SEPTYNIOS MENO DIENOS

2006-02-03 nr. 694

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Daiva Šabasevičienė
"Pagalvinio" pasaka
22

Muzika 
• Rita Nomicaitė
Jaunas Baltijos gitarų kvartetas
2
• Rima Povilionienė
Vienos operos istorija
• Emilija Pilotaitė-Armonienė (1920 06 27 – 2006 01 24)3
• "Midem" mugėje diskutuota apie kultūros ekonominę svarbą
• "Bravissimo" pristato "Operos švyturio" laureatus
• Patikslinimas
• Viliojanti "Madam Baterflai"
• KONCERTAI

Dailė 
• Monika Krikštopaitytė
Kur gimsta išmintis?
4
• Kotryna Džilavjanaitė
Socialinės grafikos iššūkiai
12
• Dovilė Tumpytė
Žmogus su kamera: Jonas Mekas
4
• Išrinktas ryškiausias tarpdisciplininis projektas6
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Ilgas kelias į Damaską
• Timas Crouchas LNDT scenoje
• Rudens stiliaus moteris
• Po debiutų – nauji spektakliai
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
 Živilė Pipinytė
Juokiasi puodas…
8
• Festivalio nuojauta
• Živilė Pipinytė
Perspėjimas iš praeities
• Nepriblokšto žiūrovo įspūdžiai9
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Diagnozė ir dar kartą (iš tikrųjų pirmą) apie meilę5

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Kinas

Juokiasi puodas…

"Diringo" premjera

Živilė Pipinytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Dainius Gavenonis – Jura

Naujo lietuviško filmo "Diringas" (prodiuseriai Kęstutis Drazdauskas ir Ieva Norvilienė, 2006) kūrėjai pasirinko netikėtą reklamos strategiją. Užuot rašę pranešimus spaudai ar rengę išankstinius seansus, jie paskelbė "Kino manifestą". Regis, visi septyni manifestą pasirašę režisieriai yra patyrę reklamos kūrėjai, tad viešųjų ryšių akcijas ir šiuolaikinių lietuvaičių skonį jie išmano gerai. Akivaizdu, kad manifesto idėją jie pasiskolino iš danų: Larso von Triero ir jo draugų paskelbta "Dogma ’95" prieš daugiau kaip dešimt metų tapo sėkmingiausia visų laikų danų kino rinkodaros akcija. Kita vertus, danų manifeste surašyti principai buvo konkretūs ir tikrai padėjo bent trumpam supurtyti į manierizmą paskendusį postmodernistinį kiną. Lietuviškasis manifestas labiau dvelkia banalių, konkrečiais faktais nepagrįstų deklaracijų patosu, nes apie tai, kad "kino bankrotas – objektyvus lietuviškos kino kultūros faktas", per pastaruosius dešimt metų nerašė tik didžiausias tinginys. Ar panašus gestas pasiteisins Lietuvoje, netrukus įsitikinsime patys. Tačiau faktas, kad reklaminės akcijos dalimi tampa aktyviai simuliuojamas maištas, ir paties manifesto bendros frazės, kurių gerai nujaučiama potekstė primena populiarų šūkį: "Duokite pinigų, ir mes jums įrodysime", vis dėlto sukėlė ne vieną įtarimą.

Kol kas su manifestu siejamas tik Igno Miškinio "Diringas", todėl įdomu, ką konkrečiai skelbia filmas ir jo kūrėjai.

"Diringo" herojai – tipiški lietuvių reklamos pasaulio atstovai. Iš mokyklinių rašinėlių įgrisusią formuluotę pasirinkau neatsitiktinai, nes filmo scenaristas ir režisierius Ignas Miškinis (scenarijų jis rašė kartu su Mantu Gimžausku) savo filmo temą ir personažus traktuoja taip, lyg rašytų rašinėlį apie reklamos pasaulio bei jo gyventojų kvailybę, godumą, puikybę ir visokį kitokį moralinį sugedimą. Miškinis vieną po kito pažeria savo teiginių argumentus, kiekvieną personažą apdovanodamas kokia nors yda, trūkumu ar dar kuo nors bjauresniu. Dviejų konkuruojančių reklamos agentūrų vadovai yra primityvūs, kvaili, buki, neturintys originalių idėjų, išnaudojantys savo darbuotojus. Laimonas Dildė (Juozas Gaižauskas) atstūmė savo sūnų gėjų Vytį (Leonardas Pobedonoscevas), ir jis dirba konkuruojančiai firmai. Šiai vadovauja erotomanė Diana (Neringa Varnelytė). Tas pasaulis beveik neturi nieko bendra su realybe, tačiau jo sąlygiškumas, deja, kuriamas sekant ne kino, o labiau teatro ar literatūros principais. Todėl ekrane jis atrodo pernelyg užgriozdintas pigiomis aliuzijomis.

Norėdami ne tik demaskuoti, išjuokti, bet ir pamokyti savo personažus, scenaristai pasirinko anekdoto formą. Atmosfera tarp dviejų agentūrų įkaista, kai ore pradeda sklandyti paslaptingas žodis "diringas". Jis žada puikų užsakymą, didelius pinigus, bet kartu ir mįslę, nes paslaptingi klientai reikalauja iš Dildės reklamos akcijos, taip ir nepaaiškinę, kokį produktą teks reklamuoti. Apie "diringą" atsitiktinai sužinojusi Diana nori paveržti užsakymą iš konkurentų, o kadangi ji nelinkusi paisyti jokio padorumo, filmas pasipildo šokiruojančiomis scenelėmis. Kartu su žodžiu "diringas" ekrane atsiranda ir paslaptingas erotiškas jaunuolis Jura (Dainius Gavenonis). Būtent jį "diringo" įvaizdžiui pasirenka Dildė, jo kerams negali atsispirti nei Diana, nei Dildės meilužė Ilona (Edita Užaitė). Kai du trečdalius filmo visi personažai tik spėlioja, kas tas "diringas", anekdotas pradeda sekti, juolab kad žiūrovai – ne tokie idiotai kaip filmo herojai ir tiesą pradeda numanyti anksčiau už juos. Filmas akivaizdžiai pradeda išsikvėpti, ir tada režisierius pasitelkia šoką – Jura nužudomas. Tačiau tai tik suteikia "Diringui" kelis papildomus ištęstus epizodus, kurie tik dar labiau paryškina, kad už pasakojamo anekdoto daugiau nieko nėra. Kad žiūri tik gerokai ištęstą dar vieno "AXX" kūrėjų pamėgto ir staiga Lietuvoje suklestėjusio žanro – kino anekdoto variantą, supranti gana greitai. Todėl pabaigai prireikia sprogdinamos mašinos efekto, nes "Diringą" užsakiusių klientų akibrokštas reklamininkams jau nebeturi laukto įspūdžio, jis išsikvėpė kažkur pakeliui į filmo atomazgą.

iliustracija
Neringa Varnelytė – Diana

Kodėl "Diringe" taip ir neatsirado kūrėjų žadėtas daugiaprasmiškumas, kodėl filmas netapo žadėta juodąja komedija ar dar kažkuo daugiau, ką galima numanyti iš paslaptingąjį Piero Paolo Pasolini "Teoremos" ateivį primenančios Juros linijos? Pirmiausia – dėl silpnos dramaturgijos. Personažai ne tik egzistuoja sąlygiškoje, margoje, bet, deja, operatoriaus Rolando Leonavičiaus visiškai nesuvaldytoje erdvėje, bet ir patys yra visiškai sąlygiški – jų charakteristikų užtektų tik trumpo metražo filmui arba skečui. Todėl režisierių suvaidinęs Simonas Aškelavičius visą valandą su trupučiu vaidina vieną ir tą pačią būseną, suteikdamas savo personažui tik vieną iš kitų jį išskiriančią spalvą – mikčiojimą. Todėl Neringa Varnelytė savo Dianą vaidina taip, kaip ir Dzūkijos erotomanę "Dviračio šou". Todėl talentingo ir ryškaus Ramūno Cicėno Baslys paprasčiausiai neturi ką veikti, nes jo personažas yra joks ir tik didvyriškų aktoriaus pastangų dėka įgyja bent kokį nors pavidalą. Todėl Leonardas Pobedonoscevas taip "perspaudžia" savo personažo homoseksualumą ir infantilizmą, kad pasijunti tarsi kokiame nors televizijos šou. Kad Iloną suvaidinusi Edita Užaitė yra profesionali aktorė, supratau tik perskaičiusi jos biografiją, nes "Diringe", matyt, iš jos buvo reikalaujama tik atrodyti efektingai ir mėgdžioti lietuviško demimondo merginas. Labiausiai gaila Jurą suvaidinusio puikaus profesionalo Dainiaus Gavenonio, kuris, nuoširdžiai tikiu, turi visus duomenis tapti tikra lietuvių kino žvaigžde. Režisierius aiškiai nesugeba kurti aktorių ansamblio, tačiau, kaip tai kartais atsitinka lietuvių kine, padėtį gelbsti kostiumų dailininkė Agnė Rimkutė, sukūrusi komedijos stiliui tinkamus drabužius, kurie, man regis, padėjo ir aktoriams.

Scenarijaus trūkumai nulėmė ir filmo ritmą, kiekvienos scenos, kiekvieno epizodo ištęstumą. Viena įdomiausių scenų, kai neapsikentęs bejėgiškų Baslio ir Makso pastangų Jura imasi režisuoti pats, taip niekuo įsimintinesniu ir nepasibaigia, nors profesionalesnis dramaturgas ar režisierius būtų išnaudojęs jos teikiamas galimybes. Į akis kinta ir elementarus nevalyvumas – toje pačioje ir dar keliose vėlesnėse scenose fone visąlaik atsiduria kažkokios juodai apsirengusios ir iki tol filme nepasirodžiusios merginos siluetas, nors prieš tai net pabrėžta, kad Dildė liepė nieko neįleisti į patalpą. Epizode, kai į upę nuo tilto metamas Juros lavonas, Vytis vilki baltą Juros kostiumą, nors epizode prieš tai jis dėvėjo papūgiškus savo personažo drabužėlius. Kodėl dramatiškiausią akimirką, kai reikia paslėpti lavoną, jis staiga persirengė baltai? Tokių klausimų akylesnis žiūrovas, be abejo, užduotų ir daugiau.

Gal ir dėsninga, kad labiausiai "Diringe" pavyko reklaminis diringo videoklipas. Baltoje erdvėje sklandantys Juros ir Ilonos personažai įkūnija kiekvieno vartotojo svajonę apie tobulą grožį ir malonumą. Šis "filmas filme", man regis, aiškiai pasako, ką lietuvių kine gali nuveikti kūrėjai, pagrindiniu deklaruojantys "asmeniškumo principą" ir teigiantys, kad "MANIFESTO filmai privalo remtis režisieriaus asmenine patirtimi ir jo pasaulio suvokimu. Režisierius ne filmuoja, o gyvena savo filmu!"

 

Skaitytojų vertinimai


6441. Justas2006-02-06 14:12
Neblogai.visai neblogai

6442. siaip2006-02-06 14:20
ok:) sutinku. Pasiulymo esme ir buvo tokia, ar taip, ar kitaip, vis tiek kasmet i bala teshiama 3 milijonai litu (nuo kiekvieno piliecio po lita) juokinga ar ne?P) na bet nera jau tiek daug:) todel pabandykite toki varianta: duokime pinigus ne elziu "gamybai" o tiems kurie garantuoja (juridiskai) kad uzdirbtus pinigus is projekto grazins i kino remimo fonda. Na pabandom... tegul chebra rizikuoja, stengiasi, tegul "prodiuseriai" kurie faktiskai yra tik "pinigu leidejai" pabando uzdirbti. Visa grupe rizikuos: rezisieriai, scenaristai ir kt. Tada ir "klano" itaka sumazes. Ziuresim, galbut tai butu kelias "pakratyti smegenis"... pavyzdziu yra. Du studenteliai uz 3 tukst zaliu susuko "Bleiro ragana". Parode distributoriams. Sie susidomejo, pridejo dar 30 tukst zalio kopiju gamybai ir reklamai.... ragana surinko virs 30 milijonu! Uzdirbo visi, studenteliai patapo milijonieriais... Sutinku, kad tai reta isimtis, bet nesiejant filmo su box-ofisu, nieko nebus, cia nieko naujo nera, tik tokiu ziauriu budu juda progresas tame tarpe ir kine, tarantinas savo "Isiutusius sunis" pradejo susiskolines is draugu, remeju 50 tukst. zaliu... uzdirbo 10 kart daugiau... na vel tarantinas isimtis pasakysite, vargsas video-nuomos baxuriukas kuris gaudavo 3 zalius uz valanda... bet nieko kitaip nebus... gal tada ateis genialus "diringas":)) sutinku, kad yra projektu kurie galbut negali uzdirbti pelno (nors kaip rodo pasauline praktika, kad visi geri filmai buna ir pelningi). ir nereikia daryti blokbasteriu, neperspjausim hollywoodo ir nereikia.... Bosnis padare filma "no man`s land" su dviem aktoriais apkasuose ir gavo oscara. Keli vokietukai surinko is remeju 300 tukst euru ir padare "Good buy, Lenin" ir gavo Felixa, beje filmas neatsipirko 100 proc ju kompanija banktutavo, negatyvas buvo kaip uztatas, bet felixas atvere jiems kelius.... bandom bandom... gal tada baigsis elziu laikai...

6487. mg to siaip2006-02-08 22:41
skiedalai. o skaičiuot milijonus iš viso absurdas. gal pirma suzinok kiek buvo sukurta filmų iš viso ir kiek jų taip prasisuko. dar rekomenduoju pasidomėt kaip prasti filmai tampa pelningais, kiek Lietuvoje surinko tamstos paminėti filmai... jeigu atsitiktų taip kaip siūlai tai po penkių metų Lietuvoje neliktų nė vieno režisieriaus, nes lietuviškas kinas negali būt pelningas. Nebent ypatingas ir genialus, bet tokie paga užsakyma nedaromi ir juo labiau nekepami.

6499. QQQ2006-02-10 14:05
Jeigu nera motyvo uzdirbti investuotus pinigus, tai kam tada leisti pinigus? Kam tada reikalingas lietuviskas kinas, jeigu jo zmones neperka? Gal matyt jis yra nereikalingas. Gal tai tik valdininku asmenines simpatijos. Sutinku su siaip - tegul pabando regrazinti investuotus pinigus. Jauciu, greitai uzsilenktu "geri" rezisieriai ir atskirtume pelus nuo grudu.

6501. ma2006-02-10 16:04
siūlau neduot švietimui, nes pinigai iššvaistomi be reikalo. Siaip ir QQQ to patvirtinimas.

6503. to ma2006-02-10 21:00
Teisingai!!! O Kultūros ministeriją reorganizuojam į UAB "Kultūros ministerija"

6505. ma to to ma2006-02-11 03:02
ir privatizuojam...

15767. aioste :-( 2009-09-19 21:57
kas cia per nesamonė

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 76 iš 76 
7:34:26 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba