SEPTYNIOS MENO DIENOS

2002-05-31 nr. 524

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Austėja Čepauskaitė
Kitoks kaimas
7

Muzika 
• Aldona Eleonora Radvilaitė
Smuiko ir fortepijono dialogas
3
• Junija Galejeva
Tarp praeities ir ateities
9
• Vytautė Markeliūnienė
Įvairių žanrų sūkuryje
3
• Kronika
Simfoninio dirigavimo studijos
• Kronika
Mokyklai – Vlado Jakubėno vardas
• Gegužės 31–birželio 9
KONCERTAI

Dailė 
 Virginija Januškevičiūtė
Tamsa su jumis
10
• Kristina Stančienė
Nežinoma Lietuvos dailė
• Ignas Kazakevičius
Sparnuoti siluetai
• Kronika
Vaikų kūrybos paroda
• Gegužės 31 - birželio 9
PARODOS

Literatūra 
• Mario Adorf
"Fickaraldo" dienoraštis
• Knygos
Baltymas ar trynys?
• Knygos
Mūsų kieme šiokia tokia nauja tvarkelė
• Kronika
"Poezijos pavasaris" baigėsi
3
• Vertimai
Tadeusz Różewicz
• Gegužės 31–birželio 9
VAKARAI

Teatras 
• Apokaliptinių pojūčių "Revizorius"1
• Gegužės 31–birželio 9
SPEKTAKLIAI
1

Kinas 
• Rūta Birštonaitė
Nulinė planeta
• Tiems, kurie nespardo
• Nauji filmai
Monstrų puota panikos kambaryje
• Festivalis
Auksinė palmės šakelė "Pianistui"
• Gegužės 31 - birželio 9
Savaitės filmai
• Gegužės 31 - birželio 9
KINO REPERTUARAS

Anonsai 
• Meno mecenatas7
• Lietuvos dailininkų sąjunga...
• Lietuvos dailininkų sąjunga...
• Dailės mokykla1

Bibliografija 
• BIBLIOGRAFINĖS žINIOS1

Dailė

Tamsa su jumis

Virginija Januškevičiūtė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Kęstutis Grigaliūnas. "Karvių bernas, pravarde Tamsos Šešėlis". 2002 m.
O. Posaškovos nuotr.

Paroda "Tamsos šešėlis" galerijoje "Kairė – dešinė"

"Tamsos šešėlis" – tai jau trečioji paroda iš Kęstučio Gintalo, Kęstučio Grigaliūno ir Gintauto Trimako kartu rengiamos parodų serijos. Iš viso jų turėjo būti trys, tačiau kas žino, kiek dar nenumatytų. Užpernai surengta "3x9". Pernai – "Fetišas". Šiemet – štai, dar viena odė pjaustymui, ryškinimui ir slampinėjimui Meno prieigose su keistais pasiūlymais.

Parodos koncepcija turėjo gimti G. Trimako galvoje po to, kai jau buvo subrendusi jo fotolaboratorijoje – atokiame studijos kampelyje juodi popieriaus lapai apšvietė juos skyrusius fotonegatyvus ir blankiomis faktūromis priminė neekologišką savo prigimtį. Galima spėti, kad juos radęs menininkas trumpam sustingo – galbūt buvo gaila juostos, galbūt kaip tik iš jos nieko gero jau nesitikėjo, šiaip ar taip, radiacija skatino veikti. Teko griebtis šviesos, išbrėžti negatyvuose juodus plyšius ir išdžiaustyti palubėje trimis virtinėmis, keliaujančiomis tarp kitų koncepciją jau pasivijusių kūrinių. Taip atsirado "Pervertas".

Kiti "tamsos šešėliai" atsirado visai kitaip, labiausiai asocijuodamiesi su prasminiu atspalviu, jaučiamu, pavyzdžiui, minint "tamsią praeitį". K. Gintalo "X-Man" ir "Vyras su papuošalu" slepia kažką tokio, ką iš juodų siluetų iškerpa nuogas stiklas, beveik įtikindamas, kad dvigubai anonimiški personažai realūs. Realumu pasiryžęs priblokšti ir K. Grigaliūno "Karvių bernas, pravarde Tamsos Šešėlis" – rausvas Laukinių Vakarų komikso kiškis, mosuojantis faneriniu brauningu. Toks pat didelis ir iškalbingas, kaip ir greta jo kabančio diptiko pavadinimas: "Negerai žiūrėti pro rakto skylutę ir kilnoti svetimus sijonus". Svetimus sijonus čia atstoja "nejaunos" užuolaidėlės, o kad negerai, turėtų priminti jautri jas pakėlusi žiūrovo ranka ar, jei ši nesuvirpa, akiplėšiški komiksų herojai. Kodėl pieštinė pornografija apsimetinėja nekaltesne nei fotografinė? Kas gi tėra "atradimo džiaugsmas" prieš išsvajotą ir išpuoselėtą piešinį?

iliustracija
"Motyvas". 2002 m.
Kęstutis Gintalas

Visiškoje nežinioje palieka atokiausiame salės kampe atremta lenta: "Ta, kuri lydi mus visą gyvenimą". Taip vedžioti už nosies beveik neįmanoma.

Kas atrodo kaip Redo Diržio ant trijų stiklo plokščių perkeltas vaizdas iš trijų Eglės Rakauskaitės performanso "Taukuose" monitorių (tiesa, šįkart tai vyriškos lyties kūnas), Dariaus Žiūros pavadintas "Kitur" (aliuzijos siekia bent jau D. Žiūros instaliaciją "Kita erdvė" su nuorodomis į miegančiosios gražuolės legendą), iš tiesų yra alpiai estetiškas K. Gintalo darbas. Greta – vėlgi jo "Motyvas", formaliai atliepiantis visa ką rėminančias didžiaformates G. Trimako fotografijas "Apie pilką I-III". Šalia pagerbtas "Motyvą" atradęs algoritmas, parašytas ir patikrintas eclub.lt vyrukų, išsklaido plagiavimu grėsusį debesį, pakeisdamas jį saldžiai žaliu (pagal aplinkybes) žodžiu "kombinatorika". Eclub linki kūrybinės sėkmės, o kūrinys, iš kurio tikrasis autorius panūdo pasirinkti patikusį motyvą, prasidėjo nuo tokios užduoties: keturi skirtingi objektai sudedami į vieną eilę laisva tvarka, penktas yra apverstas iš keturių ir laisvai įterptas tarp šių objektų.

iliustracija
"Apie pilką I". 2002 m.
Gintautas Trimakas

Tamsos spektrą užbaigia erdvėje besisupantis K. Grigaliūno medžio pjaustinys "Senele, senele. Kokie aštrūs tavo dantys!" ir kilnojamoji kompozicija "Kiškis mėnesienoje", kurio forma verčia susimąstyti apie tai, koks mentaliteto posūkis galėjo įvykti miestiečių galvose ant Vilniaus arkikatedros užkėlus šventųjų statulas. Menas veikia žmones.

"Tamsos šešėlis" pačia bendriausia prasme reabilituoja tamsą, neapčiuopiamą, nepažinų ir neveiklų nešaltinį. Bet kas, ką skleidžia tamsa, paprastai suvokiama kaip itin neigiami reiškiniai, nebūdingi šiam pasauliui, ir manoma, kad tamsa apskritai neskleidžia nieko ir nepalieka pėdsakų – tereikia prisiminti tamsiuosius amžius. Tiesa, viduramžiai jau daugiau ar mažiau reanimuoti. Būkite pažįstami, teigia "Tamsos šešėlio" trijulė, tamsa su jumis. Pirmiausia, jei jau meta šešėlį, ji nėra visiškai neapčiuopiama. Antra, iš prigimties esame bent pusiau mistikai – tamsa palieka žymes. Trečia, viskam galima surasti paaiškinimą – jei paaiškinimai laikomi vertybe savaime. Dažniausiai tereikia gerai įsižiūrėti – pageidautina šviesoje. Ketvirta, dirbtinė tamsa lygiai tokia pat ponų išmonė, kaip ir dirbtinė šviesa. Ir penkta, jei ko nors nematote, tai nebūtinai reiškia tamsą.

 

Skaitytojų vertinimai


10. Tamsos analitikas :-) 2002-05-31 04:43
... ir dar - šviesoje nesapnuojama. Be to, vaiduokliai gali gyventi tik tamsoje:) Kas dar ką nors gali pasakyti apie tamsą?

25. ekspertas viso ko2002-06-02 14:36
is tiesu Trimako darbo nuotrauka ten virsuj reiketu ziureti palenkus galva i desine. bet ir taip nieko

26. 2002-06-02 17:14
Aišku, kad nieko ir taip. O žiūrėti galima, pvz., atsistijus ant galvos ir galvą pasukus į kairę. Arba monitorių parvertus ant stalo, o pačiam palindus po stalu ir iškišus galvą iš užustalės. Žiūrėjimo kampų yra labai daug. Kaip ir orientacijų santykyje su Trimako darbu.

31. vAt2002-06-02 23:40
vis tik reiketu gerbti autoriaus ziurejimo kampa . galetu autorius pasakyti visa siandien galiojancia tiesa . gerb. Trimakai atsiliepkit

34. trimakas2002-06-03 18:25
man visa tai gavosi netycia, paskui atejo pavadinimas, taip kuriamas menas!

36. Demaskuotojas2002-06-03 23:01
O kaip patikrinti, kad 5) komentaras yra gerb. Trimako? Atlikus paviršutinišką semiotinę analizę matosi, kad tai ne Trimako tekstas. Taigi, reikia bent jau trimakiškai klastoti, jei nėra dar elektroninis parašas įvestas.

38. zzz2002-06-03 23:05
Aš stebiuosi tuo, kad pas mus yra aukštos klasės meno specialistų. Juk ne kiekvieno nosiai iš pavadinimo nustatyti, ar gerai suorientuotas meno kūrinys!!!

104. gerai2002-06-13 13:48
man labai gaila, bet as nelabai suprantu, kodel kuriamas toks menas, nieko naujo, manes nejaudina. Ka reiskia ne kiekvieno nosiai nustatyti, kas yra menas ar nera menas? Ka, tai aukstoji matematika? Dailes kritikai "aukstai" save laiko...

185. Darbo orientacija gravitacinio lauko atžvilgiu - patikslinimas2002-06-22 07:02
Kalba eina ne apie tai, kas yra menas/nemenas, bet apie apatinę iliustarciją "Apie pilką I". 2002 m. Jinai ne taip guli, kaip autorius iš jos prigimties suorientavo. O tai nustatyti gali tik pats autorius (autorinėse teisėse nurodyta, kad darbo orientacija gravitacinio lauko krypties atžvilgiu yra autoriaus nuosavybė) arba SPECIALISTAS. Dėl "nieko" naujumo būtų atskira kalba, aš beveik "nieko" neišmanau šioje srityje.

186. 2002-06-22 08:07
o kodel g.trimakas negalejo isikibti i savo darba kaip tai padare k.gintalas iliustracijoje per viena auksciau ? tokiais atvejais isikibimas padeda maketuotojams ir dyzaineriams spresti apie ju orentcija ( turiu mintyse ne seksualine, o ) .

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 81 iš 81 
6:27:27 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba