus ir pan. Kiti jos kolegos renkasi tapymo, kaip kolekcionavimo, strategijas: Adomas Danusevičius tapo pavienius banalius daiktus ir siekia objektyvumo, Živilė Avižienytė – apatinius drabužius kaip fetišo objektus, Jolita Rožanskaitė – užguitus vaikus. Jie renkasi tiesioginio tikrovės rodymo strategijas.

Fragmentiški motyvai, intymus jų turinys arba, kaip pasakytų Kostas Bogdanas, „šnabždesiai“, tapo viena populiariausių paveikslinių strategijų, todėl pradeda pernelyg kartotis. Tačiau atrandamos ir išnaudojamos įvairios paveikslų eksponavimo strategijos – pavyzdžiui, E. Nedzinskaitės vienas darbas retai būna savarankiškas. Jis reikalauja sugretinimo su kitais paveikslais. Eglė iš jau nutapytų darbų konstruoja vis naujas istorijas ir žaidimo taisykles, nors paveikslą kuria dažniausiai neturėdama visos istorijos. Vieną iš jos sukonstruotų istorijų – „Paklydusio vaizdo paieškos“ – perskaityti sunku: pasakojimas pernelyg užslaptintas, siužetinė linija plėtojama intuityviai, nelinijiškai, mintis nutrūksta. Žiūrovas lieka anapus autorės nustatytų žaidimo taisyklių, kitaip tariant, suvedžiotas. Tokią strategiją autorė renkasi sąmoningai. Trūkinėjanti mintis jos pasakojamoje istorijoje yra išprovokuota nūdienos žmogui būdingos pasaulėjautos, tai – sužeistos, pasauliu nusivylusios vaizduotės padarinys. Sugretindama nutapytą portretą su paveikslais, kuriuose vaizduojamos smulkios tikrovės detalės, ji tarsi teigia, kad žmogus jai toks pat negyvas, kaip ir kitas objektas, kad ji siekia nuasmeninti žmogų, pabrėždama smurtinį civilizacijos pobūdį. Kurdama ir vėl iš naujo perkurdama žaidimo taisykles tarp pačių darbų, ji tarsi teigia ir visuomenės susvetimėjimą. Menas pasaulio nepadaro geresnio – tokią mintį siūlo Eglės darbai. Todėl nestebina ir tai, kokią vietą ji pasirenka kūriniams eksponuoti: apleistas palėpių erdves ir kitokius užkaborius. Taip ji akcentuoja savo darbų nereikalingumą.

iliustracija
Kristina Ališauskaitė. „Košmaras“

Tuo tarpu Kristinos Ališauskaitės kūrinys „Košmaras“ veikia tik akistatoje su žiūrovu, nes tik tokiu būdu atsikrato savo blogos energijos. Kūrinį sudaro 44 juodi ir balti (raudona spalva nutapytos tik lūpos) nedidelio formato darbai, sukurti gerai žinomo ekranizuoto komikso „Sin City“ stilistika (komikse vaizduojama nespalvota kriminalinio pasaulio vizija ir kruvini jo personažai). Jeigu Kristinos darbai nepersekiotų žiūrovo savo pasikartojančiu turiniu (44 kartus pavaizduotas tas pats veidas, tik skirtingomis pozomis), stebinčiu, bet tiesiogiai nežiūrinčiu merginos žvilgsniu bei nepasižymėtų skleidžiama niūria nuotaika, šie darbai būtų įprasti hedonistiniai autoportretai, pavyzdžiui, „pati sau mūza“. Ryškiai raudonos merginos lūpos nespalvotame fone veikia žiūrovą kaip dirbtinis masalas. Suvokėjas jaučiasi stebimas, nors akys tiesiogiai į jį nežiūri – žvilgsnis nusuktas į šoną. Kristinos darbas sukelia pamirštą archajišką jutimą, kad esi stebimas kaip auka. Anot autorės, šio kūrinio atsiradimo pagrindas – sapnas. Tokiu būdu autorė tarsi bando pabusti iš savo sapno, išsilaisvinti iš apsėdimo, tiesiog perduodama jį žiūrovui. Kūrinio eksponavimo principas, turintis nuorodų į kortų išdėstymo tvarką pasjanse, byloja apie tai, kad autorė žaidžia ne tik su žiūrovu, bet ir pati su savimi.

iliustracija
Eglė Karpavičiūtė. Be pavadinimo

Viena tapybiškiausių šiųmetės bakalaurų laidos tapytoja Eglė Karpavičiūtė pasirinktą temą ir motyvus maksimaliai išnaudoja pasitelkusi tapybines ir koliažines priemones. Eglė tarsi suvokia, kokios grėsmingos civilizacijai technologijos, tiksliau – elektra. Be jos žmonijos jausena ir pasaulėvaizdis prarastų naujų technologijų sukurtas struktūras. Paveiksluose ji teigia pasaulio, kurį palaiko technologijos, trapumą. Mirties grėsmės nuojautos Eglei atsiskleidžia tuo momentu, kai gęsta, nyksta (elektros) šviesa TV ar kino ekrane. Jos paveikslų motyvai – nykstantis šviesos blyksnis ant motociklininko šalmo, veidų deformacijos ir pan. (pastarasis motyvas primena senosios kartos televizoriaus monitoriaus perduodamo vaizdo pobūdį, kai prieš užgęstant ekranui vaizdas išsikraipo, pvz., veidai nenatūraliai ištįsta). Paveiksluose Eglė derina skirtingas aliejinio dažo faktūras – pavyzdžiui, supriešindama aptapytos priklijuotos medžiagos (marlės) fragmentus su aliejinio dažo faktūra, sukuria tarpusavyje sugretinto dirbtinio ir gyvo paviršiaus įspūdį.

Pesimistinės nuotaikos gali būti aptinkamos ir kitų specialybių studentų darbuose. Abejoju, ar kūryba jauniesiems tapytojams yra būdas kovoti su tikrove ar suvedinėti sąskaitas su juos supančiu pasauliu. Manau, jie pragmatiški ir realistai. Jų prioritetas – problemų artikuliavimas ir aktualizavimas, o teisę spręsti jaunieji autoriai palieka žiūrovams.

 

Skaitytojų vertinimai


10515. gedas2007-06-11 13:38
Tokia nesamone jau senai skaiciau. slepkis su tokiu tekstu. orientuokis truputi realybeje.

10519. Aldona2007-06-12 12:31
Man sirdis plysta, vienas pazistamu draugas mokosi tapybos katedroje, na ir ka? kokia jo ateitis? Zvirblyte ?

10520. kiskis p2007-06-12 15:55
gal jus visai durna, kaip kieno nors ateitis gali buti zvirblyte ar dar kas nors? ateitis yra kiekvieno rankose. sirdis plysta del "pazistamu draugo". jautria sirdi turite, aldona.

10521. k.m.2007-06-12 18:14
kazin kiek bakalaurai jonui alaus nupirko, kad anas pajuto pareiga pas zvirblyte straipsneli vargana uzsakyt ?

10522. Siūlas2007-06-12 18:52
kuriam jonui? vienam ar kitam?:))

10525. sąskaita-faktūra2007-06-13 15:52
jaunieji tapytojai patys yra problema, tiesa, žiūrovui nelabai prioritetinė. ir aplamai palikite vargšui žiūrovui pačiam susiartikuliuot aktualias problemas.

10529. Siūlas to saskaitai fakturai2007-06-13 23:04
O kodel "vargsui ziurovui"? kodel jisai vargsas? man vargsiausiasias yra is visu triju : autoriaus, ziurovo ir kirtiko, tai zinoma paskutinysis;))) nes ziurovas, gali savo mintis pasilaikyti sau. o kritikas vat turi blevyzgoti rimtu veidu. kaip ir siuo atveju. O kas ta apokalipse? gal koks anekdotas? Tuose darbuose , kurie bent jau yra laikrastyje, nera jokios apokalipses! deja, tai tik madingas zodis.

10532. Aldona2007-06-14 10:48
O kodel man turi neskaudeti sirdies, kai prisiklausau liudnu istoriju apie visa sita dalyka?

10533. kiskis p2007-06-14 11:37
kadangi ne visu tapytoju ateitis yra luvras, gal isvis nevertejo imtis "viso sito dalyko"? ir neskaudinti tetai aldonai sirdies.

10534. faktūra2007-06-14 13:18
likimai žalojami kai tapybos(ar kitokios plastinės raiškos) tikslu vda laikomas luvras. tas pats kaip kad kunigų seminarija įsteigtų šventųjų kursus ar pan.

10535. O as zinau2007-06-14 13:57
Kad kai kurie tapytojai, net ir baige akade dar ilgai vakarais meldziasi kai kuriems garbingiems profesoriams;)

10536. siūlui2007-06-14 14:16
žiūrovas vargšas dėl to, kad :"Tokiu būdu autorė tarsi bando pabusti iš savo sapno, išsilaisvinti iš apsėdimo, tiesiog perduodama jį žiūrovui. primena anekdotą apie psichiatro pacientą besiskundžiantį ropinėjančiais jo kūnu ropliais ir kai nabagas bando juos nusimest , psichiatras emocingai protestuoja:tik ne ant manęs!

10539. Siūlas to 105362007-06-14 19:00
Gal jums irgi reiketu pas psichiatra... nepykite, bet itartinos jusu interpretacijos

10545. Nuomone2007-06-17 12:57
Nesikabinekit. Visai neblogas straipsniukas. O kad lietuviska tapyba degraduoja ir kad neturi jokiu ideju - akivaizdu.

10546. kiskis p2007-06-17 13:09
nematau "lietuviskos tapybos". matau atskirus tapytojus, vieni turi ideju, o kiti ne. gal jusm taip atrodo todel, kad jus paprasciausiai nesidomite ir nezinote?

10550. Nuomone - Kiskiui (P)2007-06-17 17:48
Jus ko gero teisus/teisi. Tapyba domiuosi megejiskai. O is studentu darbu negalima daryti globaliu isvadu. Mea culpa.

10551. Siūlas2007-06-17 20:12
Studentai, -tai musu ateitis, o ta "mea culpa" tai ir tera "mea culpa" gerai kad nors megejiskai domites, ateis laikas, kai tapyba kabos ir nesulauks ziurovu.BET JI KABOS! PATI SAU VIENA!

10552. burokas - nuomonei2007-06-17 23:02
taisingai, Lietuvoj tapyba degraduoja!!!!!

10563. karalius :-) 2007-06-21 08:16
Labai geri darbai,buvau bakalauru ginime, tikrai buvo vertu demesio studentu darbu.Tapyba niekada nebus viena!Ir jokiu budu tapyba nedegraduoja, tik jus su tokiu supratimu degraduojat.

10564. juokas :-) 2007-06-21 08:31
Na pasakaicius komentarus susidaro toks vaizdas kad visi labai jus saunus zmones, viska ismanot ir zinot ir zinoma esate labai tobuli,tik kazkodel susirge didybes manija,visame leidinyje 7 meno dienu maza geru atsiliepimu apskritai apie bet ka ,visai nesvarbu ar tai muzikantas,ar tai tapytojas ,ar tai skulptorius visvien bus visiem sudas ,negerai ir niekada nebusite patenkinti...Gal ir gerai, bet liudna kazkaip ,jei jus jauciate kad esate kur kas geresni uz kitus menininkus tai prasau,laukiam jusu pasirodant...:)

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 81 iš 81 
7:51:33 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba