SEPTYNIOS MENO DIENOS

2003-09-26 nr. 582

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Monika Krikštopaitytė
Skulptūros upėje

Muzika 
• Liaudžius Folkloraitis
Suklego "Suklegos" Kaune
1
• Skirmantė Valiulytė
Vargonų gaudesy
• Iš arčiau8
• Operos ir baleto teatras pradeda naują sezoną1
• Paminėjo "Steinway" firmos jubiliejų2
• Prancūzų muzikinės literatūros dovana
• Kauno styginių kvarteto edukacinis projektas
• KONCERTAI

Dailė 
• Kam reikalinga medija laboratorija?23
• Rima Povilionytė
Gyvenimo ironija
• Elena Černiauskaitė
Netradicinės vestuvės
1
• Agnė Narušytė
Nudilusi miesto geometrija
1
• Armina Jonušaitė
Galvosūkis keramikams
1
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
 Rasa Vasinauskaitė
www.londonfuck.net
5
• Moderniojo šokio festivalis1
• SPEKTAKLIAI4

Kinas 
• Nauja nebūtinai tai, kas seniai pamiršta
• Trys matai
• Tiktai Marilyn6
• Savaitės filmai1
• KINO REPERTUARAS

Kūryba 
• Goda Skirmantė Čiplytė
Nieko ypatinga
3

Anonsai 
• www.skaityk.lt

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Teatras

www.londonfuck.net

Patricko Marbero "Closer"Jaunimo teatre

Rasa Vasinauskaitė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Aurelija Tamulytė (Ana) ir Andrius Bialobžeskis (Denis)
M. Abramavičiaus nuotr.

Deja, pavadinimai kartojasi. Kol gyvenimas susaistytas su internetinėmis svetainėmis (o jis kuo toliau, tuo labiau joms ir priklausys), www neišvengsi. Trys raidelės dabar žymi ne tik priklausomybę šiuolaikiniam pasauliui, bet ir šiuolaikinėms temoms, stiliui, gyvenimo būdui ir su juo susijusioms bėdoms. Nardydamas www.londonfuck.net vienas "Closer" veikėjų - dermatologas Laris patiria dviem šimtams garvežių prilygstantį orgazmą ir nusprendžia susitikti su jo "autore". Susitikimas pasuka Lario gyvenimą 180 laipsnių. Ko gero, "nardymo" scena Jaunimo teatro spektaklyje bene pati žaviausia - lakoniška ir tiksli pojūčiais, šmaikšti dialogais ir nepriekaištinga estetiškai. Juk kuo toliau, tuo labiau keturi spektaklio veikėjai atsiduos viduje kunkuliuojančioms aistroms, kurių tikslas - išsiaiškinti, kas ką myli, kuris geriau mylisi ir su kuo geriausia likti.

Gerai, kad žiūrovai pjesių (beveik) neskaito. Kaip tik tai ir gelbėja kai kuriuos statytojus, autorystę atiduodančius dramaturgui. Kauno, Šiaulių, Klaipėdos, neseniai ir Panevėžio žiūrovams pažįstamas režisierius Rolandas Atkočiūnas, atrodo, beveik nenusižengia nei dramaturgui, nei pjesės tekstui. Tekstas čia ne tik dominuoja, bet ir išlaiko visą draminę bei žanrinę (nuo humoro iki psichoneurologinių protrūkių) amplitudę. Kas kita - režisieriaus dėliojami akcentai. Kaip tik jie ir paverčia iš pirmo žvilgsnio banalius "Closer" veikėjus dar banalesniais www.prisilietimas.net spektaklio, kuriame akivaizdžios simpatijos - potenciškai stipresniai vyriškajai, o visa psichokrizių paletė - taip pat stipriai, bet moteriškai pusei, veikėjais. Kitaip tariant, turėtų būti aišku, kad visos moterys - kekšės, o visi vyrai - jei ne pastarųjų gyvenimų vagys, tai irgi gali kentėti. Smagiai prasidėjęs "Prisilietimas" kaip tik ir suka į tą "kvadratą", kuriame seksu supančiotos dvi poros "dalijasi" skirtingais partneriais ir šios dalybos vadinamos tai priešingų polių trauka, tai meile. Kadangi atsitiktinių (pavojingų) ryšių rezultatas visad nenuspėjamas (milžiniška trauka staiga gali virsti tokiu pat milžinišku atostūmiu), tai ir "kvadratui" lemta subyrėti. Intriguojamai Marbero suregztą žmogiškų santykių pynę, nestokojančią šiuolaikinių papročių komedijos variacijų, režisierius įsivaizduoja kaip košmarišką dramą, kurią vainikuoja makabriška (galima sakyti, ir tragiška) atomazga.

Spektaklyje vaidinantys keturi aktoriai - Andrius Bialobžeskis (iš pradžių nekrologų, vėliau romanų rašytojas Denis), Margarita Žiemelytė (nestabilios psichikos paauglė, uždarbiaujanti stirptizo klubuose Elis), Aurelija Tamulytė (fotografė profesionalė Ana) ir Evaldas Jaras (gydytojas dermatologas Laris) - kaip įmanydami stengiasi narplioti ir išsiaiškinti visus juos siejančius meilės ir nemeilės, traukos ir atostūmio santykius. Ir kaitinti juos taip, kad patikėtume ne tik susitikimo troškimu, bet ir išsiskyrimų kančiomis. Regis, režisieriui svarbu ne tik, kaip tai padarė dramaturgas, ištraukti iš gyvenimo dar vieną paradoksalią žmonių tarpusavio santykių versiją, bet prilyginti ją karminiams likimo posūkiams, vedantiems arba į savęs pakeitimą, arba susinaikinimą. Todėl aktoriai tarsi priversti vaidinti "dviem lygmenimis" - kasdienybėje ir kažkur, tarp mistikos, ir ši "mistika" įspraudžia juos į "trilerinės" melodramos schemą, kiekvieną paženklindama jam būdingų savybių transformacijomis. Ana iš fatališkos moters tampa isteriška paleistuve; Denis - iš romantiško įsimylėjėlio - isterišku nevykėliu. Abu pasmerkti vienatvei ir neurozėms, iš teigiamų virstantys neigiamais tipais. Laris iš uždaro nevykėlio "pakyla" iki teisingo ir doro vyro, nors ir pasmerkto daugkartinėms vedyboms, tačiau žinančio ištikimybės vertę, Elis - iš striptizo šokėjos - iki nekaltos intrigų aukos, tikinčios tikra meile, bet žūstančios be jos, abu - iš "įtartinų" virsta teigiamais tipais. Kiekvieną tokį pasikeitimą režisierius paženklina emociniais "paspaudimais", kuriuos aktoriai turi išgyventi ne tik aiškiai, bet ir įtikinamai. Viską vainikuoja taip ir neatskleistos kiekvieno, ypač Elis, paslaptys.

Santykių klišės lemia vaidybos manierą, o www - kostiumus ir scenovaizdį: dominuoja tamsios spalvos, scena ir veikėjai skendi prieblandoje, kurios nepraskaidrina net nuolat ekranuose žybsintys videovaizdai. Beje, videovaizdai (ar vaizdai monitoriuje), kuriuos retsykiais perskrodžia ventiliatoriaus propelerių sukimasis, pretenduoja į vaizdinio Jaunimo teatro stiliaus tęstinumą (scenografas Artūras Šimonis). Šį stilių savo retomis premjeromis kruopščiai kuria režisierius Ignas Jonynas, derindamas subtilios pastatymo minties antuždavinius ir teatrališko kinematografiškumo nostalgiją. Iki jų "Prisilietimui" toloka.

Kad ir kaip dėliotų akcentus Rolandas Atkočiūnas, Marbero tekstas, žiūrėk, ima ir išsprūsta režisieriui iš rankų. Sužaidžia gyvoji kalba, taiklios užuominos, pašmaikštavimai; tada pagyvėja ir aktoriai, ypač Evaldas Jaras, suteikdami vaidmenims ironijos, veikėjų tarpusavio santykiams - žaismės ir tikrumo. Atrodo, nesinori jiems dar labiau bukinti, zulinti ir taip jau "švelnumais" bei "prisilietimais" šiandienos žmogaus vienatvei gydyti teatruose zulinamos "tikro" artumo ir žmogiškumo temos. Jie išties bevelytų įsijungti www.londonfuck.net ir skambant tombe la neige suvaidinti taip, kad pasiektų dviejų šimtų garvežių... greitį.

 

Skaitytojų vertinimai


2000. sacharininei mergaitei su ausinukėm2003-09-29 22:34
Visada įtariau, kad esi ne tik graži, bet ir nekvaila.Pradžiuginai. Sakau be ironijos.

2018. Kulisų kandis2003-10-03 14:12
Kas čia Vilniaus teatruose vyksta? Švelnumai, prisilietimai, šiek tiek švelnumų... Teatrai "gaudo laikmečio temą"? Keista, kad jaunimiečių vadovybė, prieš suteikdama Atkočiūnui galimybę statyti spektaklį (taigi ir skirdama lėšas), nepasidomėjo, šio režisieriaus anksčiau sukurtais darbais. Dabar ir pinigai į balą, ir iš kitų režisierių atimtas šansas...

2021. Nevaikstanti i teatrus teatrale :-) 2003-10-03 19:55
Straipsnis patiko, o i spektakli neisiu. Nutarta!

2023. bo :-) 2003-10-04 01:32
Sveika Rasa...Dar viena recenzija apie TAI.Bet ar verta,juk tam yra ir pradedanciuju rasinetuju.Kuo jis tau nusikalto?Juk Evaldas ir Belas puikus aktoriai ,Kartais .Straipsnis tik dar labiau atitolina nenora ziureti tad aciu.

2030. to bo2003-10-05 14:28
"Dar labiau atitolina nenorą žiūrėti" means "priartina norą žiūrėti" ? Vyrožaites` jasneje, bo...Belas puikus,o kaip mergytės?

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 76 iš 76 
7:47:37 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba