SEPTYNIOS MENO DIENOS

2008-06-27 nr. 808

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Tautvydas Bajarkevičius
Klausyk
3

Muzika 
• Goda Rupeikaitė
Spalvingas senosios muzikos vakaras
2
• Živilė Ramoškaitė
Groti taip, kaip dabar niekas negroja
1
• Operetė Kauno pilyje2
• Nidoje – festivalis „Vargonų vasara“
• Fortepijoninių rečitalių ciklas Druskininkuose
• KONCERTAI

Dailė 
 Viktorija Šiaulytė
Balta serija
6
• Rasa Barčaitė
Moteriškas „Actus magnus“
6
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Tekstai 
• Arba protas, arba kūnas10

Teatras 
• Rasa Vasinauskaitė
Žvilgsniai į sceną ir už jos
• Helmutas Šabasevičius
Baleto metraštininkės jubiliejus
• Kviečia penktosios „Sirenos“
• Dovydas Judelevičius
Lėlės viską gali
1
• Ketvirtasis Druskininkų teatro festivalis
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Savižudybė ar milijonas?
• Edipas iš komiksų pasaulio
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Filosofija 
• Ilona Jurkonytė
Apie kadrą, trunkantį ilgiau nei 7 sekundes
3

Anonsai 
• Vilniaus dailės akademija1

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Balta serija

Arūno Gudaičio paroda Šiuolaikinio meno centre

Viktorija Šiaulytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Arūnas Gudaitis. „Sokrato gipsinis biustas, kuriam skulptorius nuskuto barzdą“. 2007 m.

Pirmas įspūdis tik įžengus į Arūno Gudaičio parodos erdvę – tai nepriekaištinga, sterili, beveik permatoma ekspozicija. Autorius teigia tokią išraiškos formą pasitelkęs sąmoningai – siekęs surengti visiškai baltą, iš tolo beveik nepastebimą darbų seriją. Redukuotomis ir minimaliomis priemonėmis parodoje siekiama kalbėti apie įvairialypius dalykus – nuo posocialistinių realijų iki istorijos, paverstos pokštu.

Menininkas pristato skirtingus vaizdinius tarsi „rastus“ objektus, dar kitaip – rastas situacijas. Tačiau subtiliai pakeisti, sugretinti su iš pirmo žvilgsnio išoriškai nesusijusiais dalykais ar pateikti netikėtu kampu (beveik tiesiogine šio žodžio prasme) objektai, situacijos taip neįgauna dažnai nuobodaus dokumentalumo, bet atvirkščiai – per absurdiškumą, iracionalų palyginimą ar pokštą tarsi atskleidžia kasdienę situaciją ar objektą nauju aspektu. Rolando Pakso apkaltos proceso įrašo, sutraukto į vieną sekundę, grafinė išklotinė ar skersai kaktos srities padarytas gipsinės Lenino galvos pjūvis – regis, šie netikėti rakursai nieko naujo mums neatskleidžia nei apie nušalintąjį prezidentą, nei apie Leniną kaip istorines asmenybes. Čia greičiau dekonstruojamos formos bei ženklai, visiškai sutapatinti ar tapę tam tikrų ideologinių sistemų simboliais. Filosofijos tėvo Sokrato ikoninis portretas be barzdos ar aštuntojo dešimtmečio naujametinio vaikų darželio „žiburėlio“ nuotrauka (tokią turbūt turi kiekvienas savo šeimos albume, ėjęs į darželį iki nepriklausomybės atgavimo), sugretinta su tos pačios dienos orų prognoze laidoje „Vremia“, pirmiausia sukelia šypseną.

Todėl galbūt daugelyje Arūno Gudaičio darbų pasitelktą logiką galima būtų lyginti su karikatūristo naudojamais principais. Juos XX a. pirmoje pusėje aprašė iškili meno istorijos figūra Ernstas Gombrichas. Ir nors menotyrininkas daugiausia kalba apie įprastą politinę karikatūrą, kurioje pašiepiami tam tikri veikėjai, asmenys ar personažai, Gudaičio darbams taikytinas teiginys, kad karikatūros esmė – joje „užgaunami“ tam tikri psichologiniai momentai, kai du skirtingi dalykai suliejami į viena; jie ir kuria per amžius nesikeičiantį tą patį karikatūros efektą. Taip pat viena pagrindinių karikatūros savybių: jos objektas yra ne tik išjuokiamas ar atidengiamas, bet, svarbiausia, – transformuojamas. Pačią parodos situaciją sukarikatūrina taip pat ir banalių eksponatų itin pagarbus pateikimas, kur vaizduojami kasdieniai, komiški objektai pateikiami tarsi raritetų kolekcija.

Tiek šioje, tiek ankstesnėje piešinių serijoje „Topografiniai ir psichologiniai Lietuvos įvaizdžiai“ menininkas žaidžia su lokalia kolektyvine (pa)sąmone ir jos sukonstruotais bei konstruojamais stereotipais, simboliais. Tačiau galima pabrėžti, kad ankstesnės Lietuvos įvaizdį nagrinėjusios serijos logika panaši į to paties Gombricho pagal geštaltpsichologiją aptartus „neįmanomus“ paveikslėlius (pvz., M.C. Escher), kur vienu metu galima „pamatyti“ tik vieną iš įvaizdžių. Gudaičio parodoje tikriausiai didžiausią „pažinimo džiaugsmą“ žiūrovui taip pat teikia to paslėptojo, antrinio vaizdinio suvokimas. Parodoje „Balta serija“ šis procesas dažniausiai vyksta tokia tvarka: vaizduojamas objektas pamatomas savo kasdienėje formoje, ir tik perskaičius kūrinio aiškinamąją etiketę atsiveria nauja perspektyva, leidžianti suvokėjui pasijusti sąmoningam. Tačiau palyginti su geštaltpsichologijos atstovų naudotais pavyzdžiais, čia dvi konkuruojančios perspektyvos – nebe geometrinės, bet idėjinės: susikertančiose kasdienėje ir politinėje, ideologinėje plotmėse kuriami nauji įvaizdžiai, savotiškas kritinės reakcijos į aplink supančius reiškinius būdas.

 

Skaitytojų vertinimai


14525. vl2008-07-01 13:08
sokratas veža :)

14527. geras ponas2008-07-01 15:30
kad ir kiti gabalai labai veža:) ypač pakaruoklio kilpos plaukas arba lenino biusto skerspjūvis :)

14542. haribo2008-07-05 07:42
tai ir man nueit?

14543. education2008-07-05 13:25
nueik, bet tau neptiks. Man tai blanki labai paroda. yra tokiu smart dalikeliu, bet kas is to? Kazin ar kanceliarinese prekese nera idomiau. menininkas turetu apsispresti kas ji domina. dabar tik kabinasi uz garsiu vardu : Sokratas, Paksas, Leninas. Nors ziurint i Narkeviciu turbut apsimoka.

14589. ziurovas2008-07-10 23:26
sveikinu. super patiko. labai subtilus darbai.

14591. sm2008-07-10 23:54
gera post martin creed`iska paroda. geras darbas su korta.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 79 iš 79 
7:36:47 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba