SEPTYNIOS MENO DIENOS

2005-12-09 nr. 687

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Helmutas Šabasevičius
Šokio dešimtmečiai
2

Muzika 
• Vilma Paliaukienė
Ką komponuoja jaunieji kūrėjai?
1
• Živilė Ramoškaitė
Šenderovas ir draugai
1
• XXI a. pradžios lietuvių muzikos panorama
• Projektui "Grundtvig 2" pasibaigus
• Mūsų Kiprui – 1201
• Festivalis "Salve Musica"
• Patikslinimas
• KONCERTAI

Dailė 
• Rita Mikučionytė
Veneros triumfas
3
 Monika Krikštopaitytė
"BMW" byla: uždara sistema visada lieka savyje teisi
7
• Gražiną Kliaugienę prisimenant3
• Neringa Černiauskaitė
Teorija ir trimatės iliustracijos
• PARODOS1

Literatūra 
• Vakarai

Teatras 
• Švęsti teatrą
• Gintaro Varno "Nekalti"6
• Šokio spektaklis "Panacėja"
• "Sveiki, emigrantai!"
• Aktorei Irenai Leonavičiūtei – 75
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Živilė Pipinytė
Prieš sugrįžtant
• Milda Laužikaitė
Skatinantis diskusijas kinas
1
• Svetimųjų istorijos
• Meilė ir karas
• Frankofoniškų trumpo metražo filmų naktys1
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Rasa Rimickaitė
Menas teisiamųjų suole
5
• Paulina Pukytė
Pašiūrė. Žiema
11

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

"BMW" byla: uždara sistema visada lieka savyje teisi

Pastabos IX Baltijos tarptautinio meno trienalei ŠMC pasibaigus

Monika Krikštopaitytė

[skaityti komentarus]

iliustracija

Anksčiau bananai galėdavo būti visiškai žali, tačiau jie būdavo ne vietiniai ir to pakakdavo su kaupu. Dabar tai, kad "BMW" paroda ir visi lydintys projektai buvo internacionaliniai, nepadarė anų dienų įspūdžio. Kilmė toli gražu negarantuoja įvykio kokybės – kaip ir bananų, nes kol jie pasieks tave, praeis per daug tarpininkų.

Bienalėje buvo daug gerų darbų, ji turėjo intriguojančią koncepciją. Tai kodėl "BMW" sulaukė aštrios kritikos? Ir net po aiškinamojo Simono Reeso teksto "Šiaurės Atėnuose" lieka neaišku, kodėl įdomią koncepciją reikėjo elitizuoti taip, kad visi kiti pasijustų stovintys prie Turniškių tvoros – ir dar iš anos tvoros pusės apšaukti, kad nemoka linksmintis.

O kalbant apie supermenininkų superkūrinius manau, kad buvo nesilaikyta pasiūlyto žaidimo taisyklių. Žaidžiant slėpynes, ieškotojas turi surasti kitus žaidėjus. Žaidėjai slepiasi taip, kad anksčiau ar vėliau būtų surasti.

Tuo tarpu "BMW" pirmomis gyvavimo savaitėmis pateikė meno kūrinius kastruotais kontekstais. Be savo istorijų tie darbai yra niekiniai, todėl niekam nieko ir nebylojo. Kūrinys apie dažnį tarp dešinio ir kairiojo smegenų pusrutulio atrodė kaip laidų ir jungiklių krūva. Vieno žmogaus per kelerius metus daugeliu balsų įdainuotas kūrinys be konteksto tebuvo kažkoks garso takelis, o burbulai, pagaminti iš vandens, naudoto neatpažintiems lavonams plauti, atrodė tiesiog kaip lėkšti muilo burbulai. Šių kūrinių gyvybiniai organai (kontekstai) buvo žiūrovui neprieinami – jie nebuvo pardavinėjami juodoje rinkoje ar platinami jokiu kitu nelegaliu būdu, tai nebuvo numatyta. Todėl pirmoji žiūrovų, bandžiusių susiurbti meną tikėjimo kupina širdimi, banga buvo prarasta.

Nors Simonas Reesas ir pagrūmojo pedagogišku pirštu, kad "BMW" bienalės strategija yra neordinari, tai neįtikino mačiusiųjų parodą. Reikėtų suprasti, kad tokia dangstymo strategija naudota specialiai. Ji yra "juodosios rinkos pasaulių" koncepcijos duotybė ir dėl to labai vertinga. Mano nuomone, ši slapstymo strategija neveikia ir be reikalo nuprasmina kūrinius, be to, sukuria reikšmes žinančiųjų klubą, kurie gali kitus vadinti provincialais. Tai – arogantiška strategija. Po kritikos atsiradę darbų aprašymai ir ekskursijos po parodą įrodo slapstymo strategijos žlugimą. Viskas būtų tobula, jei būtų buvusi ta trūkstama grandis tarp paslėpto ir ieškančiojo. Tam juodos rinkos veikimo principai ne trukdo, o kaip tik suteikia visą arsenalą neįtikėtinai jungiančių priemonių. Kontekstus, pavyzdžiui, galėjo pardavinėti Gariūnų ar Kalvarijų turguje mėsos skyriuje arba užkasti kartu su karstu.

Toks žiūrovų pozicionavimas siūlo galvoti apie elitiškumą mene. Nemanau, kad visas menas – net ir labai specifinis, ir nemasinis – turi būti supaprastintas, kad jį suprastų kiekvienas paštininkas ar vadybininkė. Taip – aukštasis menas, kaip ir makrofinansai ar aukštasis pilotažas, yra skirtas įsigilinusiai žmonių grupei, dažnai negausiai. Tačiau sistema turi būti atvira norintiems prisijungti, turi būti prieinamos įstojimo sąlygos ir taisyklės. Kitaip sakant – turi būti duota galimybė. Kitu atveju ir vėl teks stebėtis, kodėl Afrikoje nėra slidininkų ar kodėl nebuvo istorijoje garsių tapytojų moterų, ar kodėl nesižavima nugarine puse eksponuojama Rembrandto tapyba.

 

Skaitytojų vertinimai


5968. diletante2005-12-12 15:22
Visiskai sutinku, kad BMW kuriniai nefunkcionuoja be pasakojimo, kuri gana negrabiai buvo bandoma veliau prie parodos pridurti. Manau, kad problemiskas yra ne parodos elitizmas, bet visiskai privatus zinojimo pobudis, kuris kitam privaciam asmeniui yra neidomus. Kitaip tariant, paslepta buvo tai, ko niekam nereikia.

5969. ni-hau2005-12-12 17:09
taip, koncepcija buvo gundanti, bet per daug uzsizaista tarp saves - o ka man, paprastam mirtingajam daryti, jei nezinau visu tu dalyku? susidare ispudis, kad viskas tik del ispudzio, o gilesni klodai liko neprienami...

5973. šlapdriba2005-12-12 18:13
na ką jūs, kaip sakė gerb. draugas Simon Rees: "Ką gi, ne lietuvių provincialams suprasti didžiuosius sumanymus", ar kažkaip panašiai. Taip turbūt ir bus.. arba gal laikas ir mums, to elitinio dramblio bokšto papėdėj kaimiečių lušnyną transformuot į dangoraižius?

5974. parapijiete2005-12-12 20:05
Skaiciau ta Simon Rees teksta - informatyvus ir auklejamasis. Man padare ispudi laikrastines kritikos ivertinimas (nekreipiant demesio i tai, kad autorius lietuviskai neskaito), esa laikrastine kritika apverte aukstus bmw reitingus (iki jos isikisimo buvo 1:O bmw pries didziasias bienales). O provinciali kritika nepanoro klaidzioti tamsoje ir pareikalavo zmonems suprantamo formato. Ai, tie tamsus parapijieciai, nepagauna didziu ideju, nori kad jiems viska ant padekliuko padetu. Butumet, mieli kritikai, pasirause po bmw kaip po kariotiskes, tai ne tik karsta, bet ir gintaro kambari butumet rade!

5977. zoe2005-12-13 10:05
nera viskas taip baisu ir negerai. viena puse labai stengesi, surenge idomu projekta. taciau ta projekta negerai pristate. ziurinti puse tai pakritikavo: "nelabai eina suprasti...". tada Simonas jiems is bmw lektuvo: "nu ir kvaili tie ciabuviai........"

5984. ciabuvis2005-12-13 22:37
jo, su ciabuviais visada geriausia is auksto bendrauti. geriau butu ne is lektuvo, o is kokio palydovo. o jei dar nusileistu is dangaus i parapijos kiema, tai ir sieno malunsparniui paklotume.

5987. 90570o2005-12-14 23:07
man patiko. dauguma darbu idomus. kai vilnius/iujorkas buvo tai neivieno darbo kaip atskiro opuso negalejai suvokti. o cia daug atskiru darbeliu kurie tiesiog puikus savaime. viskas super. gaila tik kad katalogo nesimato jokio ishleisto parodos.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 84 iš 84 
6:20:24 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba