SEPTYNIOS MENO DIENOS

2007-07-13 nr. 764

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Virginijus Baublinskas
Amerikietiškas džiazas lietuviškais instrumentais
2

Muzika 
• Sudie, Onute
• Aliona Afanasjeva
Muzika yra gyvenimas
• Audronė Jurkėnaitė Epih
Kristupo festivalio atidarymui
2
• Aušra Strazdaitė-Ziberkienė
Senosios muzikos žavesys
• Festivalis Nidoje tęsia kultūros kraštovaizdžių temą1
• Iš konkurso Kardife sugrįžus3
• KONCERTAI1

Dailė 
• Monika Krikštopaitytė
Sapnuojame Afriką
3
 Kornelija Česonytė
Abejingų nėra
19
• Ugnė Gudelytė
Ir Deimantas Narkevičius aplanko Soliarį
4
• Dešimt idėjų netradicinėms erdvėms
• PARODOS

Teatras 
• Rasa Vasinauskaitė
Scenos tekstai
• KVDT vasarą ir rudenį
• Oskaro Koršunovo teatras Portugalijoje
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Skirmantas Valiulis
Tiesa. Bet ar susitaikymas?
1
• „Moljeras: teprasideda komedija“
• Jaunystės baimės ir apetitas1
• Vasara su nauju „Kinu“1
• Kino naktys ant Urbo kalno
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Ieva Dilytė
Privilegijuotas žvilgsnis į meno pasaulį
9

Anonsai 
• Vilniaus dailės akademija skelbia1

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Abejingų nėra

Performansas „Atpažinimas. Nebučiuok manęs, aš tą galiu padaryti ir pati“

Kornelija Česonytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Alinos Melnikovos performansas „Atpažinimas. Nebučiuok manęs, aš tą galiu padaryti ir pati“
B. Miežonis nuotraukos

Birželio 22 d. vykusioje „Kultūros naktyje“ gėrėjausi daugeliu puikių vyksmų, tačiau didžiausią nuginkluojantį įspūdį paliko Alinos Melnikovos performansas „Atpažinimas. Nebučiuok manęs, aš tą galiu padaryti ir pati“. Performansas vyko Vilniaus dailės akademijos parodos „(Ne)matoma“ atidarymo metu buvusioje „Tiesos“ spaustuvėje. Dėl įdomios koncepcijos ir itin kokybiškos formos šis performansas galėtų būti įtrauktas į tarptautines feministinio ar kūno meno antologijas.

Alinos Melnikovos performanso struktūra sudėtinga: galimi skirtingi žiūros taškai, kurie suponuoja skirtingas reikšmes, kintančias pasirinkus vieną ar kitą žiūrėjimo perspektyvą. Performanso daugiasluoksniškumas komplikuoja ne tik jo aprašymą, bet ir suvokimą.

Kambarys kambaryje: atpažink „įtariamąjį“

Performanso erdvė organizuota tradiciniu atpažinimo kambario principu: patalpoje suformuojama stipriai apšviesta erdvė, kurią nuo žiūrovų (atpažinėjų) skiria stiklo/veidrodžio langas. Jis veidrodiniu paviršiumi atsuktas į „įtariamąjį“, kad šis nematytų jį identifikuojančių asmenų. Panašius „apsaugos“ kambarius – hierarchizuotos valios pavyzdį – galima rasti ir prekybos centruose. Įtariamuoju ten tampa kiekvienas potencialus pirkėjas, o atpažinėjais – apsaugos darbuotojai. Vizualinis atpažinimas vaidina svarbų vaidmenį ir atliekant nusikaltimo tyrimą.

Šiame performanse menininkė pasirenka riboto matomumo kambarį, tačiau pati tampa labai gerai matoma. Baltos sienos ir ryški šviesa kontrastuoja su kūno nuogumu. Tai prieštarauja dažniems moters kūno matymo ir vaizdavimo būdams: šešėliams, pritemdytoms šviesoms, taip sukuriant paslaptingumo, geidulingumo įspūdį. Beveik sterili Alinos kambario aplinka labiau primena operacinę ir jos šviesas. Nuogas kūnas čia netenka jį gaubiančios erotizuotos auros. Kūno buvimas šiuose kontekstuose, taip pat ir menui naudojamoje apleistoje spaustuvės erdvėje, tarsi eliminuoja lytiškumo požymius ir signalus.

Lūpų dažai – tapyba lūpomis

Vienas įdomiausių vyksmo momentų – raudonų lūpų dažų naudojimas. Viena iš „Max Factor“ reklamų teigia, kad moteris be lūpų dažų yra neapsirengusi. Alinos lūpų dažai neaprengia. Mano manymu, jie tampa (o gal ir visada buvo) vyriško geismo simuliakru. Lytiškai susijaudinusi, sveika ir tinkama reprodukcijai moteris dažnai vaizduojama raudonomis lūpomis (į erogeninę zoną priplūdusiu krauju). Tačiau Alina, pasirinkusi raudonus lūpų dažus kaip moteriškojo tapatumo simbolį, performuoja jo prasmes. Periodiškai patepdama lūpas ir nežiūrėdama į nieką kitą, o tik į pačią save, aistringai bučiuoja savo atvaizdą, palikdama „savo tapatybę“ ant veidrodžio/stiklo. Menininkė kvestionuoja vyrams priskiriamą žiūrėjimo malonumą ir siūlo tapatintis su ja, jos paliktomis žymėmis. Lūpdažio pėdsakai ant plokštumos toli gražu nėra estetiškas kruopščiai nudažytų lūpų pavyzdys – greičiau bjaurumo estetika. Raudona lūpų dažo spalva kartais asocijuojasi su krauju. Menininkė tarsi kratosi sukurtosios tapatybės: vos užsitepusi dažus, kaip svetimkūnį juos „nuvalo“ į plokštumą, taip siūlydama savąją identifikacijos formą.

iliustracija

Įtarpintas žvilgsnis

Vienas esminių performanso dalykų – žvilgsnis. J. Lacanas rašė apie vaiko susitapatinimą su motina ir labai svarbų vaiko ego formavimosi etapą po jo žvilgsnio į veidrodį: savęs, kaip atskiro subjekto, pajutimą. Performanso stebėtojai, sėdintys prieš „langą“, menininkę paverčia stebimuoju objektu, tačiau šios situacijos simboliai ir reikšmės keičiasi pasirinkus kitą žiūrėjimo perspektyvą. Ant galinės žiūrovų kambario sienos yra rodoma projekcija su tiesiogine transliacija to, kas vyksta „atpažinimo“ kambaryje. Taip atsiranda galimybė suprasti, kad moteris bučiuoja save, savo atvaizdą. Šis regėjimas visiškai transformuoja pozicijas: iš pasyvaus objekto Alina tampa aktyviu subjektu, kuris kuria, atpažįsta, stebi, formuoja, valdo save bei savo atspindį. Tačiau žvelgiant į projekciją, galimos net kelios vaizdo interpretacijos.

Pirmoji – graikų mitologinio veikėjo Narcizo begalinė meilė sau. Alina atidžiai save stebi, dažydama lūpas gėrisi savimi ir užsimiršusi (prisiminusi?) bučiuoja savo atvaizdą.

Antroji – lesbietiška meilė. Dėl vaizdo perdavimo netobulumo konstruojama nauja reikšmė. Žiūrovas projekcijoje negali identifikuoti veidrodžio, kaip plokštumos, o specifinis rodymo kampas sukuria dviejų skirtingų individualybių atvaizdus: matome, kad bučiuojasi dvi merginos. Ir tik lūpdažis, palikdamas žymę ant veidrodžio, leidžia suprasti tarp jų esant plokštumą, kuri skiria realų ir iliuzinį pasaulius. Tuo metu Alina tampa centrine šiuos du pasaulius sujungiančia ašimi.

Menininkė siekia atsikratyti objektyvizuojančio vyro žvilgsnio: kurdama meną ji pati tampa meno kūrinio medžiaga, idėja, modeliu ir laisvai pasirenka objekto ar/ir subjekto pozicijas. Alina kvestionuoja tapatybės ir savitapatybės klausimus, siūlydama savąją ir atmesdama objektyvizuojančio žvilgsnio sukonstruotą individualybę.

Lūpų ir lūpų dažų žymės susiniveliuoja ir tampa moteriškojo tapatumo refleksija. Tapatybės identifikavimosi momentas atsiranda sulig pirmu žvilgsniu į veidrodį, į save. Ar tai, pasak Lacano, klaidingas savęs atpažinimas, aš nežinau. Tačiau tai reprezentuoja ir leidžia pajusti savąjį ego.

Veidrodis vujeristams

Menininkė reflektuoja ir eliminuoja moters, kaip vyro atspindžio, idėją. Ji eksploatuoja savo tapatybę kaip medžiagą susirinkusiųjų vujeristiniams polinkiams pabrėžti, kartu perkeldama moteriškumo, kaip idėjos, percepciją į visai kitą suvokimo lygmenį: kaip savo valios, o ne vyro žvilgsnio rezultatą.

Pasibaigus performansui griaudėjo plojimai ir susižavėjimo šūksniai, o „nematoma“ menininkė valėsi raudonas žymes nuo veido. Susirinkusieji aptarinėjo, kam galėjo būti žalingas ir kam naudingas toks menininkės pasirodymas. Abejingų nebuvo.

 

Skaitytojų vertinimai


10725. xena2007-07-16 10:43
jega, daugiau tokiu samoningu ir kietu menininkiu!

10726. R :-) 2007-07-16 11:25
Kuo daugiau feministinio meno! Nepaprastai grazi ideja ir meistriskas jos igyvendinimas, nuostabi ir smalsiai izvalgi K.Cesonytes refleksija. Musu akyse uzgimsta dideli siuolaikiniai menininkai ir meno kritikai.

10731. kiskis p - R2007-07-16 11:57
feministinis menas nebutinai geras menas. kas per duracki sukiai.

10732. R - kiskiui piskiui, issigandusiam falocentrikui2007-07-16 12:51
Niekas ir nesako, kad feministinis menas butinai geras. Stai butent tokio, siame straipsnyje aprasyto, meno labai reikia. Tai man suteikia vilti, kad mes gyvename pazangioje, savirefleksiskoje visuomeneje. Tam tikru poziuriu instaliacija net nebutinai feministine, ji dargi labai maskulinistine.

10736. kiskis p neissigandes nes nebaikstus is prigimties2007-07-16 15:52
as nepeikiu nei straipsnio nei performanso. tik nesutinku su pasakymais: reikia tokio meno! daugiau feministinio meno! vienam reikia tokio, kitam kitokio, reikia ivairaus gero meno. o feministinis menas man iskart asocijuojasi su musuose laiks nuo laiko organizuojamomis "moteru menininku parodomis". kurios paprastai buna prastos, o ir moterys menininkes, kurios organizuoja, daznai nelabai panasios i moteris.

10737. ech tu kiski2007-07-16 16:33
Na man pvz. reikia tokio meno, as jo pasigendu, todel ir sakau "daugiau tokio meno" ir palaikau ji. Tu, kiski piski, ieskokis, ko tau reikia ir linkiu issilaisvinti nuo ribotu asociaciju. R.

10738. j.2007-07-16 16:38
o as visiskai nesutinku su kiskiu pasakymais. ir nesutinku su nebaikstumu is prigimties. visgi, panasu, kad gasdina vyriska (o gal moteriska?) tapatybe "moterys menininkes, nelabai panasios i moteris"? idomius kriterijus siulote meno vertei matuoti. o jusu feministinio meno asociacijos yra ypac subjektyvios. Galima tik numanyti kokioje ribotoje ir skurdzioje aplinkoje tokios asociacijos galejo formuotis.

10740. benius2007-07-16 19:26
man patink feministiskas mens,bo ten laba daug nuoguma.zina moteriskos kas patink ziuruovams.daugia feministiska men,as su jumis,moteros!

10741. kiskis p, jau issilaisvines is ribotu asociaciju2007-07-16 22:03
didelio izvalgumo nereikia suprasti, kad kiskio p ola yra ribota ir skurdi aplinka. zinoma, aukso kandeliabrais neapkabineta. taciau zvilgsnis platus, ir islavintas, nuolat zvelgiant i zalia laukyme. taigi man irgi labai reikia meno pagal mane.

10742. eos2007-07-17 11:35
Kiskis P, kuris tikrai nėra durnas (tą žino ilgiau skaitantys 7MD el.variantą ir šmaikščius kiškio komentarus), pasakė paprastą, bet šventą tiesą - "reikia įvairaus gero meno". Tai reiškia, kad nebūtina isteriškai laikytis už kažkokios vienos krypties ir besąlygiškai atmesti bet kokią kritiką vien todėl, kad čia feminizmas. Yra fantastiškų feministinio meno kūrėjų užsienyje. Tai, kas daroma čia Lietuvoje, palyginus su tuo yra tiesiog pirdavimai. Tačiau kaip tobulėti toms lietuvėms meninykėms (kiški, visai jos gražios:), jei bet kuris bandantis pasakyti, kad čia gal "nelabai", apšaukiamas falocentristu, patyrusiu psich.traumą šeimoje, ar turinčiu seksualinių problemų? Tokiems diagnostikams kaip R. ir kompanija, siūlau patiems atsikratyti ribotumo.

10743. zoro2007-07-17 12:07
kiski si kart taip susmirdejai, kad net nepatogu. nustok save isivaizduoti kaip lyniuote, pagal kuria pasaulis matuojamas. Feministinio meno Lietuvoje su ziburiu reik ieskot, gerai kad Alina isreiske ka norejo, turejo isreiksti. Gerai kad merginos galejo pasireflektuoti, tame ir esme proceso. O kad apskritai pavarei ant menininkiu ir dar ju atrodymo, tai vopshe zodziu truksta, is kokio tu baltarusijos kaimo??? Jezusmarija. susiturek.

10744. kiskis p2007-07-17 12:32
ka yra? as irgi sakau: labai gerai, kad alina. kas tokia yra alina? performanso nemaciau, bet apziurejau paroda kuri buvo spaustuvej. buvo netgi labai moterisku ar feministiniu, kaip jus vadinate, darbu. vienas buvo apie gimdyma, motinyste, tai jus vadinat feministiniu? gal tuomet visi karo tematika paisyti pavekslai turetu vadintis maskulinistiniais? pavyzdziui, beinoraviciaus siaubingasis "zalgirio musis". as tai neskirstau. man visai nerupi apibrezimas. va ka pastebejau toj parodoj: jaunatviska neranguma, sviezuma, neisbaigtuma, kurio po keleriu metu, ziurek, nebeliks. tuom ir zavus. bet liepta man susitureti ir nesmirdeti. davaj.

10745. kiskis p 2007-07-17 12:35
tik pridursiu, kad kai kurios menininkes atrodo tikrai neypatingai. cia ne apie isvaizda, o apie visa kompleksa savybiu.

10746. kiskis - zoro2007-07-17 12:40
noredamas galutinai uzglaistyti konflikta, dar noriu pritarti merginu norams pasireflektuoti, tai labai pagirtina. kas bandyhtu neleisti, rizikuoja uzsitraukti kiskio p rustybe.

10747. chi 2007-07-17 14:31
jau pastebejau, kad kiskiui patinka tik manekenes (labai moteriskos) apie kurias raso art news

10748. zoro2007-07-17 16:22
Kiski tu pakilai mano akyse. Matote, tik reik duoti zmogui sansa (atsiprasau, kiskiui)ivardinti tiksliau. as sau daug kartu sakiau -puldineti verta taikliai. man taip buvo, varydavau, varydavau be atvangos,i kaire, i desine, o kai karta pats padariau, pamaciau kaip sudetinga viskas, kaip jautru, kaip daug kas gaunasi nevaldomai, kaip dauguma kritikos yra pro sona ar isvis emocine iskrova. Bet va kiskis vistiek yra entuziastas, nors kiek komentuoja, daznai uzsimena, kad projekto nemaciau...hm kiskis yra tekstu specas. viena diena as tave sutiksiu....:)

10749. Triusis :-) 2007-07-17 17:12
Vargsa kiski uzsipuolet. Tris kart valio Alinai!

10750. chi (dar prideda, kas link teksto)2007-07-17 21:15
performanso kritikuoti nenoriu, nes nemaciau, bet jauciu labai dideli abejingum a lupdaziamas kaip medziagai visomis formomis. Manau, yra tam tikra grupe zmoniu, kurie megsta dazytis lupas - ne tik moterys, bet ir vyrai. Galetu "Max Factor" jau pakeisti tas reklamas.

10751. ceburaska2007-07-17 23:10
:)kaip smagu.aciu kiski p kad cia uzeini, tu labai zavus

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 81 iš 81 
6:46:25 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba