SEPTYNIOS MENO DIENOS

2006-02-03 nr. 694

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Daiva Šabasevičienė
"Pagalvinio" pasaka
22

Muzika 
• Rita Nomicaitė
Jaunas Baltijos gitarų kvartetas
2
• Rima Povilionienė
Vienos operos istorija
• Emilija Pilotaitė-Armonienė (1920 06 27 – 2006 01 24)3
• "Midem" mugėje diskutuota apie kultūros ekonominę svarbą
• "Bravissimo" pristato "Operos švyturio" laureatus
• Patikslinimas
• Viliojanti "Madam Baterflai"
• KONCERTAI

Dailė 
• Monika Krikštopaitytė
Kur gimsta išmintis?
4
 Kotryna Džilavjanaitė
Socialinės grafikos iššūkiai
12
• Dovilė Tumpytė
Žmogus su kamera: Jonas Mekas
4
• Išrinktas ryškiausias tarpdisciplininis projektas6
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Ilgas kelias į Damaską
• Timas Crouchas LNDT scenoje
• Rudens stiliaus moteris
• Po debiutų – nauji spektakliai
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Živilė Pipinytė
Juokiasi puodas…
8
• Festivalio nuojauta
• Živilė Pipinytė
Perspėjimas iš praeities
• Nepriblokšto žiūrovo įspūdžiai9
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Diagnozė ir dar kartą (iš tikrųjų pirmą) apie meilę5

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Socialinės grafikos iššūkiai

Paroda Mykolo Žilinsko galerijoje Kaune

Kotryna Džilavjanaitė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Peeter Allik. "Skiriu E. Savisaarui"


Socialumas iš tiesų yra estetinis fenomenas.
Zygmunt Bauman

Ar visko mačiusį meno vartotoją dar įmanoma kuo nors nustebinti? Parodos "Socialinė grafika" ekspozicija pavergia plačiu formos, technikos ir technologijų spektru: demonstruojami tradiciniai grafikos lakštai, skaitmeninės spaudos darbai, hologramos, videodarbai. Tačiau formos klausimai nesureikšminami – 11 menininkų ir kuratorė Violeta Jasevičiūtė akcentuoja socialinę meno prigimtį. Meno socialumas suvokiamas dvejopai: ir kaip emocinis ar estetinis poveikis suvokėjui, ir kaip aktyvus menininko reagavimas į socialinius, kultūrinius, politinius pokyčius, bandymas užčiuopti visuomenės pulsą. Jei bet koks viešųjų erdvių menas gali būti socialus, kodėl pasirinkta grafika? Dėl tiražavimo galimybių ji laikoma itin greitai sklindančia, prieinamesne suvokėjui. Čia ypač dažnai naudojamas tekstas – kaip (iš)šūkis, provokacija, replika ar remarka. "Plakatiškos" ypatybės bent pasąmoningai asocijuojasi su svarbios informacijos skelbimu.

"Socialinės grafikos" dalyviai savo aštrokais anarchistinio pobūdžio kūriniais apeliuoja į visuomenės sąmonę, atkreipia dėmesį į praeities ir šiandienos skaudulius, tikėdamiesi aktyvios, nekonformistiškos reakcijos. Menininkai pabrėžia provokacinę meno funkciją, deklaruoja aiškias politines nuostatas. Preciziškai atliktuose kūriniuose susipina ironija, asmeniniai išgyvenimai, bendražmogiškas skausmas, sukeltas psichopatiško, išsigimstančio pasaulio grimasų. Individualus autorių požiūris savitai jungiasi su kolektyviniu mąstymu, menininko "aš" įsilieja į minią, su kuria jį vienija bendri socialiniai saitai. Paroda dar kartą paneigia seną mitą apie "atstumtąjį, vienišą" menininką; jis grįžta atgal į visuomenę, išsakydamas konkrečias pilietines pozicijas, atsisakydamas apolitiškumo, ciniško nihilizmo, bereikšmės kalbos, banalių vaizdinių.

Daugumos dalyvių kūriniai atspindi homo (post)sovieticus dramą. Edmundas Saladžius abstrahuotais, stilizuotais įvaizdžiais kalba apie deformuotą žmogaus dvasinę būklę, grotesku mėgindamas išreikšti suluošintą mentalitetą. Norvegas Gøranas Ohldieckas serijoje apie komunistinę Kiniją rastrais ištaškuoja stingdančią tylą tarsi stagnacijos, izoliacijos, suvaržytos asmenybės, nykaus sielos būvio metaforą.

Tam tikrus komunizmo bei nacizmo reliktus išryškina ir estų grafikas Peeteris Allikas. Anot jo, socialinis menas – tai antipolitika, kitaip sakant, politika, demaskuojanti politiką. Kūrinyje "Skiriu E. Savisaarui" (vienos iš Estijos partijų lyderis) jis stebisi populizmo jėga, gebėjimu "plauti smegenis", manipuliuoti net labiausiai išsilavinusių žmonių protais.

Toomaso Kuusingo (Estija) linoraižiniuose politiką pertaria psichologizmas – autorių domina žmogaus kompleksai, moralės ribos, gėdos priežastys. Graviūroje "Labas, mama" menininkas analizuoja niveliuojančios, izoliuojančios sistemos poveikį asmenybei.

Triptike "Meilė. Tikėjimas. Viltis" Marius Zavadskis paradoksaliai gretina tris dieviškąsias dorybes su automatais, "sukonstruotais" iš kičinių, saldžių spalvų žiedlapių. Tai tarsi simbolizuoja oficialiai skelbiamą demokratinio pasaulio taikos siekį ir kartu realiai vykstantį agresyvų supervalstybių ginklavimąsi.

Parodoje eksponuojami "kamufliažiniai" Tomo Gečiausko darbai ("Nematomas I–III") iš pirmo žvilgsnio taip pat nurodo į karinę tematiką, tačiau pats autorius savo darbą aiškina taip: "Nematomas žmogus (menininkas) – chameleonas. Kiek jis nuoširdus jį supančioje socialinėje erdvėje? Kiek galima tikėti tuo, ką matai? Kiek menininko yra jo kūryboje, o gal jis tik slepiasi už jos?"

Naglį Rytį Baltušniką ir Auksę Petrulienę domina tam tikros masinės kultūros apraiškos. Baltušniko presuotų atspaudų seriją vadinčiau "ženklais", kuriuose sąveikauja keli skirtingi kontekstai: sovietmečiu propaguojamos mankštelės, nuolat spausdintos žurnale "Tarybinė moteris", Džeimsas Bondas, pseudofizikos dėsniai ir t.t. Absurdiški šūkiai – "Atmink, Kalėdos – tai ne žaidimas", "Rink alaus bokalus ir tapk kolekcininku" primena propagandinių sovietų plakatų stilių, tačiau kartu nurodo į karštligiško vartojimo kultą šiuolaikiniame pasaulyje.

Auksės Petrulienės videodarbo "Manęs neužkrušit – pasakė ištvermingas kiškis" (muzika – T. Genevičiaus) pagrindu tapo anekdotai. Pabrėžiamas fizinis grafikos aspektas, grafikos, kaip amato, ypatybės – nuodingos, kenksmingos medžiagos, dažo perteklius, triukšmas, teplumas, klampumas. Pagrindinis personažas – kiškis, kuris moko, kaip išgyventi, ir visada lieka gyvas. "Kaip ir grafikas", – lygina autorė.

Rolandas Rimkūnas eksponuoja net keletą savo grafikos serijų. Jo kūriniai ypač daugiasluoksniai ir kontroversiški. Dažniausiai pasikartojanti strategija – bandymas asimiliuoti skirtingus semantinius laukus: antikinis kraujomaišininkas Edipas flirtuoja su sfinkse Gedimino bokšto fone, Peliukas Mikis pozuoja ant Velįzquezo žirgo, o klasikiniame "Bredos atidavime" aktyviai dalyvauja Batuotas Katinas. Rimkūnui būdingas daugiatemiškumas – jis kalba apie popkultūrą, karą, "tvirtos rankos" politiką, demistifikuoja netikrą, demonstratyvų patriotizmą.

Mindaugo Ratavičiaus holograma "Kontrabandininkas" man priminė vaikystės žaislą – nedidelio formato plokšteles, kurias atitinkamai pakreipęs matydavai tai zuikio, tai vilko galvą. Ratavičius skolinasi personažus iš skirtingų laiko matmenų: XIX a. knygnešys, gabenęs kultūrinę kontrabandą, virsta šiuolaikiniu "ichtiandru", plukdančiu degtinę iš Kaliningrado į Lietuvą.

Redas Diržys, prieš kelerius metus Alytuje pastatęs Lukašenkos skulptūrą, nepalieka šio politinio veikėjo ramybėje. Ar žinojote, kad Baltarusijos švietimo ministerijos nurodymu šios šalies moksleivių pažymių knygelėse turi būti A. Lukašenkos portretas?

Visos kultūrinės refleksijos yra subjektyvios, o iššifruoti socialinius kodus įmanoma tik asmeniškoje akistatoje su eksponatais – parodoje, kuri veiks iki vasario 26 dienos.

 

Skaitytojų vertinimai


6434. xxxx2006-02-06 10:12
ar grazu rasyti apie savo mamos kuruojamas parodas????????

6436. ak2006-02-06 12:01
Mielieji, viskas laisvoj Lietuvoj gražu. Daugiau cinizmo, brangios draugės, taip sakant.

6437. Kotryna2006-02-06 12:09
joooo, labai grazu!! Mama - liubliu, priviet peredaju!!:D Visi vaikai privalo rasyt apie savo mamas, nes KORUPCIJA KLESTI!! :)) o jei rimtai, tai ka galiu pasakyt... isgerkit kavos.. taip nervintis nuo pat ryto...:)

6439. xxxxx2006-02-06 13:21
Mamai meilę galima parodyti ir kitaip nebūtinai straipsniais, apie mamyčių parodas rašant;)) O korupcija meno pasaulyje tikrai klesti , kai draugai apie draugus rašo, giminaičiai apie giminaičius,o vaikai apie mamytes ir jų veiklą, gal ir neblogai, tačiau jei taip ir toliau, kils interesų konfliktai ir niekaip neišlavinsim menotyrinių įžvalgų ir kritikos,savuose tekstuose, kurių pastaruoju metu meninių laikraščių redaktoriai reikalauja:)))

6440. xxxx2006-02-06 14:01
Beje dar ka=kaip pamir6ote pamin4ti vieną parodos dalyvį Giorana Andreją Oldiką iš MKČM, nejau gi pamiršote tokį svarbų žmogų Kauno meniniame gyvenime, tarp kitko jo darbai šioje parodoje neblogai atrodė:)))

6443. Kotryna2006-02-06 14:28
hmhmm:)) atsipeikekit... Kuratores indelis cia net nevertinamas, nes TAI butu subjektyvu. jei jums labai reikia ivertinimo - analogiska paroda tarpt. Kaliningrado grafikos bienaleje gavo diploma uz kuratoriaus darba. Si paroda man VISA neblogai atrode, todel ir parasiau apie ja. jei ka reklamuoju, tai MKC muzieju ir 11 menininku. mano `mamytei` reklamos seniai jau nereikia:) man va gal reiketu, bet jus tuo jau rupinates, kaip matau, aciu, taip ir toliau:P sitoj recenzijoj nera nei laso kritikos, todel kad ji man be galo patiko. jei manote, kad menotyrininkas gali buti objektyvus apskritai, paskaitykit Andriuskeviciaus mintis apie menotyrininko subjektyvuma. o jei jums cia kvepia korupcija, tai man - bobisku pavydu, atsiprasau. o del giorano, apie kuri buciau mielai parasius kur kas daugiau nei viena sakini,tai ka.... "Norvegas Gøranas Ohldieckas serijoje apie komunistinę Kiniją rastrais ištaškuoja stingdančią tylą tarsi stagnacijos, izoliacijos, suvaržytos asmenybės, nykaus sielos būvio metaforą." viso gero.

6444. xxxx2006-02-06 14:38
11 menininkų iš ties labai daug;)) kaip 11 menininkų reklama tikrai labai labai menka:))ir iliustracinės medžiagos galėtų būti daugiau,,, Geros dienos:)))

6445. xxxx2006-02-06 14:49
Sėkmės ir toliau darant reklamas menininkams:) nors prisidengiate, kad reklamuojare ir MKCM, taciau neblogas pijaras ir mamytei, kuri per vienas parodas išgarsėja, per kitas "susimauna" iki susitikimo kituose kultūriniuose rašiniuose"""

6446. xxxx2006-02-06 14:53
Beje dėl bobiško pavydo, Jūs klystate, nes tikrai neturiu ko pavydėti;)))

6449. gr2006-02-06 15:21
neskaiciau teksto, atrodo normali eiline recencija. Taciau tikrai nemanau, kad kazkieno vaikas negali rasyti apie tevu kuruojama paroda. Nes cia mes visi gimines. Jei nerasyti apie juos tai tektu nutyleti puse lietuvos kult gyvenimo. Gal palikime merginos savigarbai situos reikalus.

6465. 112006-02-07 10:44
korozija arba apie pauksciu gripo paliesta fiziologija/pasamonej/,tuo labiau kad akiniu remukai vaistinese dabar nemokami........

6669. Šimkus :-) 2006-03-07 09:35
Tuojau as viska isaiskinsiu. Manes neuzkrusit! Ko cia prietrankos rasinejat nesamones? Pirma, Kotrynos straipsnis puikus, nes kitaip Kotryna neraso. Antra, paroda matomai buvo idomi ir gaila, kad as, didis meno kurejas, joje nesudalyvavau, bet (atkreipkite demesi!) nepavydziu niekam. Trecia, ko dabar uzkibo kvaiseliams Kotryna ir jos mama??? Isikalkit i savo varskines smegenis, kad tik tokiu zmoniu deka Lietuvoje laikosi menas. Siulau lygiuotis, o ne kabinetis. Ketvirta, nereikia kritikuoti to, ko patys nesugebat. Kotryna, visada malonu paskaityti tavo straipsnius. Tik, kad cia apie estus labai daug:)))))) Apie ju leta leta mena "Laabaas, maamaa". Dar labai juokinga, kad komentarus i 7md rasineja visokie durniukai ir ne apie mena, o apie korupcija mat. Kazin ar po to xxxx neslypi koks paslaptingas Girinio klonas? Kitaip sakant, mane visko maciusi, vejo metyta, velnio nesta ir pamesta, menininka nustebino... Oi kaip nustebino. Linkejimai mamai ir visoms meno muzoms!

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 76 iš 76 
7:34:29 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba