SEPTYNIOS MENO DIENOS

2003-07-18 nr. 577

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Beata Leščinska
Istorinėje aplinkoje
9

Muzika 
• Skambanti žaismė1
• "Sostinės pučiamųjų kvintetas" Švedijoje
• in memoriam
Vytautas Montvila
• KONCERTAI

Dailė 
• Jurga Daubaraitė
Neliečiamos sienos
1
• Armina Jonušaitė
Vanduo ir griuvėsiai
• Julija Petkevičienė
Meditatyvinė Eglės Gineitytės tapyba
1
• Kristina Stančienė
Kitoks pasaulis
• Virginija Januškevičiūtė
Taisyklinga šiuolaikinė instaliacija
1
 Kristina Budrytė
Besileidžianti kultūra
• PARODOS

Literatūra 
• Iš knygos "Markovaldo, arba Metų laikai mieste"
Markovaldo prekybos centre
1
• Mano išsilavinimas: sapnų knyga1
• VAKARAI

Teatras 
• Lauke, už durų
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Pelenės mėgsta skraidyti1
• Filmai, kurių nebuvo
• Triušiai ir gangsteriai3
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Esame sukurti iš vienatvės

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Besileidžianti kultūra

Anglijos menininkių Debnorah Dallyn ir Jessica Rost paroda Kaune

Kristina Budrytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Deborah Dallyn darbo fragmentas

Nuobodžiaujančiojo stebėjimas pro langą tampa dviprasmiškas, kai jį bando sekti kitas, o jeigu dar atsiranda trečias... Būtent tokius keistus visuomenės santykius, pasireiškiančius žmonių tarpusavio nepasitikėjimu ir abejingumu, išaugančiu į nešvarius politinius reiškinius, tyrinėja dvi menininkės iš Anglijos.

Deborah Dallyn ir Jessica Rost priklauso Milton Keynes miesto menininkų organizacijai "Silbury Group", kuri prieš porą metų taip pat galerijoje "Meno parkas" surengė socialiai angažuoto meno parodą "Mano kelionių memuarai". Dabartinė D. Dallyn ir J. Rost paroda irgi teminė, o pavadinimas "Ne mano vardu" tarsi skelbia politinį manifestą dėl svarbiausių kritinių šiandienos pasaulio įvykių, karo situacijos.

Politinis menas turi gilias šaknis ir minta iš įvairių šaltinių. Visi prisimena, kad Moliere`o "Tartiufas" baigiasi laimingai tarytum pasaka, - deja, grynai politiniais sumetimais, paprasčiausiai norint išaukštinti tuometinį karalių. O kur dar visi Renesanso popiežių ir mecenatų portretai? Tačiau nors XX a. politinio meno taikinys išliko tas pats, menininko pozicija pakito. Oficialioji valdžia ir jos veiksmai tapo aršios kritikos, o ne šlovinimo taikiniu. Tokių pavyzdžių galima rasti daug - nuo Leono Golubo politinės tapybos iki šiuolaikinio Niujorko "Living Theater" akcijų, kurių metu aktorė Judith Malina gatvėje sutiktų žmonių pripuolusi klausinėja, ar jie žino, kurioje aikštėje šiandien giljotinuos žmogų, o tuo metu kažkas iš tikrųjų sėdasi į elektros kėdę. Frazė "ne mano vardu", išreiškianti bejėgiškumą ir negalėjimą sustabdyti kūlversčiais besiritančio pasaulio, tarsi aidas pasikartoja visoje Anglijos menininkių ekspozicijoje.

Ir J. Rost, ir D. Dallyn naudojasi apropriacijos mene dažnai aptinkamais principais. "Savinimosi" metodas būdingas kiekvienam ekspozicijos darbui. J. Rost "prisiima" visą atsakomybę dėl vartotojų populiariausių ir madingiausių malonumų sunaikinimo, pavyzdžiui, greito maisto ("Fast chicken"), grakščių negyvos manekenės linijų ("Puikios prancūziškos šlaunelės"), klasiškų automobilių, bematant virstančių šiukšlėmis ("Sardinės"). Šie visi ne tik pažįstami, bet ir pakankamai įgrisę reklaminiai vaizdai atsiduria linksmuose "McDonald`s" produktų pakuotėse. Žinoma, išdidi nutapyta viščiuko skiauterė, primenanti seną Lenino portretą, arba vakarietiški modeliukai - snaiperiai, besileidžiantys parašiutais, - tampa menkučiais, komiškais, pajuokos vertais vaizdeliais, tačiau po tokia žaislo išnara slepiasi ir visai nelinksmi dalykai. Palubėj sukabinti linksmų spalvų lėktuvėliai iš pliušo, primenantys laumžirgius, padaryti pagal naikintuvo "B52` Whispering Death" kopiją, o tiksliai pagal planą išdėstyti žiūronai, nūnai išlendantys net iš virtuvinės spintelės, asocijuojasi su išraiškingu faktu, kad Didžiojoje Britanijoje net penki milijonai apsaugos kamerų seka (ar saugo?) eilinių piliečių gyvenimą.

D. Dallyn daugelį pasaulio nesklandumų pirmiausia atranda kalbos dviprasmybėje. Pašaipiai derindama pavadinimą su darbu, nurodo bent keletą jo "perskaitymo" būdų. Perfotografuotas arba tiesiog paimtas pigus nebenaudojamas daiktas šaukiasi paprastų humanistinių tiesų įteisinimo ar priminimo. Banali nuotrauka su tolimu horizontu, pavadinta daugiaprasmiu žodžiu "rape", kuris reiškia ir laukinę ropę, ir prievartavimą, o smagaus vakarėlio vaizdinį, sudėliotą ant sienos iš plastmasinių kareivėlių ("Swell party") galima perfrazuoti kaip fantastišką pasilinksminimą arba kaip pritvinkusią votį, kuri tučtuojau išsilies. Galiausiai kalbos vingrybės siejamos su meno istorijos parafrazėmis - turbūt Edouardas Manet, savindamasis įžymiausias Rafaelio kompozicijų variacijas, nenumanė, kad jo paties kompozicija bus panaudota tokiais didaktiniais tikslais kaip susipinančių feminizmo ir žaliųjų problemų sugretinimas (pusryčiaujantys skafandrai ir juodaodės moterys reiškia ne ką kita, o tik padaužišką E. Manet 1863 m. pusryčių scenos pakartojimą). Skaudus žodžio ar vaizdo pertrūkis, kai dviprasmybė išsiplečia į begalybę, reiškia ne paslaptingumą ar hedonistinę manierą, - tai veikiau harmonijos ir sintezės didžiulės stokos afišavimas, kur paskutinė be pavidalo, beveidė išsigelbėjimo sala tampa "Jūra sausumoje", tarsi švelnios melancholijos kvintesencija, žinant niūrią geopolitinę situaciją.

Ši paroda primygtinai nereikalauja pamatyti jokių išmąstytų siužeto vingių. Visa kyla iš baisių fantasmagorijų, "nebesuvirškinamų" pasaulio sutrikimo nuojautų, kur kasdienybės psichologinė prievarta perteikiama hiperpopsiniais, haliucinaciniais vaizdiniais. Bet kuris parodos vaizdas ar žodis plyšauja apie nepakankamumą, tarsi norėtųsi dar daugiau ir dar labiau... Pasirodo, tik kraštutinumai gali užčiuopti schematizuotos, žemyn besileidžiančios vakarietiškos kultūros skaudulius ir votis.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 80 iš 80 
6:24:11 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba