SEPTYNIOS MENO DIENOS

2006-12-22 nr. 736

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Agnė Narušytė
Laiškas iš tolimų Kalėdų
11
• Vilniaus kultūros savaitraštis

Muzika 
• Kas įsiminė 2006-aisiais30
• KONCERTAI1

Dailė 
• Kas įsiminė 2006-aisiais37
• Kalėdinis kritikos kaltūnas
• PARODOS

Fotografija 
• Banaliojo objekto fotografas

Literatūra 
• Kas įsiminė 2006-aisiais2
• VAKARAI

Teatras 
• Kas įsiminė 2006-aisiais5
• Audronis Liuga
Skeveldros
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Kas įsiminė 2006-aisiais3
• Kinematografininkų sąjunga apdovanojo kino kūrėjus
• Ar kinas svarbesnis už gyvenimą?1
• Šou turi vykti
• „Palieku tau savo vaiką“ 1
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS1

Pasaulyje 
 Paulina Pukytė
K. šmėkla metropolyje
9

Anonsai 
• Šventinis koncertas „Šv. Pranciškaus Kalėdos“2

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Pasaulyje

K. šmėkla metropolyje

Vieną dieną ir visados Vilniuje

Paulina Pukytė

[skaityti komentarus]

iliustracija

Su lietuviška spauda susipažįstu net keletą kartų per metus, jei tik tenka skristi Lietuvos oro linijų lėktuvais. Tai yra gerai, nes jei gyvenčiau Lietuvoje, tikrai neturėčiau galimybės (čia mandagiai pasakyta, iš tiesų – nenorėčiau) skaityti daugiatiražių lietuviškų laikraščių. Pirmiausia susiradau filmo „Boratas“ pavadinimą lietuviškai ir vos neapsiverkiau. Kalėdinės nuotaikos kaip nebūta. Nors jau praėjusią savaitę rašiau, tenka pasikartoti: niekaip mes negalime atsiplėšti nuo tos savo kaimo kultūros, tarsi tai būtų vienintelė vertybė. Aš nesakau, kad tai apskritai nėra vertybė, bet juk ne vienintelė ir šiuo metu mums tikrai ne svarbiausia. Prašau: „Boratas. Kaip šaunusis Kazachstano žurnalistas Amerikoj patirtį graibstė“ – tipiškas liaudies pasakos pavadinimas. Kuo blogas buvo tikrasis? Kodėl kino platintojai turi teisę jį keisti? (Gal apskųsti juos „20th Century Fox“ autorinių teisių saugotojams? Sumokėtų didelę baudą, tai žinotų.) Kodėl mūsų kino žiūrovai leidžiasi nuolatos apgaudinėjami? Pavadinimas iš tikrųjų yra toks: „Boratas. Kultūriniai patyrimai Amerikoje šlovingos Kazachstano tautos naudai“. (Tiesa, kalba turėtų būti ne visai taisyklinga, bet lietuviškai tai sunkiau padaryti neprarandant prasmės) Galų gale, jei autentiškumas ir teisingas vertimas niekam nebesvarbu, originalus pavadinimas paprasčiausiai daug juokingesnis ir tiksliau nusako filmo pobūdį.

Tai dar vienas akivaizdus pavyzdys, kaip Lietuvoje visiems brukama ir visur stumiama ta kaimo kultūra. Visokiems folkloro ansambliams, liaudies šokiams, tautodailininkams skiriamas didžiausias finansavimas, jie visur vežami ir rodomi užsienyje kaip pagrindinė ir vos ne vienintelė mūsų kultūros apraiška, kiekvieną kartą prikišamai demonstruojant kitoms šalims, kad mūsų socialinis-kultūrinis lygis vis dar agrariniame XIX amžiuje – ką jie ir be mūsų pagalbos apie mus mano, – užuot mėginus parodyti, kad esame pažangi ir sofistikuota visuomenė. Kaimo kultūros stūmimas motyvuojamas ir grindžiamas tuo, kad neva ji esanti būtina lietuvių tautos identitetui išsaugoti ir išlaikyti. Tačiau iš tiesų taip padaroma daug daugiau žalos negu naudos ne tik mūsų įvaizdžiui užsienyje, bet ir mūsų pačių identitetui. Štai kodėl: daugybė žmonių, gyvenančių miestuose (miestuose ir gimusių), savęs su ta kaimo kultūra niekaip nebetapatina, todėl, neturėdami alternatyvos, t.y. galimybės susitapatinti su lietuviška miesto kultūra, griebiasi „Amerikos liaudies kultūros“. Neturėdami adekvačių žodžių šiuolaikiškam miesto gyvenimui ir jo reiškiniams nusakyti, vartoja amerikonizmus, kurie ne ką naudingesni mūsų kalbai, nei buvo rusicizmai. Pavyzdžiui, ŠMC TV laidų serijos pavadinimas „Loftas“. Kas tokį praleido? Kur žiūri kalbos komisija? (Turbūt pamanė, kad tos laidos vis tiek niekas nežiūrės, tai per daug sau galvos nesuko.) Be abejo, jaunimui atrodo, kad „Mansarda“, nors ir grynai miesto reiškinys, skambėtų kažkaip nešiuolaikiškai, „kaimietiškai“. Beje, toks itin netikslus žodžio „kaimietiškas“ vartojimas prasilavinusių miestiečių sluoksniuose irgi daro didelę meškos paslaugą, dar labiau apsunkindamas kovą su kaimiškos ir anglakalbės kultūrų miestuose dominavimu. Kovą? Kokią kovą?

 

Skaitytojų vertinimai


9149. Lina2006-12-25 19:31
Priiiitariuuuuu!!!

9161. Siūlas2006-12-26 15:48
Man tik galvele susisuko!Tautodailininkas tautodailininkui nelygus- vienas prisirankioja medzio saknu, jas kaip nors sukala tarpusavy ir jau ziurek- liaudies menas! O kitas isaus isties puiku divona, su nuostabiai senoviniais rastais. Tokius divonus -tai tik uzsienin ir veza rodyti, o kad pavadinimai pas musu Lietuva tokie, tai cia jau nuo seno isverciama savaip. Ne tik Boratas. Ir man dabar svarbu zinoti, ar as is kamiecio kar miestiecio kojnes esu isires?;)Siaip ar taip Siului garbe ir tuo ir anuo buti, svarbu, kad Lietuvoj.

9172. :))2006-12-27 11:57
o Kaledini kritikos kaltuna 7md suvele artojelis ir melzeja:) tai kaip cia dabar viskas yra?:))))

9174. tetsuo2006-12-27 14:13
arba aš nežinau senovinio lietuviško žodžio "divonas", arba tai yra nevartotinas barbarizmas.

9176. apie vertimus, miesta, kaima ir geles2006-12-27 14:55
JUODOJI ORCHIDĖJA The Black Dahlia Režisierius: Brian De Palma turbut tas jurginas labai kaimietiska gele, kad ji i orchideja kino platintojai pakeite.

9221. žv2006-12-31 15:32
"pažangi ir sofistikuota visuomenė"? Kodėl šitie žodžiai priverčia įsivaizduoti straipsnio autorę, liaudiškai tariant, "spjaunant ant viso to kaimo"? Pritariu, kad tai, ką autorė vadina "kaimo kultūra", neturėtų būti vienintelis dalykas, reprezentuojantis Lietuvą. Bet viskas priklauso nuo to, kaip visa tai pateiksi. Naujo identiteto nesuformuosi atmesdamas senąjį pagrindą.

9225. kiskis p2007-01-01 18:20
dar nemaciau ka kam nors butu pasiseke "pateikti". matyt nelabai yra ka.

9234. kiskiui p2007-01-03 08:21
apsilankyte "Dangus" svetaineje www.dangus.net (muzikos irasu leidyba ir renginiu organizavimas) kur leidziama siuolaikine lietuviska muzika, kurios kurejai ikvepimo semiasi archajineje lietuviu kulturoje. "Zalvarinis", "Andaja", "Lauksna Lauxna", "Donis" ir kiti atlikejai.

9236. kiskis p2007-01-03 14:46
as klausausi Obtestu. gyvas grojimas man prie sirdies. kai suki galva ir maskatuoji plaukais. kita ryta skauda spranda bet nieko.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 77 iš 77 
7:05:57 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba