SEPTYNIOS MENO DIENOS

2006-06-30 nr. 715

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė
Vedamas muzikinės minties
3

Savaitė 
• Aštuntuosius užbaigus
• Faktai rodo ką kita1
• Cezario grupės vasara2
• Svarbiausiame Čekijos šokio festivalyje – klaipėdietė choreografė
• Aura" festivalyje Vokietijoje

Muzika 
• "Karalius Edipas"
• Juozas Tiškus (1929–2006)1
• Retėjame…
• KONCERTAI

Dailė 
• Elena Černiauskaitė
Trasa
6
• Atviras laiškas redakcijai14
• Skaidra Trilupaitytė
Ekspozicija. Paviljonas. Emisija
• Neringa Černiauskaitė
Būtinas nieko neveikimas
2
 Kristina Pipiraitė
Organinis mirgėjimas
1
• PARODOS

Literatūra 
• Ilgintis didžiojo romano
• VAKARAI

Teatras 
• "Atvira erdvė" – emocinė injekcija šiuolaikiniam teatrui
• Mindaugo karūnavimo diena Užupyje8

Kinas 
• Spike’o Lee keistenybės2
• Kaip išmokyti laisvės
• Paralelinės tikrovės priklauso moterims1
• Lietuvių filmas – "Silverdocs" konkursinėje programoje1
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Statyti su žvaigždėmis
• Paulina Pukytė
Geltonas žvirbliukas ir losjonas kūnui
5

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Organinis mirgėjimas

Sandros Malaškevičiūtės juvelyrika Užupio galerijoje

Kristina Pipiraitė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Sandra Malaškevičiūtė. "Op sagė"
E. Meištaitės nuotr.

Sandra Malaškevičiūtė, šiais metais baigusi VDA juvelyrikos magistratūrą, karštą birželio 20-osios vakarą, kai dažnam nuo šilumos ir garuojančio asfalto ėmė raibuliuoti akyse, Užupio galerijoje pristatė nemažiau raibuliuojančią savo darbų parodą "Op sagės", kurios pagrindinę ekspozicijos dalį sudarė diplominis darbas (sagės).

Jau pats parodos pavadinimas užsimena apie autorės pasirinktą kūrybos principą: optinis menas ir sagės. Menininkė bando integruoti optinio meno – pastaruoju metu vėl atgijusio 7-ojo dešimtmečio JAV stiliaus – idėjas ir principus juvelyrikoje.

Optinis menas, pagrįstas sensorine psichofizika (regimuoju analizatoriumi), a priori diktuoja savitą stilistiką. Todėl autorė jau sukurtas racionalias, preciziškas geometrines kompozicijas, naudojamas tokių abstraktaus optinio meno atstovų kaip Victoras Vasarely ar Bridget Riley, perkelia į juvelyriką. Sandra žiūrovui siūlo, anot garsaus XX a. 7-ojo dešimtmečio amerikiečių oparto dailininko Yaakovo Agamo, "akių nuotykį".

Jau pirmas žvilgsnis, mestas į autorės kūrinius, neleidžia likti abejingam. Tikslios, preciziškos formos pasiglemžia ir veda į kaleidoskopišką sukimąsi. Stebėtojas, pats to nepajusdamas, panyra į begalinę trimatę kūrinio erdvę. Sandros sagės skleidžia gyvastį. Jos nuolat mirga, pulsuoja, juda ir kinta žiūrovo akyse. Regimasis analizatorius, sąveikaudamas su meno kūriniu, sukelia emocinių laukų stimuliaciją. Nors, kitaip nei tapytojai, menininkė neeksperimentuoja su spalva, jos kontrastas (balta–raudona, balta–mėlyna) ir susidaranti trimačio vaizdo iliuzija tampa dirgikliu, tiesiogiai veikiančiu regą.

Medžiaga, kurią menininkė naudoja savo kūryboje, – tai dar vienas Sandros išskirtinumas iš kitų juvelyrų, nes ji pasirinko organinį stiklą, lietuvių juvelyrikoje nelabai plačiai naudojamą ar mėgstamą. Reikia manyti, kad autorė neabejoja savo pasirinkimu, nes eksperimentuoja su juo nuo 2003 metų (paroda "ORG"). Pasirinktoji medžiaga kelia tam tikras užuominas apie darbų funkciją: papuošalas skirtas reprezentacijai, o organinis stiklas – viena iš pagrindinių medžiagų vizualinei reklamai kurti. Tai bene populiariausia medžiaga tarp visų lakštinių polimerų, išsiskirianti maža kaina, ypatingu skaidrumu ir atsparumu senėjimui. Universalios medžiagos savybės (tinkamas sąlyčiui su maistu, statyboms ir pan.) perteikia darbų estetiką: jie – nepretenzingi, komunikabilūs, neišskiriantys "vartotojų" grupės. Raibuliuojantys balto pieniško (minkšto) ir skaidraus spalvoto (kieto) organinio stiklo viražai eksponuojamuose darbuose meditaciniais ritmais praskina taką į gylį, į įsivaizduojamas asmenybes, kurios galėtų prisisegti šias sages. Į jų patirtis, pasakojimus ir nutylėjimus. Įvykus šiam kontaktui tarp kūrinio ir žiūrovo, išnyksta realybė: pasineri į vėsų kontempliacinį sapną, kuriame esi laisvas, kad ir akimirką, nuo atsakomybės – tiesiog pasiduodi mirksėjimui. Galiausiai tai ima priminti automatinę skalbiamąją mašiną skalbinių išsukimo metu: sukasi prabėgusios dienos prisiminimai; užmerktos ir atmerktos pravažiuojamų namų akiduobės; sutiktų žmonių veido bruožai, žodžiai, garsai ir kvapai....

Sandra Malaškevičiūtė – viena iš jaunųjų menininkių, vis aktyviau formuojančių lietuviškos trečiojo tūkstantmečio juvelyrikos bruožus. Puikiai išmanydama savo amatą, menininkė bando koncepciją iškelti virš funkcijos, savo darbais sugebėdama kalbėti apie egzistenciją. Tad Sandros Malaškevičiūtės darbai – konceptualūs ir emocinį krūvį turintys meno objektai, kerintys savo organiniu mirgėjimu.

 

Skaitytojų vertinimai


7996. kiskis p2006-07-03 23:15
taip noreciau pasinerti i vesu kontempliacini sapna ir tiesiog pasiduoti mirksejimui bet kiskuciams laikas ciucia liulia i lovyte.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 75 iš 75 
6:49:16 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba