SEPTYNIOS MENO DIENOS

2004-04-09 nr. 609

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |

`

Pirmasis 
• Dalia Tarandaitė
Vita Sancti Casimiri
4
• Gerbiami skaitytojai,30

Muzika 
• Muzikos tiltai
• Elektroninės muzikos įvairovė "Jaunoje muzikoje"
• Jaunojo pianisto koncertas1
• V. Jonuškaitės-Zaunienės dainininkių konkursas
• Naujas "Muzikos barų" numeris su "Auksiniu CD"1
• LTV muzikinės laidos
• KONCERTAI

Dailė 
 Vida Mažrimienė
Fotografiniai dialogai
• Donatas Baušys
Aukštosios kultūros neištirta svajonė
2
• Senoji sostinė modernybės akivaizdoje
• Aš esu fotoaparatas3
• PARODOS1

Literatūra 
• VAKARAI4

Teatras 
• Alma Braškytė
"Jei mes tik šiaip sau..."
3
• Daiva Šabasevičienė
Valentino Masalskio mįslė
17
• Rusų dramos teatre – velniškasis Nr. 13
• "Salemo raganos"
• "Debiutai"
• Atitaisymas3
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Ką gali pakeisti akimirka
• Snobas pavasario naktį1
• "Kino pavasario ’04" naujienos1
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Bibliografija 

Dailė

Fotografiniai dialogai

Britų fotografo Paulo Hodgsono kūrybos paroda Kaune

Vida Mažrimienė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Paul Hodgson. "Naujoji žemė"

Davidas Hockney, kadaise iliuzoriškai išskaidęs fotografinį vaizdą, įžengė į tapytojų draustinį sukurdamas sintetinio kubizmo išraiškas. Šiuolaikinė fotografija vis dažniau tampa sintezuotų menų placdarmu. Į Kauno M. Žilinsko galeriją atvežta šiuolaikinė garsaus britų fotografo Paulo Hodgsono kūrybos paroda ir dar ne taip seniai Nacionaliniame M.K. Čiurlionio dailės muziejuje rodyta Madam Yevonde XX a. pradžios meninių fotografijų ekspozicija, regis, įtikina – susitikimas su šios šalies fotografijos meistrais yra neeilinis ir giliaprasmis. Juolab kad ir P. Hodgsoną pristačiusi Houldswortho galerija, ir jo kūrybą lydėjęs Joannos Pitmann straipsnis laikraštyje "Times" iš anksto nuteikia rimtesniems apmąstymams. Pasak autorės, trisdešimtmetis fotomenininkas kuria fotografijas su aiškiomis užuominomis į Rafaelio, Michelangelo, Leonardo da Vinci kūrybą, kurią Georgio Vasari 1550 m. savo knygoje "Le Vite" pavadino "nežabotų aukštumų menu". P. Hodgsonas siužetų fotografijoms semiasi ir iš Cranacho, Murillo, Goyos kūrybos, priversdamas jas alsuoti dabartinio, istorinių kataklizmų drebinamo pasaulio, idealų mutacijos perversijų dvasia. Kurdamas monumentalias, faktūriškas modernios technologijos kompozicijas, alsuojančias renesansine precizika, jis sakosi besiilgintis nespalvotos, rankomis spaustos fotografijos. Kita vertus, fotografijos progresas leidžia jam įgyvendinti maksimalias techninės meistrystės ir vizualinės išraiškos idėjas.

Noras ieškoti parafrazių garsiųjų pirmtakų kūryboje inspiravo ne vieną dailininką. 1889 m. V. van Goghas rašė savo broliui: "Siužetams aš naudoju nespalvotas Delacroix arba Millet kūrinių reprodukcijas. (...) Man atrodo, kad tapyti paveikslus pagal Millet piešinius – tai kalbėti apie juos nauja kalba." H. Matisse’as, 1893 m. kopijavęs Jano Davidszo de Heemo natiurmortą Luvre, po dešimtmečio sumanė jį interpretuoti savaip, nuspalvindamas ekspresyvių linijų ir formų žaisme. Nepamainomas senųjų meistrų interpretatorius buvo P. Picasso. 1917 m. jis nutapė "Laimingąją šeimą" pagal Luvre kabančią brolių L. ir M. Le Nainų kompoziciją. Vėliau ėmėsi Sisley portretinės poros pagal O. Renoirą (1919), "Nukryžiavimo" pagal M.N. Grunewaldą (1932), "Bakchanalijos" pagal N. Poussiną (1944). Senųjų meistrų prafrazėmis P. Picasso dar labiau susižavėjo 6–7-ajame dešimtmetyje ir sukūrė ištisą vizualinę fiestą pagal E. Delacroix "Alžyro moteris" (15 variantų), D. Velazquezo "Meninas" (58 drobes), E. Manet "Pusryčius ant žolės" (30 tapybos ir 150 grafikos darbų). Ar nebuvo baimės, kad neliks Picasso? Anaiptol – šie darbai paženklinti Picasso ekspresija, koloritu, juose atsiranda naujų personažų, siužetų peripetijų.

Tačiau grįžkime prie britų fotografo. P. Hodgsono kompozicijos gimsta studijose, kur daugiaplanėje šviesotamsos kaitoje, kartu su butaforinėmis realijomis, gali pajusti iliuzorinį klosčių ir drapiruočių šlamesį. Pasirinkdamas šimtmečių šlovės apgaubtus kūrinius, fotografas neina elementaraus didaktizmo keliu, o tampa filosofu, analitiku ar net kritiku. Siužetinės sąsajos nukreipiamos individualia, globaline ar socialine kryptimi. "Dvigubas portretas" imituoja P.P. Rubenso "Samsoną ir Dalilą", balansuoja dviejų šiuolaikinių personų tarpusavio bendravimo, netikrumo dėl ateities peripetijose. "Oficialus asmuo" atskleidžia politinio ir karinio diktato amoralumą. Socialumo prasme dar labiau aktualizuotas P. Hodgsono "Vargšas berniukas", sukurtas B. Murillo ar J. Riberos "Raišelio" drobių motyvais. Ekspozicijos akcentas – "Naujoji žemė", apeliuojanti į Leonardo da Vinci paveikslą "Dama su šermuonėliu". Garsiajam italui pozavo Ludovico Moro mylimoji, 16-metė gražuolė Cecilia Gallerani. Vedęs Beatrice d’Este, Ludovico Cecilią apvesdina su grafu Carminati-Bergamini. Cecilia ir toliau lieka jo rūmuose… Elegantišką Leonardo da Vinci grakštumą, nostalgišką sąlytį su reminiscencijomis P. Hodgsonas panaudoja ne įtakingosios italės biografijos puslapiams išryškinti, o nukreipia… kolonijinės Amerikos praeities linkme. Tyras susimąstymas merginos veide tėra jos protėvių tikėjimo naujųjų žemių ateitimi metafora. Vietoje guvaus šermuonėlio rankose laikanti puokštę gėlių, mergina kiek primena ir K. Rusecko "Lietuvaitę su verbomis".

Kartais fotografą įkvepia kelių autorių darbai, kurių temos idėja, vidiniai nuotaikų krūviai sulydomi į naujai reflektuotą kūrinį ("Kritusi figūra ant raudonų grindų"). Suglebusiame, ant grindų gulinčiame kūne vargu ar reikia ieškoti Mantegnos "Mirusio Kristaus" šventojo tragizmo. P. Hodgsono figūros – tai neprisitaikymo ir laisvės simboliai, galbūt atklydę iš šlove apvainikuotos Davido "Baros mirties", bet nesugrįžę kankinio pavidalu prie prancūzų tautos idealų. P. Hodgsono dialogai su meno šedevrais – tai šiuolaikinė mąstymo konstanta, išsiliejusi nenuspėjamose minčių erdvėse.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 84 iš 84 
6:40:31 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba