SEPTYNIOS MENO DIENOS

2006-02-10 nr. 695

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Eglė Mikalajūnaitė
Dar viena prarasta utopija
8

Muzika 
 Rita Aleknaitė-Bieliauskienė
Muzika Berlyne
3
• Laimutė Ligeikaitė
Dedikacija Mozartui
1
• "Aš tikiu..." Šv. Jonų bažnyčioje1
• Vainiūno namuose tvyro meno aura
• Šveicarijos fortepijoninio trio koncertai Lietuvoje
• Mstislavo Rostropovičiaus labdaros ir paramos fondas mini sukaktį1
• Filharmonijoje skambės balsų orkestras
• KONCERTAI

Dailė 
• Rasa Andriušytė
Peržengiant regimybės ribas
6
• Rima Povilionytė
Sąmoningas buities menas
• PARODOS

Literatūra 
• Ieva Dilytė
Feministinė kultūros kritika ne tik akademiškiems vartotojams
4
• VAKARAI

Teatras 
• Rasa Vasinauskaitė
Įvaizdžio galia ir mistikos ilgesys
2
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Atiduočiau gyvybę už Izraelį
• Filmas apie roko ištakas
• Dvi žvaigždės viename
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Linas Vildžiūnas
Ant Maso krantų
4
• Szabó byla
• Juokas ir tiesa3

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Muzika

Muzika Berlyne

Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

[skaityti komentarus]

iliustracija

Sausio 19–29 d. Berlyne vyko naujosios muzikos festivalis "Ultra-Schall". Jo iniciatoriai – Vokietijos kultūros radijas ir Berlyno-Brandenburgo radijas. Koncertai vyko Berlyno "Konzerthaus" didžiojoje ir mažojoje koncertų salėse, Sofijos salėje, Valstybės operos teatre "Unter der Linden", Berlyno-Brandenburgo radijo įrašų studijoje. Hannso Eislerio aukštojoje muzikos mokykloje surengti pokalbiai su kompozitoriais.

Žinomos firmos "Tesla" salone vyko diskusijos, menininkų susitikimai su profesionaliais akustikos specialistais. Įdomiai virtualios elektronikos, rekonstrukcijos technologijų klausimais diskutavo komunikacijos klausimus tiriantis mokslininkas Stefanas Weinzierlis su kompozitorium, Edgard’o Varčse’o kūrybos specialistu Keesu Tazelaaru, sudomino ir muzikologės Helgos de la Motte-Haber bei medijos informatiko Andre Meyerio diskusija tema "Muzika ir architektūra". Vaizdo, audiovizualinės instaliacijos, TV dokumentikos projektai, pokalbiai apie naujas kūrybos realizavimo technologijas, E. Varése’o ir Jannio Xenakio kūrybos aktualumą bei realų atgaminimą šiandien, – tai vis meno prasmių ir galimybių pasitelkus sudėtingą semantiką prakalbinti šiandienos žmogų paieškos.

Festivalio organizatoriams rūpėjo atskleisti kelias temas. Pirmoji – vienos iš ryškių praeities asmenybių, jau mirusio italų kompozitoriaus Franco Evangelisti (1926–1980) 80-mečiui pažymėti skirtas jo pristatymas – sodrus portretas. Daugelyje koncertų skambėjo dabarties atlikėjų parengtos F. Evangelisti kūrinių interpretacijos. Ne vieną kartą kompozitorių pristatant publikai pabrėžtas šio italų avangardo pionieriaus gebėjimas derinti tvarką su laisva raiška. Toji kūrybos panorama pristatyta greta nūdienos jaunų autorių kūrybos. Taip bandyta atskleisti naujos muzikinės kalbos ieškojimų kelią. Rizikinga, bet labai įdomu.

Nemažiau atlikta ir Helmuto Lachenmanno muzikos. Renginiais pažymėtas dadaizmo gimtadienis ir kukliai prisimintas W.A. Mozarto gimimo 250-metis. Jam taip pat suteiktas savotiškas šiuolaikiškumo atspalvis: "Ensemble Modern" atliko Adagio ir Rondo vos dešimt metų tuomet gyvavusiam "avangardiniam" instrumentui – stiklo armonikai, fleitai, obojui ir violončelei.

Antrąja festivalio tema pasirinkta lenkų muzika. Pabrėžta, kad pastaraisiais metais jaunoji lenkų kompozitorių karta labai pasistūmėjo ieškodama naujų kelių muzikos kūryboje. Koncertuose skambėjo Witoldo Szaloneko, Paweło Mykietyno, Aleksandros Grykos, Marcino Bortnowskio, Wojcecho Widłako ir kitų kompozitorių kūriniai. Kaip lenkų avangardo klasika pristatyta Witoldo Lutosławskio ir Krzysztofo Pendereckio kūryba: atlikta K. Pendereckio "Threnos" iš "Hirosimos aukos", Antrasis styginis kvartetas, W. Liutosławskio "Chain III", "Chantefleurs et Chantefables" (devynios dainos sopranui ir orkestrui) bei Styginių kvartetas.

Realizuoti keturi teatriniai projektai. Pažymėtina Pascalio Dusapins’o operos "Faustas. Paskutinė naktis" pasaulinė premjera ir šokių projektas "Mouvements für Lachenmann".

Festivalio idėjas realizavo nemažai atlikėjų. Tai – Berlyno radijo ir simfoniniai orkestrai, Silezijos, Leipcigo styginiai kvartetai, tokie žymūs naujosios muzikos atlikėjai kaip "Ensemble Modern", "Ensemble Recherche", "Musik Fabrik", mušamųjų ansamblis "Ars Ludi", kiti įvairūs dainininkai ir instrumentalistai. Greta Lietuvoje kadaise koncertavusios puikios vyresniosios kartos klavesinininkės Elisabethos Chojnackos, grojo puikus naujos muzikos interpretatorius jaunas pianistas Benjaminas Kobleris. F. Evangelisti bei lenkų kompozitorių kūrinius parengė ir "Deutschen Symphonie-Orchester Berlin", orkestro muzikantams dirigavo Vykintas Baltakas.

Festivalio organizatorių siekiai, manau, išsipildė. "Ultra Schall" tapo renginiu "smalsiems ir atvirų ausų klausytojams".

 

Skaitytojų vertinimai


6514. ajajai2006-02-13 21:24
"Threnos" iš "Hirosimos aukos"??? Čia kas per naujovė?.. Gal dar pasiulytumėte "Romeo" iš "Džiuljetos", arba "Altorius" iš "Šešėlių"?..:)))

6523. Kompozitorius Varčsse????2006-02-15 09:29
Edgard’o Varčse’o????????????? Juk tai Edgar Varese, tik be varnytes. Istaisykit!!!!!!!

6524. ir dar2006-02-15 09:31
Jei Lutoslawski rasot su lenkiska l ir w, tai kam tada liu?

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 76 iš 76 
6:34:25 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba