SEPTYNIOS MENO DIENOS

2008-01-25 nr. 786

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Linara Dovydaitytė
Nekanoniškas meno istorijos kanonas?
20

Savaitė 
• Režisieriaus debiutas
• Vytenis Imbrasas (1928–2008)1
• Kęstutis Šidiškis (1950–2008)1

Muzika 
• Vytautas Barkauskas
Apie muzikos magą, legendą ir meilę
7
• Kamilė Rupeikaitė
Emocijų ir intelekto kontrapunktas
1
• 2008-ųjų muzikos kalendorius
• Muzikų sąjungos iniciatyvos3
• KONCERTAI

Dailė 
• Vidas Poškus
Menas įtikėtinose ir neįtikėtinose erdvėse
6
• Aistė Paulina Virbickaitė
Pernykščiai atspaudai
2
• Viktorija Šiaulytė
Menininko komentarai
14
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Naujas „Nepaklusniųjų“ teatro projektas1
• In bocca al lupo, signor Nekrošius!
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Živilė Pipinytė
Lietuviškų mitų keliais
1
• Žiemą kino reikia labiau
• Kovotojos parengtis
• Mirtis ir keturi metų laikai2
• Legendos atgyja senuose filmuose
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pastebėjimai 
 Paulina Pukytė
Tarpusavio nesupratimas
12

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Pastebėjimai

Tarpusavio nesupratimas

Paulina Pukytė

[skaityti komentarus]

Nors, anot žiniasklaidos, Lietuvos Respublikos ambasadorius Jungtinėje Karalystėje džiaugėsi vadinamuoju „Lietuvos meno festivaliu“ Londone (iš tikrųjų tai „Menų spaustuvės“ desantas, įvykęs tikriausiai, kaip ir visi meno mainai, atsitiktinės, tačiau tapusios artima, pažinties dėka) ir „vylėsi, kad tai paskatins reiklią britų publiką domėtis ir geriau pažinti Lietuvos menininkų darbus“, yra galimybė, kad gali atsitikti ir atvirkščiai. Tai yra kai kurie programos numeriai „reiklią britų publiką“ gali ilgam ar net visam laikui atgrasinti nuo domėjimosi lietuvišku menu.

Kokios nors menkai težinomos užsienio šalies (tokia Didžiajai Britanijai yra Lietuva) meno festivalio (jei jis nėra skirtas siaurai meno sričiai ar konkrečiam meno ar kultūros klausimui, o šiuo atveju taip nėra), tikslas galėtų būti toks: priartinti tos menkai težinomos valstybės kultūrą, supažindinti su jos istorine situacija, su jos žmonių būdo ir dvasine palete, galų gale ir su jos išvaizda – tikra ar iliuzine.

Petro Savickio režisuotas dokumentinis filmas „Pažvelk, tai Vilnius“, sukomponuotas iš senų, labai senų ir šiek tiek naujesnių Vilniaus fotografijų, trijų vyresniosios kartos fotografų (Antano Sutkaus, Algimanto Kunčiaus ir Romualdo Rakausko) kalbų ir gedulingos muzikos, lyg ir mėgina tokį vaidmenį atlikti. Tačiau jei būtent šis – dokumentinis – filmas buvo išrinktas iš daugelio kitų rodyti „Lietuvos meno festivalyje“ užsienyje, vis dėlto jį reikėjo geriau pritaikyti užsienio žiūrovui. Anotacijoje deklaruojamą meilę Vilniui filmo adaptuotojai, matyt, jautė menkiau, nes savo darbą atliko labai jau formaliai. Filmo tekstą pažodžiui išversti į anglų kalbą tokiu atveju nepakanka. Pavyzdžiui, fotografijos meno meistrai kalba: „Ten toliau (nesimato – aut. past.) – Šeškinė, Justiniškės, Lazdynai.“ Balsas už kadro angliškai kartoja: „Ten toliau – Šeškinė, Justiniškės, Lazdynai.“ Ką reiškia tie žodžiai? Ar tai vietinės pavardės, ar medžiai, gyvūnai, ežerai, miestai, fabrikai, prekybos centrai, šventos vietos? O ir žodis „Užupis“ užsieniečiams dar nėra tapęs paaiškinimo nereikalaujančiu „Monmartru“, tačiau tokiu niekada ir netaps, jei leisime tam pavadinimui praslysti pro jų ausis kaip nesuprantamam garsų kratiniui.

Vienas iš fotografų, komentuodamas vieną žiemos fotografiją, užsimena apie tai, kad anksčiau Kalėdos buvo draudžiamos – puiki, reikalinga, neįkyriai pateikta informacijos kruopelė. Tačiau pavirskime istoriškai neapsišvietusio brito (tokių čia didžioji dauguma) ausimis, akimis ir smegenimis: kada tas „anksčiau“? Prieš penkerius metus? Prieš dvidešimt? Prieš šešiasdešimt? Šitaip įdomi ir keista istorijos detalė tiesiog prapuola. Čia vertėjas arba angliško teksto redaktorius paprasčiausiai galėjo įterpti „sovietų laikais“, ir viskas būtų stoję į savo vietas. Arba vėl: „Jie išgriovė visą Vokiečių gatvę.“ Kas tie jie? Rusai? Vokiečiai? Lietuviai? Lenkai? Žydai? Švedai? Totoriai? Zuokas?

Apie montažą: Sutkus, Kunčius ir Rakauskas rodo ir komentuoja savo fotografijas, tačiau tarp jų be jokios pauzės, užrašo ar komentaro įterpiamos XIX a., XX a. pradžios fotografijos. Mes galime maždaug nuspėti laikotarpį, tačiau britui, patikėkite, visai nebus aišku, ar čia vis dar Sutkaus fotografijos, ar jau nebe, ar Lietuviai vaikščiojo apsimuturiavę skarmalais negrįstomis gatvėmis prieš dvidešimt, ar prieš du šimtus metų. Bet net ir aš būčiau buvusi labai dėkinga, jei prie tų nuostabių fotografijų kur nors kadro apačioje būtų prirašyti metai. Štai didysis Vilniaus potvynis, apsemta visa Katedros aikštė. Kada jis buvo? Arba rodo seną fotografiją su ožkomis, Sutkus kalba: „...buvo toks intymumas“ (taip išeina angliškai). Tai ką, mes, lietuviai, su ožkomis?

Neabejoju, kad gyvenant Lietuvoje gana sunku įsivaizduoti, kaip mažai Vakarų Europos valstybių gyventojai žino apie tai, kas mums atrodo visiškai akivaizdu, arba kokių klaidingų nuomonių apie mus yra susidarę, ir todėl tai atrodo tik menkos, nereikšmingos detalės. Grožis grožiu, lyrizmas lyrizmu, bet nejaugi nesinori, kad apie mus žinotų šiek tiek daugiau ir šiek tiek teisingiau?

Kitas šiame festivalyje parodytas dokumentinis filmas – Audriaus Stonio „Viena“, – be abejo, ir nėra skirtas informuoti. Tai veikiau dokumentinė novelė, kaip lietuviai mėgsta. Tačiau kodėl buvo parinkta būtent ši novelė? Ir pats Stonys yra sukūręs geresnių, ką jau kalbėti apie kitus režisierius. Filmo anotacija skelbia, kad tai „filmas apie begalinę vaiko vienatvę. Filmas buvo nufilmuotas be jokios manipuliacijos. Kelionė į kalėjimą, susitikimas, važiavimas namo. Ir viskas. Filmas kelia etinį klausimą, t.y. kiek mes galime kištis, kiek dokumentika gali raustis žmogaus skausme.“ (autorės vertimas iš anglų k.) Skamba gražiai. O ką matome iš tikrųjų? Labai fotogeniška maža mergaitė ilgai važiuoja automobiliu ir susimąsčiusi žiūri pro langą (taip daro daug vaikų). Bet filme ji visiškai nėra viena. Matome, kaip aplink ją nuolatos zuja filmo kūrėjai, pats Stonys sodina ją ant kažko aukščiau, kad dar fotogeniškiau atrodytų ant užpakalinės automobilio sėdynės, ir operatorius vis pasirodo su kamera („kiek mes galime kištis“?). Paskui ji užeina į kažkokį tuščią pakelės namą (kavinės dabar atrodo ne taip) kažko atsigerti su Stonio tėvu. (Na gerai, jį pažįsta tik lietuviai.) Ar čia neva jos senelis? Jokios manipuliacijos? Šis filmas ne tik nedaro, „kaip parašyta ant pakuotės“, bet apskritai niekaip neveikia, gal tik šiek tiek suerzina.

Gal bus daugiau

 

Skaitytojų vertinimai


12538. ...2008-01-28 03:31
stonio filmas "viena" yra nuostabus!

12545. vargšė :-( 2008-01-28 14:49
mergaitė nuėjo ir pasipiktino, pamačius du filmus. Kodėl šitas o ne kitas filmas - amžinai taip bus, nes kiekvienas turi savo skonį. O Stonio Viena yra vienas geriausių jo filmų, ir jei nepatiko ar ji (kas matosi) visiškai nesuprato, kuria čia ta manipuliacija ir autoironija, tai nereikia meno kritikei stoti į Paleckio pozą. Kitaip sakant, kas galima Paleckiui, negalima kritikui:)

12555. brrr :-) 2008-01-28 19:40
Jei nežinote, kaip sunku įtikti britų publikai su viskuo, kas ne britiška, tai geriau nekomentuokite. Autorė tiesiog pabandė į filmus pažvelgti nieko apie Lietuvą nežinančio brito akimis. Esu tikras - jai pavyko. Bendraudamas su britais Londone sužinojau apie savo gimtąją Lietuvą neįtikėtinų dalykų (pats paprasčiausias - Lietuva yra Australijoje, pats keisčiausias - Lietuvoje kalbama vokiškai, nėra miestų, o namai statomi iš akmenų). Todėl nieko baisaus, jei jie nuspręs, kad lietuviai vaikšto dar ir apsimūturiavę skarmalais, o mažos mergaitės - visos fotogeniškos. Stonio pavardė ten nėra žinoma net britų dokumentininkams (ir su tokiais man teko susidurti). Valio Pukytei. Ji teisi.

12556. jl22008-01-29 02:26
tai jau taip... stonio "viena" yra vienas is geriausiu filmu... cia tik rafinuotiems lietuviu intelektualams suprasti rafinuotai perteikta Stonio autoironija ir manipuliacija... nenuostabu, kad lietuvisko meniskumu trykstancio kino dauguma nera net girdeje. lietuviskas `intelektualizmas` niekuo nenusileidzia garsiai skambanciam britiskam `aristokratizmui`...

12591. aha2008-01-31 19:09
aha

12594. krankt2008-01-31 23:24
pukytes pastabos labai teisingos

12597. Ramune2008-02-01 12:02
Aš visada laukiu Pūkytės tekstukų, tik dėl jos ir Živilės Pipinytės perku "7 meno dienas". Labai gerai, kad yra žmonių, kurie gali visai kitom akim pažiūrėti į mums labai įprastus dalykus. Labai gerai, kad ji ne tik pastebi, bet dar ir parašo. Daugelis jos įžvalgų man tikrai yra netikėtos, manau, čia ir slypi Pūkytės talentas. Dar labiau mane džiugina, kad ji yra viena iš tikrai nedaugelio atvirai (ir kietai) deklaruojanti feministines nuostatas.

12604. oi:)2008-02-01 16:50
Oi nu negaliu kaip juokas ima:) Klausykite, jei jau rasote recenzija ir jei jau tas festivalis taip sunervino, tai gal galima placiau butu suzinoti, kodel. Ne svien to, kad du (beje, ne vakar) sukurti filmai nepatiko, tai ne rodiklis, jei ka. Tegu mintys ir idomios gal (nors del "Vienos" tai kardinaliai nepritariu), bet tekstas silpnas ir, kas blogiausia emocionalus, o tai skandina vertinimo argumentuotuma plaukenciouse pasvaigimuose...

12608. to oi2008-02-01 23:16
emocionalus, a ne? toks bobiskas, a ne? Ir del to niekam tikes, a ne? Plaukianciuose, beje, rasoma su ia. Pirma rasyt ismok be klaidu.

12609. to ...2008-02-02 11:24
o ko taip oi jausmingai sureagavo? bene vienas is renginiu organizatoriu bus??

12619. ka cia komentuot..2008-02-03 02:01
yra Stonys, kuris sukure grazu filma. ir yra Pukyte, kuri kazka apie tai pakarksejo.

12622. ta cia2008-02-03 14:36
Kurinys (filmas ar bet koks kitas) yra tam, kad ji ziuretu, suvoktu, vertintu, apie ji kalbetu ir diskutuotu, t.y., kaip mandagiai issireiskete, "karksetu".

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 80 iš 80 
7:32:41 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba