SEPTYNIOS MENO DIENOS

2002-07-19 nr. 531

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Leonidas Donskis
Biografijoje sutelkta epocha
8

Muzika 
• Vladas Zalatoris
Orientyras - profesionalumas
2
• Margarita Dvarionaitė
Ugnė, Saulė, Gabrielė
• Muzikinės kūrybos dienovidis
• Jaunojo pianisto požiūris į J.S. Bachą4
• Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro gastrolės
• Meksikietiškų šokių fiesta Vilniuje1
• KONCERTAI2

Dailė 
 Monika Krikštopaitytė
Moteris tapyboje - lietuvių vyrų akimis
10
• Darius Sutkus
Periferija ar Eldoradas?
6
• Kristina Budrytė
Nesenstantis kičo pasaulis
16
• Laima Kreivytė
Saviveikla architektūroje
1
• Menų spaustuvės projektai10
• Viena žymiausių fluxus menininkių Takako Saito Kaune1
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI1

Teatras 
• Neringa Bulotaitė
Religinės Vasiljevo intencijos
5
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Živilė Pipinytė
Schemos ir žmonės
• Televizija nekvepia4
• Savaitės filmai2
• KINO REPERTUARAS

Diskusijos 
• Kultūros politika šiandien13

Anonsai 
• Radijo pjesių konkursas1

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

E.redakcijos skelbimai 
• Žemuoginė diskusijų pievelė
• Kaip turi atrodyti elektroninis 7md?16

Dailė

Moteris tapyboje - lietuvių vyrų akimis

Paroda "Moteris tapyboje" Savicko paveikslų galerijoje

Monika Krikštopaitytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Aleksandras Vozbinas. "Šįryt mane aplankė malonumas". 2002 m.
R. Tarabildos nuotrauka

Savicko galerijoje eksponuojama paroda sudaryta iš paveikslų, kuriuose vaizduojama moteris. Regis, tema aiški ir pozicija atvira - dalyvauja septyniolika autorių, iš kurių tik keturios - moterys. Taigi temos variacijų nemažai, bet jos stebėtinai ikonografiškos. Tapysenos įvairovė ir gausa siūlo tik dvi žiūrėjimo į moterį galimybes: aukštinantį ir žeminantį (apie moterų tapybą reikėtų kalbėti atskirai).

Tirštai puošni ekspozicija pasakoja daugybę tariamų "pakilimo" ir "nuopuolio" istorijų. Keturiuose A. Savicko bajorių portretuose, išrikiuotuose garbingiausioje patalpos vietoje (prie koklinio židinio), moteris pakylėja ne tik titulas, bet ir jo verta laikysena. J. Daniliausko drobių nuogos gražuolės pratęsia susapnuotų ir nepasiekiamų deivių ikonografiją. S. Kruopio smėlynų gyventoja - sufantazuotas beasmenis moters formų vaizdinys. A. Bagdžiaus išdykusios koketės kilstelimos tiesiogine prasme: jos tvyro abstrakčiame ryškių raudonų atspalvių fone, įsitvėrusios sūpuoklių ar dviratuko. Nors šelmių figūrėles prilaiko net dangaus kūnai, regis, žavesį jos suvokia kaip demonstratyvų kvailumą.

R. Bičiūno žvilgsnis į moterį mažiau savavališkas ir nuoširdesnis - ji daugiaveidė, ištirpusi aplinkoje. Tačiau peršasi mintis, jog tokio vaizdinio kilmė - meilė formų žaismui. A. Vozbinas ir R. Sližys - atvirkščiai, moterį mato ne kaip patogumo dėlei nugenėtą idealą ar rafinuotą žaisliuką, o kaip gamtinių skysčių pripampusį ir ertmėmis grasinantį kūną, kuris, nepaisant keliamo šleikštulio, pasižymi keista trauka. A. Vozbino paveikslo "Šįryt mane aplankė malonumas" (2002) drobėje išsikerojęs kūnas - išsunktas, suglebęs - gąsdina viso ko baigtimi, o potėpių atsainumas primena norą nustumti nemalonų atsiminimą. "Malonume" (1999) ir R. Sližio "Portrete" (2002) moters veidas artimas medūzos vaizdiniui, nors ir be būdingų atributų. Pirmajame apie prototipą kalba teptuko "sužalota" oda ir kyščiojantis liežuvis, o antrajame - buka agresija, sklindanti iš nuskustos galvelės išdidžios laikysenos ir tų plėšrių ertmių, kurios paprastai vadinamos akimis, burna. Šių autorių žvilgsnis tiesiog prievartauja stebimą kūną.

iliustracija
Augustinas Savickas. Bajorių portretai "Geltonas dangus", 2000 m., "Tarp žiedų", 2002 m., "Gražuolė", 2002 m., "Dvi moterys", 2002 m.
R. Tarabildos nuotrauka

R. Savickas atidarymo metu užsiminė, kad nepavyko rasti jaunosios kartos menininkų, tapančių moteris. Ko gero, tai dėsninga - moters samprata akivaizdžiai pakitusi, tačiau dar neįgavusi aiškios formos. Galima pridurti, jog moterys daugiausia tapomos jaunosios kartos moterų. K. Gudonytės-Dūdienės eksponuojamame "Autoportrete" (2002) linksmo veidelio piešinys nereikšmingas, veikiau tai tik gilių potėpių praturtinimas. A. Kulikauskaitės-Rastauskienės drobėse išdidinti kūno fragmentai: rankos ar lūpos daugiau papasakoja apie portretuojamąją nei vyriškų žvilgsnių "pričiuptos" pilnos figūros. J. Skėrytė "Geltoname miraže" (2002) moterį traktuoja vyrišku požiūriu - tamsaus gymio moters veidas ir rytietiškų motyvų audeklas objektą paverčia svetimu, kitokiu, todėl vertu smalsaus stebėjimo. G. Pintukaitės "Žydėjimas" (2001), regis, diskutuoja su visomis parodoje pateiktomis moters versijomis. Senstelėjusi klasikinių bruožų moteris braunasi pro baltą šydą (voratinkliai, o gal laikas), fone - ryškūs, aiškių formų žiedai. Žydėjimas ir nykimas, jų santykis laiko atžvilgiu, norai ir reikalavimai - taip ir pasijunti, kaip ta moteris tarp voratinklių (?), besibraunanti tarp vyrų siūlomų moters suvokimo klišių.

 

Skaitytojų vertinimai


364. P. Kurmelis2002-07-19 17:03
Kokios baisios tos musu moterys... nenuostabu, kad niekas nenori nei ju piesti, nei i jas ziureti. Butu mano valia, visas isvesciau i kaima runkeliu rauti.

375. xX2002-07-22 00:14
Ar įmanoma, kad kas nors nutapytų šių dienų Mona Lizą? Ir kaip ji turėtų atrodyti? Savo išvaizda kažkas panašaus į "Kosmopolitano" viršelyje plaukiančią su gundančia šypsena, o savo esme - iš runkelių lauko? Kas yra dabartinis grožio idealas? Kažkada žurnalas "Nature" bandė atsakyti į šį klausimą. Detalių nepamenu, bet esmė buvo ta, jog da Vinčio genijus net galingiausio kompiuterio - analizuojančio šimtus gražių veidų ir sintetinančio apibendrintą supergražiuolę - nėra pasiekiamas. Mano moters idealas būtų suderintos priešingos savybės - švelnumas ir rįžtingumas, drąsa ir nuolankumas, protas ir emocijos. Ir tai puikiai perteikia ne tapytojai, bet Holivudo produkcija. Ir nieko nepadarysi - realiame gyvenime tokių nėra...

380. IVS2002-07-22 05:19
Mona Liza nebuvo grazi, tai tapytojas ja mate grazia. O be to, ne tokia ji jau grazi. Greiciau idomi, savita, nepanasi i jokia Holivudo svelniai ryztinga blondine. O kiek graziu moteru "subjaurojo" Picaso? Taigi, vyras piesia ne moteri, o save moteryje. Kartais ryskindamas tas (savo)savybes, kuriu jam truksta, o kartais tas, kurios jam trukdo.

382. xX2002-07-22 07:05
O Seime, sugrįžkit iš Vasaros atostogų ir kuo greičiau priimkit "dvikovos" įstatymą, ir aš pirmasis iškviesiu IVC už mylimosios Mona Lizos įžeidimą!:) Kaip galima abejoti, kad ji graži?! Be to, netikiu, kad ji buvo LdV autoportretas. Matyt, IVS yra prisiklausęs šių teorijų, ir pažiūrėkit,kaip savo komentare bando jas prastumti:) Kas iš to, kad moksliška, bet kažkoks murzinas froidizmas gaunasi, tamsios pasąmonės, gyvuliškas libido etc. O norisi šviesaus, viršsąmonės, dar kažko aukštesnio...

387. IVS2002-07-22 11:33
Xx-ui. I dvikova neisiu, nes esu moteris. Nesakau, kad Leonardo piesta Mona Liza negrazi. Sakau, kad tikroji pozuotoja nebutinai buvo grazi. O "gyvuliskas libido", sprendziant is komentaro tono, aiskiai spaudzia Tamstos smegenis. Matyt per daug esate prisisunkes murzinojo froidizmo. O noretusi kazko sviesaus, aukstesnio... :)

398. xX2002-07-22 16:43
Labai labai labai atsiprašau IVS!!! Atleiskit tūkstantį kartų! Štai ką reiškia nežinoti rašančiojo giminės... Kada kompiuteris pasidarys toks protingas, kad tai sugebės nustatyti?
Sutinku, kad MLiza įdomi. Bet tuo ji ir graži. Kokia ji buvo tikrovėje - visai nesvarbu. Menas tiek traukia, kiek jis iškreipia tikrovę.
O kad taip greitai galite diagnozuoti mano ar kitų problemas iš rašymo tono - būčiau linkęs stipriai abejoti. Ne viskas taip paprasta...

415. IVS2002-07-23 00:47
Atleidziu. Cia tikriausiai pavydas kaltas. O is tiesu, kas galetu pasakyti, kas kaltas, kad lietuviu tapytoju (ir ne tik ju) moterys tetinka runkeliams rauti? Ar tos moterys tokios baisios, ar tie vyrai jas taip mato? Su nostalgija prisimenu, jei atmintis neklysta Dicaviciaus foto albuma "Ziedai tarp ziedu"... Nu, dar Kernagis dainuodavo "Lietuvaite, grazuole tu mana" (Dolskio palikimas, ar ne?) Zurnalu virseliuose kazkoks nublizgintas froidizmas, o kazko savito, lietuvisko ir kad butu menas, o ne kicas ar porno.

418. xX2002-07-23 11:31
Peršasi išvada: Nėra pas mus vertų meniniko teptuko moterų, o ir pačių menininkų, kurie būtų verti tapyti moteris, irgi nėra. Ritamės žemyn, degraduojame, degeneruojamės, mutuojame, etc. Tik nostalgiški prisiminimai apie Dichavičiaus darbus šiek tiek palaiko mūsų dvasią. Be to, ir pats Dichavičius "kičėja".
O gal atvirkščiai - šie menininkai ne pataikauja žemam skoniui, bet suranda kažką fundamentalaus - tai, ko dar menotyra neįžvelgė visuotiname meno sferos judėjime? Aū, meno ir kultūros analitikai! Tarkite savo svarų žodį

1903. JONAS :-) 2003-08-12 10:38
JUMORU IR TUSCIAIS PLEPALAIS ATRODO SIS DVIEJU ,,ANALYTIKU`` DIALOGAS,NORS TAI PRIMENA ,,KISENINIO ``KRITIKO POZICIJA,KIEKVIENAS TEISUS SAVO ,,SEIMININKUI``.TAIP JAUYRA MUSU BRANGIOJOJE LIETUVELEJE..........

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 86 iš 86 
6:19:37 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba