SEPTYNIOS MENO DIENOS

2003-04-25 nr. 565

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Elena Černiauskaitė
Jie atėjo

Muzika 
• Margarita Dvarionaitė
Dvasinės atgaivos vakaras
• Aldona Radvilaitė
Pirmąkart grojo kartu
• Skirmantė Valiulytė
"e-muzikos" viruso (ne)galia
12
• Rūta Šalnaitė
Peržengia Europos ribas
• Šokiui paskirtos "Auksinės kaukės"1
• Paskutinį kartą rodomas "Don Karlas"2
• KONCERTAI

Dailė 
 Skirmantas Valiulis
Kurgi aš šitame sraute?
3
• Vidas Poškus
Tradicijos ir emocijos
• Pillė Veljataga
Jaunųjų metalo menas
3
• Raimonda Bitinaitė
Scenos erdvės eskizai
• PARODOS

Literatūra 
• Mirtis yra rašytojo pakaitalas1
• VAKARAI

Teatras 
• Cezario Graužinio sapnų choreografija2
• "Dūžtančių širdžių namai"7
• TEATRAI

Kinas 
• Trečioji lenkų filmų savaitė
• Erotiškas pavasaris1
• Skirmantas Valiulis
Vladislavas Starevičius - kino alchemikas
1
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS1

Anonsai 
• Konkursas leidiniams parengti ir išleisti

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Kurgi aš šitame sraute?

Fotoparoda "MySli" galerijoje "Stiklo karoliukai"

Skirmantas Valiulis

[skaityti komentarus]

iliustracija
Ramūnas Danisevičius. "Ratai"

Ramūnas Danisevičius "Stiklo karoliukuose" surengė pirmąją savo fotoparodą ir po viena fotografija parašė: "Kurgi aš šitame sraute?" Nors autoriui jau 30 metų ir jo pavardę esame gerai įsidėmėję iš laikraščių ir žurnalų, fotografijoje keliai būna ilgi ir vingiuoti. R. Danisevičiaus kelias platus, nes jis tvirtai stovi ant abiejų kojų: viena - fotožurnalistikoje, kita - fotomene. Tokiu būdu lyg ir tęsia lietuvių meninės fotografijos tradicijas: nėra ribų tarp dokumento ir išmonės. Pirmoji paroda tęsia ne tiek klasikinę mūsų reportažo tradiciją, kiek jos antagonistų - V. Balčyčio, A. Budvyčio, A. Šeškaus ir kitų - liniją. Kartais vos ne citatomis - "Sapnas", "Niekuo", "Stotelė", fragmentuodamas tikrovę, o žmonių veidus nustumdamas į šalį ar palikdamas už ryškumo zonos. Kartais atvirkščiai - juos tiek priartina, kad į veido raukšles žiūri kaip į atšalusią ugnikalnio lavą. Čia prisimeni dar vieną maištininką - Vitą Luckų. Kokia R. Danisevičiaus maištavimų esmė? Apvirtęs pasaulis! Kaip ratai pakraigėje atrodo šiandien suderinami nesuderinamumai: humanitarinė pagalba ir karas, senųjų politikų įsivaizdavimas, kad viagra jiems duoda teisę šokdinti jaunuosius, valstiečio nuostaba, kad Europai nebereikalinga jo karvutė.

Paradoksalu, kad šiame keistų jungčių raizgyne R. Danisevičius nepasimeta ir nebijo paprasto švelnumo: boružė ant mafijoziškai tamsių akinių ar moteriškai švelnios vyriško kūno linijos. O fotografijoje "Troškulys" - jausmas, išreiškiamas pritemdyta erdve ir atvirai įžūlia poza moters akte. Tokie tikrovės "varžymai" atitinka ir parodos pavadinimą "MySli", atsiradusį ne tik iš internetinio "Photoline", bet galintį užminti ir kitų mįslių.

Viena jų: kodėl iš Vilniaus Aukštesniosios technologijos mokyklos (dabar - Vilniaus kolegijos) į fotografiją prasiveržė ne vien R. Danisevičius, bet ir Ž. Jasys, A. Valiauga, K. Mizgiris? Vienas atsakymų - mokytojas Algimantas Mačiulis, neseniai atšventęs 70-metį. Iš kino mėgėjų laikų jį savo pedagogu laikė ir A. Puipa su A. Mikutėnu. Tačiau tik nedaugelis žinojo, kad A. Mačiulis rašo eilėraščius, o Stalino mirties metais kalbino geležinį vilką! "Stauki, vilke, kol lot nepradėjai, taip sustauk, kad drebėtų takai"... Tokie tekstai, žinoma, tiko tik giliam stalčiui, bet dabar, poeto M. Vainilaičio gražiu žodžiu palydėti, sugulė į puošnią A. Mačiulio debiutinę poezijos knygą "Brydės per lauką". Mokytojo debiutas ir mokinio pirmoji paroda - ar būna gražiau?

Tiesą sakant, ir vienas, ir kitas jau galėjo seniau debiutuoti. R. Danisevičius yra Lietuvos fotomenininkų sąjungos ir Lietuvos spaudos fotografų klubo narys. Pernai fotožurnalistų išleistoje knygoje "Tai Lietuva" jis buvo vienas iš geriausiai pasirodžiusių fotografų. "World Press Phofo" surengtame dvimečiame seminare "Jaunimas rizikos zonoje" R. Danisevičius nufotografavo reportažą iš šiukšlynų. To paties pavadinimo Olandijoje išleistame solidžiame Pabaltijo jaunųjų fotografų kataloge lietuvių fotografija bene stipriausia - be Ramūno, čia pristatomi Aurelija Čepulinskaitė, Tomas Kauneckas, Gediminas Žilinskas, Olga Posaškova. Seminaro vadovas Colinas Jacobsonas kataloge rašo, kad šiandienę spaudos fotografiją labai veikia komercija ir reklama. Kaip būtinus elementus fotoreportažo grynumui išlaikyti jis siūlo: pasinerti su fotoaparatu į žmonių santykius, ypač į darbo situacijas, kurti portretus, nevengti stambių detalių. Atrodo, R. Danisevičius turi viską, o gal net ir daugiau - yra kietas vyrukas, paparacis, ginčijantis ir kuriantis ant rizikos briaunos. Gal tiktų šiandienius žurnalistus su fotoaparatais ir videokameromis vadinti kariais, nes ir Irake jie sudaro vos ne dešimtadalį visų žuvusiųjų. Kad ir kaip pavadintum, jam netrūksta energijos ir entuiziazmo ieškoti savęs vaizdų sraute. O būtent to labiausiai pasigedo jaunatviško pragmatizmo laikais parodos "Jaunimas rizikos zonoje" rengėjai.

 

Skaitytojų vertinimai


1845. Toto :-) 2003-07-03 11:26
Nežinau, ar reikia dar ką nors pridurti? Ramūnas geras fotografas ir tai vertina visi, ir draugai, ir kolegos, ir net pavyduoliai. O pavydėti yra ko. Tik nereikia pavydo tamsia prasme... Kažkada (labai seniai) fotomenininkų suėjime žinomas fotografas retoriškai klausė, kur eina Lietuvos jaunieji fotografai, kaip reikės identifikuoti lietuvišką fotografiją, jeigu naujieji fotografai nesilaiko tautietiškų fotografijos tradicijų? Džiaaugiuosi, kad tada išdrįsau apginti jaunuosius prieš autoritetų spaudimą. Nes laikas sudėliojo viską į vietas ir mes nepraradom nei tradicijų, nei gerų fotografų. Sakyčiau, atvirkščiai, kuriame naujas tradicijas ir ugdome talentingus fotografus. Vienas jų yra Ramūnas Danisevičius. Dar prieš ketvertą metų, pirmą kartą su juo susitikęs ir pamatęs jo darbus, patariau kolegoms įsiminti šį jaunuolį ir jo darbus. Taip, jo fotografijos tarytum sako mums - žiūrėkit, mes kartu su jais gyvenam, tik nereikia užsimiršt ir apsimetinėt, jog tai mūsų neliečia ir nejaudina. Sakyčiau, kad Ramūnas mums visiems adresuoja tą, atrodytų filosofiškai paprastą, klausimą, o kurgi mes šitame sraute? Išties, kur? Manau, jis, kaip ir kiekvienas mūsų, gali atsakyti į šį klausimą ir savo kuklioje parodoje Ramūnas pateikė atsakymų variantus, kurie visi yra teisingi, nes, ir jis, ir mes esame srauto dalyviai ir organizatoriai. Gal ne visi apie tai pakankamai mąstom..., nors puikiai suprantam, jog "ir aš, ir tu, ir mes abu gyvensime gyvenimą kartu, kiekvienas atskirai, ir aš, ir tu..." Sveikinu, puikus debiutas!

3352. tomas2004-05-03 13:42
as irgi augantis fotografas, perskaites si Toto pasakyma susimasciau o visgi kokios yra tos fotografijos tradicijos, visgi as irgi noriu zinot, nes nei is vieno mano pazystamo "senu vilku" paparaciu nei puse lupu apie tai nesu isgirdes

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 82 iš 82 
6:49:54 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba