SEPTYNIOS MENO DIENOS

2003-02-14 nr. 555

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Dovilė Tumpytė
Berankiojant modernizmo grūdus
7

Muzika 
• Živilė Stonytė
Pažintis
• Įdomu ir turininga
• Vytautė Markeliūnienė
Naujų ir senų XX a. opusų sūkury
1
• Koncertas - sveikinimas jubiliejaus proga
• Rusų romansų vakaras
• in memoriam
Stasys Yla
2
• Speciali darbo grupė kurs Filharmonijos perspektyvinės veiklos modelį
• Lietuvos kamerinio orkestro įrašui - puikus įvertinimas
• Šokio spektaklis "boHema" - Oscaro Wilde`o išpažintis šokio scenoje4
• Kauno valstybinio choro sėkmė Romoje2
• KONCERTAI

Dailė 
• Elena Černiauskaitė
Neišvengiama realybė
5
• Albertas Murzagulovas
Kaip aš tapau "Čingis-Chanu"
3
• Kristina Stančienė
Viena atkarpa
1
• Kristina Civinskienė
Nekeičiant žaidimo taisyklių
6
• PARODOS

Literatūra 
• Kornelijus Platelis
 Paminklas fotografijai
• Kačių istorijos2
• Knygų mugė Lietuvos parodų centre LITEXPO1
• VAKARAI

Teatras 
• Rasa Vasinauskaitė
Detalės, kuriančios teatrą
• Ingrida Daunoravičiūtė
Kai žiūrovai juokiasi ar verkia
3
• SPEKTAKLIAI1

Kinas 
• Živilė Pipinytė
Kriterijus - realybė
2
• Prarastos svajos1
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Literatūra

Paminklas fotografijai

knygos

[skaityti komentarus]

iliustracija
Janas Hermanovičius. "Dominikonų gatvė po liūties Dievo kūno procesijos dieną". 1906 m.


Lietuvos fotografija iki XXI a.
Sudarė S. Žvirgždas. Vilnius,
R. Paknio leidykla, 2003, 311 p.

R. Paknio leidykla sukūrė paminklą Lietuvos fotografijai iki XXI a. Drąsiai pasakyta, tačiau su tais paminklais taip jau yra: paveikumo pirmiausia pasiekiama mastu, reikšme, o ne detalėmis ir ginčais. Granitiniu svoriu (2,9 kg - kaip gerai įmitęs kūdikis) ir asfalto spalva solidus albumas primena antkapį, memorialą. Svoris (ir tiesiogine, ir perkeltine prasme) lengvai paaiškinamas: net labai priekabiai atrenkant, vis dėlto norėta sutalpinti daugiau kaip 157-erių metelių Lietuvos fotografijos istorijai reikšmingas nuotraukas. Norint aprėpti tokią galybę medžiagos, albumas primena ne lėtą, kontempliatyvų pasivaikščiojimą, o veikiau lėkimą, ir netgi ne žmogaus, o mažų mažiausiai dvikinkės karietos.

Atlapojus atšiaurų viršelį, matyti, kad nuotraukos išdėstytos labai sklandžiai, lyg gero skonio senoviniame albume - jokių nereikalingų niuansų: dešiniame puslapyje - "nuoga" nuotrauka, kairiame - būtiniausia informacija (autorius, pavadinimas, metai, formatas). Tikras smagumas versti puslapius pamirštant svorį - nei galvos, nei knygos sukinėt neprisireikia. Dailininkas Izaokas Zibucas pasirūpino vizualine ir "fizine" tyla (tylą suvokiant komunikacijos teorijos terminais). Kai tokia įvairi medžiaga, lakoniškumas turbūt pats pasibeldė į duris, o va sudarytojui Stanislovui Žvirgždui teko sunki atsakomybės našta - tokią galybę atrinkti, išsijoti, nuslėptus iškapstyti ir ginkdie nieko nepamiršti. Tokiu atveju gelbėja kriterijai. S. Žvirgždas didingo knygos pristatymo metu išdėstė juos šitaip: nuotrauka turi būti gera, kažką sakanti (apie technikos, požiūrio, formos, kompozicijos raidą) ar verčianti jausti ir kažkuo svarbi Lietuvos kultūrai. Dėl to, kas svarbu senajai Lietuvos kultūrai, lyg ir nebesiginčijama: Žemaitė, J. Basanavičius, M.K. Čiurlionis, G. Petkevičaitė-Bitė. Dar paprasčiau su radimosi raidą žyminčiais kūriniais: svarbu publikuotina kokybė, retumas arba būdingumas - belieka atrinkti įdomesnius (kas puikiai buvo atlikta).

Kriterijus, kalbantis apie jausmus, man sukėlė daugiausia įtarimų. Pradedant nuo XIX a. 5-6-ojo dešimtmečių dagerotipų, ambriotipų iki maždaug XX a. 3-iojo dešimtmečio, visi vaizdai verčia jausti prabėgusio laiko tolybę, žmonių ir miestų kitoniškumą. Žmogaus akistata su objektyvu dar "laukinė" - neišmokta, kupina rimties ir "teisingo" atvaizdo neišvengiamybės (fotografija kaip įamžinimo priemonė). Ilgainiui nuotraukų daugėjo, jos darėsi įdomesnės, matyti fotografiją ir fotografuotis tapo įprasta. Kuo vėlesnė fotografija, tuo sunkiau ją "pakišti po antkapine plokšte", nes vertybės vis dar perkainojamos, požiūriai ir lūkesčiai skirtingi.

Įžanginis žodis (pasirašytas Skirmanto Valiulio ir Stanislovo Žvirgždo) parašytas labai profesionaliai ir įtikinamai. Faktai šuoliuoja lyg žirgų banda - nenuobodžiai, kryptingai. Datų ir faktų ne per daug - tik esminiai ir keli įdomesni. Kalba sklandi, vaizdinga. Judrūs tendencijomis ir įvykiais paskutinieji XX a. dešimtmečiai apibendrinami kaip turintys specifinį "tradicinį lietuviškąjį lyrizmą". Šiam teiginiui pagrįsti ir nuotraukos pasirinktos atitinkamai, didžioji dalis tikrai lyriškos. Fotomenininkų sąrašas lyg ir "teisingas", bet iš kūrybos konteksto pateikti tie kūriniai, kurie nepaneigia lyriškumo versijos. Regis, S. Žvirgždui imponavo atskleisti tradicijos tęstinumą, todėl leidinys galėtų vadintis ir "Lietuvos fotografija lyrizmo aspektu".

Pasak A. Andriuškevičiaus (kalbėjusio tame pačiame kostiumuotame knygos pristatyme), kalbant jaunimo žargonu, nuotraukos turi būti "fainos", jos ir yra "fainos". Sakėsi vos 5 išmestų, tik nepaminėjo, kiek ir kurias įdėtų. "Fainumo" kriterijus ypač praverčia pristatant ideologiškai prieštaringo laikotarpio fotografiją: neprasprūsta kompoziciškai ir istoriškai (ir šiaip žmogiškai) įdomūs darbai, pavyzdžiui, Iljos Fišerio "Stalino paminklo atidengimas", Algimanto Mockaus "Be pavadinimo", Judelio Kacenbergo "Poeto mirtis".

Monika Krikštopaitytė

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 83 iš 83 
7:24:02 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba