SEPTYNIOS MENO DIENOS

2004-12-03 nr. 639

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Austėja Čepauskaitė
Vilnius ir kai kurios detalės

Savaitė 
• Vaizdinys laike
• "Strip Man Show – viskas apie vyrus"
• Italų dovanos Europos kino mėgėjams
• Janinos Lapinskaitės kūrybos vakarai "Skalvijos" kino centre

Muzika 
• Margarita Dvarionaitė
Vaivorykštė Filharmonijoje
• Dvariono "Dalia" grįžta į sceną
• Tęsiamas radijo laidų ciklas "Garsai ir blyksniai"
• Jaunųjų pianistų konkursas
• KONCERTAI

Dailė 
 Kristina Stančienė
Ar menininkams tenka gintis?
• Lina Jakeliūnaitė
"Kas nors neįprasta" įprastai
• Dovilė Tumpytė
Kur riba tarp menininko ir kuratoriaus
• Ona Gaidamavičiūtė
Dekoratyvios variacijos
• Živilė Ambrasaitė
Žvilgsnis iš septintojo dešimtmečio
1
• Vika Ryžovaitė
Apie virpančią ramybę, siautulingą erotiką ir meno aristokratus
• Dėl Šiuolaikinio meno centro
• PARODOS

Literatūra 
• Septyneri metai Tibete
• Oriento pašaukta1
• VAKARAI

Teatras 
• SPEKTAKLIAI1

Kinas 
• Aš moku uždirbti pinigus
• Živilė Pipinytė
Būti ar nebūti savu
• Fredis Kriugeris prieš Kristupą Krivicką
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Ar menininkams tenka gintis?

Paroda "Menininkas ir jo ginklai"

Kristina Stančienė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Marija Teresė Rožanskaitė. "Saris". 2004 m.

Meninė kūryba ir militaristinės intencijos tradiciškai atrodo nesuderinamos. "Arkos" galerijoje lapkričio 17 – gruodžio 3 d. vykusioje parodoje "Menininkas ir jo ginklai" mėginta (auto)ironiškai sugretinti meninę kūrybą ir "ginklavimąsi", parodyti šiuolaikinio meno pasaulio atstovo gynybos priemonių arsenalą.

Šmaikštus parodos pavadinimas implikuoja keletą skirtingų, tačiau tarpusavyje susijusių temos variacijų. Viena jų byloja apie klasikinį menininko įvaizdį dabartinėje vartotojų visuomenėje: menininkas – romantiškas, kartais tragiškas ir truputį juokingas herojus, autsaideris, priverstas viešai ginti savo veiklos prasmingumą, profesijos prestižą. Priimdami parodos kuratorių pasiūlytas žaidimo taisykles, į menininką galėtume pažvelgti ir iš kitos pusės – galbūt tai ypatingas pilietis… Negana to, jo veikla yra unikali ir nepakartojama, tad jis išdidžiai atveria masėms savo kūrybines galias, kitaip tariant, ginklus. Taigi, ar parodos dalyviams ir kitiems menininkams reikia gintis? Nuo ko ir kokiais ginklais?

Projekto organizatoriai V. Aničas ir G. Piekuras subūrė gana margą menininkų konglomeratą – ne tik skirtingų kartų, bet ir įvairiausių meninės raiškos formų atstovus. Galbūt dėl šios priežasties darbai čia labai skirtingi, nelengva sugretinti kelių menininkų reakciją į pasiūlytą temą. Tragikomiški kalėjimo kasdienybės vaizdai A. Valiaugos fotografijų cikle "Zona" (1996 m.), ironiška antropomorfiško pavidalo A. Ališankos stovyla ("Žmoglentė", 2002), laukinio gaivališkumo kupina K. Vasiliūno nuogalė ("Be pavadinimo", 2004) įkūnija sveiką kritišką menininko savistabą ir žvilgsnį į pasaulį. Nuo šio požiūrio nedaug tenutolę V. Aničo kūriniai. Paties pagamintomis plytomis autorius tiesiog atitvėrė vieną galerijos kamputį, paversdamas jį "Mažąja kinų siena" (2004). "Gynybinėje" sienoje palikta anga, skirta atremti priešo puolimą, tyliai pasislėpus už saugaus mūro. Šią sieną galime vadinti ne tik menininko laikysenos, bet ir žmonių santykių plačiąja prasme metafora. E. Pakalka savo tapybos darbe "Plienas ir geltona migla" (2004) pasitelkia itin ekspresyvią spalvinę, linijinę išraišką ir mišrią stilistiką, menančią nežemiškomis galiomis apdovanotų šiuolaikinės animacijos herojų – antžmogių įvaizdžius, ryškiaspalvius sovietinių šaudyklų taikinius etc. Čia taip pat, tik kitomis priemonėmis, šmaikštaujama karingo homo sapiens charakterio tema.

Parodoje neapeinamas ir moteriškas karingumas. Šį pasiūlytos temos aspektą gana taikliai interpretuoja V. Sevrukienės asambliažas "Ginklai" (2004) – žaismingai vienas į kitą atstatyti pistoletai. Pagrindinė kūrinio medžiaga – plastikiniai ir metaliniai liemenėlių, korsetų segtukai. Taigi specifinė, rafinuota moteriška gynyba transformuojama į vyrišką, grubios formos ginklą. Daili mergina agresyvia amzonės išraiška, apvilkta plazdančiu kamufliažo raštais išmargintu drabužiu, iš po kurio švysčioja puošni moteriška suknelė – V. Leonavičiūtės-Insodienės fotografijų modelis ("Maskuotė I", "Maskuotė II") – taip pat apeliuoja į moteriškumo stereotipų banalumą.

Aktyvia stebėtojo akimi siurrealistiškai į pasaulį žvelgia Dž. Katino videokameros objektyvas ("Aukštyn žemyn", 1997). Septynių minučių trukmės filmas filmuotas kamera, prie kurios pritvirtintas teisėsaugos pareigūnų naudojamas daiktas, primenantis veidrodėlį su ilga rankena, skirtas ieškoti sprogmenų (pvz., pritaisytų po automobiliais). Taip vienu metu atsiranda keletas intriguojančių žiūrėjimo taškų – tikrasis, t.y. esantis kameros akiplotyje, ir atsispindintis veidrodyje. Toks žvilgsnio dubliavimas, galimybė vienu metu stebėti skirtingas sferas sustiprina saugumo pojūtį. M.T. Rožanskaitė, instaliacijoje "Motinos Teresės saris" (2004) pasitelkdama aliuzijas į šventosios atributus, primena bendražmogiškų vertybių svarbą.

Abstraktesnius parodos dalyvių kūrinius sunkiau pririšti prie "menininko ginklų" idėjos. Iš piešinių ir erdvinių objektų sudaryta G. Piekuro kompozicija "Skeveldros" (2004), V. Dubausko abstrakčios gestiškos tapybos kūrinys "Ore" (2004) kalba ekspresyviomis, lakoniškomis formomis. Taigi autonomiškumas, individuali kūrybos maniera – taip pat vienas svarbesnių menininko "ginklų".

Grupinėje parodoje neišvengta atsitiktinių, nuobodokų, banaliomis metaforomis paremtų kūrinių. Apmaudu, kad ne visi menininkai savo darbuose apskritai mėgino ieškoti santykio su pasiūlyta projekto tema. Taip pat keista, kad, nors tema iš esmės socialinė, tokių darbų buvo pateikta palyginti nedaug. "Menininkas ir jo ginklai" – tai veikiau diskusija apie įvairias meninės kūrybos strategijas nei apie unikalių gynybos, savisaugos priemonių įvairovę.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 83 iš 83 
7:16:32 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba