SEPTYNIOS MENO DIENOS

2005-12-16 nr. 688

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Agnė Narušytė
Šių laikų alisos
34

Muzika 
• 2005 metų aidai1
• Vytautė Markeliūnienė
Virtuoziškumo ir vaizduotės sąskambis
• Lietuvių kompozitorių portretų galerija
• Nacionalinio simfoninio orkestro jubiliejui1
• "Brevis" mini jubiliejų
• KONCERTAI

Dailė 
• Eglė Mikalajūnaitė
Moterys ir menotyra
22
• Kęstutis Šapoka
Subjektyvi istorija
 Aistė Virbickaitė
Graži būtis ir sąmoningas paprastumas
• PARODOS

Literatūra 
• Gaidžių kapotynės1
• Živilė Ramoškaitė
Jono Basanavičiaus tautosakos biblioteka – kas tai?
1
• VAKARAI

Teatras 
• Rasa Vasinauskaitė
Dar nešventiniai pasvarstymai
1
• Romualdo Granausko "Duburys" Dramos teatre
• Menų spaustuvė "kala" dramaturgus
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• King Kongas – įsimylėjusi Pabaisa2
• Visada būna pirmadienis
• Vaidoto Digimo filmo premjera
• "Skalvijoje" – ispanų istorinio kino ciklas
• Savaitės filmai1
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Rasa Rimickaitė
Menas teisiamųjų suole
2
• Paulina Pukytė
Penktadienio tiltas
4

Anonsai 
• Paskelbti Lietuvos nacionalinių premijų laureatai

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Graži būtis ir sąmoningas paprastumas

Vokiečių dizaino paroda ŠMC

Aistė Virbickaitė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Ginbande. "Tabula Rasa". 1987 m.

Šiuolaikiniame meno centre šiuo metu pristatomas Vokietijos dizainas. Baldų dizainas. Tiksliau, viena iš jo krypčių: alternatyvusis "sąmoningo paprastumo" baldų dizainas. Sąmoningai ir paprastai sukurtas, sąmoningai ir paprastai atrodantis ir reikalaujantis, atitinkamai, sąmoningo, tik gal ne tokio paprasto požiūrio. Paroda žavi keliais aspektais. Jos aplankymas galėtų būti išrašomas kaip receptas tiems, kurie vos išmetę lauk privalomus tarybinius baldus tučtuojau paniro į prekybos centrų ir reklaminių klipų kuriamą tobulų namų atmosferą su būtinais jos atributais. Taip pat tiems, kurie vis dar meną linkę laikyti atokiau nuo buities ir kasdienybės. Galbūt dėl savo taikomosios ir lengvai atpažįstamos prigimties pristatomi eksponatai lengvai užmezga kontaktą su žiūrovu, verčia stebėtis, krykštauti iš džiaugsmo ar baisėtis. Deja, nesuvokus šių darbų atlikimo koncepcijos bei paskatų, jie gali taip ir likti keistais daiktais, kažkada matytais ŠMC.

Parodoje sprendžiamos socialinės, ekonominės, ekologinės problemos, neigiant gamybos sudėtingumą, objektų prabangumą ar apgaulingą "naująjį paprastumą", slepiantį sudėtingas technologijas ir medžiagas. Kiek kitaip, nei esame pratę, šis paprastumas nėra tik moralinio grožio sąlyga. Čia galbūt svarbesnis žodelis "sąmoningas", apeliuojantis į visuomenės poziciją ekologiniais bei ekonominiais klausimais. Vienas pagrindinių akcentų, idėjiškai jungiantis dizainerių darbus, yra pertekliaus klausimas. Daiktų, gamybos įrankių ir procesų, šiukšlių pertekliaus. "Ar tikrai panaudodami mažiau išteklių turėsime mažiau naudos, mažiau funkcionalumo ir sukursime mažiau grožio?" – visai ne retoriškai klausia Rolfas Kreibichas ir iš karto pateikia neigiamą atsakymą. Lietuvos žiūrovui rodomi sąmoningo ir paprasto baldų dizaino pavyzdžiai patvirtina kūrėjų nusiteikimą. Dalis darbų sukurti iš jau esamų dalių ar pusfabrikačių. Šie neretai ištraukiami iš savo įprastinio konteksto ar neutralizuojami, iškreipiami, tačiau lieka funkcionalūs ir patrauklūs – jei ne dailiu paviršiumi, tai funkcionalumu ir ironija, atsiradusia dėl metamorfozių. Taip tankūs šepečiai atsiranda ant darbo stalo kaip laikikliai rašikliams, o trys kirtikliai tampa stalelio kojelėmis. Pakvipo intelektualiu žaidimu? Net negalėdama pamiršti ant sienos kabančių briedžio ragų, paverstų žvakide, negaliu nepripažinti: visa tai galėtų funkcionuoti ne tik meno erdvėje, bet ir buityje. Kita dalis baldų pagaminti renkantis pačias paprasčiausias medžiagas – medį, plieną, tekstilę. Siekiama ir kuo paprastesnio gamybos proceso, taupančio gamyklinius kaštus ir išteklius. "Iš vieno stalo atliekų išeina šešios kėdės", lengvai sumontuojamos ir prireikus išrenkamos. Axelio Kufuso, vieno iš parodoje dalyvaujančių dizainerių, paskaičiavimai logiški, paprasti ir realizuojami...

Kitas, galbūt net svarbesnis dizainerių išsikeltas uždavinys – sukurti emociškai malonią gyvenamąją aplinką. Emocinis pasitenkinimas šalia tokių baldų grindžiamas ne tik žinojimu, kad gyveni pernelyg neteršdamas gimtosios žemelės. Vertinamas jų paprastumas, natūralumas, "šiurkštus širdingumas", sukuriantis individualią, neperkrautą daiktais, tiesiog gražią būtį, jos nenustelbiant pretenzingais, nuolatinio dėmesio reikalaujančiais ir vienokius ar kitokius reikalavimus šeimininkams keliančiais buities daiktais. Vietoje dailumo siūlomas nuoširdumas, paprastumas, lengvas humoras. Pavyzdžiui, jei dekoratyvioms lemputėms reikalingi laideliai, šie laideliai puikiai matomi, jie tampa savotiška objekto dalimi, puošmena, jei sugebėsite galvoje apversti visas tradicines namų tvarkymo taisykles...

Lengvai pagaminami ir panaudojus išrenkami, sukurti iš ekologiškų medžiagų, nereikalaujantys naujų gamybos technologijų ar įrankių, sukuriantys namuose ramybę ir dovanojantys laisvės pojūtį baldai greičiausiai iš tiesų finansiškai ir morališkai palengvintų visų vartotojų dalią. Visi išgelbėti? Šioje vietoje gal negražu ironizuoti, tačiau įvairiais istorijos etapais būta nemažai paprastumo visose gyvenimo srityse šauklių, kuriuos visi labai gerbiame, tačiau toliau nepaliaudami sunkinamės sau gyvenimą įvairiais jo priedais ir papildais. Progresas turbūt neišvengiamas, ir mums dar visai nereikia šiurkštaus širdingumo. Norisi blizgančio, prabangaus, nusakančio socialinę padėtį visuomenėje, norisi kažko daugiau, nei buvo sukurta anksčiau. Kur galiausiai nuves siekimas "daugiau" kalbant apie baldų dizainą ir meną apskritai – labiausiai intriguojantis klausimas. Turint galvoje, kad vėlyviausi eksponuojami darbai sukurti dar XX a., panašu, kad šis klausimas sprendžiamas iki šiol. Tad ir ši paroda tebus dar vienas malonus eksperimentas su savimi, reikalingas daugiausia tam, kad neužsimirštume – tai bene svarbiausia, socialinė, šios parodos vertė, šalia eksperimentinio, alternatyvinio dizaino impulsų kūrėjams ir vartotojams bei tiesiog intelektualaus malonumo žiūrovams.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 85 iš 85 
7:49:58 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba