SEPTYNIOS MENO DIENOS

2007-09-21 nr. 769

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Ieva Petkutė
Apie dokumentiškumą
10

Muzika 
• Vilniuje vėl senoji muzika
• Didžiulis orkestras su kameriniu garsu
• Filharmonija pradeda naująjį sezoną3
• Mstislavo Rostropovičiaus labdaros ir paramos fondo veikla
• KONCERTAI

Dailė 
• Nijolė Nevčesauskienė
Kūrybinių atradimų pakopos
12
• Monika Krikštopaitytė
Augalus ir vaikus reikia pamerkti
5
• Kristina Pipiraitė
Ilgai ir laimingai
1
• PARODOS

Fotografija 
• Neringa Černiauskaitė
Absolventai
3

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
 Helmutas Šabasevičius
Profesionalumo ir mėgėjiškumo ribos
1
• Rekviem metamorfozei1
• Pjesė, gimusi iš turtingos vaizduotės
• LNDT naujienos
• „Šokis mieste“ okupuoja Vilniaus gatves
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Guten Film!
• Živilė Pipinytė
Nauji vardai lenkų kino žemėlapyje
• Jubiliejų švenčianti „Skalvija“ pristatė naują kino sezoną
• Nauji filmai prastėja, seni – vis geresni
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Vilnius - Europos kultūros sostinė 
• Haiku Vilniui
• Savaitgalį Vilniuje – 43 netikėto meno erdvės – gyvai!

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Teatras

Profesionalumo ir mėgėjiškumo ribos

Pirmasis teatro forumas Telšiuose

Helmutas Šabasevičius

[skaityti komentarus]

iliustracija
„Trys mylinčios“, rež. Laima Adomaitienė
A. Adomaitytės nuotr.

Šiuolaikinio teatro „Sirenų“ gausmui besirengiančią Lietuvos sostinę visa savaite aplenkė Telšiai, kur rugsėjo 13–15 d. surengtas tarptautinis teatro festivalis, skirtas 1907 m. šiame mieste pirmąkart suvaidinto lietuviško spektaklio šimtmečiui paminėti. Forumą-konferenciją ir festivalį suorganizavo Žemaitės dramos teatras, 5-ajame dešimtmetyje turėjęs profesionalaus teatro statusą, o šiandien stebinantis net kelių po vienu stogu besitelkiančių mėgėjiškų teatro kolektyvų veikla. Tarp jų ryškiai išsiskiria pagrindinės festivalio iniciatorės režisierės Laimos Adomaitienės vadovaujama teatro studija „Aglija“, jau daugiau nei dešimt metų dominanti savita teatro kalba, garsinanti Lietuvą visame pasaulyje – šios studijos pastatymai nuolat analizuojami profesionalaus teatro kūrybos kontekste.

Profesionalumo ir mėgėjiškumo ribos tapo ir konferencijos, ir teatrinių renginių leitmotyvu – konferencijoje kalbėjo teatro istorijos žinovai, mokslininkai (profesorės Irena Aleksaitė, Irena Veisaitė, teatrologė Gražina Mareckaitė), mėgėjų teatrų režisieriai (Vita Vaidoklytė, Laimutė Pocevičienė), mėgėjų teatro veiklos specialistai, pedagogai, taip pat profesionalūs teatro menininkai (režisierius Gytis Padegimas, režisierius ir aktorius Valentinas Masalskis). Į forumo programą buvo įtrauktos ir kūrybinės laboratorijos bei praktiniai seminarai, kuriuos gausiai susirinkusiam jaunimui vedė G. Padegimas, V. Masalskis bei festivalio svečias Marcelis Cremeris, teatro „Agora“ iš Belgijos vadovas ir režisierius.

Intensyvi festivalio-forumo programa buvo labai gerai organizuota: sukurtos ypač palankios sąlygos dirbti, aptarti renginius, diskutuoti, susitikti su žiūrovais, pailsėti ir susipažinti su Telšių miestu bei apylinkėmis. Profesionaliai parengta forumo dalyviams išdalyta medžiaga, vadovavimas konferencijos pranešėjams sukūrė dalykišką atmosferą ir leido itin produktyviai ir turiningai įsijungti į festivalio sumanytojų programą.

Oficialieji festivalio renginiai nebuvo formalūs – iš jų minėtinas Telšiuose kurį laiką dirbusio ir daug prie profesionalaus teatro šiame mieste įtvirtinimo prisidėjusio režisieriaus Romualdo Juknevičiaus biusto atidengimas. Ceremonija vyko neseniai atnaujinto Žemaitės dramos teatro fojė – būtent čia įkurdinta skulptoriaus Romualdo Kvinto sukurta R. Juknevičiaus biusto, jau kuris laikas puošiančio ir Lietuvos nacionalinio dramos teatro Vilniuje erdvę, autorinė replika. Ceremonijai daug gyvybės suteikė vaikų ir jaunimo studijos „Savi“, vadovaujamos režisierės Laimutės Pocevičienės, parengtas nedidelis spektaklis, dalyvių išvaizda bei gyva muzika nukeliantis į XX a. pirmąją pusę ir, remiantis faktais ir dokumentais, gyvai supažindinantis su teatrinės Telšių kultūros ištakomis bei raida.

Ypatinga festivalio viešnia – aktorė Regina Vosyliūtė, savo kūrybinę veiklą pradėjusi šiame teatre ir iki šiol išsaugojusi daug ir nepaprastai įdomių prisiminimų apie to meto Telšių gyvenimą, miesto šviesuolius, režisierių R. Juknevičių, jo darbo pobūdį. R. Vosyliūtės dalyvavimas apžvalginėje ekskursijoje po Telšius, kurią su užsidegimu vedė vyriausiasis rajono architektas Algirdas Žebrauskas, daugelį įsimintinų Telšių vietų atgaivino netikėtomis detalėmis, leidusiomis užuosti Vyskupų rūmų kieme stovėjusių avilių medaus kvapą, prieškaryje rūmuose rymojusių meškų iškamšų keliamą pagarbią baimę – taip pat pajusti ir žmogišką Rainių žudynių aukų, tarp kurių buvo du R. Vosyliūtės klasės draugai, skausmą. Galimybė pabendrauti su šia šviesia, humoro jausmą turinčia asmenybe – vienas brangiausių teatrinio Telšių forumo prisiminimų, kartu liudijantis ir šiame mieste puoselėjamą gyvą praeities ir dabarties ryšį.

Meniniai Telšių festivalio įspūdžiai buvo sutelkti keturiuose spektakliuose: „Agoros“ teatras parodė „Kryžiuočius“, taip pat buvo suvaidintas Lietuvos nacionalinio dramos teatro spektaklis – Valentino Masalskio sukurta ir įkūnyta Fiodoro Dostojevskio „Nuolankiosios“ inscenizacija, „Menų spaustuvės“ globojamas choreografės ir šokėjos Loretos Juodkaitės „Salamandros sapnas. Paveikslas“ bei Telšių teatro studijos „Aglija“ spektaklis – naujausias režisierės Laimos Adomaitienės kūrinys „Trys mylinčios“ (Žemaitės komedijos „Trys mylimos“ interpretacija).

M. Cremerio ir „Agoros“ spektaklis „Kryžiuočiai“ – intelektualaus teatro pavyzdys, kuriame susipina patraukli, žaisminga teatro forma ir skaudžios, visuotinai aktualios temos. Spektaklio žiūrovai paverčiami pensiono, kuriame gydomi karo veteranai, lankytojais ir terapinių – ašarų, kulkų, sapnų – seansų stebėtojais. Interaktyvus vaidinimo pobūdis (žiūrovai raginami kartu su aktoriais ploti, dainuoti, surengiama loterija su prizais – pyrago gabalais), gyvas muzikavimas ir dainavimas po energija ir žvalumu slepia konkrečių žmonių – kiekvienas jų turi savo vardą – fizinį ir psichinį skausmą, randus, paliktus kryžiaus žygio – kur ir kada jis bevyktų – eilinio sieloje.

Apie skausmą, tik sukeltą kitokio – meilės žygio – kalba ir L. Adomaitienės „Trys mylinčios“. Spektaklyje atsisakoma sodraus Žemaitės kalbos humoro ir į jos komedijoje apibrėžtą situaciją pažvelgiama iš kitos pusės: trijų moterų meilė tampa kraujuojančia žaizda, kurios niekaip nepajėgtų užgydyti joks optimistinis finalas. Dėl meilės kovojančioms Žemaitės-Adomaitienės moterims įduodami šiuolaikinės teatro kalbos instrumentai: išraiškinga judesio plastika, talpiomis metaforomis spinduliuojantys daiktai, dramaturginę situaciją abstrahuojantis apšvietimas. Vaizdinė spektaklio forma paveiki, įdomu stebėti jos kaitą, išradingas personažų metamorfozes (greta „kalbančiųjų“ herojų režisierė pasitelkia ir mirusį Kyverienės vyrą, ir jaunųjų studijos auklėtinių vaizduojamą raibų, plastiškų vištų chorą). Redukuotas Žemaitės tekstas leidžia režisierei sudėlioti savo akcentus, atkreipti dėmesį į tarp žodžių ir eilučių slypinčias užuominas, išryškinti pačios situacijos dramatizmą.

Savo spalva, nuotaika spektaklis primena slogią Bernardos Albos namų atmosferą, kurią ne kartą šiuolaikiniame Lietuvos teatre mėgino kurti režisieriai ir choreografai – tai yra viena iš „Trijų mylinčių“ abejonių, kaip ir plastišką, energetiškai aktyvų spektaklį slopinanti niūri, lyg kažkur jau girdėta, formaliai „rimta“ muzika.

Pasibaigus spektakliui, įspūdžiais su žiūrovais pasidalijo profesorė Viktorija Daujotytė, atkreipusi dėmesį ir į paslaptingą Žemaitės asmenybę, nestereotipinę liaudies rašytoją, ir į kūrybišką spektaklio santykį su jos veikalu. Su spektaklio idėjomis bus galima susipažinti ir Vilniuje – L. Adomaitienės ir studijos „Aglija“ spektaklis „Trys mylinčios“ bus vaidinamas rugsėjo 30 d. 16 val. Lietuvos nacionalinio dramos teatro Mažojoje salėje.

 

Skaitytojų vertinimai


Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 79 iš 79 
6:31:27 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba