SEPTYNIOS MENO DIENOS

2006-07-21 nr. 718

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Neringa Černiauskaitė
Miesto dialogai
8

Savaitė 
• Živilė Pipinytė
Už gerus norus
1
• Jaunieji aktoriai šturmuos "Menų spaustuvės" sceną1
• Arūno Matelio filmui – dešimtasis apdovanojimas1

Muzika 
 Jūratė Vyliūtė
Seniai taip buvo gera "Pilėnuose"
6
• Žaidžiantys nepaklusnumą
• Džiazas "Kristupo vasaros festivalyje"
• "Rusų baleto šedevrai" Palangoje
• KONCERTAI

Dailė 
• Agnė Narušytė
Šiek tiek apie Airiją
• Kristina Pipiraitė
3 x 3
1
• Jonė Žvibaitė
Laiko ženklai
• Ona Mažeikienė
Lietuvos valdovo Aleksandro laikų atspindžiai
1
• PARODOS

Literatūra 
• Holivudo imperialistai1
• VAKARAI

Teatras 
• Rasa Vasinauskaitė
24 valandos teatro
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Vasaros žaidimai2
• "Vilniaus susitikimas" tęsiasi Vengrijoje
• Juodkrantės kino stovyklai pasibaigus1
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios1

Muzika

Seniai taip buvo gera "Pilėnuose"

Po operos spektaklio Trakų pilyje

Jūratė Vyliūtė

[skaityti komentarus]

Seniai "Pilėnuose" buvo taip gera, kaip liepos 5 d., kai jie rodyti Trakų pilyje. Lyriška, švelni, konsonansinė muzika darniai jungėsi su aplinkos romantika – vakarėjančio dangaus nuotaika, rausvai apšviestomis pilies sienomis, fakelų liepsnomis. Gamta tą šiltą vasaros vakarą (nebuvo nei lietaus, nei vėjo, ir švietė mėnulis) atliko genialaus dekoratoriaus vaidmenį. Bet ir žmonės labai jautriai, subtiliai įkomponavo savo kūrinį į jos foną. Veikalas pritaikytas lauko sąlygoms, itin vykusiai sutrumpintas, kupiūros nepertraukdavo dramos vyksmo, o tik jį kondensavo.

Dirigento Vytauto Viržonio interpretacija savo lėtu bangavimu pabrėžė Vytauto Klovos muzikos epiškumą, išryškino jos melodingumą. Teatro versijose kartais tokia papiktinanti režisūra čia tarsi atrado profesionalią "Pilėnams" tinkančią išraiškos kalbą, net specialiai dairantis ir ieškant priekabių negalėjai rasti.

Jau pats pirmas garsas, sklindantis nuo viršutinio balkono, kur karys, trimituodamas pagrindinį "Pilėnų" motyvą, skelbė juo spektaklio (ar veiksmo) pradžią, nuteikė neeiliniam senovės pažadinimo pojūčiui. Keletas minimalių dekoro detalių, puikiai išnaudota kiemo erdvė ir pastatų architektūra, minimalus, bet tikslingas ir meniškas šviesų efektas sudarė tokį natūralų stereovaizdą, kad klausytojas išgyveno operos veiksmą būdamas tarsi jo viduje.

Choro artistai, statistai be priekaištų, maža to – įsijautę, atliko savo užduotis: ir budriai žingsniuojančios pilies sargybos, ir iškilios Margirio palydos, ir strimagalviais akmenų grindiniu lekiančių karių, žūtbūt pasiryžusių mirti, bet nepasiduoti. Susimbolinto reginio prasmę šioje aplinkoje įgijo finalinis choras ir apskritai įspūdingas finalas.

Deramai (kas ne taip jau dažnai pasitaiko) mikrofonizuotas garsas. Kurioje vietoje solistai bedainavo, visi ir visą laiką (taip pat choras ir orkestras) buvo gerai ir maloniai girdimi. Nustebino gerai įvaldyta dikcija ir taisyklinga tartis – juk nedažnai Operoje tenka lietuviškai dainuoti. Ir tas pasakytina apie visus solistus – ir jaunuosius, ir vyresniuosius.

Spektaklio atlikėjai buvo kelių kartų dainininkai. Margirio partiją, įtaigiai artikuliuodamas, kilniai ir didingai padainavo Vytautas Bakula. Nalšios kunigaikščio Rūtenio sunkią, aukšto registro partiją garbingai įveikė, berods, prieš 20 metų šį vaidmenį sukūręs Česlovas Nausėda.

Plačią vokalinių, artistinių galimybių skalę parodė Jovita Vaškevičiūtė, sukūrusi konfliktišką, dramatišką Mirtos vaidmenį. Šviesiu jaunatviškumu žėrėjo Vilmos Mončytės Eglė. Abi solistės – Operos studijos auklėtinės. Jų bręstantys talentai – išskirtinių tembrų, galingi balsai, muzikalumas, vaidybiškumas – teikė didelio pasigėrėjimo.

Iš to viltingojo Operos studijos jaunimo yra ir Egidijus Dauskurdis, gan reikšmingai padainavęs nureikšmintą Ulrichą, ir Ramūnas Urbietis, savitai, telkdamas dėmesį į savo gražaus vokalo dalykus, atlikęs Ūdrio partiją. Bendrą solistų ansamblio lygį atitiko ir jaunas solistas Eugenijus Chrebtovas, ir scenos veteranas (skaičiuojant nuo "Ąžuoliuko") Arūnas Malikėnas.

O publikos – pilnas Trakų pilies kiemas. Reikėjo sėdėti viduryje, kad suprastum žmonių emocijas, matytum į liepsnojantį kuorą žvelgiančias rimtas jų akis ir jaustum bekvapę finalo tylą. Bet išreikšti savo susižavėjimo aplodismentais mes nelinkę. Todėl ir norėjau žodžiu pasakyti teatrui – ačiū už "Pilėnus".

 

Skaitytojų vertinimai


8327. Vardas arba parašas2006-07-27 16:16
tiesa pasakius nepavadinciau nei straipsniu, nei recenzija... panasiau i mokykloje rasoma rasineli, kaip praleidau savaitgali arba kas isimine. noreciau pasakyt, kad maestro V.Virzoniui tikrai laikas eiti, manau, jau senokai uztarnauto poilsio. tai kas aprasyta, kaip veiksmas, jau nesikeicia nezinia kurie metai... scenografija ta pati, be maziausiu pakeitimu. tiesa pasakius esu tikras, kad tai yra ziurovu mulkinimas ir lengvas uzdarbis "brangiam" teatrui. Gal kiek ir piktokai cia parasiau, bet tikrai viskas "sede" ir susene.... per pauzes, net girdisi kaip braska. Kitas faktas, kad E.Dauskurdis nera is operos studijos. Reiketu pasitikslint pries rasant. Ir dar truputi. Pasistenkite parasyti pastabu jaunajai viltingajai Operos studijai. Nuo tokiu liaupsiu progresas tikrai nepadides, o jo truksta, bet gali padaryti tik zalos. Esu tikras, kad Lietuvoje, net ir tam paciam Vilniuje yra daug geru ir perspektyvesniu dainininku, bet protegavimas yra toks koks yra. Aciu uz demesi, geros vasaros!

8333. jo2006-07-28 09:58
del tos priezasties as visad laukiu daugiau komentaru. Taip susidaro pats objektyviausias vaizdas. O liaupsinantys atsiliepimai rodo tik baime issakyt savaja nuomone, kas nera naudinga tobulejimui. Visad atsiras ka nors padaryt geriau. Juk tik gincuose gimsta tiesa...

8346. V.2006-07-28 23:07
Šiaip tai būtų įdomiau, jei straipsnio pavadinime būtų užkoduota ar intriga, ar paslaptis, ar kvietimas, o čia kaip drėbta - faktiškai nebereikia skaityti, viskas aišku, kad bus nesąmoningos liaupsės, viskas be priekaištų, viskas okei!

8358. vyytaas2006-07-30 09:19
aš mačiau pilėnus piliakalnio papėdėje marijampolėje.ar tai buvo pirmas operos pastatymas ne teatre-spręst metraštininkam(o būtų įdomu),bet,kadangi tai buvo sudubliuota su festivaliu-tai buvo grandiozinis prisigėrimas,opera tebuvo priedas.nacionalinės savimonės renginyje jau nebuvo(apie 1958-59).

8418. Asta2006-08-02 18:37
Gaila, labai gaila, kad mes lietuviai tokie pavydus esame...Nemokam pasidžiaugti už žmonių sėkmę...O spektaklis tikrai buvo stebuklingas. Jei nesupranti muzikos, jos nemyli ir tik matai, kad viskas pasenę ir nusistovėje...Tai kokio velnio tada mokėt už bilietą ir sukandus dantis sedėti. Juk tai musų Lietuvos praeitis ir keisti scenografijos manau praktiškai, tokiomis sąlygomis, neimanoma (turiu uomenyje " pilyje " )Kažkodėl tik kviestinius svečius girdime tobulai ir jais žavimės. Keista!!!!! Manau, kad išsakyti savo nuomonę reikia, kokia ji bebūtų, bet kam pykti ant žmogaus jei jam spaektaklis patiko??????? Ir drėbti purvus apie protegavimus ar, kad yra geresnių...JUOKINGA!!!!!!!!manau po saule vietos visiems užteks. Taip, kad visiems sekmės ir nebūkim tokie pikti: )

8602. to Vardas arba parasas :-) 2006-08-27 17:01
Ot tai zmogus drasus, nesugebantis net pasirasyt kas toks yra, ar nebus cia koks gyvate is krumu betupincia ir tik tokiu budu galincia isleist nuodus. Ko gero pats nieko visiskai nesugeba, iskyrus paminkyt kompiuterio klavisus, ir ppilstyt paplavas. Jau kaip idomu butu suzinot ta perspektyvu jaunima?! Isskyrus musu jaunasias zvaigzdes kurios turiu uzgimta pavarde bei įtakingus tecius, nesvarbu ar sedincius "Chalturis ministerijoje" ar kazkur uz Lietuvos ribos. O ka daryti tiems kurie jie netutri? Nors kokia menkiausia galimybe duodama jiems islyst, ir jokios cia liaupses, jei is ties spektaklis buvo vykes! Mes, lietuviai, taip ir laukiam kol galesim patrint delnais uz kieno nors nesekme, ir visus sukauptus gyvatiskus nuodus, spiaut tiesiai i veida, juk ar ne taip? Nustokim but astriais dantimis, zinot, kad viskas turi du galus, ir butinai tas blogasis, veliau ar anksciau atsisuks pries Jumis, kad ir kaip nenoresite. Sekmes.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 82 iš 82 
7:31:52 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba