SEPTYNIOS MENO DIENOS

2004-02-20 nr. 602

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Vika Ryžovaitė
Menas + visuomenė
15

Muzika 
• Vytautė Markeliūnienė
Ad Patres
4
• Beata Leščinska
Tarp klasikos, popso ir folkloro
• Jūratė Terleckaitė
Perduodant šokio patirtį
• In memoriam
Pranas Sližys (1915–2004)
• "Lokys" parodytas paskutinį kartą
• Dainuoti Verdi
• Pirmasis Šv. Kristoforo orkestro dešimtukas
• LTV muzikinės laidos
• KONCERTAI

Dailė 
• Richardas Longas vis dar vaikštinėja
• Lina Jakeliūnaitė
Meno invazija
3
• Juozo Galkaus heraldika
 Lietuvos fotografų metraštis15
• PARODOS

Literatūra 
• Baltasis Vaitiekūno albumas
• in memoriam
Vytautas Kubilius (1926–2004)
• VAKARAI

Teatras 
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Živilė Pipinytė
Ką renkasi žiuri
• 54-osios Berlinalės prizai1
• Iš kito kabareto
• Suteršta garbė1
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Lietuvos fotografų metraštis

[skaityti komentarus]

Lietuvos fotografija: vakar ir šiandien. Vilnius, Lietuvos fotomenininkų sąjunga, 2003, 216 p.

Matyt, ne vienam, sklaidančiam 2003 metų Lietuvos fotomenininkų sąjungos metraščio "Lietuvos fotografija: vakar ir šiandien" puslapius ir dar nespėjusiam įnikti aktyviai skaityti čia publikuojamų straipsnių, gali pasirodyti, kad leidėjų dėmesys aiškiai krypsta "šiandienės" fotografijos pusėn. Daug vietos skirta būtent pastarųjų trejų ketverių metų senumo fotografijoms. Kita vertus, mes turime fotoalbumų, supažindinančių su "vakarykštės" fotografijos tradicijomis ir personalijomis. Todėl visai logiška, kad naujame metraštyje ryškesnė "šiandienė" gija. Tačiau tai – viso labo tik pirmas įspūdis, susijęs su leidinio vaizdais.

Metraščio tekstuose (čia yra net septyni rimti straipsniai), kitaip nei vaizduose, matoma pusiausvyra, t.y. "vakarykščiai" ir "šiandieniai" procesai kiekybės požiūriu aptariami proporcingai. Pirmaisiais, t.y. "vakarykščiais", straipsnyje "Kelias į spalvotą fotografiją" iš esmės domisi Skirmantas Valiulis ir Stanislovas Žvirgždas. Autoriai čia pristato vieną iki šių dienų mažai kam žinomą panevėžietį fotografą Joną Strumilą, 6-ajame dešimtmetyje buvusį vienu paspalvintos fotografijos propaguotojų Lietuvoje. Straipsnis iliustruotas šio fotomenininko nuotraukomis; gan ryškios spalvos, netradicinis fotografijai grafinis, paspalvinimo nulemtas vaizdas lemia kičinį, ironišką nuotraukų pobūdį. Dėl to ypatingo manieringumo pusamžio senumo fotografijos tampa aktualios ir vertos dėmesio šiandien, o perfrazuojant S. Valiulį, atrasta seniena padvelkia naujienos aromatu.

Išsamus Agnės Narušytės straipsnis "Nuobodulio estetikos genezė: pasaulio dailės ir fotografijos kontekstas" taip pat labiau šliejasi prie "vakarykščių" reiškinių analizės, mat čia aptariami procesai, vykę XX a. viduryje JAV fotografijoje. Kontekstinėje analizėje išryškėja sąsajos tarp 6–7-ojo dešimtmečio Amerikos fotografijoje įsivyravusios nuobodulio estetikos ir to paties nuobodulio pomėgio tarp 9-ojo dešimtmečio lietuvių fotomenininkų.

"Šiandienėmis" aktualijomis akivaizdžiai rūpinasi kitas metraščio autorius – Jonas Valatkevičius. Jau pats teksto pavadinimas ("Muilinės fotografijos istorija Lietuvoje") sukelia jausmus ar prisiminimus, susijusius su apynauje, vos dešimtmečio senumo technologine naujove Lietuvoje. Autorius užima aiškią nesigilinimo į muilinės fotografijos ypatumus poziciją. Jam kur kas svarbesnis socialinis šios problemos aspektas, t.y. masinis nekokybiško, "pasidaryk pats" principą primenančio, diletantiško vaizdo produkavimas ir vartojimas.

Be šių kraštutinių pozicijų, kurias užima jau minėti autoriai, metraštyje yra ir tokių, kurios tarytum įsiterpia tarp "vakar" ir "šiandien". Jos neatstovauja tik vienai pusei, neapsiriboja vien "buvusio" ar "esamo" tyrimais. Jų autorių svarstymai yra tolygiai išbalansuoti ir vienos, ir kitos pusės atžvilgiu. Arvydo Juozaičio, Renatos Dubinskaitės ar Virginijaus Kinčinaičio straipsniuose yra bendresnių Lietuvos fotografijos akcentų, dviejų čia dažnai minimų "laikų" gretinimo (ne priešinimo) motyvų. Antai gana poetiškas įvadinis A. Juozaičio straipsnis yra vienas tų, kurie nužymi tam tikrus "buvusios" ir "esamos" fotografijos akcentus. Pagrindinė straipsnio idėja sukasi apie teiginį, kad Lietuvos fotografijoje vaizdas yra dominuojantis sufabrikuoto įvaizdžio atžvilgiu, kad jis padeda kurti "paprasto žmogaus" mitologiją. Kitame tekste R. Dubinskaitė renkasi lyginimo (ne priešinimo) strategiją. Tokiu būdu abu čia nuolat minimi laikai tampa vienodai reikšmingi. Formali išraiška ir idėja, menininkas kūrėjas ir menininkas gavėjas, estetinės ir komunikacinės vertybės, realybės reprezentacija ir tikrovės kvestionavimas, uždarumas ir atvirumas – šios pagrindinės autorės vartojamos sąvokų poros apibrėžia dvi skirtingas fotografijos tradicijas. V. Kinčinaičio lygiavertis nusiteikimas "vakar" ir "šiandien" atžvilgiu išsiskleidžia kičo fenomeno paieškomis socialistinėje fotografijoje ir to paties fenomeno apraiškomis "nefotogeniškoje", banalioje šiandienėje architektūroje.

Metraštis "Lietuvos fotografija: vakar ir šiandien" išsamiai supažindina su buvusiais ir esamais procesais bei pokyčiais, vykstančiais lietuvių fotografijoje; ieško sąsajų, inspiracijų ir kontekstų, padedančių nuodugniau suvokti savąjį išskirtinumą. Greta pagrindinių straipsnių, čia pristatomos bibliografinės naujienos ir parodinė Lietuvos fotomenininkų veikla.

Jurga Armanavičiūtė

 

Skaitytojų vertinimai


2955. Valiulio gerbejas2004-02-25 12:00
na, jei jau tokius tekstus spausdina 7MD ir tai dar vadina meno kritika, tai geriau negali but; akivaizdus kazkokio studento rasto darbelis be jokios asies ir kritiniu pozicijus;

2956. mija2004-02-25 15:12
na... kiek teko skaitineti karts nuo karto pasitaiko straipsniu,kad supranti, jog nieko nesupranti ir nezinai ar cia problema tavy...ar autorius nesugeba minciu reiksti. ir spausdina... ir nieko. :)

2957. S. -> 2955, 29562004-02-25 18:25
Smagu kritikuoti :-)
Tiesiog pristatyta nauja knyga. Kodėl gi tai, jūsų požiūriu, negalima 7md-oms ? O jeigu turite genialių kritinių minčių apie pristatomąją knygą - galite čia komentaruose rašyti. Ar gal žinote kas kur kitur daug brandžiau ją pristatė?

2960. VytautasMi2004-02-25 23:12
buvo bandymas Litmenyje, bet irgi nekoks; as vis baudziausi, bet neprisiruosiau, o jau ir per velu; isejo gal lapkricio men.

2961. mija -> S.2004-02-26 10:55
tam,kad kritikuoti knyga, reikia ja perskaityti. o atrodo, kritikuojame straipsni, nes butent jis ir yra peskaitytas :)gal visgi straipsnius rasyti turetu profesionalai :) a?

2962. Virginija :-) 2004-02-26 13:19
Tokia jau ta kritikos-analizės dalia:pastebėti,pasakyti,gauti vieną kartą i kaulus,kitą kartą išgirsti liaupses.Jau geriau mąstyti,skaityti,o ne neperskaičius tekstų "pjauti"skaičiusius.Jurga,gerai gauti pylos iš bet kokio.....AČIŪ.

2963. Vytautas :-) 2004-02-26 13:23
Genijams lemta,deja, tik komentarus rasyti.O kur,mielieji komentatoriai,jūsų mintys apie knygą?

2964. mija2004-02-26 13:27
pasakykit, brangieji, koks knygos pristatymo tikslas? jei jau esu ja skaicius, vadinasi, sis straipsnis man neidomus, nes turiu savo nuomone. tiesa? jei esu girdejus kalbas, kad nyga puiki, tai sis straipsnis man svarbus. vadinasi, tai,kaip jis parasytas, kaip pateikta informacija, gali lemti mano apsisprendima. ar as neteisi?

2965. Gabriele :-) 2004-02-27 09:50
Mija,man labai taves gaila-sutelkei visa svo energija i kitus dalykus.Man taip atrodo.Juk nuklydai i sali nuo esmes.Rodai savo sujaukta busena.Gaila.... O Vytautai,nemindzikuok vietoje,netrepsek,rasyk.Bus dar vienas straipsnis,dar vienas poziuris,susilauksiantis komentaru.

2966. mija -> Gabriele2004-02-27 10:15
aciu uz issakyta nuomone. tik Tamstos gailescio man nereikia. Idomu yra tai,kad gali teigti tokius dalykus visiskai manes nezipazinus. "sujaukta busena"... ar ne per drasus vertinimai? gal vistik taves reiketu gailetis, nes isivaizduoji esanti labai daug zinanti ir nuovoki. svarbu atskirti kategorijas. as kalbejau apie texta, o ne apie autoriu. jo kaip asmens nevertinau. juolab jo vidines busenos. manau,kad tokios teises neturiu. be to, tobulejimui ribu nera. tu vertini mano busena... emocijom pagrista kritika nieko neverta. ji subjektyvi ir neprofesionali. be to, tai parodo kritikuojancio silnuma. dar paklausiu,kas yra esme?

2967. mijai2004-02-27 10:22
knygos pristatymo tikslas yra reklama ir honoraras, po to - ivertinimas (pasakymas, ar verta pirkti), kuris nusipirkus ir perskaicius knyga tampa subjektyvia nuomone, su kuria gali arba sutikti, arbe nesutikti. Ir nepyk ant Gabrieles, klausimo: o kam to reikia? neatlaiko daugelis dalyku, kuriuos vieni vertina, o kiti smerkia, o kitiems nusispjaut.

2968. mija -> 29672004-02-27 10:29
nepyxtu ant Gabrieles! tik isdesciau mintis. tiesa, jos zodziuose neperskaiciau tokio klausimo. gal neizvelgiau tarp eiluciu :) na ne visi moka skaityti tarp eiluciu. kadangi manau,kad knygos pristatymo tikslas yra sudominti pirkeja, ar padeti apsispresti, todel ir straipsnis turi buti tiesiog sumotyvuojantis :) bet tai mano nuomone. ir ji subjektyvi. bet del to nemanau turinti teise pasisakyti apie kitaip mananciu ir jaucianciu busena.

2970. S. -> mijai (ir "Valiulio gerbėjui")2004-02-27 16:00
Deja, trūksta jums konstruktyvumo: sakote tik kad straipsnis neprofesionalus, bet nepasakote ko - jūsų nuomone - jam trūksta, kad būtų geras. (Situacija tokia, tarsi esant blogai nuotaikai būtumėte nusisamdžius juokdarį, jis prieš jus stengtųsi - o jūs vis pasipiktinusiai reikalautumėte pagaliau jus pralinksminti :-)
Bet juk būna paprasčiausiai skirtingų skonių. Rašote, kad nieko nesupratot -> konkretizuokit, kas šiame straipsnyje parašyta nesuprantamai. Be to, kodėl tikitės, kad visi 7md straipsniai jums turi patikti; gal tiesiog nemėgstate šitokio stiliaus, tuo tarpu, straipsnis visai normalus?

2955 teigia, kad staipsniui trūksta "ašies" - bet kodėl gi negeras toks aptariamos knygos peržvelgimas straipsnelis po straipsnelio, koks yra? Kokia norėtumėte kad būtų čia ašis? Jei teigtumėt kad pačiai pristatomai knygai trūksta ašies - suprasčiau...
Dar "2955. Valiulio gerbejui" trūksta kritinių pozicijų. Įdomu: ar jis pats yra skaitęs aptariamą knygą; jei taip - tai kokias galėtų pateikti "kritines pozicijas"?

Manau, kad nepasitenkinimo šiuo straipsniu priežastis yra lūkestis, kad straipsnelio autorė turėjo parašyti ambicingą kritinį straipsnį, tuo tarpu, kai čia paprasčiausiai pristatyta galimiems skaitytojams naują knyga. (Vaizdžiai tariant, analogiškai ir arklį būtų galima sukritikuoti, vien tik todėl, kad jis nėra karvė :-)

2973. VytautasMi > S.2004-02-29 14:13
man rodos, knygos pristatymas (jei cia toks) turi sudominti skaitytoja ja paimti; taip pat turi sudominti savo problemomis ir autorius turetu pateikti savo vertinima/pozicija; o cia tik matosi bandymas vienu sakiniu aprasyt kiekviena teksta, nekreipiant demesio nei i ten sudetas fotografijas, nei i bendra metrascio konteksta ir pan. Zodziu, siame tekste kazkas yra, bet to kazko galetu ir nebut; Niekas nesikeicia. Be to, atrode autore neismano to, apie ka raso. Pristatyt/pakritikuot galiu, bet ar reikia antro teksto 7MD?..

2977. S. > VytautuiMi2004-03-01 12:28
Jūs teisus; kita vertus, ši situacija primena:
-- tokį gerą lenkišką bliuzą, jame skamba žodžiai ~"jedni mogou, inny nechcou večnej idž"[nemoku rašyti lenkiškai] - "vieni gali, kiti nenori [nesustodami keliauti]";
-- programavimo disciplinos, struktūrinio programavimo pradininkas a.a. Edsger W. Dijkstra yra rašęs: "už labai gerą kompiuterių programą geresnė yra ta, kuri [jau] veikia"; rusai analogiškai teigia "lučšeje - vrag choroševo"; lietuviškas atitikmuo gal būtų "traukinys atsiliekančių nelaukia"?
-- man tiesiog kategoriškai nepatinka kai kurie siūlomi vertimai gerb. V.Dagienės Informatikos terminų žodynėlyje; tačiau kiti - deja - tokius žodynėlius (ir vadovėlius mokykloms) rašyti neturi laiko.
Dėl paskutinio jūsų klausimo - esu tik skaitytojas; bet redakcijos vietoj - sakyčiau, kad tokio antro teksto REIKIA.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 84 iš 84 
6:24:48 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba