SEPTYNIOS MENO DIENOS

2003-10-10 nr. 584

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Helmutas Šabasevičius
Rusiškojo Hamleto klausimas
4

Muzika 
• Darius Kučinskas
Naujas žvilgsnis į Arnoldą Schönbergą
4
• Skirmantė Valiulytė
Susieti Čiurlionio
1
 Vytautė Markeliūnienė
Klausantis XX amžiaus klasikos
5
• Armonų trio koncertas "Euroradijo" auditorijai1
• anonsas
Išskirtiniai susitikimai Filharmonijoje
• in memoriam
Antanas Rekašius
2
• KONCERTAI

Dailė 
• Skirmantas Valiulis
Aleksandro Macijausko metamorfozės
• Jonas Valatkevičius
Urbanistinio peizažo atšvaitai
2
• Austėja Čepauskaitė
Žemiškai tvirta laikysena
2
• Monika Krikštopaitytė
Vidinių ertmių trauka
2
• Aldona Dapkutė
Sližio personažai Kvašio miške
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Šarūnė Trinkūnaitė
Apie grožį, meilės polėkį ir neišsipildžiusius lūkesčius
5
• Šiuolaikinės lietuvių dramaturgijos forumas
• Operos teatras kviečia
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Kino mitų žavesys neblėsta3
• Pažaiskime2
• Dianos ir Kornelijaus Matuzevičių dokumentiniai filmai
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Vienatvės knygos3
• "Nikė" Jarosławui Marekui Rymkiewicziui

Anonsai 
• 2003-ųjų SĄJUNGOS PREMIJAI GAUTI
LIETUVOS KINEMATOGRAFININKŲ SĄJUNGA
• LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTERIJA PRIIMA PARAIŠKAS

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Muzika

Klausantis XX amžiaus klasikos

Antrasis Nacionalinio simfoninio orkestro sezono koncertas. Programoje - Mendelssohnas ir Schönbergas

Vytautė Markeliūnienė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Smuikininkė Lidia Baich
M. Raškovskio nuotr.

Tos publikos dalies, kuriai šią vasarą teko išgirsti lietuvių muzikų iniciatyva parengtą A. Schönbergo vokalinį ciklą "Mėnulio Pjero", pasitikėjimas mūsiškių profesinėmis galimybėmis, menine vaizduote ženkliai išaugo, skatindamas norą ir dažniau koncertų salėse pasiklausyti XX a. klasikos pavyzdžių, kuriems kartais kone šimtmetį tenka laukti premjerų Lietuvoje. Ši pastaba gal ir nelabai tiktų šiuolaikinės muzikos festivaliui "Gaida" prasidedant, tačiau žvelgiant į eilinį koncertų repertuarą reikia pripažinti - jame kartais pritrūksta ryškesnių meninių briaunų, aštresnių prieskonių.

Prasidėjęs 2003-2004 m. Nacionalinės filharmonijos koncertų sezonas šįmet ne kartą atsigręš ir į to paties A. Schönbergo kūrybą (skambės jau minėtas "Mėnulio Pjero"), išgirsime ir jubiliato A. Weberno "Pasakaliją", op. 1 (minint 120-ąsias jo gimimo metines), I. Stravinskio "Kareivio istoriją" bei kitų įdomių opusų. Programa patraukė ir antrasis Nacionalinės filharmonijos simfoninio orkestro koncertas (spalio 4 d.), tradiciškesniam repertuarui - F. Mendelssohno muzikai - paskyręs pirmąją koncerto dalį, o antrojoje pagriežęs A. Schönbergo simfoninę poemą "Pelėjas ir Melisanda". Šią programą parengęs dirigentas Robertas Šervenikas, regis, pastūmėtas sėkmingo, nors ir ilgai, sudėtingai siekto "Mėnulio Pjero" interpretacijos rezultato (R. Šervenikas dirigavo dainininkės Skaidros Jančaitės ir šešių instrumentininkų ansambliui), ryžosi įprasminti ir dar vieną A. Schönbergo veikalą. Galima numanyti, kad "Pelėjas ir Melisanda" taip pat pareikalavo nemenkų patirties, sutelkties rezervų, kad klausytojai galėtų įsitikinti stipriosiomis šios partitūros savybėmis, šio kolektyvo muzikantų gebėjimu girdėti ne vien savo partiją painiame polifoniniame audinyje. Orkestrui susikoncentravus į faktūros intensyvumo kaitą, į tembrinių sferų reljefą, buvo galima nuosekliai sekti klampioje horizontalių tėkmėje nenuskendusių svarbiausių dramaturginių poemos akcentų logiką, panirti į nuojautų, laukimo, įtampos kupiną muzikinę atmosferą.

Pirmoje vakaro dalyje skambėjo F. Mendelssohno uvertiūra "Ruy Blas" bei Koncertas smuikui ir orkestrui e-moll. Aišku, tokių partitūrų kaip pastaroji koncertinius atlikimus klausytojai atmintyje galėtų net kolekcionuoti - turbūt nė vienas sezonas neapsieina be šio opuso. Kita vertus, atidžiau sekusiems, tarkim, neseniai pasibaigusį M.K. Čiurlionio konkursą pasikartojantis atlikėjų programose repertuaras net žadina savotišką azartą. Grįžtant prie F. Mendelssohno Koncerto dera pasakyti, kad šio kūrinio išraiškos priemonių arsenalas, jo sąranga, žanriniai pradmenys puikiai atskleidžia interpretuotojų kūrybines galimybes, technikos ir vaizduotės pločius. Solistė iš Austrijos smuikininkė Lidia Baich šiame Koncerte įžvelgė ne tik tradicijų nugludintą interpretacinį modelį (nors pagrindinius akcentus sudėliojo gana tradiciškai), bet apčiuopė erdves ir individualiam požiūriui, išsiskleidusiam trapiu, jaunatvišku, svajingu lyriškumu, grakščia virtuozerijų kalba. Vietomis įsismarkavusios L. Baich tempai liudijo jos individualų emocinį veržlumą, tačiau sykiu negalėjai nepastebėti ir solistės atidos dirigento, orkestro interpretacinei idėjai, noro suvienyti jėgas su scenos partneriais dialogo sąskambiuose.

Koncerto pradžioje išgirsta uvertiūra "Ruy Blas" įrodė, kad F. Mendelssohno simfonizmą traktuoti galima ne vien dekoratyviai, sureikšminant melodinio dėmens prioritetą, aiškią struktūrą (toks variantas ypač plačiai prigijęs mūsų koncertinėje praktikoje). Klausydamiesi šeštadienio vakaro koncerto, parengto R. Šerveniko ir Nacionalinio simfoninio orkestro, galėjome gėrėtis uvertiūros teminių mostų plastika ir prasmėmis, turtingos instrumentuotės ir harmonijos sąveika, disciplinuota emocine išraiška, jos detalių darna.

 

Skaitytojų vertinimai


2072. Sofija2003-10-14 12:25
mano nuomone Lietuvoje daznai vengiama teisingos kritikos,siuo atveju ir sis koncertas turetu buti ivertintas kur kas astriau-iki Schonbergo gero atlikimo gal dirigentui ir nieko netruko, bet orkestrui tai tikrai-is technines, muzikines puses.Aisku, ka galima pasiekti, kai orkestras priverstas "kepti"kurinius turedamas vos kelias repeticijas...Mendelsono uvertiura nuskambejo neblogai, bet koncertas smuikui ne tik atrode atliktas gan akademiskai, bet vietomis solistes nesutapimas su orkestru buvo toks ryskus, kad kilo daug klausimu apie pasiruosima koncertui(mano nuomone atlikejos verzlumas cia niekuo detas)

2073. Bagira2003-10-14 18:37
Teisinga kritika? Kartais pagalvoju, kad būtų įdomu sužinoti, kodėl vienos ar kitos kritikės nuolatos rašo ir rašo, nors iš esmės jų recenzijose visada teigiama esą viskas "puiku", "nuostabu" arba bent jau "neblogai", "darnus atlikimas", "įdomi interpretacija" ir t.t. Žodžiu, (beveik )be priekaištų. Bet juk taip nebūna! Turiu dvi versijas: 1.rašoma dėl honorarų (nejaugi jie tokie dideli?), nemokamų pakvietimų, o kadangi juos dalina tie patys organizatoriai, tai ir paskui "gražiai" parašyti būtina; 2.neturima jokios nuomonės arba, dar blogiau, net nesuprantama kas-kaip-ką-kodėl grojo...

2078. Anastazija2003-10-15 04:23
O ka, Bagira, tau niekas nesiulo rasyti? Isties gaila, juk tiek parako nueina perniek.

2084. Bagira2003-10-16 00:48
Tai kad ir siūlyt nereikia - rašau ir rašau komentarus! :) Tik gaila, kad prisijungiančių nedaug...

2091. Moralistas2003-10-19 14:19
Bagira, tu pati pabandyk paruosti koki kurini (nesvarbu - su orkestru, ar smuiku, ar arfa). Po to iseiti i scena ir (mazmozis!) sugroti. Ir tai daryti bent kelis metus, ir visa laika skaityti "bagiriskas" recenzijas, o po to nusisauti, zinoma, nes buti reikliam sau - ne tas pats, kaip reikalauti is kitu... Visos jus blatnos, kol nereikia ko nors viesai padaryti (net ir kaku)

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 82 iš 82 
6:56:11 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba