SEPTYNIOS MENO DIENOS

2006-04-28 nr. 706

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Tikrovė ar graži svajonė22

Muzika 
• Giedrė Kaukaitė
Cantar e recitar
1
• Aldona Eleonora Radvilaitė
Panašumai ir kontrastai
1
• Iš Baltijos muzikologų konferencijos1
• Mėgstantiems romantišką muziką1
• Dainiaus Trinkūno atminimo valandos1
• Simfoninė muzika Kongresų rūmuose
• KONCERTAI

Dailė 
• Monika Krikštopaitytė
Širšių lizdas, arba Per gera premijai
31
• Ieva Dilytė
Paralelinės istorijos
2
• Ieva Pleikienė
Akademikų kūrybos erdvės
1
• Aistė Paulina Virbickaitė
Nepamirštamas Kampas
12
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Rasa Vasinauskaitė
Dramaturgai ieško teatro
• "7 įkvėpimai" LNDT
• "Naujosios dramos akcija ’06"1
• Baleto "Šešėliai" premjera
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Akvilė Galvosaitė
Argentina dėl Barto neverks
1
• "Lietuva. 24 valandos"
• Arūnas Matelis pakviestas į Europos kino akademiją1
• Laimingasis – tai aš
• Gyvenimas saloje
• Moraliniai klausimai be moralo
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
 Paulina Pukytė
Moterys ir vyrai
27

Anonsai 
• Gerbiami skaitytojai,2

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Pasaulyje

Moterys ir vyrai

aną savaitę Londone

Paulina Pukytė

[skaityti komentarus]

Praėjusią savaitę karalienei sukako 80 metų. Ta proga televizija parodė laidų apie svarbiausius jos gyvenimo įvykius. Taip pat parodė ir vaidybinį televizijos filmą apie karalienės seserį Margaret. Neva irgi apie svarbiausius jos gyvenimo įvykius: kaip turėjo atsisakyti tekėti už mylimo žmogaus, dėl to kankinosi, kaip paskui sutiko kitą, ištekėjo už jo, kaip jį erzino jos valdingumas, paskui jis buvo jai neištikimas, užtat ir jinai jam, jis dėl to supyko, ji labai kankinosi, bet jam tai buvo nė motais, jie dar bandė vaizduoti prieš publiką, kad viskas gerai, bet paskui išsiskyrė. Ji ir vėl labai dėl to kankinosi. Jautėsi siaubingai vieniša. Bet paskui pasižiūrėjo į jūrą ir nusiramino – į gyvenimo pabaigą, be abejo. Ir viskas. Visas gyvenimas – emocinė priklausomybė nuo vyrų. Jis yra – kaip gerai. Jo nėra – baisiai negerai. Viskas. Žinoma, taip būna, bet nejaugi tik tiek tegalima apie ją pasakyti? Apie karalienės seserį, kuri buvo tokia ryški persona septintojo dešimtmečio svinguojančiame Londone? Be abejo, reikia filmų ir apie vyrų ir moterų santykius, bet juk šis nepavadintas "Margaret vedybinis gyvenimas", filmas vadinasi "Karalienės sesuo". Nejaugi ji, pavyzdžiui, neturėjo mylimo paveikslo vienuose iš rūmų? Tokio, į kurį galėjo žiūrėti valandų valandas, dar nuo vaikystės, ir kurio ilgėdavosi, kai tekdavo gyventi kitur. Arba kuris jaudindavo ją lipant rūmų laiptais su tėvais ar aukle, bet ji visaip stengdavosi neišsiduoti, kad tik jie nepastebėtų jos slapto susižavėjimo, ir žiūrėdavo į jį tik paslapčiomis. Arba, nors tai galbūt ir nėra gerai žinoma, – kaip ji jautėsi, kai jos sesuo tapo karaliene? Ką ji galėjo galvoti apie tai, kai tokia našta buvo uždėta jos artimiausiai draugei? Ar ji pavydėjo? Ar ji džiaugėsi, kad dabar ir pati galės mėgautis didžiule savo svarba? Galų gale – ką ji skaitė, ką ji mėgo, kur ji eidavo? Kokia labdaringa veikla ji užsiimdavo, gal ką gera ir naudinga yra padariusi? O galbūt ji buvo tiesiog lėkšta ir išpaikinta tuščiagarbė panelė, kuriai niekas daugiau ir nerūpėjo? Kuri nieko daugiau gyvenime ir nenuveikė? Gali būti ir taip. Bet tuomet ar verta buvo kurti apie ją filmą? Nebent juo būtų norėta atskleisti visą karališkosios šeimos tuštybę ir beprasmybę. Tačiau dabar – ką dar galime iš šito filmo sužinoti, ko nesužinome iš eilinės muilo operos? Jei ne geri aktoriai ir brangus pastatymas, tai ir būtų eilinė muilo opera, tik daugiau nuogumo ir mažiau serijų, kitaip sakant, paprasčiausia pornografija, daugiausia dvasinė – būtent tai, apie ką rašoma bulvarinėje spaudoje. Šitas filmas priminė man kitą, prieš kelerius metus matytą filmą apie Fridą Kahlo. Jau apie ją, menininkę, tikrai buvo galima pasakyti kažką daugiau. Bet filmas "Frida" irgi pasakoja apie Fridą tik kaip apie jos vyro žmoną. Vaizduoja ją tik per jos santykius su savo ir kitais vyrais. Žinoma, jos vyras buvo nacionalinis herojus, garsiausias Meksikos tapytojas, ir jo įtaka jos gyvenimui buvo neišvengiama, bet juk ne vien tai, ir ne vien taip buvo galima apie ją papasakoti, pasinaudojant proga sugriauti jos, žinomos daugiausia tik kaip "egzotiška herojiško freskų tapytojo Diego Riveros žmona" (Germaine Greer, 2005 07 22 "7md") stereotipą, o ne dar labiau jį įtvirtinti. Kurti filmą apie tokią ryškią asmenybę, apie mažai su kuo sulyginamą menininkę, kuri savo paveiksluose vaizdavo daugiausia vien save įvairiose gyvenimo situacijose, kiekviename paveiksle ar fotografijoje kūrė labai specifišką savo įvaizdį, – ir tris valandas rodyti vien tai, kaip ji kankinasi dėl vyro neištikimybės? Tiesą pasakius, filmo pabaigos nebesulaukiau. Nusibodo. Gal 20 minučių buvo likę, kai neištvėriau ir išėjau. Nei siužetas, nei įtampa niekur nebesiplėtojo, tik tęsėsi viena horizontalia linija – tas pats per tą patį. Pamėginkite prisiminti nors vieną filmą apie kokį nors garsų vyrą, ir kad ten būtų rodomos vien kančios dėl nenusisekusių jo asmeninių santykių ir žmonos neištikimybės. Nejaugi vyrai nesikankina? Bet apie juos kažkodėl galima pasakyti kur kas daugiau, negu vien tai. Vienas iš mano mėgstamiausių filmų – "Arabijos Lorencas" – turi retą ir man nepaprastai patrauklią savybę: jame nėra nė vienos moters. Visame didžiuliame aktorių ir statistų sąraše – nė vienos vienintelės moters! (Tik prieš vieną karo žygį girdime pratisą nepertraukiamą spiegiantį garsą – kalnuose moterys šaukia lydėdamos savo vyrus, o gal raudodamos žuvusių.) Ir tai nuostabu. Nes filmas paprasčiausiai ne apie tai. Argi britų karininkai ir beduinai neturėjo moterų, nesiilgėjo jų, nesikankino, neieškojo "pakaitalo" būdami toli nuo savo žmonų? Koks eilinis režisierius nebūtų atsispyręs pagundai "įvesti" vieną kitą moteriškę, parodyti ir tą gyvenimo pusę – koks filmas be erotikos, be įtampos tarp vyrų ir moterų, kam jis bus įdomus? Bet moterys čia būtų buvę tik priedai, pagalbinės priemonės, detalės. O Davidui Leanui to nereikėjo. Jis ir be to sukūrė vieną įspūdingiausių ir labiausiai jaudinančių filmų visoje kino istorijoje. O dabar įsivaizduokite filmą apie Fridą, tik apie ją, filmą, kuriame nėra nė vieno vyro. Ne jos gyvenime, o būtent filme. Šiaip jie yra, be abejo, bet už kadro. Ką pasakytumėte? Neįdomu? Tai, deja, dar gerokai prieš jus pasakytų potencialūs prodiuseriai, taip kad jums ir nebetektų. Arba kodėl nėra filmo apie kitą menininkę, ne mažiau ryškią, pavyzdžiui, Brazilijos Carmen Mirandą (žr. Germaine Greer straipsnį 2005 07 22 "7md"), kuri buvo visai negarsaus vyro žmona, o gal ir meilužių neturėjo? Dar neįdomiau?

Jau matau neatidžius skaitytojus susiformuojant nuomonę: Pukytei nepatinka vyrai. Iškart pasakau – patinka man jie. Netgi labai patinka. "Arabijos Lorence" įsimylėjau juos visus iš eilės (gerai, kad jokios konkurentės ten nesipainiojo), išskyrus žurnalistą iš Amerikos. Jis tai mane nervino, išties.

 

Skaitytojų vertinimai


7287. Vyras (ne Pukytes)2006-05-01 19:02
Bet man patinka filmas apie Frida, maziau - Fridos kuryba. O Pukytes rasiniai - siaip sau, daznai buna paskubom sumesti ir nelabai kokios kokybes... Taciau moterys man labai patinka, as visuomet stengiuosi buti ju puseje, kai kas nors jas puola. Tai va tiek.

7290. pasiputeliui v2006-05-01 21:18
vyras pasirode kaip budingas sovinistas: jam patinka moterys - grozio objektai, o ne kurejos. keliauk sau i XIX a., nes su tokiu poziuriu siuolaikines panos tave tik kaliauses vaidmeniui galetu panaudoti:)

7291. edva2006-05-01 21:38
Paulina, toje vietoje, kur rašai:"pagundai"įvesti" vieną kitą moteriškę"-labiau būtų tikęs kitas veiksmažodis:ĮMESTI-(parafraz.)- pagundai"įmesti" vieną kitą moteriškę".Tamstos šiek tiek skuboti,karšti, neatvėsę tekstai...Ir kas gi taip skubina? redakcija? kurjeriai? londono įvykiai?

7292. edvai2006-05-01 21:55
Paulina neraso issamiu, ilgai issedetu ir iskankintu analiziu, ji raso kiekviena savaite - skubotus, karstus, neatvesusius tekstus/pastebejimus - butent tame ju ir verte. Imeta dar neatvesusia angli, kad ta priverstu pamastyti. O atvesusiu tekstu pilna aplinkui - tik rinkis.

7293. krankt2006-05-02 02:26
Pukyte pastabi, ji grybsteli nusistovejusius, nusiduksejusius, apsamanojusius iprastumus ir sujudina ramiai snaudzianti nemastymo liuna.

7298. JL12006-05-02 12:15
labai pritariu krankt - kai laikai pirstus ant pulso, svarbesni tampa kiti dalykai. Uztat teksto gyvumu ir reakcijos greitumu su Paulina ne daug kas gali lenktyniauti!

7300. edva2006-05-02 13:31
Tikrai, gyvybingi ir subjektyvūs Paulinos tekstai. Sutinku: tame ir žavesys:apčiuopti ir subjektyviai fiksuoti įvykių pulsą.Nepamirštamasis " kontroversiškas " pasakotojos sijonas andai...Šedevras!

7308. geras ponas2006-05-02 15:38
Pukytė visiškai nepastabi. Ekshibicionistai aplinkos neanalizuoja.Man nepatinka moterys. Bet nepatinka ir vyrai. Man niekas nepatinka. Kaip ir Pukytei.

7317. hau2006-05-02 19:30
Geras ponas - oksimoronas:) Tokiu nebuna. Arba geras, arba ponas. O geriausia - tai ponia:) Arba panele (pagal skoni).

7323. kiskis p2006-05-03 11:08
as sakyciau pukytei nepatinka poziuris. man irgi toks poziuris labai nepatinka.

7324. atidus skaitytojas2006-05-03 12:29
Man irgi vyrai patinka, net labai. Bet ir Pukytė nieko.

7328. eos2006-05-03 16:33
Paulina, dar galit paziureti filma "12 Angry Men". Ten irgi nera moteru,ir visa valanda rodo tik dvylika prakaituojanciu diedu.

7332. haris2006-05-03 20:46
o gal bijote vyru,kam taip juos demonizuojat? gejai jums nesudaro jokios konkurencijos,todel nepavojingi ir suprantamesni (jokios intrigos).

7340. geras ponas KVIEČIA2006-05-04 10:35
kvailas bet koks demonizavimas - vyrų, moterų, vaikų, tėčių, kareivių, kelmukų, asilų, ponų, turtuolių, vargšų, policininkų, autobusų vairuotojų ir kontrolierių. o eilinį kartą rasti atpirkimo ožį ir jį pagaliu vanoti - nerimta. todėl siūlyčiau Paulinai Pukytei nieko nevanoti pagaliais, o mojuoti gražiai išsiuvinėtomis servetėlėmis ir retkarčiais nusišluosčiusm ištryškusią kuklią, netyčinę ašarą išsivirti juodos arbatos su ženšenio užpiltine - neblogai būtų ir šaltos degtinytės taurelė su raugintu agurkėliu - visai mielai apsilankyčiau svečiuose ir taip pat pakartočiau šį veiksmą. KVIEČIU VISUS - SUSIRINKIME PAULINOS PUKYTĖS NAMUOSE gerti arbatos su užpiltinėmis bei trauktinėmis

7341. gero pono p.s.2006-05-04 10:37
atsisakymai ir išsisukinėjimai negalioja. laiką kol kas dar galima siūlyti

7343. puk-puk2006-05-04 11:09
Pukytes textai man patinka. Tik ko dusauti dėl prastai pastatyto šovinistinio filmo apie Fridą? Ką mes moterys, veikiam? Imkim ir kurkim. negi vyrai imsis ir padarys už mus?

7356. ziurkenas2006-05-04 14:55
kada kur balius? pas pukyte?! gal si savaitgali?

7360. geras ponas2006-05-04 15:06
puiku - jeigu yra norinčių šį savaitgalį - darom šį šeštadienį. 10 val. visi renkamės pas Pauliną Pukytę su šampanu, tortais ir dovanėlėmis. Man atrodo, kad šį šeštadienį kaip tik yra Paulinos Pukytės jubiliejus (apvalus, tik nepamenu kiek tiksliai metų). NUOŠIRDŽIAI SVEIKINU

7363. Gruzija pavojuje !!!2006-05-04 18:40
na "Frida" tai tikras prastas filmas. bet cia manau esmine problema yra ne moteriskes kaip individualios menininkes nepavaizdavimas, o apskritai holivudiniu stiliuku sukurptas stereotipinis biografinis filmas, kur menas ir menininkai atlieka antraeili vaidmeni, o vyrauja siaip lekstos bendrazmogiskos buitiskos buties problemos. Jei vietoj Fridos idetume vyra dailininka, filmas liktu toks pat lekstas; o jei idetume vyra gangsteri ar seneli pastininka ar vaika muzikanta, vistiek niekas nepasikeistu ir filmas liktu toks pat prastas. o kolkas geriausias matytas vaidybinis biografinis filmas apie dailininka - tai "Basquiat".na o apie moteri menininke tai dar lyg ir nemaciau gero filmo. gal Hitchkocko "Vertigo" ? :):):)

7365. geras ponas2006-05-04 22:38
o man visai patiko iš filmų apie menininkus "moteris su perlo auskaru" - tuo, kad visakas pasakoma vaizdu, kartojančiu Vermejerio paveiklus - nors feministės aišku galėtų jame prisikabinti, kad moteris ten yra seksistų auka ar įkaitė - bet ką daryti, jei taip buvo

7367. ponams2006-05-05 01:47
kur sitam straipsny matote kieno nors demonizavima?? Kokie atpirkimo oziai?? Kur cia kas vanojamas? dieve dieve, kokius briedus cia stumdote...

7370. Gruzija pavojuje !!!2006-05-05 11:56
na taip, "Girl With Pearl Earing" neblogas visai, toks vizualiai skanus. Is temos "senoviniai tapytojai su cameromis obscuromis" tai dar Peterio Greenaway`jaus "Draughtsman`s Contract" geras filmas.

7374. vaje2006-05-06 12:49
nu bet ir požiūris, pasenęs gal 10-čia metų. o Pukytė, atrodo, Londone gyvena, turėtų pasiskaityt naujausią literatūrą ar šiaip su kuo protingu pabendraut. bet gal nepadės, sovietiniai vaikai kažkaip labai sunkiai patriarchalizmą išgyvena ir nesivargina paieškoti alternatyvių kritikos kelių...

7377. dailininkas2006-05-07 16:04
reklaminis rolikas - tikintis pakelti verte rinkoje-gerokai perilgas.menine verte-nulis

7380. dailininkas2006-05-07 16:34
Ups turejau omeny

7381. dailininkas2006-05-07 16:35
....Basquiat...

7387. Gruzija pavojuje dailininkui2006-05-08 01:46
pateik konkrecius argumentus del reklamos. kol neirodysi su konkreciais argumentais, savo poziurio neikiši. del menines vertes, man - ne nulis. tau galbut. as turiu savo nuomone apie si filma, tu gali turet savo. viso gero.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 85 iš 85 
7:39:11 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba