SEPTYNIOS MENO DIENOS

2003-09-19 nr. 581

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Birutė Pankūnaitė
Milesas Davisas ir kiti
4

Muzika 
• Siūlo koncertų įvairovę1
• Beata Leščinska
Malonūs sezono pradžios netikėtumai
5
• Rūta Šalnaitė
Ilgai laukta premjera pernoko
• Skirmantė Valiulytė
Muzikinis ekskursas Amerikos link
• Operos ir baleto teatras tapo "Opera Europa" asociacijos nare
• KONCERTAI

Dailė 
• Menininkas be pavardės2
 Živilė Ambrasaitė
Šechina
• Agnė Narušytė
Žiaurus švelnumas
• PARODOS

Literatūra 
• Šarūnas Monkevičius
Kaip suprasti medijas
6
• Benediktas Januševičius
Poezija
6
• VAKARAI

Teatras 
• "Vaidiname… Šilerį" Rygoje1
• "Geriau nekalbėti" Vilniaus geto teatre1
• www.prisilietimas.net2
• Išėjo... Neatsisveikino
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Dziga Vertovas - žmogus su kino kamera1
• Patriotų žaidimai5
• Jono Griciaus retrospektyva "Skalvijos" kino centre
• Savaitės filmai2
• KINO REPERTUARAS

Anonsai 
• www.skaityk.lt
• Tolerancijos centras, Vilnius, Naugarduko 10/2, 2003 rugsėjo 22 d., pirmadienis, 9-18 val.
Tarptautinė konferencija "Litvakai ir jų pasaulis"

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios1

Dailė

Šechina

Vladimiro Tarasovo instaliacija "Lietuvos aido" galerijoje

Živilė Ambrasaitė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Vladimiras Tarasovas. "Šechina". Instaliacijos fragmentas

Vladimiras Tarasovas - garsus džiazo muzikantas, nuo 1991 m. kuria ir vizualųjį meną. Tačiau netgi šiuose darbuose muzika nelieka nuošalyje - daugelis jo kūrinių įvardijami kaip garso instaliacijos. Muzikinė patirtis perkeliama į vaizduojamojo meno kūrinius: įvairiaspalviai garsai sukuria erdvę, kurioje tarpsta žvilgsniu apčiuopiamos darbo dalys.

Lietuvos aido galerijoje rodoma naujoji menininko instaliacija "Šechina" yra skirta Vilniaus sinagogos 100-osioms metinėms. Vaizdas ir garsas susilieja į viena. Maldininkams skirtus suolus primenantys rėmai, ant jų tvarkingai išdėliotos maldai atverstos knygos, tarsi iš tamsos išnyrančios blankiame apšvietime, rodos, iš niekur atplevenantis vėjas sklaido atverstų knygų lapus, kurių šnaresys įsiskverbia tarp nematomų maldininkų giedamų žodžių ir pasilieka tarp jų. "Instaliacijos idėja - dieviškumo švytėjimas. Senovinė žydų legenda byloja, esą Dievas davęs žmogui savo šviesą. Šechina - Dievo atspindys žmoguje, jo sielos švytėjimas. Tora - spindulys, per ją šviesa ateina. Šechina judaizmo mitologijoje - vienas iš Dievo vardų, reiškiantis transcendentinį ir visur esantį Jo buvimą pasaulyje." Pasirenkant amžinąsias, su dvasinėmis vertybėmis susijusias temas, nesiekiama jose atrasti ką nors nauja - esmė visuomet lieka ta pati. Taip ir šioje instaliacijoje galioja visai kiti vertinimo kriterijai, nereikalaujantys joje įžvelgti daugelio kitaprasmių dalykų, o vien tik tuos, kurie tiesiogiai susiję su pasirinkta tema.

Žinoma, gali kilti tam tikrų suvokimo problemų - čia pat gyvuojanti, tačiau iš esmės nepažįstama religija, galbūt nesuprantamos apeigos, nežinoma kalba. Tačiau net ir nesuprantant žodžių, jie pasiekia juos girdinčiojo sąmonę. Giedančiojo balso ištartos frazės tampa muzikos garsais - universalia kalba, suprantama ne vien tik tam tikros religijos išpažinėjui. Šiuo aspektu V. Tarasovo kūrinys primena 2001 m. Venecijos bienalėje Rusijos paviljone bei 2002 m. Vilniaus ŠMC parodoje "Maskvos laikas" rodytą Sergejaus Šutovo instaliaciją "Abakas", sudarytą iš keturiasdešimties eilėmis klupinčių ir besilankstančių žmogaus ūgio manekenų, aprengtų juodais apsiaustais su gobtuvais, uždengiančiais veidus. Instaliaciją lydintis garso takelis - įvairios frazės. Sunku tai pavadinti malda - šamanų vapesiai ir Naujosios Gvinėjos papuasų dainų fragmentai. Galima sakyti, kad kiekvienas kalbėjo skirtinga kalba. Nustatytas garso lygis buvo labai žemas, todėl lankytojas, stovėdamas šalia vienos iš figūrų, galėjo identifikuoti tiktai du balsus. Paklaustas, ką norėjo pasakyti šiuo darbu, S. Šutovas atsakė: "Bienalėje vienas latvis pasiskundė: "Tu pavogei šį darbą pas kiekvieną trečiąjį iš čia esančių dailininkų". Turbūt jis turėjo galvoje, kad aš kalbu visiems suprantama šneka, stengiuosi pažymėti tai, kas gali visus suvienyti." Su tikėjimu susijusiose temose gan sunku rasti originalių aspektų ir jų sprendimų - religija iš tiesų yra labai universalus dalykas, nepriklausomai nuo tam tikrų skirtumų, artimas visiems - netgi tiems, kurie jo visiškai atsisakė. V. Tarasovas pasitelkia vienakalbes apeigas, ir nors kai kuriems, atėjusiems pažiūrėti kūrinio, jos gali būti svetimos, tačiau jų idėją suvokia visi.

iliustracija
Vladimiras Tarasovas. "Šechina". Instaliacijos fragmentas
S. Jakubausko nuotraukos

Vaizdo ir garso santykis padeda sukurti tam tikrą kūrinio suvokimo erdvę ir yra vienas svarbiausių V. Tarasovo kūrybos aspektų. Jo instaliacijos pačios kuria savo būties muziką: vėjas, sklaidantis knygų lapus "Šechinoje" ar priverčiantis skambėti vamzdžius, įrengtus Šv. Kazimiero bažnyčios bokštuose ("Varpeliai šv. Kazimierui", 1997), krentančio vandens garsai, sukuriantys nepaprastai kontempliatyvią atmosferą. "Šechinoj" žiūrovas girdi tylius garsus, mato persiverčiančių lapų šešėlius, suteikiančius jiems permainingą formą. Popierius ir vėjas - du vienas kitą papildantys elementai - kuria kintančius garsinius ir vaizdinius derinius (menininkas juos panaudojo ir ankstesniuose darbuose, pvz., "Noktiurnas popieriui", 1998), savitai atsiskleidžiančius transcendentinėje šviesoje.

V. Tarasovas dalyvauja ir grupinėse parodose - sukūrė nemažai darbų su Ilja Kabakovu: padėjo kūriniams įgauti skambesį. Vienas iš geriausiai žinomų jų bendrų projektų - Rusijos "Raudonasis paviljonas" 1993-ųjų Venecijos bienalėje.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 77 iš 77 
6:26:35 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba