SEPTYNIOS MENO DIENOS

2002-09-13 nr. 534

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Laima Kreivytė
Erdvės gamyba
3

Muzika 
 Berlyno publikos pripažinimas
• Operos ir baleto teatras pradėjo sezoną
• Mokslo metų pradžios šventė
• KONCERTAI

Dailė 
• Milda Valentaitė
Miesto meditacijos
• Živilė Ambrasaitė
Šančių istorijos
• Elena Černiauskaitė
Šmaikštusis veltinis 2002
• Traukos centras
• Nauja šiuolaikinio meno erdvė
• PARODOS

Literatūra 
• Herkus Kunčius11
• Universaliausia Vilniaus kalba1
• VAKARAI

Teatras 
• Pasisemti iš šulinio3
• Mitas kaip spektaklis15
• NDT premjera - "Bamba"
• Lietuvos vardas Pasaulinio šokio aljanso festivalyje bei Tarptautinėje šokio mugėje
• Prasideda "Sostinės dienos"
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Skirmantas Valiulis
Raimondas Vabalas - skrydis per kiną
• Košmarai prasideda penktadienį2
• Vasaros videostudija Juodkrantėje
• Filmai iš Suomijos vėl Vilniuje
• "Angelas Krokuvoje"
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Diskusijos 
• Vytautas Damaševičius
Mūsų Žvėryno pabaiga?
5

Anonsai 
• Lietuvos šokio informacijos centras...
• J. Stauskaitės vaikų ir jaunimo dailės mokykla...1

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios1

Muzika

Berlyno publikos pripažinimas

Anatolijui Šenderovui įteikta Europos kompozitoriaus premija

[skaityti komentarus]

Rugsėjo 5 d. Berlyno rotušėje Lietuvos kompozitoriui Anatolijui Šenderovui iškilmingai įteikta Europos kompozitoriaus premija.

Ši premija kompozitoriui paskirta po kelias savaites rugpjūčio mėnesį (2-18 d.) Berlyne vykusio Europos vasaros muzikos festivalio "young.euro.classic". Rugpjūčio 11 d. violončelininkas Davidas Geringas ir Lietuvos muzikos akademijos simfoninis orkestras, vadovaujamas Roberto Šerveniko, čia pirmą kartą atliko naują Anatolijaus Šenderovo koncertą violončelei ir simfoniniam orkestrui "Concerto in Do".

Festivalis

Festivalis "young.euro.classic" Berlyne rengiamas jau kelerius metus. Renginį remia Europos komisijos programa "Culture 2000", solidūs partneriai "BMW Group", sostinės kultūros fondas. Į festivalio meno tarybą įtraukti D. Barenboimas, H.W. Henze, G. Kremeris, a.a. Y. Menuhinas, K. Nagano, K. Pendereckis, M. Rostropovičius, M. Vengerovas.

Šiemet "young.euro.classic" festivalyje dalyvavo 13 Europos jaunimo orkestrų. Festivalio koncertų programos sudarytos vadovaujantis principu "Jauniems atlikėjams - jauną muziką!", todėl šalia klasikos skambėjo net dešimties kūrinių pasaulinės premjeros bei septynios premjeros Vokietijoje.

Kiekvieno festivalyje dalyvavusio orkestro prašyta į programą įtraukti bent po vieną naują savo šalies kompozitoriaus kūrinį. Koncertuose šalia naujojo A. Šenderovo koncerto skambėjo belgų kompozitoriaus Franko Agsteribbe`s, rusės Irinos Jemeljantsevos, latvio Eriko Ešenvaldo, šveicaro Rolfo Urso Ringgerio, esto Toivo Tulevo, ukrainiečio Valentino Silvestrovo ir kt. kompozitorių kūrinių premjeros.

LMA simfoninio orkestro parengtoje programoje dar skambėjo kompozitorės Onutės Narbutaitės kūrinys "Melodija alyvų sode" bei Aleksandro Skriabino Antroji simfonija. Koncertą iš pilnutėlės "Konzerthaus" salės tiesiogiai transliavo Europos radijas.

Premijos

Prieš kelerius metus pirmajame "young.euro.classic" festivalyje Berlyno meras Eberhardas Diepgenas pristatė 10 000 DM vertės Europos kompozitoriaus premiją. Ji teikiama už geriausią naują festivalyje pristatytą kompoziciją, kurią renka publika, t.y. vienuolikos narių žiuri "iš publikos".

Pirmuoju premijos laureatu 2000-aisiais tapo suomių kompozitorius Magnus Lindbergas už kūrinį "Cantigas", inspiruotą XII amžiaus piligrimų giesmių. Kūrinį atliko Sibelijaus akademijos simfoninis orkestras, vadovaujamas Leifo Segerstamo. 2001 m. premiją už kamerinį kūrinį "10-11" laimėjo jaunas islandų kompozitorius Stefįnas Arasonas.

Šiemet žiuri, vadovaujama pirmininko Jürgeno Grözingerio (kompozitorius, perkusininkas, ansamblio "European Music Project" vadovas ir aktyvus šiuolaikinės muzikos propaguotojas) geriausiu festivalio kūriniu pripažino naująjį A. Šenderovo koncertą violončelei ir orkestrui "Concerto in Do". Premiją kompozitoriui turėjo įteikti Berlyno meras Klausas Wowereitas, bet šiam išvykus apdovanojimą įteikė merijos atstovas André Schmitzas. Iškilmėse dalyvavo ir Lietuvos ambasadorius prof. habil. dr. Vaidievutis Geralavičius.

Naujasis kūrinys

Pasak A. Šenderovo, naujojo kūrinio pavadinime yra užfiksuotos pagrindinės kūrinio idėjos. Viso kūrinio tonacinė atrama, gravitacinis centras - do nata, c-moll tonacija, kūrinio dramaturgijai svarbi ne tiek harmoninė, kiek dinaminė, artikuliacinė, registrų, ritmo kaita.

Violončelės partija čia - lyriškai dramatiška, melodizuota. Pirmasis kūrinio atlikėjas ir jo inspiratorius violončelininkas D. Geringas pageidavo, kad tai būtų šiuolaikinis koncertas, kuriame violončelė "girdėtųsi". Kūrinio pavadinime užšifruota ir dedikacija žymiajam violončelininkui (Dovydas - Do), pagrindiniam A. Šenderovo kūrinių atlikėjui.

Naujasis kūrinys skiriasi nuo kitų A. Šenderovo pastarojo dešimtmečio kūrinių, susijusių su tautiniais elementais. Tai išplaukia iš kūrinio idėjos, jo dedikacijos D. Geringui. "Do" centro akcentavimas nulėmė viso kūrinio muzikos kalbą - ji labiau tradicinė: vėl atsirado tonacijos sąvoka, po ilgos pertraukos prie rakto sugrįžo ženklai...

Pats kompozitorius šių "naujovių" nelinkęs deklaruoti kaip naujo kūrybinio etapo požymių: "Concerto in Do" jis sieja su savo 1970-1980 m. kūriniais, pripažįsta jo kitoniškumą palyginti su paskutiniaisiais, bet sako, jog tai "dar nereiškia naujo kūrybos kelio pradžios".

Beje, kūrinio premjera, kad ir kokia džiaugsminga ji būtų, kompozitoriui dar nėra tikrosios kūrinio vertės ženklas. Pasak A. Šenderovo, premjera - tai lyg ir kūrinio gimimas, o jo gyvenimas susijęs su nuolatiniu atlikimu. Taigi nekantraudami lauksime "Concerto in Do" gyvybės pratęsimo. Kūrinys spalio 10 d. skambės "Gaidos" festivalyje.

Klausytojų vertinimai

Pasak kompozitoriaus, išranki Berlyno publika kūrinį sutiko neįtikėtinai gerai, plojimai netilo apie 10 minučių. Koncerto recenzentų tai nestebino: puikiai atliktas, virtuoziškas, spalvingas, "su tradicijomis žaidžiantis muzikos stebuklas!" (Berliner Morgenpost) negalėjo palikti publikos abejingos. Žiuri negailėjo komplimentų ne tik kūriniui, bet ir atlikėjams. J. Grözingeris labai palankiai vertino LMA simfoninį orkestrą, pavadindamas jį festivalio lyderiu, o koncertą - "vienu iš džiaugsmingiausių festivalyje". Sėkmingu "Concerto in Do" atlikimu, kūrybingu bendradarbiavimu rengiant jį festivaliui labai džiaugėsi ir pats autorius. Pasak jo, kūrinio kokybė daugiausia priklauso nuo jo atlikėjų, ir galutinis rezultatas nebūtinai atitinka tik partitūroje užfiksuotą, gyvai atliekant dar nepatikrintą pirminį. "Concerto in Do" ir repeticijos, ir premjera iš tiesų pavyko.

Koncerto recenzijose labai gerai įvertinti ir programoje skambėjęs kompozitorės O. Narbutaitės kūrinys "Melodija alyvų sode" simfoniniam orkestrui, subtilus R. Šerveniko vadovaujamo LMA orkestro muzikavimas. Pasak recenzentų, O. Narbutaitės kūrinyje "Roberto Šerveniko apdairiai ir preciziškai vadovaujamas orkestras puikiai atskleidė subtilių skambesių, spalvų ir šviesos niuansų prasmę (Tagesspiegel). "Ir vėl tikras džiugesys pačiame džiaugsmingiausiame festivalyje", - taip apibendrintas lietuvių kompozitorių ir orkestro pasirodymas Berlyne (Berliner Morgenpost).

Parengė Skirmantė Valiulytė

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 82 iš 82 
7:09:16 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba