SEPTYNIOS MENO DIENOS

2004-04-23 nr. 611

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Tarp stebuklo ir savicenzūros4

Muzika 
• Jurgita Skiotytė
Ištikimi Lietuvos kultūros ambasadoriai
6
 Jūratė Terleckaitė
Žvelgiant į britų šokio vitriną
• Giedrius Kiaulakis
Metalistų fenomenas
44
• in memoriam
Atsisveikinant su Vlada Mikštaite
1
• "The New York Times" apie Onutę Narbutaitę
• Londonas–Vilnius: savuosius talentus "susigrąžinant"1
• LTV muzikinės laidos1
• KONCERTAI

Dailė 
• in memoriam
Mūsų dailės vienišius
1
• Nijolė Nevčesauskienė
Dailininko knyga
2
• Aušra Traškelytė
Spalvota banalybė
1
• Donatas Baušys
Šeima ne tik namuose, bet ir mene
1
• PARODOS1

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Krystianas Lupa: kelionė į nepasiekiama2
• Teatro primadonos gimtadienis2
• Oskaro Koršunovo teatras keisis1
• Tarptautinis teatro projektas "Besimokanti Europa" Vilniuje
• TEATRAI

Kinas 
• Armėnų kino vakaras "Skalvijoje"
• KINO REPERTUARAS

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Muzika

Žvelgiant į britų šokio vitriną

Festivalyje "Naujasis Baltijos šokis ‘04" dominuos britų šokėjai

Jūratė Terleckaitė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Russelo Maliphanto trupės šokėjai

Balandžio 29 d. – gegužės 4 d. Vilniuje ir gegužės 6 d. Klaipėdoje 8-ąjį kartą vyks Tarptautinis šiuolaikinio šokio festivalis "Naujasis Baltijos šokis ‘04". Pirmosiomis festivalio dienomis žiūrovams prisistatys mūsų trupės ir įdomiausi nepriklausomi choreografai. Kitomis dienomis, t.y. antroje festivalio dalyje, žiūrovų laukia naujovės ir staigmenos. Viena jų – britų šokio vitrina, mugė (04 30 – 05 02). Tomis dienomis keturiose Vilniaus scenose žiūrovai turės galimybę pamatyti 13 britų šiuolaikinio šokio trupių, tarp jų – keletą garsėjančių visame pasaulyje. Mugės metu įvairių šalių prodiuseriai, vadybininkai, šokio kritikai, žurnalistai (jų žada atvykti apie 100) bus supažindinti su britų šiuolaikinio šokio naujovėmis. Paskutinėmis festivalio dienomis pamatysime Prancūzijos, Rusijos, Danijos, Švedijos ir kitų šalių trupes.

Taigi toną festivaliui duos gausus kūrėjų "desantas" iš Albiono. Nenuostabu, juk D. Britanija daro stiprią įtaką šiuolaikiniam šokiui Šiaurės ir Rytų Europoje. Šiuo metu ten gyvuoja apie 300 trupių, vyksta daug renginių. Kai kurie festivaliai ir šokio mokyklos remia kūrėjus, propaguoja šiuolaikinį šokį, šviečia visuomenę.

Sudėtinga būtų apibendrinti įvairialypių stilių britų šiuolaikinio šokio pasaulį, juolab įvardyti ryškiausias kaitos tendencijas, pagal stilius sugrupuoti trupes. Neabejojant galima teigti, kad britų šokis pasižymi eklektiškumu, kurį lėmė šalies tautinės gyventojų sudėties pokyčiai. Azijos, Afrikos tautų bendruomenių, susimaišiusių su imigrantais iš kitų šalių, tradicijos daro didelę įtaką britų šiuolaikiniam šokiui. Įtaką sustiprina ir šalyje kuriantys kitų šalių choreografai. Imigrantų ar jų palikuonių choreografai gręžiasi į savo tautų tradicijas, jų šaknis. Pavyzdžiui, svarbi ir neatsiejama Shobanos Jeysingh, Akramo Khano spektaklių dalis – klasikinis indų šokis, jų spektaklių siužetai paremti indų mitologija, filosofija. Šią stilistiką praktikuoja ir juodaodžiai kūrėjai, bandą sukurti artimą jų tradicijai šokį, išreiškiantį kultūros energingumą, dinamiškumą ir kompleksiškumą. Antras daugeliui trupių būdingas bruožas – kompiuterinių technologijų, vaizduojamųjų menų, filmo elementų, architektūrinių erdvių, struktūrų, šviesos efektų panaudojimas.

Vieni choreografai (vadinamieji minimalistai) yra atsidavę grynojo judesio aistrai, jų šokio spektakliai kuriami iš paprastų judesių – vaikščiojimo, bėgiojimo, gestikuliavimo, juose nėra naratyvo, o tik šokėjų "šokdinimas". Kiti kūrėjai gręžiasi į rimtus gyvenimo klausimus, jų šokio kalba byloja apie skausmą, kančią, meilę iškreiptų vertybių pasaulyje. Trečia ryškėjanti tendencija – naujų formų žiūrovams pritraukti paieškos. Šiuo tikslu spektakliai rodomi paplūdimiuose, geležinkelio stotyse, net ant stogų. Pagaliau ketvirta tendencija – šiuolaikinio ir klasikinio šokių sintezės paieškos.

D. Britanijoje kuriantys choreografai iš esmės žino, ko siekia, yra pasitikintys savimi, daugelis jų sukurtų spektaklių – techniškai ryškūs, spalvingi, kartu išsaugantys puritonišką tradiciją: priešingai nei kiti Vakarų Europos ar Amerikos kūrėjai, britai vengia destrukcijos, erotikos. Kita vertus, kaip teigia kai kurie britų šokio kritikai, stokojama siužetinių, humoristiškų, sąmojingų spektaklių. Kategoriškesni kritikai prikiša ir sąstingį, kartojimąsi, prancūzų teatrališkumo, aistros stoką.

Taigi matome, kad "Naujojo Baltijos šokio ‘04" festivalio organizatoriui, Lietuvos šokio informacijos centro vadovui Audroniui Imbrasui ir jo komandai teko nelengvas uždavinys – iš britų šokio "kekso" išrinkti trupes taip, kad atspindėtų visą šios šalies šiuolaikinio šokio paletę. Iš programos matyti, kad žiūrovams bus sudarytos galimybės pamatyti įvairiausių stilių trupes. Tikėtina, kad nepriekaištinga šokio technika publiką patrauks "Random Dance" ir Russelo Maliphanto trupės, netradicine šokėjų sudėtimi – "CandoCo", žaismingumu ir anglišku humoru – "New Art Club", lakoniško šokio plastika – Charleso Linehano trupė ir t.t. Mūsų šokio aistruoliai galės išvysti ne tik D. Britanijoje garsias trupes "Ricochet Dance Production", "Carol Brown Dances", "Walker Dance Park Music" bei mažiau garsias trupes ir atlikėjus: "Vincent Dance Theater", Roberto Hyltono "Urban Classicism", Anną Krzystek, Eddie Ladd, Wendy Houstoun.

Britų šokio vitriną pradės tarptautinį pripažinimą pelniusi "Random Dance Company". Trupės choreografas Wayne’as McGregoras yra vienas populiariausių kūrėjų savo šalies ir užsienio operos, baleto, dramos teatruose, kino ir televizijos studijose. Jis žurnalistų apibūdinamas kaip nuolat ieškantis, originalus, tikras šiuolaikinis choreografas. Jis garsus savo internetinėmis ir kompiuterinėmis vizijomis. Festivalyje jo trupė šoks spektaklius "Poliarinė seka" ir "Nemezidė". Pastarasis darbas pasižymi vizualumu. Komponuojant kūno judesius, ekrano vaizdus ir mašinos detales, čia pasakojama šiuolaikinio žmogaus, virtusio mašina, istorija. Nors iš atskirų scenų sumontuotas spektaklis neturi kulminacijos, visą laiką galima justi emocinę įtaigą. Spektaklyje tyrinėjamas kūno ir ekrano ryšys. Vienas žurnalistas šitaip stebėjosi "Nemezide": "Rėžiantys ašmenys, už kuriuos aštresnių nebuvo", o "Poliarinę seką" apibūdino kaip "kontrastų, struktūrinių atradimų kupiną kūrinį" ("The Guardian").

Kitokiu stiliumi kuriantis choreografas Russelas Maliphantas atveža 3 miniatiūras – "Pirmoji dalis II", "Du kart trys" ir "Pasirinkimas". Jose žiūrovai išvys beribę fantaziją, puikiai išlavintus choreografo ir šokėjų (Anna Williams, Flora Bourderon ir Marie Goudot bei Miquelis de Jongas ir Michaelis Pomero) kūnus, kūrybiškai panaudotas šviesas (šviesų dizaineris Michaelis Hullsas). Visa tai susilydę į vientisą vyksmą, darantį įspūdį, tarsi būtų šokama beorėje erdvėje. Pjesė "Du kart trys" nuspalvinta santarvės, harmonijos spalvomis. Žiūrėdamas pasijunti iš įprastai suvokiamo laiko ir vietos iškeltas į ten, "kur nėra nei skausmo, nei dantų griežimo". Maliphanto solo pasirodymas "Pirmoje dalyje II" sukelia įspūdį, lyg šoktų kiekviena jo "bekaulio" kūno ląstelė, alsuojanti J.S. Bacho muzika. Šokio judesiai susilieja, primindami upės tėkmę. Viso to pasiekti R. Maliphantui padėjo nuodugnios žmogaus anatomijos, fiziologijos, biomechanikos, jogos, tai chi studijos, žinios. Jo kompozicijos gali sudominti grynąjį šokį mėgstantį žiūrovą.

Trupė "CandoCo" mūsų žiūrovams jau pažįstama iš festivalio "Naujasis Baltijos šokis ‘01". Ji savita tuo, kad greta fiziškai sveikų šokėjų šoka ir iš žiūrovų bei kritikų jokių nuolaidų nereikalaujantys neįgalūs artistai. Kompozicijas trupei kuria labai skirtingi, bet gerai žinomi D. Britanijos ir kitų šalių choreografai. Vilniuje šokėjai atliks amerikiečių choreografo Stepheno Petronio jausmingą "Žmogiškąją siuitą", kurioje į organišką visumą susilydo skulptūriški šokio vaizdiniai. Spaudoje buvo rašyta, kad "CandoCo" praplėtė šokio ribas ir įrodė, jog šokis yra skirtas ne tik sveikiesiems.

Subtiliausiu festivalio "Naujasis Baltijos šokis ‘03" humoro akcentu buvo ir šįmet į Vilnių atvyksiančios trupės "New Art Club" pasirodymas. Dabar ji atveža kitą spektaklį – "Elektrinės pasakos", kuriose kūrėjai ir atlikėjai Tomas Rodenas ir Peteris Shentonas patraukliai komponuoja komediją, šokį ir vaidybą. "Elektrinės pasakos" ne tiek informuoja, kiek linksmina. Spektaklyje klausiama: kai Edisonui šovė į galvą elektros lemputės idėja, kas iššovė iš jo galvos? Atsakymą galės surasti kiekvienas žiūrovas.

Choreografė Carol Brown Lietuvos šiuolaikinio šokio kūrėjams ir atlikėjams pažįstama nuo 1994 m., kai Vilniuje ir Kaune vedė šokio meistriškumo pamokas. Ji laikoma viena originaliausių britų choreografų, nes spektaklius kuria pasitelkdama įvairių meno sričių specialistus. Vilniuje žiūrovams bus parodyta jos choreografija "Elektrinis kailis".

Trupės "Walker Dance Park Music" pavadinimas sudarytas iš jos įkūrėjų ir vadovų šokėjos ir choreografės Fin Walker bei muzikanto ir kompozitoriaus Beno Parko pavardžių. "Gyvas" šokis ir muzika – dvi svarbiausios sudėtinės jų spektaklių dalys. Walker ir Parkas sukūrė savitą šokio stilių, kuriam būdingas santūrus kūrybos ir atlikimo gyvybiškumas. Naujos choreografinės idėjos, puikus šokis, užkrečianti muzika ir novatoriška scenografija – tai šios trupės ženklas. Į festivalį jų atvežamas "Sielos tylėjimas" – pirmasis choreografės Fin Walker ilgos trukmės (60 min.) ir įdomios ritmikos spektaklis. Jame išbandomos žmogaus galių, ryžto, greičio, individualumo ir aistrų ribos. Tam naudojama trūkčiojanti ritmika: tik "įsivažiavę" šokėjai netikėtai, vidury judesio, sustoja kaip įgelti. Septyni šokėjai tarytum molekulės jungiasi poromis. Muzikantai čia yra lygiaverčiai spektaklio atlikėjai. Pasodinti ant pakylos už peršviečiamo ekrano, jie tarsi atlieka angelų sargų vaidmenį. Spektaklis vertinamas kaip vienas sėkmingiausių ir nuostabiausių pastarojo meto šiuolaikinio šokio pastatymų D. Britanijoje. Žurnale "Dance Magazine" rašoma: "Vibruojanti Parko muzikinė kakofonija, sutapusi su šokėjų išdaigomis, tikrai pribloškė. Jo muzika papildo ir pripildo šokio judesius iki kraštutinumo, ir tai teikia malonumą."

Trupė "Ricochet Dance Productions" prieš kelerius metus dalyvavo Kauno modernaus šokio festivalyje. Jai spektaklius kuria ne tik choreografai ir režisieriai, bet ir naujausias technologijas pasitelkiantys kitų sričių menininkai. Jie kuria meninius projektus – nuo gyvo šokio scenoje iki videofilmų ir vaizduojamųjų menų. Trupės kredo – nevaržyti individualios kūrybinės laisvės. Kompozicijoje "Tai tavo gyvenimas" talentinga tarptautinių prizų savininkė, australų choreografė Lucy Guerin, naudodama intymų šokio žodyną, iš labai arti tyrinėja asmeninio gyvenimo aspektus, atveria kasdienio gyvenimo tiesas.

"Vincent Dance Theater" spektaklyje "Namuose" šokiu ir videofilmu pasakojama apie vyro ir moters bandymą sugyventi mažytėje magiškoje erdvėje. Netikėtumų gausus spektaklis atveria erdvę, kurioje realus laikas susipina su įsivaizduojamu ir nufilmuotu laiku.

Buvusio gatvės ir džiazo klubų šokėjo, išaugusio iki šokio bakalauro, Roberto Hyltono 1999 m. įkurta trupė "Urban Classicim" propaguoja laisvojo klubinio džiazo šokio stilių. Spektaklyje "Eilėraštis", sulydant įprastą modernų šokį su džiazo šokiu, ieškoma naujovių ir originalių choreografinių galimybių.

Choreografės ir atlikėjos Annos Krzystek "Laukimas" – tai spektaklis apie laukimą kaip veiksmą, visas jo formas. Kūrėja kviečia žiūrovus būti ne vien stebėtojais begaliniame ir nuolatiniame laukimo vyksme.

Wendy Houstoun "48 beveik meilės eilės" – tai be galo absurdiškas ir įkvepiantis teatrinis judesio, deklamacijos ir videomeno kūrinys, atveriantis praradimų prigimtį, asmeninio gyvenimo prieštaravimus.

Velsietės Eddie Ladd pjesėje "Žmogus su randu" teatro ir kino priemonėmis perpasakojamas Briano de Palmos filmo apie gangsterius siužetas. Fizine imitacija ir balso intonacijomis stengiamasi kuo labiau priartėti prie autentikos. Tiesą sakant, D. Britanijoje mano matytas kitas jos monospektaklis "Club Luz" turėjo mažai ką bendra su šiuolaikiniu šokiu, daugiau buvo panašus į šou, bet gal tai ir yra pavyzdys to, kad šiuolaikinis šokis neturi ribų?

Drįstu teigti, kad festivalyje dalyvausiančios britų trupės "pamaitins" įvairiausio skonio žiūrovus. Patys galėsite įsitikinti, ko jie verti. Esu tikra, kad stilistinė šokio įvairovė garantuota.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 85 iš 85 
7:42:12 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba