SEPTYNIOS MENO DIENOS

2005-07-08 nr. 669

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Dovilė Tumpytė
Menas / dailė: pokyčiai ir pastovumas
11

Muzika 
• Algirdas Klova
Kertinis akmuo
8
• Tik pirmieji 60 metų buvo sunkūs2
• Vera Markova
Vasaros koncertai vilniečiams
• Kviečia IX tarptautinis Thomo Manno festivalis
• Nepamirštas, minėtas su meile
• Druskininkų vasara tęsiasi
• KONCERTAI

Dailė 
• Elena Černiauskaitė
Atviras laiškas
 Ingrida Tamošiūnienė
Kas gražiau už duris?
3
• Aistė Paulina Virbickaitė
Lietuviška raketa
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Rasa Vasinauskaitė
Socialinės Vilniaus "Sirenos"
1
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Didvyrio receptas2
• Živilė Pipinytė
Tėvystės drama pasaulių karo fone
• Pasmerkti pralaimėti
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Laima Kreivytė
Polka su ragučiais
5
• Lenkija nėra moteris2

Anonsai 
• Lietuvos Respublikos kultūros ministerija skelbia

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Kas gražiau už duris?

Alfonso Vilpišausko tapybos paroda "Akademijos" galerijoje

Ingrida Tamošiūnienė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Alfonsas Vilpišauskas. "Paletė"

Birželio 20 – liepos 2 d. sostinės gyventojai bei svečiai turėjo galimybę susipažinti su Alfonso Vilpišausko tapybos kūriniais.

Ekspozicija užėmė abi galerijos sales. Pirmame aukšte žiūrovai galėjo pamatyti senesnius dailininko darbus "Dvynys" (1976), "Mergaitė su gitara" (1978), "Šešėlis" (1978), "Moteris ir paukštis" (1993) ir kitus. Antroje salėje buvo iškabinta 11 paveikslų, dauguma nutapytų 2002–2004 m.: "Violetinis" (2002), "Lapkritis" (2004), "Ažūras" (2004). Toks chronologinis darbų išdėstymas leido stebėti menininko kūrybos evoliuciją: nuo abstraktokų figūrinių kompozicijų iki visiškos abstrakcijos, nuo santūresnio šiaurietiško kolorito iki ryškių, sodrių spalvų šėlsmo.

Alfonsas Vilpišauskas priklauso modernistinei menininkų grupei "Angis". Modernizmas, kuris šiandien dar koegzistuoja su postmodernizmu, dailininko kūryboje klesti. A.Uždavinys pavadino A.Vilpišauską "vienu iš ryškiausių nūdienos ekspresionistų". Ekspresionizmo bruožai, būdingi vyresnės kartos Lietuvos tapytojų (A. Šaltenio, A. Savicko, P.R.Vaitiekūno) kūrybai, be abejonės, atsispindi ir A.Vilpišausko drobėse, ypač ankstyvosiose. Kūriniuose "Šešėlis", "Mergaitė su gitara", "Kelionė" deformuotos, schematizuotos formos ir laužytos linijos, dramatiškų spalvų kontrastai, ekspresyvūs potėpiai tampa pagrindinėmis išraiškos priemonėmis. Paveikslų siužetams nemenkos įtakos turi krikščioniškas mentalitetas ir tautodailė ("Žemaičių Kalvarija", 1995, "Bokštas Žemaičių Kalvarijoje", 1998, "Improvizacija su lietuvių liaudies skulptūrėle", 2000). Šv. Roko, Žemaičių Kalvarijos atvaizdai čia tampa tam tikra ženklų sistema, kurioje neįsigilinus į kontekstą jie sunkiai identifikuojami. Savotiškais reprodukuojamais ženklais virsta ir kai kurie paveikslų herojai ("Kelionė", 1974, "Kelionė", 1989, "Kelionė", 1991).

Vėlesnėje kūryboje A.Vilpišausko tapomi objektai yra visiškai neatpažįstami. Nuorodų į jų egzistavimą galima rasti nebent paveikslo pavadinime ("Peizažas su karve ir angelu", 2004, "Šilavotė", 2004, "Davatkynas – Šilavotas", 2004). Bedaiktė, abstrakti tapyba tampa spalvotų masių bei linijų žaismu. Ryškios, grynos spalvos keičia bendrą kūrinių nuotaiką. Šviesėjant koloritui mažėja slegianti įtampa, lengvėja salės atmosfera. Paskutiniai A.Vilpišausko darbai primena dailininko paletes, vienas iš paveikslų, beje, taip ir pavadintas ("Paletė", 2003). Pastozinė tapyba, nesvetima ir ankstesniems tapytojo kūriniams ("Dvynys", 1976, "Žemaičių Kalvarija", 1995), dabar labiau panaši į bareljefą. Chaotiškos dažų masės, išeinančios iš paveikslų ribų, veržiasi į erdvę ("Be pavadinimo – Šilavotas", 2004). Tirštas dažų sluoksnis dengia drobių plokštumas netolygiai, vietomis matyti baltas gruntas. Virš jo spontaniškai nutapytos plonos juodos, violetinės, pilkos linijos sudaro gražų santykį su minėtomis dažų masėmis ("Peizažas su karve ir angelu", 2004, "Šilavotė", 2004). Skiriasi ir tapybos motorika: atrodo, kad teptuką dailininkas pakeitė mastichinu, potėpiai platesni, dinamiški, impulsyvūs.

Taigi A.Vilpišausko tapyba pastaraisiais metais pastebimai keičiasi. Prieš penkiolika metų Alfonsas Andriuškevičius, analizuodamas grupės "Angis" narių kūrybą, atliko keistą eksperimentą: vertinimo kriterijumi pasirinkdamas parodos salės duris, kiekvieną kūrinį jis lygino su jomis – kurie iš paveikslų gražesni už duris, o kurie prastesni? Tą patį metodą pritaikiusi kitam laikui, kitai erdvei ir naujesniems tapytojo darbams, pakartojau A. Andriuškevičiaus eksperimentą. Išvados tokios: paskutiniai A.Vilpišausko kūriniai yra gražesni už salės duris. Juose daugiau gyvybės nei achromatinėse galerijos duryse, šios drobės turi dvasią, o to nepasakysi apie faneros gabalą, kuris tik sausai nurodo evakuacinio išėjimo kryptį.

 

Skaitytojų vertinimai


5312. Nuomone :-( 2005-07-13 19:04
Labai formalistiskai parasytas straipsnis, be to tas palyginimas su durimis seniai jau visiems igrises. Jei jums darbai tik vos vos grazesni uz duru fanera ir nemaz jusu nejaudina, kam tada isvis imtis pristatynet autoriu?

5313. Vosylius :-) 2005-07-13 19:26
Geriau nueikit i paroda, nes autore aiskiai neturi nuomones. Paroda labai stipri! Tas senis is Kauno neeilinis!!!

5853. suprntanti mena2005-11-28 12:54
vilpisauskas yra zmogus matantis pasauly akimis kurios yra tarsi savotiska prizme. kuri suteikia paveislams dvaios ir gyvybes. jo paveikslai yra neeilinia. kai kuriems atrodo kad jie yra tarsi ,pradinuko kaverzone, , bet tai yra netiesa. jis yra didis zmogus!!!!!!

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 79 iš 79 
6:44:54 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba