SEPTYNIOS MENO DIENOS

2007-03-09 nr. 746

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Monika Krikštopaitytė
5 Ilčiukai viename mieste
16

Muzika 
• Audronė Jurkėnaitė-Epih
Gurmaniška kamerinės muzikos popietė
2
• Živilė Ramoškaitė
Maloniai stebinantis Vilniaus kvartetas
• Junija Galejeva
Sveiki atvykę į tikrąją operą
1
• Lietuvos kamerinis orkestras muzikuos su fortepijoniniu duetu 1
• KONCERTAI

Dailė 
• Ona Mažeikienė
Pranas Domšaitis keliauja namo…
• Jurga Armanavičiūtė
Be konteksto
2
• Jonas Valatkevičius
Ten, kur Piekurai
28
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Daiva Šabasevičienė
Teatro pasakos
• Julijus Lozoraitis
Zigzagais – į Damaską
9
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
 Laima Kreivytė
Užkalbėję nuodėmę
44
• Živilė Pipinytė
Vaikiška istorija
1
• Artėja „Kino pavasaris“
• Sadomazochistiški vaizdeliai
• Žiūrovai pamilo lietuvių dokumentiką
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Paulina Pukytė
Rūgštus namas
15

Anonsai 
• Forumo teatro seminaras ir praktiniai užsiėmimai profesionaliems aktoriams ir režisieriams

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Kinas

Užkalbėję nuodėmę

Algimanto Puipos „Nuodėmės užkalbėjimas“

Laima Kreivytė

[skaityti komentarus]

iliustracija

Naujas Algimanto Puipos filmas pagal Jurgos Ivanauskaitės romanus „Ragana ir lietus“, „Placebas“ ir „Sapnų nublokšti“ kaip reta tiksliai atitinka pavadinimą. Tai nėra tik moters meilės kunigui istorija. Tai bandymas užkalbėti žeidžiančius jausmus. Geismą, neapykantą, baimę, pyktį, meilę. Veikėjai kalba daug ir filosofiškai. Tai būdinga mūsų laikams – iškalbėti jausmą. Aprengti jį savo ir kitų žodžiais – ištartais psichoanalitikui, įrašytais, perskaitytais iš Šventojo rašto. Nors dialogų, skambančių „kaip iš knygos“, ir nėra labai daug.

Per pristatymą režisierius kalbėjo, kad tai filmas apie stiprias moteris. Puipos filmuose moterys visada stiprios, o štai vyrai... Vyrai charakteringi. Jų charakterį ir gyvenimą dažniausiai lemia veikla, o moters – meilė vyrui. Ir šiame filme moterys jaučia, o vyrai – dirba. Go (Kostas Smoryginas) – dainininkas, Leo (Remigijus Sabulis) – „patologas“, Paulius (Aleksas Kazanavičius) – kunigas. Tiesa, Nelės Savičenko vaidinama psichoterapeutė Rita irgi dirba – tačiau jos darbas susijęs su jausmų, impulsų, pasąmonės vaizdinių pasauliu. Žinoma, filme vyrų ir moterų pasauliai perteikti subtiliau, pasitelkus ne tik kinematografinių, bet ir tapybinių priemonių arsenalą. Galima pasakyti, kad moterys nutapytos lengvais impresionistiniais potėpiais, o vyrai – plačiais, efektingais gestais. Ko vertas vien kūdikio smegenis su išsiliejusiu krauju kaip paveikslą pasikabinęs patologas! Režisierius kartu su aktoriais nevengia ir saikingo personažų šaržavimo – štai paklode strėnas prisidengęs Sabulio Leo atrodo kaip Amūras po ilgų švenčių, o Nelės Savičenko moteris apatiniais apdarais gali drąsiai konkuruoti su kabareto šokėjomis. Šis ironiškas duetas žiūrovui sukelia daug džiaugsmo, ypač patalogo meilė intymių kino scenų citatoms.

Vis dėlto svarbiausia filme – Vikos (Rasa Samuolytė) ir kunigo meilės istorija. Tiksliau – Vikos gyvenimo istorija, kurioje susipina dvi viena kitą papildančios ir naikinančios meilės – kunigui ir savo vyrui. Šias istorijas sužinome iš jos pačios, atėjusios pas psichologę. Abu vyrai jaunai herojei įkūnija simbolinę Tėvo figūrą. Gerokai vyresnis Go – gyvenimo autoritetas, tėvas Paulius – dvasinis (o netrukus ir fizinis). Nors vidiniai Vikos rūpesčiai nė vienam iš jų nėra labai svarbūs. Jiems ji – pirmiausia moteris. Ta, kuri atneš vaisių, vaikys košmarus, klausys pasakojimų apie didžiųjų karvedžių žirgus ir atsidavusi mylės. O kadangi vyrams svarbiau žirgai ir žygiai, norint pakalbėti apie savo bėdas, tenka kreiptis į specialistę.

Todėl moterų santykis filme ne mažiau svarbus – jų personažai pabrėžtinai kuriami kontrasto būdu. Ugninga, spontaniška, chtoniška, rudeniško aukso spalvomis spinduliuojanti Vika ir šalta, rami, „dangiška“, mėnulio šviesa nutvieksta Rita. Benarpliodamos viena kitos gyvenimo istorijas jos ne kartą tarsi susikeičia vietomis. Tačiau režisierius neryškina tarp jų atsiradusio intymumo dabar madingais lesbietiškais motyvais. Žmonių suartėjimas galiausiai nėra tik fizinis procesas (tai sunkiau įgyvendinama su vyrais, bet apie tai – vėliau). Rasa Samuolytė, tiksliai atskleisdama šviesiąsias ir tamsiąsias Vikos charakterio puses, sukūrė išskirtinį vaidmenį, prikaustantį dėmesį iš ekrano spinduliuojančia vidine energija. Jei būtų teikiami lietuviški „Oskarai“ (gal „Joniai“?), Samuolytė neabejotinai būtų viena realiausių pretendenčių. Nelės Savičenko vaidmuo ne mažiau įtaigus. Tik filmo pabaiga kiek sumenkina Ritos personažo tvarumą – nors plastiškai ir gražiai įpavidalina.

Filme daug pakankamai atvirų sekso scenų, ir jų choreografija įtikina. Kūnų linijos sklandžiai ir charakteringai brėžia erotinį siluetą. Gal mažiau įtikina kai kurių scenų motyvacija – atrodo, kad apleistuose namuose gyvenantys benamiai pripažįsta tik horizontalią moters poziciją. Supantama, kad nereikia į tai žiūrėti tiesmukai – čia svarbiau ne pats veiksmas, o nevilties, susvetimėjimo, savo kūno „išmetimo“ būsena. Bet vis dar naiviai įsivaizduoju, kad tai galima pasiekti ir neišprievartavus moters. Gal brutalumu žudomas sentimentalumas? Žinoma, Puipa nepamiršta ir savo „firminių“ vizualinių akcentų – kad ir prie pat pusnuogių meilužių šmirinėjančios pelytės.

„Nodėmės užkalbėjimas“ – filmas, kur konkreti vieta ir laikas nėra labai svarbu. Tai tarsi mitinis pasakojimas, kuriame herojai ieško atsakymų į esminius būties klausimus. Gal konkretybė ir nėra būtina, kai svarbiausia – ne dabarties, o prisiminimų erdvė. Ji kuriama poetiškai žvalgantis po Vilniaus senamiestį ir kapines (puikus operatoriaus darbas, o dėl interjerų galima diskutuoti). Pati nuodėmė, ribų peržengimas filme yra ne tiek moralinio, kiek asmeninio ir egzistencinio apsisprendimo problema. Apibendrinant galima pasakyti, kad dogmatišką „nuodėmės“ sampratą Puipai su Ivanauskaitės pagalba pavyko užkalbėti. Ir tai padaryta tikrai profesionaliai.

 

Skaitytojų vertinimai


9715. choreografas2007-03-12 12:16
a kodėl pakankamai atvirose sekso scenose taip ilgai rodoma kaip atseginėjami guzikai?

9717. Vardas arba parašas2007-03-12 12:52
tikriausiai todel, kad guzikai, kaip ir peles (kaip ir povai) nesa nepakeliama simbolini kruvi...

9721. už ką2007-03-12 13:00
Bet tas kunigėlis tai galėjo gi jautriau pažvelgti į mergaitę...

9724. jl22007-03-12 13:12
linksmas ir gyvas tekstas. lietuviskoji germaine greer:)

9727. ziurovas2007-03-12 13:58
Kokia puiki Samuolyte, tikrai verta grieko! Ir kaip aktore, ir kaip zmogus (nors nepazistu).

9728. 3592007-03-12 13:59
niekas nieko neitikina, visiksai neidomus filmas, ir man labai gaila, kad netinkamas rez rezisavo. sapnu nera, mistikos ner,a tik nuogas evroremonto patalpose dulkinimasis. aj, liudna

9732. 3602007-03-12 14:11
tai aciu dievui, kad nera mistikos - is vis butu tragedija. ten, kur prasimusa `filosofijos`, tai neimanoma klausyt.

9733. Ziurovas2007-03-12 14:39
Filmas geras ir įtaigus. Tačiau nagrinėjantis filmą asmuo - (mergelė), naudoja mokyklinį, gal net sovietinį ir labai nekonkretų filmo visumos skaidymo metodą - be minties ir be faktų. Paviršutiniškai apibėgusiai filmo sluoksniškumą "snargliukei" nederėtų straipsneliuko pabaigoje girti Patyrusį Meistrą už tai, kad šis - profesionalus , nes tai jau neišsiauklėjimo, netakto ir familiarumo poreiškis. Juo labiau, kad dabar tokiu žodžiu vadinama ir Rokiškio pieno rūšis... Rašinėlis yra naivus ir nerimtas - visiškai nevertas filmo autorių kūrybos, triūso ir aiškiai apgalvotos meninės sistemos.

9734. žiūrovui iš Rokiškio pieninės2007-03-12 14:55
man tai recenzija labiau gera ir įtaigi negu filmas

9735. Kitas žiūrovas2007-03-12 15:06
Filmas gresnis už "Dievų mišką", bet prastesnis už "Pianistę" - jei netaikysime nuolaidų "lietuviškam standartui". Rašinėlis paviršutiniškas, bet tai nedaro Puipos filmo geresniu. Dramaturgijos nerasta, scenarijus sudurstytas baltais siūlais, sovietmečio skurdo romantika atsiduodanti scenerija įsipykusi iki blogumo. Pagrindinis konfliktas užmuilintas. Galima žiūrėti, o galima ir nežiūrėti.

9736. ir aš ten buvau2007-03-12 15:15
Mačiau filmą, skaičiau recenzijas. Žinoma, ne viską gerbiami recenzentai pastebėjo. Pavyzdžiui, pakankamai ryškius ir įtaigius vyrų vaidmenis. Aktorių vaidyba šiame filme apskritai verta pačių geriausių žodžių. O žiūrint patį filmą kažko ir pristinga... Gal nereikėjo taip pesimistiškai baigti? Nesakau, kad holivudinis "happy end"as čia tiktų, bet toks staigus smigimas nosim žemyn suardo tą subtilią (ir žiaurią) balansavimo ant ribos būseną. Gal tikrai per daug užsikalbėjo? Čia tai taikli pastaba - apie jausmų iškalbėjimą, o ne pačius jausmus. Susidaro toks savotiškas filtras - gal distancija tarp pasakojimo ir veiksmo per didelė?

9737. cha2007-03-12 15:24
O ką "žiūrovas" norėjo pasakyti? Sūriai, snargliukai, sovietmetis - labai apgalvota meninė sistema - ir daug svarių minčių:) O kur nors vienas argumentas, kad filmas geras ir įtaigus? Kodėl verta jį žiūrėti?

9738. ziurove2007-03-12 15:27
Man tai recenzija pasako, kodėl verta pažiūrėti. Geras tekstas apie gerą filmą. Ko čia visi putoja?

9739. jl22007-03-12 15:41
putoja, nes ta ir temoka. gal nepilnavertiskumo kompleksas kamuoja: nei filmu nemoka kurt, nei tekstu rasyti...

9740. žirafa2007-03-12 15:49
maždaug įsivaizduoju, ką reiškia posakis `dantų užkalbėjimas`. Bet niekaip neaišku, ką galėtų reikšti `nuodėmės užkalbėjimas`. Gal kas galėtų paaiškinti? Bet tik rimtai ir be juokų

9743. Trys šimtai dešimt 2007-03-12 15:57
Va tą ir reiškia - kai kalbėjimas svarbiau už nuodėmę:)

9744. stirlicas2007-03-12 16:03
Nu jau suintrigavo - nueisiu ir viska issiaiskinsiu. Parasysiu komentaruose, kaip viskas yra is tiesu.

9747. Tam kuris yra cha2007-03-12 20:56
O tau, kvaily, nereikia argumentų, tu 15 litų neturi, o meno sistemos ir taip nesuprasi, nebent per kojas ir rankas ubago metmenis.

9748. nemoksoms2007-03-12 21:05
Jeigu filmas neintriguotų, tai ir jūs amžini plebėjai, provincialai, kaimiečiai ir mužikai taip šunim nestaugtumėt, ypač tie, kurie lojat net filmo nepamatę. O rašinukas tikrai silpnutis, bet tegyvuoja kinas!

9749. gydytojams 2007-03-12 21:36
Tegyvuoja kinas ir tegyvuoja kritika! Ir nereikia patriarchams verkšlenti, kad per mažai liaupsių. Tokie, kurie visus vadina nemokšomis, mužikais ir kvailiais, daug pasako apie save. Sprendžiant iš stiliaus, tai tas pats "žiūrovas", kuris įsivaizduoja, kad yra viena teisinga nuomonė ir jis ją žino.

9750. peliukas2007-03-12 21:39
neskaiciau teksto, bet komentarai idomus. reiks paskaityti, jei tokios diskusijos uzvire:)

9751. Pastaba2007-03-12 21:51
Būdingas lietuviškų diskusijų bruožas - oponentų ir kitos nuomonės niekinimas. Autorystė čia vis dar šventa karvė - todėl ir puola pakaitom režisierių, recenzentę ir komentatorius. O savo nuomonę retas kuris išreiškia. Gerbiamas žiūrovas taip ir nepasivargino parašyti, kuo šis filmas jam toks svarbus (o juk galėtų pasidalinti savo žiniomis su nemokšomis). O gal geras todėl, kad žiūrovas - iš tos pačios komandos? Tada visi argumentai pateisinami.

9769. Žiūrovas2007-03-13 19:10
Para6iau kitokią nuomonę ir pažadinau mužikus,- reklamą spektakliui padariau. Sėkmės fimo kūrėjams ir proto invalidams...

9771. kiskis p2007-03-13 20:06
nereikia tam filmui, o ne spektakliui, obliau, reklamos. zinom ko galime tiketis ir ziureti neisim, laiko gaila.

9774. žiūrovui2007-03-13 21:22
jokios nuomonės tu neparašei, nes jos ir neturi. kitus apdergti moki, o savo argumentų puipos naudai taip ir nepateiki. gal jų nėra? "filmas geras ir įtaigus" - čia ką, spaliukų sienlaikraštis?

9780. ok2007-03-13 22:14
as labai nusiminiau kai tas diedas emesi is TOKIOS moters kurybos filma kurti. Ar gali senas pyrdyla beabejo isgyvenantis senatvine krize ir nusibohemines su kuo tik imanoma, savo "vyrisko" """genijaus""" nukankintas pajusti ka jaucia moterys bendraudamos su tais susireiksminusiais idiotais, kurie nuio savo daikto tarp koju kas penktas zudosi.... Eisiu ziureti Samuolytes vaidybos, bet jau is komentaru matau , kad mano baimes pasiteisino. Tas ir baisiausia kad kina ir ypac teatra kuria lietuvoj DIEDAi nusi.......se ir bruka savo poziuri is nulinkusio klyno perspektyvos, o tokios stulbinancios aktores turi pagal juos vaidint. Vilties teigia tik tai kad pati Ivanauskaite prisiliete. O tekstas sakyciau profiskas jau vien todel kad nespekuliuoja Ivanauskaites mirtimi. nes paskutiniu metu jau net nepatogu buvo.... uz leidykla

9787. 3202007-03-13 23:34
pritariu ok no comments

9788. 3202007-03-13 23:36
o siaip joa, kalbejimas apie nuodeme yra svarbesnis uz nuodeme

9798. trumpai2007-03-14 16:06
Nuodėmės nėra. Tai bažnyčios išradimas

9805. super lakoniškai2007-03-14 21:36
Yes! yes! yes!

9812. citata2007-03-15 13:33
Prisiminiau aukso zodzius is Abrutytes: jeigu tikesi nuodeme, ateis bausme.

9814. ok2007-03-15 14:14
kai ji nenaudinga tai ja tiketi be abejo negalima ir kitiems reik priminti:) nuomonemis reik dalintis, o ne tiketi

9819. Siaubas2007-03-16 17:14
komentarai kazkokie darosi kuo toliau tuo daugiau iskrypeliski. KUo daugiau pliurpiama, tuo labai8u nusipliurpiama,

9820. pakako2007-03-16 17:22
Patys senom pidylom tapsit. Todėl amžius čia ne prie ko. Kalbėt ir analizuot, tai yra skaidyt ir sudėt nesugebat - štai kur bėda, o straipsnelio autorei - šiukštas

9821. as2007-03-16 17:28
Jus visi to verti

9822. Nusipliurpusiai2007-03-16 17:58
Prauskis, Brone, prauskis

9823. žiūrovas2007-03-16 18:02
O šiaip, eikit jūs visi šiknon, ir straipsni parašę, ir netyčia jį ar komentarus pakaitę - kino ir teatro ANALFABETAI.

9824. baiges2007-03-16 18:28
ar bent viena meno mokykla esate baige - ekspertai||||||||?

9827. ra2007-03-17 15:35
filmas turi kazko grazaus ir ptrauklaus, idomus lietuviskas filmas, deja sexo scenos neiitikina,miela Laimut, nu neitikina,toks jausmas kad paciam rezisieriui buvo nejauku tokia scena filmuoti... knygos neskaiciau, gal del to ir patiko filmas... estetiskas svarus, tik pabaiga kazkokia ne labai... Beje Samuolyte liux, bet manau dar neiki galo atskleista...

9828. trubaduras :-) 2007-03-17 21:42
straipsnio neskaiciau dAR BET kiek komentaru kaip reta daug, o daba zasai dainuoja, aaaa, kaip nuobodu....kokie jie netalentingi ! :/

9829. Trys šimtai dešimt 2007-03-17 23:26
komentarai pagal rasytoju isprusimo (ar sugedimo)laipsni. liudniausiai pasirode `ziurovas` - ne del to, kad pirdyla, bet kad visuose komentaruose tik ant kitu niekingai vemia, o pats taip nieko ir nepasako. na pagirk gi tu puipa, jei turi uz ka. o gal svarbu visai ne kinas, o pasispjaudyt ir kumsciais pamojuot?

9831. ai2007-03-18 14:22
.....siaubingai gaila Jurgos, kad per anksti išėjo, dar tiek daug ko nesupratusi. Pasiklydusi tarp dievų. Ir subalamutinta žmonių.....

9854. skrybeliuote2007-03-20 16:40
Kazkur skaiciau kad tai filmas apie nelaiminga meile. Na o bet taciau meile cia isreiskiama vien kaip seksas, viskas vien fiziska... Po filmo atrodo, kad cia kokio nors hormonu audru kamuojamo paauglio fantazijos. Galima sakyti, kad tai realizmas, ir tai, aisku yra tiesa, bet cia kazkodel istrauktos vien neigiamos jo puses. Jei realizmas, tai realizmas - juk egzistuoja ne vien juoda spalva

9866. Plike :-) 2007-03-21 09:47
Kai kurie cia komentuoja taip lyg filmas vadintusi Skaistybes uzkalbejimas. Ne ta filma ziurejot, ponai.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 78 iš 78 
6:30:34 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba