SEPTYNIOS MENO DIENOS

2005-03-25 nr. 654

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Vida Mažrimienė
Kylant savais sparnais
6

Muzika 
• Milda Čiučiulkaitė
Retai skambančių kūrinių popietė
• Jūratė Vyliūtė
Tradicija, išsauganti kultūrinę atmintį
1
• Tarptautinis muzikos festivalis "Sugrįžimai 2005"1
• Kviečia "Beatričės muzikinis klubas"1
• Didžiojo šeštadienio koncertas
• Bacho muzika Velykoms
• Projektas "Jaunimas"
• KONCERTAI

Dailė 
• Goda Giedraitytė
Medžio paviršiuje apgyvendintos mintys
1
 Dialogas tarp Vakarų ir naujų ES narių
• PARODOS

Literatūra 
• Išminčiaus patarimai4
• VAKARAI

Teatras 
• Einu kitokiu keliu26
• Klaipėdos dramos teatre – Neilo Simono "Banketas"
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Vaidas Jauniškis
Alyvmedžiai pagal "Kino pavasarį"
• Laukiant paskutinės bangos
• Kultūros ministerija griežtins lėšų paskirstymo kinui tvarką3
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Elona Lubytė
Menas, demokratija ir viešoji erdvė
1

Anonsai 
• Lietuvos istorijos ir kultūros sričių leidinių konkursas

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Dialogas tarp Vakarų ir naujų ES narių

[skaityti komentarus]

iliustracija

Kovo 5 d. Manheimo "Kunsthalėje" buvo atidaryta iš Vienos perkelta paroda "New Ten. Šiuolaikinis menas iš dešimties naujų ES narių", veiksianti iki gegužės 1 d. Viena iš parodos kuratorių Raminta Jurėnaitė pasakė atidarymo kalbą, o Petras Mazūras vėl instaliavo savo augalus-skulptūras. Manheimo "Kunsthalė" buvo pastatyta 1907 m. ir Vokietijoje garsėja puikiu modernios dailės klasikos rinkiniu, kuriame yra Eduardo Mane, Paulio Cezanne’o, Georgio de Chirico, Edwardo Muncho, Franzo Marco, Maxo Bechmano, Otto Dixo ir kitų šedevrai. Dabartinis "Kunsthalės" direktorius Rolfas Lauteris provokuojančia ir drąsia programa tęsia šios žiūrovus traukiančios institucijos tradiciją. Be parodos iš naujų ES šalių, veikia dar ir grupinė naujos realistinės Vakarų tapybos paroda "Direkte Malerei" (tiesioginė tapyba) ir ją papildančios personalinės Izcesny ir Yan Pein Ming tapybos parodos. Taip Manheime užsimezga įdomus dialogas tarp Vakarų ir naujų ES narių šiuolaikinės meno scenos. Jau atidarymo dieną laikraštyje "Mannheimer Morgen" pasirodė pirmoji "New Ten" parodos recenzija, kurioje daug dėmesio skiriama parodos dalyviui iš Lietuvos Karoliui Jankui.

Raminta Jurėnaitė

Kančios kupini santykiai sunkiai uždirbant duoną

Matej Kren iš Slovakijos kūrinys – sudėtingas iš knygų sukrautas iglus. Manheimo "Kunsthalėje" M. Kren sudėliojo knygas vieną ant kitos į tuščią kūgį. Šio viduje raudonai šviečiančio kūrinio pavadinimas – "Omfalas". Taip senovės Graikijoje buvo vadinamos Apolono šventyklos Delfuose akmuo, laikomas pasaulio centru. Galbūt tai nuoroda į "Senąją Europą", į tai, kad Europos centras jau tada, kaip ir šiandien, buvo Rytuose, o ne Vakaruose.

2004 m. gegužės 1 d. Europa šventė dešimties naujų narių įstojimą į Europos Sąjungą. Televizijos reportažų, žurnalų ir titulinių laikraščių puslapių dėmesio centre buvo tolimi ir kartu tokie artimi kraštai Rytuose. Tada tas dėmesys nukrypo į kitas temas. Todėl vertintina, kai projektų autoriai (kaip šiandien parodos "Kunsthalėje" svečiai) savo dėmesį skiria naujai Europai. "Tik kasdien varstomos Europos durys funkcionuoja kaip metaforiška susitikimo vieta", – rašo Lorand’as Hegyi. Kartu su kuratorėmis Evelyn Weiso (Kelnas) ir Raminta Jurėnaite (Vilnius) jis ryžosi suruošti "The New Ten" parodą, suteikiančią galimybę pažvelgti į naujų ES narių meno sceną. Tai, kad ji vystosi ne vengriškai, slovėniškai, latviškai ar maltietiškai, o jau kuris laikas internacionaliai, liudija ne tik dailininkų parodų sąrašai. Dauguma vardų yra žinomi specialistams, daugelis dailininkų jau dalyvavo internacionalinėse bienalėse ir projektuose visame pasaulyje. Ir temos mums atrodo puikiai pažįstamos. Bendros visuomenės kritikos kontekste politiniai santykiai pasirodo tik pavienių autorių kūryboje.

19 dailininkų iš Latvijos, Lenkijos, Estijos, Maltos, Kipro, Slovėnijos, Vengrijos ir Lietuvos filosofuoja apie medijų šimtmetį, konfliktus tarp lyčių, meno rinką ir šių dienų korupciją. Į visa tai žvelgiama tik netiesiogiai. Pavyzdžiui, lietuvio Karolio Jankaus videofilmo sceną, kur tėvas įtūžta, kai sūnus šaldytuve buvusias maisto atsargas atiduoda elgetai, galime suprasti tik žinodami, kad Lietuvoje vis dar labai sunku uždirbti kasdieninei duonai. Vakariečių klišės apie Rytų europietį atrodo pasenusios bent dešimtmečiu ir šioje parodoje traktuojamos nebent ironiškai. Norėdami pamatyti Kristine Kursišos videofilmus "Moteris ir vilkas" ar "Kubikas rubikas", lankytojai turi atsisėsti į neskoningais tapetais išklijuotą celę. Kupinos įtampos ir kartu nerūpestingos filmų dramos – susvetimėjusios poros santykiai, tarpusavio santykių beprasmybė – vystosi vakarykštėje miesčioniškoje aplinkoje, devintasis dešimtmetis protagonistams atrodo kaip tolimi laikai.

Tapyba susijusi su europietiškos molbertinės tapybos tradicija. Pavyzdžiui, seni Kaido Ale siužetai – nukryžiavimo ir kankinimo scenos – įamžinti glotnia kompiuterine estetika. Bahdan Mastihale peizažai nuodinga žalia spalva ir grėsmingu abstrahavimu parodo, kaip gamta mutuoja, virsdama žmogaus priešu.

Barbara Forester

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 83 iš 83 
6:46:06 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba