SEPTYNIOS MENO DIENOS

2007-02-02 nr. 741

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Laimutė Ligeikaitė
Misija atlikta
9

Muzika 
 Rita Aleknaitė-Bieliauskienė
Tylai netekus prasmės
16
• Audronė Jurkėnaitė-Epih
Nuosaikiai romantiški trio ir duo
4
• „Bravissimo“: nesusipratimas, virtęs opera
• Europos operos dienos
• Nacionalinis simfoninis orkestras kaimynų akimis1
• KONCERTAI

Dailė 
• Aistė Paulina Virbickaitė
Darbo sauga
• Justina Augustytė
Žaidimai su tradicija
• Austėja Čepauskaitė
Kaskart ir iš naujo
4
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Rasa Vasinauskaitė
„Gyvenimai“ toliau
6
• Grįžimas į „Tolimą šalį“
• Daktaras Dolitlis „Lėlės“ scenoje
• Aktoriaus namų svetainė1
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Živilė Pipinytė
Tarp politikos ir egzotikos
• Paleckį – į „Euroviziją“!
• Iš Afrikos
• Dianos ir Kornelijaus Matuzevičių „Dienų tėkmėj“
• Apdovanojimai Los Andžele
• Regimanto Adomaičio jubiliejui
• Kino scenarijaus kursai moksleiviams
• Čekijoje rodomas lietuvių režisieriaus filmas1
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Vilnius - Europos kultūros sostinė 
• Kodėl ne Amsterdamas?

Pasaulyje 
• Paulina Pukytė
Apie kolchozus
20

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Muzika

Tylai netekus prasmės

Berlyne baigėsi naujosios muzikos festivalis

Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Vykintas Baltakas, kompozitorius Beat Furrer, Rita Balta

Sausio 19–28 d. Berlyne vyko naujosios muzikos festivalis „Ultraschall“. Jo rengėjai ir globėjai – Berlyno radijo kultūros programos. Svarbiausiose Vokietijos sostinės salėse kiekvieną dieną vyko net po kelis simfoninės, kamerinės muzikos koncertus. Juos įrašė ir transliuos Vokietijos radijo kultūros programos.

Kaip rašoma storo festivalio leidinio įžangoje, „šį kartą į festivalį Berlyne pasigirti savomis interpretacijomis susirinko gausus būrys aukščiausios klasės ansamblių iš Vokietijos ir visos Europos“. Tai tokie kolektyvai kaip „Ensemble Modern“, „Pellegrini-Quartett“, „Klangforum Wien“, „Ensemble Intercontemporain“, „Ictus Ensemble“, „Arditi“ kvartetas, „Ensemble recherche“, „Les Percussions de Strasbourg“, Berlyno simfoniniai orkestrai 1– „Deutsches Symphonie-Orchester Berlin“ ir Berlyno radijo simfoninis. Atvažiavo daug naująją muziką ypač intensyviai atliekančių įvairių šalių solistų. Festivalio leidinyje pažymėtas kiekvieno koncerto transliacijos per Vokietijos radiją laikas (kovo, balandžio mėnesių laidose „Neue Musik“, „Musik und Gegenwart“, „Deutschlandradio Kultur“ ir kt.). Žymūs atlikėjai papildys Berlyno radijo fondus aukščiausios klasės naujų kūrinių interpretacijomis. Ruošiamos ir kompaktinės plokštelės.

Koncertų programa, kurioje greta jaunesnių autorių leista paklausyti ir avangardo klasikų (Pierre’o Boulezo, Wolfgango Rihmo, Mortono Feldmano, Steve’o Reicho, Galinos Ustwolskajos, Janniso Xenakiso ir kt.), buvo praturtinta disputais, paskaitomis, pokalbiais apie nūdienę muziką. Įvyko trijų dienų kongresas, kurio tikslas buvo pakalbėti apie muzikos pateikimo formų kaitą, apie koncerto, kaip įprasto muzikos kūrinius pristatančio renginio, ateitį. Pirmą kartą speciali programa skirta vaikams ir jaunimui. Įdomu, kad ši edukacinė veikla vis aktyviau praktikuojama stambiose koncertinėse organizacijose, apie tai konstruktyviai kalbama, ieškoma vis naujų poveikio vaikų ir jaunimo auditorijai būdų. Apie tai kalbėta ir „Ultraschall“ festivalyje.

Festivalio kryptys puikiai išsiskleidė dviejų lietuvaičių, naujosios muzikos kūrėjų, programose. Sausio 21 d. nuostabios akustikos Berlyno filharmonijos Kamerinėje salėje Berlyno filharmonijos simfoninio orkestro artistų 1983 m. įkurtam ansambliui „Scharoun“ dirigavo Vykintas Baltakas (ansamblis pavadintas pagerbiant jau mirusį šios filharmonijos projektuotoją, architektą Hansą Scharouną). Buvo atliktas Juliane Klein kūrinys „Eiti...“ 2000 m. šiam ansambliui sukurta ir jau į kompaktinę plokštelę įrašyta kompozicija įprasmina dinamiką, siekinį: eiti per vėją nugalint pasipriešinimą, ieškant pasikartojimo prasmių ir jas randant, neišvengiant praradimų. Tokios muzikologės Evos-Marios Houben asociacijos išryškėjo klausant muzikos, ramybės ir pulsavimo, tylos ir ramaus alsavimo derinių. Dirigento giluminės muzikos prasmės pajauta, ansamblio muzikavimas sužavėjo autorę J. Klein, kuri po koncerto džiaugėsi „pačiu geriausiu kūrinio atlikimu“.

Seras Simonas Rattle’as apie Berlyno filharmonijos simfoninio orkestro skambesį kalba kaip apie galingą didelį paukštį, kuris atsiplėšia nuo žemės ir didingai išskleidžia plačius sparnus svaigiame aukštyje. Visos žemės spalvos keičiasi, kiekvieną minutę stebindamos naujais savo atspalviais. Jau pamėgto orkestro skambėjimo kolorito ir naujo išraiškingumo paieškų derinys – esminis šio Europoje geriausiu pripažinto simfoninio orkestro bruožas. Išties, kad orkestro vadovas yra teisus, supranti vos išgirdęs net ir ansamblio „Scharoun“ repeticijos fragmentą. Nekyla minčių kalbėti apie intonavimo problemas, nėra nė vienos tuščios frazės – visos jos kuria audinio tekstą ir kontekstą.

Rita Balta (Bieliauskaitė) atliko Kaija’os Saariaho kūrinius. „Die Aussicht“ Friedricho Hölderlino tekstu – tarsi impresionistinis peizažas. Muzika neforsuota, instrumentiškai traktuotas balsas ir kiti atlikėjai žaidė grafinėmis linijomis, ieškodami joms spalvinių charakteristikų, garsų poetikos.

Įdomus K. Saariaho dainų ciklas „The tempest songbook“, sukurtas remiantis W. Shakespeare’o paskutinės dramos „Audra“ idėjomis. Savotiški, kartu impresionistinei spalvų erdvei artimi regėjimai kuriami nesupaprastinant įvardytų personažų. Išgyventa tiesa pakylėjama į savotišką transcendentinę išsisakančių širdžių kelio erdvę. Su Rita Balta dainavo baritonas Thomas E. Baueris. Abu dainininkai žinomi kaip J.S. Bacho, W.A. Mozarto ir naujosios muzikos atlikėjai.

Antrasis V. Baltako ir R. Baltos autorinis koncertas vyko sausio 23 d. Sofijos salėje. Jie pateikė savotišką koncerto formos transformacijos variantą. Solistai koncerto metu buvo atviri žiūrovams, nevaržomi kulisų ir judėjimo. Buvo pasitelkta elektronika bei minimalūs apšvietimo efektai. Pilnutėlaitė salė nejučiomis pateko į meno kūrimo erdvę, ir klausytojai savo reakcija tapo kuriančiuoju elementu. Vakaro dramaturgija rėmėsi trimis laiko suvokimo aspektais: pradžia, tęstinumu, pabaiga. Funkcinis-filosofinis kūrinių parinkimo pagrindas – raiškos tipų, psichologinių būsenų kaita. Kūrinių tekstams būdingos įdomios priešpriešos: tezė–antitezė, monologas–dialogas. Visoje koncerto konstrukcijoje nėra ir būsimojo laiko, sakoma dabar ir čia. Skambėjo kūriniai, sukurti R. Baltai: V. Baltako „RiRo“ balsui ir trimitui, Beato Furrero „Latofagos“ balsui ir kontrabosui, Dietmaro Wiesnerio žaismingas „Dans la paume“ balsui ir trimitui. Balsas traktuojamas instrumentiškai. (Tik B. Furreris pasinaudojo Homero poetika.) Kompozicijos atskleidė ir naujas balso panaudojimo galimybes, spalvų derinius ir artikuliacijų įvairovę. Tai ir buvo dramaturginis muzikos pateikimo pagrindas: dialogus keitė iškalbingi monologai. Skambėjo Luciano Berio „Sekvencija“ trimitui ir fortepijono rezonansui (trimitu grojo „Ensemble Modern“ solistas, daugelio tarptautinių konkursų laureatas Sava Stojanovas, fortepijonu – R. Balta), Giacinto Scelsi „Mantram“ (puikus kontrabosistas – „Klangforum Wien“ solistas Uli Fussenegger). Vakaro kompozicijos jungiamasis elementas, savotiškas cantus firmus – išradingai Gerhardo Rühmo traktuoti Domenico Cimarosos Sonatos fragmentai ir elektronikos erdvė. Audringi plojimai pasigirdo tik vakaro pabaigoje, tylai praradus prasmę.

 

Skaitytojų vertinimai


9422. koop2007-02-05 13:08
Koks mielas seimos kooperatyvas, visos pareigos tinkamai paskirstytos.:)))

9425. R.A.-B2007-02-05 14:41
Kadangi Lietuvos KS ir „...draugų ratelis" Vykintą ignoruoja, tenka jo koncertus klausyti ir recenzuoti. Vis tik, tai daro ne siuvėjas...Tereikia tik pridurti, kad jau sulaukta ir nepaminėtų kritikų apie koncertus įvertinimo spaudoje: „tai buvo pats geriausias koncertas iš visų 23 festivalio koncertų ir taip pat įdomiausia B. Furrerio premjera". Pavyzdys netoliese: tarp naujausių lietuviškų operų taip pat L. Ligeikaitės neminima Vykinto „Cantio", nors tai buvo, rašiusiųjų žodžiais, „bene įdomiausia Miuncheno bienalės premjera". O gal galetumėte jūs visom giminėm pabandyti Berlyno filharmonijoje pasirodyti ir sulaukti tokių kritikos (pvz. Geitelio) įvertinimų? Viskam yra saikas, tautiečiai Pagarb., straipsnio autorė.

9427. ->R.A.-B2007-02-05 18:32
zr. auksciau pasakyta.

9429. kokokok2007-02-05 21:01
vsikas gerai su tuo baltaku ir su jo giminem, tik nereikia taip isijausti. darote tai darykite . nerekaukite.

9432. Vardas arba parašas2007-02-05 21:32
Nu as is kitos sferos, bet ir pas mus tos pacios problemos - labai jau siauras tas kulturos pasaulelis, visi vienaip ar kitaip susisaiste. Siulau ziureti is esmes - ar profesionaliai raso, ar ne. O ne kas, kaip, su kuo. Cia ne tv antena ir ne laisvalaikis.

9438. :2007-02-06 14:21
ir warshuvos rudenyje jis vienintelis lietuvis buvo. o draugu ratelis jei ne valstybes pinigai tai isvis prasmegtu nezinomybeje . patys padaro festivalius patys sau pakoncertuoja ,kartais ant kritiku parekia ir visi labai kietai jauciasi .

9440. na2007-02-06 15:58
Siaip tai tas Beat Furrer is tikruju zinomas, ir Baltakas gera karjera daro, ir tikrai ji pamirstame. Bet kai mama apie savo vaikus raso, nekaip atrodo, nors tu ka.

9446. FR2007-02-07 11:47
O kas tas Baltakas? Neprisimenu tokio, nors turbut visus koncertus lankau.

9447. tarsi2007-02-07 14:02
Tarsi Baltakui netekus prasmes...

9456. FR-TR2007-02-08 09:23
Informacija:https://www.evs-musikstiftung.ch/en/03_foederungen/komponisten/baltakas_t.html

9460. X2007-02-09 08:58
Viskas gerai, tegu mama raso apie savo vaika, zmona apie vyra, drauge apie drauga. per mazoj saly gyvenam, kad nebutume susije kokiais nors rysiais. svarbu pats tekstas, o jis informatyvus. tik kad uzmyne nuospauda saujelei draugu, tai jie ir purskiasi.

9468. na - X-ui2007-02-09 23:09
O as nemanau, kad viskas gerai. Ir kai zmona apie vyra raso, nieko gero. Kazkaip primityvu. Bet tai ju paciu reikalas.

9469. >2007-02-10 11:07
ar didelis skirtumas kai zmona apie vyra raso ar is lks uzsakomieji straipsniai pasipila

9471. gaila2007-02-11 12:11
Visiskas nusipezejimas, paskutine idiotizmo faze... Vargse moteriske, ka daugiau pasakyt. Ne Baltako gaila, o Bieliauskienes...

9472. Y2007-02-11 19:29
Gal koki pseudonima moteriske susigalvotu.

9473. r > juokdariai 2007-02-11 20:17
"Ne Baltako gaila"....cha , cha ... tai jusu burelio gaila o ne baltako

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 84 iš 84 
7:43:56 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba