SEPTYNIOS MENO DIENOS

2007-04-27 nr. 753

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Rasa Vasinauskaitė
„Bembilendo“ vaikai
8
• Gerbiami skaitytojai,

Muzika 
• Aušra Stasiūnaitė
Dainuoja jaunieji
• Dviejų kultūrų sandūroje1
• Seimo kultūrininkai nesusidomėjo „Vilnius – Europos kultūros sostinė 2009“ programa2
• Džiazas Filharmonijos scenoje
• Atitaisymas
• KONCERTAI

Dailė 
• Ramutė Rachlevičiūtė
Deginantis artumas
1
• Aistė Paulina Virbickaitė
Begalinio sekmadienio spalvos
 Kęstutis Šapoka
Natura – dura, chudožnik – maladec!
47
• Küba: kelionė prieš srovę1
• PARODOS

Pašnekesiai 
• Buvau ten, dariau tai2

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Platus teatrinių potyrių asortimentas
• Maskvos teatro „Lenkom“ spektaklis Vilniuje
• Oskaro Koršunovo teatras Vilniuje populiarins gatvės teatro formas3
• SPEKTAKLIAI

Šokis 
• Olgos Ponos trupė „Naujajame Baltijos šokyje“

Kinas 
• Pasivaikščiojimas mirties laukais
• Monstrai tarp mūsų
• Serialo herojai – lenkų politikai
• Nepatogius filmus žiūri net George’as Clooney
• Lietuviškų filmų festivalis Suomijoje
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Europos kultūra 2015-aisiais1
• Vilnius ir Lincas pirmieji gaus oficialų Europos kultūros sostinių ženklą

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Natura – dura, chudožnik – maladec!

Viduriniosios ir jaunesniosios kartos tapytojų paroda „Arkos“ galerijoje

Kęstutis Šapoka

[skaityti komentarus]

iliustracija
Jonas Zagorskas. „Zidanas“. 2007 m.
O. Morkūnaitės nuotr.

1970 m. birželio 14 d. savo dienoraštyje Algimantas Kuras rašė: „Pastebiu, kad didelę įtaką skoniui turi pirmi metai, nuo kurių prasidėjo gyvenimas su menu, t.y. gyvenimas apgriuvusiame Dailės instituto bendrabutyje. [...] Manau, kad kai renku elementus paveikslui, išsirenku dažniausiai tokius, kurie dvelkia susidėvėjimu, rūdimis, pelėsiais. Studentas-žmogus man gražesnis sulamdytomis kelnėmis, nuplukusiais batais.“ (Algimantas Kuras, „Dienoraščiai“, Tylusis modernizmas Lietuvoje: 1962–1982, Vilnius: „Tyto alba“, 1997, p. 119)

Panašios mintys kyla ir aplankius tapybos parodą „Natura vs cultura“, vykstančią „Arkos“ galerijoje. Padvelkia VDA tapybos katedros peržiūrų nuotaikomis, ir tikrai matai, kad daugeliui šios parodos dalyvių pirmieji šioje katedroje praleisti metai labai giliai įsirėžė į sąmonę ar net pasąmonę.

Kita vertus, beveik prieš keturis dešimtmečius tokia pozicija, ko gero, A. Kurui nuoširdžiai dar šį tą reiškė, ypač prisiminus visas beletristines „vangogiškas-sutiniškas-samuoliškas“ klišes. Tačiau daugelis parodos dalyvių, berods, rengiasi padoriai ir netgi madingai, o tai galėtų reikšti, kad tokia egzistencinė pozicija jau yra praradusi aktualų turinį. Todėl parodoje eksponuojamų tapybos pavidalų ir juos kuriančių autorių pasaulėžiūros trūkyje mezgasi intriga – ką iš tiesų reiškia ši tapybos katedros peržiūrų specifiką imituojanti paroda? Kokia jos žinia žiūrovams?

Ko gero, tai iš tiesų nėra peržiūra, o pastaruoju metu madingas „tradicijų apmąstymo“ ar „dialogo su tradicijomis“ veiksmas.

Kas šioje parodoje suvokiama kaip tradicija? Turbūt mūsų moderniosios „achromatinės“ tapybos atstovų – ilgamečių tapybos katedros dėstytojų – Algimanto Kuro, Ričardo Povilo Vaitiekūno, galbūt Henriko Čerapo, dar kelių panašios pasaulėžiūros tapytojų kūryba. Žodžiu, populiariausi tie, kurie mėgo (mėgsta) pastozišką tapybą ir (ar) pabrėžtinai achromatinę ar tamsią, juodą, pilką spalvų gamą. Parodos visuma perša mintį, kad būtent su šia samprata ir bandoma „diskutuoti“. Nuorodų į kokią nors kitokią tradicijos sampratą lyg ir nėra.

Tačiau ši „diskusija“ yra labai nevienalytė, nes ryškiai skiriasi autorių gebėjimas plastiškai ir konceptualiai kurti refleksyvų atstumą nuo tradicijos (ar tų kūrėjų-dėstytojų, kurių kūryba laikoma tradicijos prototipu) ir apskritai sugebėjimas sąmoningai suvokti tokio atstumo (apmąstymo) prielaidą.

Taigi, vieni(-os) autoriai(-ės) jau tarsi bando formuluoti aiškesnę poziciją, tuo tarpu kiti(-os) vis dar konceptualiai grumiasi (norėtųsi pasakyti „diskutuoja“, tačiau...) su tapybos katedros pirmo, antro kurso kompozicijos užduotimis. Taip ir lieka iki galo neaišku, ar šios parodos „pozicija“ iš tiesų yra pozicija? Ar tradicijų apmąstymo forma apskritai apima kokį nors turinį?

Kad jo šiokio tokio esama, liudija jau minėtas „juodas ir tamsus“ parodos įvaizdis, parodantis ne tik apmąstymo atspirties taškus (tradicijos sampratą), bet ir specifinį požiūrį į vertybes apskritai. Daugumos autorių kūriniai tarsi stengiasi įpiršti mintį, kad juoda spalva, tamsūs tonai, niūrūs ir „negražūs“ sąskambiai oponuoja kičiniam saldumui, paviršutiniškam saloninės tapybos gražumui ir savaime garantuoja „tikrosios kūrybos“ statusą.

Čia vėl akis rėžia tokios savivokos nevienalytiškumas, nes vieni autoriai(-ės) tokį naivų požiūrį internalizuoja visiškai nuoširdžiai, tuo tarpu kiti lyg ir bando „juodumą“ traktuoti kaip parodiją – pasėti ironijos ir sarkazmo daigelių, į archajiškus tapybinius pavidalus įterpti šiuolaikinį pasaulį reprezentuojančių simbolių ar paradoksalių prasmių (įdomus Jono Zagorsko bandymas A. Kuro peizažo sampratą transformuoti į futbolo aikštę su atitinkamais (sub)kultūriniais elementais). Kita vertus, kelia abejonių ir pati sarkazmo forma – ar paveikslas, išoriškai panašus į kurio nors klasiko kūrinį, bet gerokai prasčiau nutapytas, neparodijuoja pats savęs? Juk antitapybiškumas taip pat turi savas žaidimo taisykles. Kyla ir kitas klausimas – ar drobėje formaliai atsidūręs koks nors šiuolaikinis „ženklas“ jau savaime sukuria reikiamą „įtampą“ tradicijos interpretacijoje?

Toks nevienalytiškumas greičiausiai ir „paskandina“ parodą, nes ji taip ir nepasiekia aiškiau artikuliuoto tradicijos ar apskritai kokio nors apmąstymo lygmens. Taip pat sunku suvokti, kokiu iš tiesų aspektu čia apmąstoma „natūros ir kultūros“ priešprieša?

Nebent sutiktume su tuo, kad net beprasmiškiausias veiksmas sukuria simbolinę (ar estetinę) erdvę, nes kiekvienam gestui – filosofo ar bepročio, dailininko ar beždžionės – visais atvejais bus priskirtos kultūrinės reikšmės. Iš esmės skirtųsi tik sąmoningumo lygis. Tačiau šiandieniame meniniame pasaulyje šis subtilus aspektas dažniausiai ir leidžia atskirti, kas yra menas, o kas ne.

 

Skaitytojų vertinimai


10231. tožė maladec2007-04-30 08:22
vis kas nors tam Šapokai negerai, vien tik konceptualizmas jam galvoj, vein tik begalinio sąmoningumo kontempliacijos jį jaudina. arba, dar kartais, kai švelniai sesutė ant kušetės krašto prisėdus stengiasi, nepurioj terpėj, kvietkeliu priskiepyt... o kaip su objektyvumu?- ar nenuoširdu būtu, bent jau, gavus honorarą pakviest autorius vyno taurei ir pasidalint patirtim, pasipasakot kaip pačiam sekasi naująją lietuvišką dailę vystyti...

10236. Siūlas2007-04-30 15:45
Labai keistas straipsnis, rytoj skaitysiu vel.(gal kas buvot sioj parodoj, gal kas autoriu koki gali paminet, supratau, kad Kuras su studentais dalyvavo!?)

10237. Arvydas Martinaitis2007-04-30 16:04
AS dalyvavau.

10238. kiskis p2007-04-30 16:05
nei straipsnio skaiteme nei parodos matem, tiesiog labutis, siule.

10239. buratinas2007-04-30 16:54
Ajajai kaip negerai, meninyniko "garsaus" nepaminejo, na paeme ir save paminejo cha cha, Cerniute ismete dabar vargsas neturi kur prisiglaust, bet va kuratorius Gritenas priglaude...

10240. Gritenas2007-04-30 17:40
o velnias, vel ant to egzorcisto kiskiasiulio uzsiroviau:))))

10241. Šapoka2007-04-30 18:13
Oi atleiskite, aš vel ne vietoje prikakojau:-(

10242. Šapokai2007-04-30 18:25
Apie tokia paroda neverta rasyti net, na, bet kritika- retas dalykas siais laikais,del to dziaugiuosi ir sveikinu tave su parasymu, galejai labiau patarkuoti dar siknas. Sveika butu uzkalkejusiam jaunimui.Linkejimai nuo Z.

10244. uzi2007-04-30 18:32
kaip idomu paciam su savimi susirasineti:)

10245. auksinis kardas2007-04-30 20:49
o man Zagorskas patinka. Ir straipsnis geras.

10254. > 10241.2007-05-02 11:58
ponas, simuliakrini dadaktare, tupciojat ir tupciojat kur papuole, labai daugiaplani veiksma atliekate.

10256. Siūlas kiskiui p2007-05-02 14:32
Sveika! 10236. siulas, tai ne as, aisku malonu, kad isigyjau sekretriu/e, kuris uz mane parasineja, kai esu isvykes privaciais reikalais. O sitoje parodoje, deja as buvau, ir buvau nuejes pasiziureti Kairiukstytes, kuria garbinu nuo jaunystes laiku, praejau pro sali ir pro tapyba ir pro stroshnus keramikos luitus.

10258. kiskis p siului2007-05-02 16:29
irgi eisiu ziuret to paties.

10259. grazu2007-05-02 19:03
tikras siulas iesko tikros moters p kiskes p. pastaroji tartum ignoruola kvietima, bet slapcia nueina i paroda. ten susizavi dobilu ir jo kopustu, o taip pat, ir zagorsko zaliaja pievute. zagorskas patinka dar kazkam,- pamastykime gerb. siulai,- ar tik nesuveike estetinis tapybos aspektas? o gal, vis delto, pavasaris kaltas...

10260. kiskis p2007-05-02 21:26
gal tapybos katedros doktorantas gerbiamas kestutis galetu savo sustra opusa uzvardyti kokia kita kalba, o ne musu kaimyno su bulyžniku rankoje? pavyzdziui, prancuzu ar portugalu arba mano megstama sorbų-lužitėnų kalba?

10262. fe fe fe2007-05-03 09:30
jau ir kiskis simuliakrais atsiduoda, fe....

10263. Gudaitis2007-05-03 10:11
as jums, gerbiamieji, pasakysiu, is tikruju, baikit karta jus su tais prancuzais. o tu, kestuti,- buk atidesnis rasymuose- pirmose dviejose ivado pastraipose gerb. algimanto k. kurybinius ivaizdzius tet a tet sulyginai su studentiskais parodos ivaizdziais(na ir kam toks groteskas?). dar pastebejau, kad ricarda p.v. nesubtiliai achromatika apkaltinai(turetum but savikritiskesnis, savo darbelius galetum prisiminti kokioj koloristinej pustoniu skalej vystydavai). dar noretusi tavo miklia plunksnele pabart, bet tiek to, matosi, kad labai stengiesi, tai geriau pasveikinsiu visus tapybos gerbejus - ir parodos dalyvius, ir ziurovus, ir kritikus. ir prasom dazniau i natura atkreipt demesi- alyvos tuoj prades zydet, tad nutapykit sodria kompozicija a lia henriko r. poeziniu sugestiju: "...ir pamatem liepsnojancia saka/ ir virs jos- fioletini lietu..." arba "...zydejima paselusi/ klajodamas po kaimus/ birzelio debeseliuose...". tai dar karta- visiems gerbejams- sekmes XXI amziuje!

10265. Elitinis runkelis2007-05-03 12:45
Kas cia per debiliskas pawadinimas? Suprantu bajerius ir tt..bet tai skamba bazaro lygmenyje...

10266. Elitinis runkelis2007-05-03 12:52
Kas cia per straipsnis jai nekabina wisai. kaip tarybiniais laikais..apzwalga su pigiais paglamzymais ir tiek...Kuras niekad nebuwo tikras tapytojas ir nebus..

10267. maladec :-) 2007-05-03 13:21
aciu Kestui! susiradau anos parodeles dalyviu pavardes ir aisku pasidare kas cia taip stipriai uzpyko:)

10268. Siūlas kiskiui p2007-05-03 15:41
Kaip matau, pazisti straipsnio autoriu... na ir kaip?

10269. kiskis p - siului2007-05-03 18:31
niekaip.

10270. Siūlas kiskiui p2007-05-03 20:05
visishkai?..

10272. Zagorskas :-) 2007-05-03 23:18
Man patinka kai vyksta diskusija ir ypac kai daug nepatenkintu atsiliepia. Suprantu Sapokos pozicija, gana teisingas straipsnis, galima ir taip ziureti i ta paroda. Per parodos atidaryma Ina pasake "dziaugiuosi, kad pavyko suorganizuoti, gal kita karta iseis kazkas idomesnio". Bet kokiu atveju gerbiu visus kas kuria ir organizuoja parodas ir ne visai gerbiu tu kur tiktai raso. Aciu Gritenui.

10273. Zagorskas2007-05-04 00:33
Dar pagalvojau ka parase Sapoka apie mano darba. As vis stengiuosi tapyti, grizau vel prie tapybos pries 3 metus, bet gana sunku su tapyba itikinti (ko gero daugiau laiko praleidziu dirbdamas su video www.zagorskas.com). Nemaciau Lietuvoj tvirtai stovinciu ant koju tapytoju, gal tik keleta. Bet jie neraso i foruma, nedalyvauja diskusijoj... Techniskai as net ir nebandau Kuro lygio pasiekti. Labai daug laiko uzimtu, jis pats prisimenu man sake, kad jeigu noriu susilyginti su lietuviu senaja tapytoju karta, tai kaip stangu kilnojime turiu kas diena tapyti. Per daug laiko uzimtu tas technikos tobulinimas. Manes nedomina lietuviskos tapybos mokyklos tasa. Neseniai perziurejau filma kur Marcel Duchamp kalba apie savo kuryba. Jis nutape labai mazai darbu ir sako, kad dauguma tapytoju kasdiena vaiksto i savo dirbtuves ir net kai neturi naujos idejos vistiek tapo. As irgi studijuodamas akademijoj taip darydavau. Dabar sutinku su Diushampu, manau, kad geriau kai ateini i dirbtuve ir nesi tikras ka nori daryti, pasedeti ir pagalvoti vietoj to, kad "kepti" sekanti darba. Kai per daug isijauti i technika, neuztenka laiko kitiems kurinio aspektams. Apie paroda - Sapoka ko gero pagalvojo, kad kiekvienas parodos dalyvis bande atsakyti i parodos tema. Jeigu taip, jis klydo.

10274. Gritenas2007-05-04 12:01
taip, Zagorskai, man irgi atrodo, kad kritikai per daug sabloniskai vertina tapyba Lietuvoje. kiek teko isgirsti atsiliepimu apie paroda, tai jie labai ivairiapusiai. taciau, siame straipsnyje Sapoka ganetinai vienprasmiskai atsiliepia apie tai, kad autoriai vis dar neatitruke nuo akademines tradicijos ir tai labai panasu i subjektyvu komentara, o ne kritini vertinima. teoriskai reglamentuojant tapyba, galima butu pasakyti, kad ji numire dar renesanse, t.y. savo gimimo epochos pabaigoje, issemus visas naturalias aliejines tapybos galimybes.

10275. geras ponas2007-05-04 12:58
prasta tapyba yra prasta tapyba - net ir apkabinėta teoriniais samprotavimais. daugiau dirbkit, vaikinai, ir nereikės atsimušinėti nuo kritikos. o tai tik durnių voliojat ir norit kad visi girtų. dar nepriaugote

10276. to Gritenas2007-05-04 13:56
ir nieko nera juokingiau, gritenai, uz tavo dieduka su mediniu sijonu is lentu. Jis tai ypac prikeltu tapyba- talita cumi!

10277. to Gritenas2007-05-04 14:38
Ir dar noriu pridurti savo nuomone, kad jei butum pakvietes tik Stelmana ir zagorska, ir tik ju darbais uzpildes sale- paroda bent solidziai atrodytu, Ir pavadinimas ne toks atsokes butu. Beje paaiskinkt , ko cia detas toks pavadinimas? Koncepto tai ir nepagavau?

10282. Gritenas to Gritenas2007-05-05 07:13
visai nesiruosiu jokiam anonimui viesai pasakoti savo kurinio siuzeto ir motyvu atsiradimo aplinkybiu, ypac, kai pagalvoju, koks kiekis zmoniu kiekviena diena vis dar stengiasi is tapybos ispausti kuo kokybiskesniu gyvybe irodanciu atodusiu. o beje, jusu asociatyvine izvalga del medinio sijono beveik geniali, todel su maza islyga pasakysiu, kad pavaizduotasis personazas yra paskutine metamorfozine stadija pasiekes reinkarnuojantis buratinas. ir tiek to juoko,- gal sutiktumete dalyvauti kitoje parodoje?

10283. Didiesiemskritikamsir verkslentojams2007-05-05 08:15
Neapykanta, pyktis ir nepilnavivertiskumas, tiek straipsnyje, tiek komentaruose. Matyt paliesta skaudi jaunimui tema, kritikai kritikuojantys patys yra nevyke-bernai, mergos ir kt. nieko nedarantys nieko nevystantys, nebent kazka praleidau,(zinau tiksliai, kad Poskus su grupe tiksliai kazka daro)o jus luzeriai-nevykeliai, esantis subjektyviam anonimiskame pogrindyje parodikite nors viena nuoroda kuri mane sudomintu, juokinga, nes esat isties tik vartotojai, o ne gamintojai, griovejai, o ne statytojai. Parodos verkslentojams Zagorskui Gritenui pasiulyciau nebut juokingiems ir nepolimizuoti su savo seseliais, savo vaikiskais kliedesiais nebandyti "uztusuoti" buvusias padarytas parodoje klaidas,(ju neminesiu nes manau patys jas zino)palinkeciau visiems daugiau toleransijos jeigu ji apskritai imanoma musu Marijos zemeje!?

10284. kiskis p2007-05-05 08:31
"nepolimizuoti", "toleransijos" - analfabetas.

10285. be tolerancijos > 102832007-05-05 08:46
musu empirikai visiskai nebepasiekiama jusu postmetamorfozine kritine stadija, apgailestauju...

10286. 3582007-05-05 10:06
poskus su grupe? nejuokinkit pasaulio))) nebent poskus su cerniute, kur atrenka "parodoms" darbus ir gruzina autorius, nes man jiem pasirodo, kad "kai kurie darbai izeidzia dieva" butu bajsu, jei nebutu juokinga

10287. 2332007-05-05 10:33
Ta Cerniute visai nudurnejusi, nei menininke ji nei kuratore, ka jus cia parinates. Tegu sedi savo kaime ir baigta!

10289. Zagorskas2007-05-05 15:20
atsakau, tau "Didiesiemskritikamsir verkslentojams": As nepolemizuoju, as kaip tik sutinku su viskuo ka jus sakote, ka sako Sapoka, man labai patinka jusu visu nuomone. Neapykanta, pyktis, nepilnavertiskumas? Atvirksciai - as labai gerai apie save galvoju, del to noriu jusu kritikos, gal pradesiu galvoti blogiau. Rasau nuosirdziai, be ironijos, be pykcio. Sakykit, kas jums ant dusios guli, as pasistengsiu suprasti.

10290. Siūlas kiskiui p2007-05-05 15:27
Nu jo majo... kas cia dedasi tarp tu menininku, o dar nori kad trianale normali butu, turi dar sia karta pakeisti kita karta, gal tada? jie cia vieni kitus uzgaulioja, ir tuo tarpu mums su tavim kliuna:)Zinai, dar siandien pagalvojau paskaites cia atsiliepimus, kad as pats darausi bjaurus diedas, kodel?

10291. Zagorskas2007-05-05 15:32
Noreciau dar isgirsti nuomone kitu dalyvavusiu parodoje, nes neturiu progos su jais susitikti ir pakalbeti, manau sitas forumas kaip tik tinkama vieta. Vaikai ir studentai irgi gal ka nors idomaus pasakys netycia.

10292. Gerb. Zagorskui siūlas2007-05-05 15:36
Nuostabi pozicija, gerbtina, manyciau.

10293. MM2007-05-05 16:35
panashu, kad cia tik vaikai, studentai, pasidaugine siulai bei simuliakriniai kiskiai ir terashineja. sekmes!

10294. kiskis p2007-05-05 16:46
kodel antra karta esu isvadintas simuliakriniu? dar cia rasineja MM, tikriausiai Moteris Mocia pries motinos diena.

10295. Elyte2007-05-05 17:29
Laba diena, ka gersite, prasom?

10299. paprastai > MM2007-05-06 09:46
gerb. Musu Mokytoja, neapsigaukite, sio puslapio akivaizdoje mazute relaksacine naturos drama atliko artistai, profesineje kasdienybeje pagrindines savo pastangas aukojantys visuotines kulturos labui:(

10300. to Gritenas2007-05-06 13:38
O man tavo kurinio siuzetas ir neidomus, labiau domejausi koncepto prasme, ko cia detas toks parodos pavadinimas? Bet kaip matau pats nezinai, ir tuo tiktum labai jau cerniutei i pora. Vsio.

10304. Ruta2007-05-07 01:39
Prisimenu kaip dejom ant Trienales, bet cia dar didesnis pravalas ir jokios pritrauktos koncepcijos nepades kai kunas atsales

10320. Elitinis runkelis2007-05-08 14:23
Pornografija, o ne paroda..

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 80 iš 80 
7:18:31 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba