SEPTYNIOS MENO DIENOS

2008-03-14 nr. 793

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Rasa Vasinauskaitė
Giljotinuotoji Gešė
9

Muzika 
• Aldona Eleonora Radvilaitė
Bacho ir Skriabino keliais
• Živilė Ramoškaitė
Kilniems tikslams tarnaujantis fondas
5
 Rita Aleknaitė-Bieliauskienė
Muzikinių popiečių klubas
13
• Darius Klišys Kubos festivalyje
• KONCERTAI

Dailė 
• Monika Krikštopaitytė
Sienų nėra, tik naujienos
1
• Apie gravitaciją ir trintį5
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Mariaus Ivaškevičiaus pjesių premjeros
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Vyrų išbandymai
• Živilė Pipinytė
Karlsonas yra Dievas
2
• Dekalogas dabar1
• Europos Sąjungos filmų festivalyje Čikagoje
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Vilnius - Europos kultūros sostinė 
• Tapk naujos tiesos bendrakūrėju!

Miesto veidas 
• Robertas Gritėnas
Sielos šventės?
2

Pasaulyje 
• Kaip aš sukėliau tą karą

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Muzika

Muzikinių popiečių klubas

Operos solistė Irena Zelenkauskaitė Vilniaus rotušėje

Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Irena Zelenkauskaitė

Kovo 2 d. Vilniaus rotušėje Lietuvos muzikų sąjungos surengtoje popietėje su klausytojais susitiko 2006 m. „Auksinio disko“ laureatė, operos solistė Irena Zelenkauskaitė (sopranas).

Popietėje dalyvavo Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro solistė Laima Jonutytė (mecosopranas), dainininkėms akompanavo pianistė Audronė Juozauskaitė. Popietei pasirinkta puiki programa: Roberto Schumanno, Franzo Schuberto, Edvardo Griego, Richardo Strausso, argentiniečių kompozitorių Carloso Guastavino ir Alberto Ginasteros kamerinė muzika, o pabaigoje skambėjo I. Zelenkauskaitės ir L. Jonutytės atliekami duetai iš operų „Madam Baterflai“, „Hofmano istorijos“ ir „Pikų dama“.

Popietę pradėjęs LMS prezidentas Rimvydas Žigaitis pasidžiaugė, kad tai vienas iš nedaugelio renginių, kurių metu galime išgirsti ne tik perspektyvią dainininkę I. Zelenkauskaitę, bet ir artimiau susipažinti su ja per pokalbį, vedamą muzikologės Justos Adomonytės-Šlekaitienės. R. Žigaitis ypač pozityviai įvertino dainininkės ryžtą parengti programą mokykloms, nes jos vis dar labai stokoja didžiojo meno.

I. Zelenkauskaitė kilusi iš Kaišiadorių krašto, didelės šeimos. Gal todėl gyvenimas mokė būti atkaklia siekiant tikslo. O jis – dainavimas. Norą būti scenoje patvirtino dar būdama mokinukė, dalyvaudama „Dainų dainelėje“, gražiai pasirodžiusi kituose jaunųjų atlikėjų konkursuose ir apdovanota jų laurais. Profesionaliai dainuoti Irena mokėsi Vilniaus J. Tallat Kelpšos aukštesniojoje muzikos mokykloje. Gaila, kad dažnai profesionalai pamiršta minėti savo pedagogus. Biografijoje – tik buvusios Lietuvos muzikos ir teatro akademijos dėstytojos Aldonos Kiselienės pavardė. Bet tai ir buvo girdėti (sunkumai su intonacija viršutiniame registre).

Nuo 1992 m. dainininkė ruošia partijas Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro spektakliuose: Violeta (G. Verdi „Traviata“), Džilda („Rigoletas“), Fraskita (G. Bizet „Karmen“), Liučija (G. Donizetti „Liučija di Lamermur“), Julija (B. Kutavičiaus „Lokys“) ir kt. Mėgstamiausia I. Zelenkauskaitės herojė – Madam Baterflai G. Puccini operoje. Anthony Minghellos komandos darbas jai paliko neišdildomus įspūdžius ir suteikė didžiulės sceninės patirties.

Pasiaukojantis darbas, pasišventimas menui palieka ir kitokių pėdsakų. 2006 m. I. Zelenkauskaitė pripažinta „Operos švyturiu“, kitąmet, 2007-aisiais, apdovanota „Auksiniu scenos kryžiumi“. Dainininkė ruošia ne tik operos partijas, bet ir stengiasi dainuoti oratorijose, kantatose. Juk jas ruošiant susitinkama su, kaip sakė I. Zelenkauskaitė, „labiausiai mylimais žmonėmis – dirigentais“. Ji puikiai supranta, kad partneris scenoje, koks buvo Jonas Aleksa, Justusas Frantzas, Rimas Geniušas („o koks jis dar ir žmogus!“), Saulius Sondeckis ir dar ne vienas, – labai svarbi dainininko sėkmės scenoje dalis.

Šį kartą partnere buvo pianistė A. Juozauskaitė. Tvarkingai sugrojanti ir techniškai sudėtingą tekstą, besistengianti išgirsti partnerę (kodėl nekalbama apie padoresnį instrumentą šioje reprezentacinėje salėje?). Pastangos nepavydėtinos, nes salei tapus miesto savivaldybės nuosavybe, niekas nebesirūpina jos akustika: kalbėtojui pakišo mikrofoną, ir tuo jam tenka džiaugtis. O muzikantai?

Tik duetas, išreiškiantis holistinį požiūrį į interpretaciją, mums suteikia visapusišką pasitenkinimą. Kaip sakė vienas puikiausių solistų partnerių Geraldas Moore’as, dviejų vienodų piano kūriniuose nebūna. Kiekvieną dainos minutę ženklina kitokios emocijos ir išraiškos. Buvo jaučiamos dainininkės pastangos (vesti vokalinę liniją, ypač dėmesingai dainuoti piano, rasti jam emocinę terpę aukštame registre, neforsuoti, įprasminti tekstą), tačiau tai neperaugo į aistrą atliekamai muzikai. Trūko partnerės. Todėl suvienodėjo „Lotosas“ (o kur tas nach und nach schneller vidinis emocinis įprasminimas?).

Pasak žymaus dainininko Nicolai Geddos, „net iki koncerto vykstančiose repeticijose partneriai privalo vienas kitą įkvėpti, padėti rasti naują vienos ar kitos dainos sprendimą, traktuotę“. Audronė – ne Geraldas Moore’as ar Erikas Werba. Tačiau aišku, kad kamerinis ansamblis – ne du vienas kitam pritariantys partneriai, bet vaizdinį ir emociją drauge kuriantis darinys. Pianistui teikiama ypač daug reikšmės – būti dramaturgijos kūrimo iniciatoriumi. Norėjosi E. Griego įžanginiuose taktuose girdėti ne „tampomų“ garsų seką, bet vientisą ekspresyvaus veržimosi liniją, paruošiančią dainininko įstojimą. Pajusti, kad A. Ginastera – tai aistros proveržis. Kad nėra ir nebūna muzikoje pauzės kaip tuštumos. Pauzė – tai vidinė įtampa, besitęsiantis oro virpėjimas, kvėpavimo fazė. Tai, kas ir privalėjo būti išgirsta R. Strausso dainoje „Rytoj“. Manau, kad kūrybingos partnerystės problemos Lietuvos scenoje dabar yra labai aktualios.

Popietė parodė, kad ji buvo reikalinga gausiai susirinkusiems klausytojams. Atlikėjus išeinantieji aptarinėjo, žavėjosi dainininkės muzikalumu, gražiu tembru. Kelios išsakytos pastabos nenumenkina didžiulio darbo, įdėto siekiant klausytojams pateikti savo asmenybės suformuotą požiūrį į muzikos šedevrus.

 

Skaitytojų vertinimai


13244. pastabele2008-03-17 09:13
perspektyvią dainininkę I. Zelenkauskaitę??? Atsiprasau, ji yra viena ryskiausiu dabarties lietuviu sopranu, savo perspektyvas ji jau puikiai realizavo. Gal dar pakalbekime apie Zelenkauskaite kaip apie "gabu jaunima"

13246. Kundry :-) 2008-03-17 10:00
Esu siu popieciu aktyvi lankytoja. Tai tikrai puikus reiskinys musu aktyviame muzikiniame gyvenime. Tik keistai atrodo aprasomosios reikalavimai: jie juk neigyvendinami. Nuo parasymo fortepijono dar niekas nepakeite. Zelenkauskaite - puiki dainininke. Ir Audrones muzikavimas man visuomet daro ispudi: juk ji Dineikaites aukletine. Sekmes, biciules!

13248. Cha - cha2008-03-17 10:13
Netyčia "užkliuvau ant" ponios Bieliauskienės neseniai aprašinėtos popietės, kurioje dalyvavo gerb. Vitaitė ir jos šeima. Liaupsės, puiku, atlikėjai to verti. Įdomiausia, kad fortepijonas tada autorei netrukdė!!! O gal tai buvo kitas instrumentas??? Regis, tas pats...

13249. Nesikandžiokit, p. Bieliauskiene2008-03-17 11:02
"Biografijoje – tik buvusios Lietuvos muzikos ir teatro akademijos dėstytojos Aldonos Kiselienės pavardė. Bet tai ir buvo girdėti (sunkumai su intonacija viršutiniame registre)." p. Bieliauskiene, kas gi čia dabar ? Negražu...Nesikandžiokit. Sėkmės p.Irenai ir visoms p. Kisielienės studentems :)

13250. kur?2008-03-17 11:22
O kur pastraipa apie kompozitorių Baltaką?..:)))

13252. Geras!!!2008-03-17 11:30
O, geras! "Sunkumai viršutiniame registre"? Man vaidenasi? Jei gerai atsimenu, tai ši solistė jau tiek pavariusi koloratūrinių partijų, visokių ten Džildų, ir viskas ten buvo gerai. O gal Bieliauskienė nebuvo Madam Baterflai? Nueikite, paklausykite viršūnes! Ir ne tik viršūnes. Nu jau apsilažalino autorė. Gal su vokalu susipykusi?

13262. Ajeras :-( 2008-03-17 22:30
Ale gan suintrigavo, ir kuom cia kalta ta buvusi profesore? Kaip ten kitos studentes, irgi turi tu virsuniu problemu? O ta partnerystes problema LT isvis prajuokino, iki asaru. Koks pianistas issimaitintu su viena dainininke? tokia prabanga nelabai kas sau gali leisti.

13264. Man įdomu2008-03-18 00:16
Man tai įdomu kokio amžiaus rašinėlio autorė Bieliauskienė? Labai jau ryški sovietinė rašymo maniera. "Perliukai": "pozityviai įvertino", "neišdildomus įspūdžius", "perspektyvi", "pasiaukojantis darbas", "popietė buvo reikalinga" ir t.t. Naftalininiai trafaretai. Galvojau, kad jau bent 10 metų taip neberašoma!!!

13272. Prijaučiantis2008-03-20 12:13
Tikrai dabar Lietuvoje didelė gerų koncertmeisterių problema. Pabrėžiu - gerų. A.Juozauskaitę esu girdėjęs tik porą sykių, bet būtent susidariau nuomonę, kad tai tikrai gera pianistė - koncertmeisterė. Manau, viena geriausių šiuo metu!!! Todėl nenorėčiau tikėti šitais prirašymais. Keista.

13274. sutinku2008-03-20 22:14
Taip, rasinio stilistika primena komjaunimo sekretores ataskaitos tona. Gaila, bet truksta kazkokio dvasingesnio, esmingesnio santykio su muzika. Nemanau, kad si ponia tinka trasyti recenzijoms. Pernelyg salta ir pavirsine.

13469. klausytojas :-( 2008-04-01 12:53
taip.guliu ir mastau.nei pelningu tevu,nei milijonu,uznugatiu.bet kaz kodel gerai dainuoja.reikia klano.o gi rasytoja is argustienes-laurusienes klano.ten pilna karksinciu varnu.reikia zlugdyti geros daininkes varda.ir pastebejau lituvoj tai yra norma.tai.pianiste ne muras.bet bieliauskiene ne markas tvenas.noriu padrasinti dueta.ne jus vienos taip apsiktos.prisiminkim urmanaviciutes istorija.juk del mazo balso ji lietuvoje niekur netiko.ir tai kalbejo virzonis aleksa.nusispjauti.tegul ruo siasi anapilin.ten gal su velniais susirasines.

13489. vakaras klausytojui2008-04-01 22:35
Gerai parašyta. Truputį nešvanku, bet labai drąsu! Ir teisinga! Tas klanas klaikus. O kam ruoštis anapilin???

13828. galvojantis2008-04-23 13:29
na lietuvoje priimta.jeigu sakai arba rasai teisybe tai yra pikta ir klaiku.reikia pilstyti is tuscio i kiaura ir buti klano dalim.ta daro musu visa kritika.jie piksta kad taip skaudziai reaguojama.o pajudini juos tai sakes.pasaulio pabaiga.pasaulyje skaitoma sunkiausios specialybes yra baleto sokeju ir operos dainininku.bet zmonem atrodo kad tai juokas.nezinau kur mes einam.bet tikrai i susinaikinima.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 82 iš 82 
7:42:34 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba