SEPTYNIOS MENO DIENOS

2002-07-19 nr. 531

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Leonidas Donskis
Biografijoje sutelkta epocha
8

Muzika 
• Vladas Zalatoris
Orientyras - profesionalumas
2
• Margarita Dvarionaitė
Ugnė, Saulė, Gabrielė
• Muzikinės kūrybos dienovidis
• Jaunojo pianisto požiūris į J.S. Bachą4
• Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro gastrolės
• Meksikietiškų šokių fiesta Vilniuje1
• KONCERTAI2

Dailė 
• Monika Krikštopaitytė
Moteris tapyboje - lietuvių vyrų akimis
10
• Darius Sutkus
Periferija ar Eldoradas?
6
 Kristina Budrytė
Nesenstantis kičo pasaulis
16
• Laima Kreivytė
Saviveikla architektūroje
1
• Menų spaustuvės projektai10
• Viena žymiausių fluxus menininkių Takako Saito Kaune1
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI1

Teatras 
• Neringa Bulotaitė
Religinės Vasiljevo intencijos
5
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Živilė Pipinytė
Schemos ir žmonės
• Televizija nekvepia4
• Savaitės filmai2
• KINO REPERTUARAS

Diskusijos 
• Kultūros politika šiandien13

Anonsai 
• Radijo pjesių konkursas1

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

E.redakcijos skelbimai 
• Žemuoginė diskusijų pievelė
• Kaip turi atrodyti elektroninis 7md?16

Dailė

Nesenstantis kičo pasaulis

Feng Zhengjie tapybos paroda Kaune

Kristina Budrytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Parodos fragmentas. "Kinija Nr. 17", "Mao kičinių menų srovėse Nr. 11" ir " Kinija Nr. 18". 2001 m.

Paskubom apžvelgus Feng Zhengjie tapybos parodą, mažai ką naujo galima pasakyti apie menines išraiškos priemones - pasitelkus drobę ir dažus pateikiama žavi šiuolaikinės socrealistinės manieros meistrystė.

Parodoje daug drobių, bet mažai pavadinimų - užtenka sunumeruotų žodžių "Kinija", "Vėsuma" ar "Romantiška kelionė", kad būtų įteigiama ciklų reikšmė, t.y. viso šito "išpūsto reikalo" begalybė, muilo burbulų lietus, dirbtinumas, afišavimasis ir bereikšmiškumas - pagrindinis žvaigždžių ar miruoliško "žavesio" vadovų arsenalas. Valdžios atstovai ir masių favoritai bei prie jų besiglaudžiančios gražuolės blizga ryškiai ir grubiai užtepta kosmetika, spindi šalčiu ir lėkštumu. Siužetas atskleidžiamas vien atributika, aprangos puošybos elementais. Taigi autorius labai informatyvus. Jo kūryba paženklinta aktualijų, Zeitgeist, tokios nuotaikos ir mentaliteto aspektų, kurie pabrėžia vieną iš neigiamos šiandieninės Kinijos charakteristikos bruožų bei inertiškai rodo kai kuriuos gyvenimo būdo modelius, projektus.

Iš tikrųjų Feng Zhengjie tapyba ironizuoja socrealizmą, bando imituoti tuos paveikslėlius, kurių temos prieinamos liaudžiai, o "iškalbingas", tiesmukas turinys pasiekiamas bet kokiam intelektui. Negana to, reprezentuojamas prastas saldus skonis (galingųjų valdžios atributas): išpieštų personažų akys ir lūpos byloja apie nesenstantį pigių (stiklinių, plastmasinių?) spalvotų papuošalų grožį ir nemirtingą funkcionierių amplua. Taip autorius inicijuoja kičo pasaulį. Kičo sąvoką šiuo atveju reiktų suprasti plačiau (pasiremiant Clemento Greenbergo terminu); kičas - tai trumpa santrauka viso to, kas šiandieniniame mūsų gyvenime yra netikra, melaginga ar suklastota. Bet tai dar mažai ką sakančios detalės, kol jos nėra įtraukiamos į kitą šioje kūryboje atrandamą polių.

Tas kitas polius (minimas jau nuo XX a. 8-ojo dešimtmečio pabaigos - 9-ojo pradžios) galėtų būti vienas iš daugelio Jeano Baudrillard`o simuliakrų ir simuliavimo eros pavyzdžių. Simuliacija čia vartojama kaip replikacija, kažkas netikroviška ar suklastota, kai daugiau nebelieka imitacijos ar reprodukavimo kliūčių, kai atsiranda tik realaus ženklo pakaitalas, kai klonavimo sferoje autentiškumo nuostata tampa bereikšmė.

Būtent šioje tapyboje taip tobulai naikinamos tikrovės bei jos reprezentacijos riboženkliai, jog ne tik neįmanoma nustatyti tapatybės, bet, bandant tai padaryti, pavyksta atidengti tik begalę etikečių, šablonų ar erzacų, vedančių, pvz., prie Kinijos politinio plakato darbų, kurie, kaip žinia, niekur toliau nenuveda. Klausimas "kas yra originalas, šaltinis ar kilmė?" keliamas tik tam, kad būtų galima įrodyti, jog niekas nebeprisikapstys iki pradžios. Šį begalybės procesą ar ciklą galima vadinti simuliakro atgaminimu, kopijos imitacija, klastotės kopijavimu, dirbtinio veido falsifikacija ir t.t. Restauruojant, atgaminant simuliacijos aktu atrenkami ne skirtumai ar kraštutinumai, o iš milijonų žmogaus atvaizdų egzempliorių distiliuojami keli "esminiai", t.y. netikroviški, neidentifikuojami trafaretai, kurie įkurdinami kraupių situacijų šešėlyje (pvz., vestuvių ritualas muilo burbulų ir miesto maketo fone tarsi kičiniai sveikinimo atvirukai). Šiuo aspektu Feng Zhengjie darbai šiek tiek asocijuojasi su Do-Ho Suh (eksponavusio savo kūrinius praėjusių metų Venecijos bienalėje) instaliacija "Grindys", kur tūkstančiai moterų ir vyrų kopijų suliejama į vieną kolektyvinę plokštumą, kur individas dingsta dėl masės poreikių.

Šioje tapyboje visiškai eliminuotas poetiškasis subtilumas, jausmų skalė įrėminta efektų efektais: nuo euforinės saldžios nuotaikos iki agresijos (pasitaškymas su žaisliniais pistoletais). Vienintelis "netikslumas" šiuose plakatiškuose portretuose yra kai kur atsiradusi asimetrija, pvz., viena Kinijos gražuolės akis turi 22, o kita - 23 blakstienas, "Mao kičinių menų srovėse" kairioji ausis gerokai įkypesnė už dešiniąją, o ir vieniša karpa neturi kitoje pusėje atitikmens...

Šios simetrijos pažeidimo žymės tik patvirtina kopijos funkciją - iškrypusį dekoratyvų natūralizmą, kai bendras vaizdo iškreiptumas atsiranda jau nebe deformuojant (palikta modernizmui), o imituojant, kopijuojant bendrą žmogaus charakterio vardiklį.

 

Skaitytojų vertinimai


357. Praktikas2002-07-19 16:36
Nuostabus darbai! Ar galima juos nusipirkti?

358. a.2002-07-19 16:41
Kurį norėtumėt pirkti? Aš tai Nr. 18 - įtariu, kad ten labai geros spalvos. Siūlau pradžiai 1 dzin-dzin`ą (ar kokia ten valiuta?). Kas daugiau?

363. Daltonikas2002-07-19 17:00
Apie kokias spalvas jus kalbate? Tokiu klaikiu spalvu kaip 7 md internetiniame puslapyje seniai neregejau. "Gyvenimas pilkas, ir kostiumas pilkas, ir pilkas vidinis pasaulis..."

365. a.2002-07-19 17:16
Kinai neturi babkių spalvotom nuotraukom. Juk už viską reikia mokėti. Todėl belieka įsivaizduoti pačiam spalvas, p. Daltonike.

367. kaifulis2002-07-21 13:53
Kinai turi babkiu. ir tiek, kad nupirktu Lietuva nemirkteleje. nezhinau kada, bet juanis bus stipriausia pasaulio valiuna, nes ekonomika kinijos taiiiiip auga, kad....

371. a.2002-07-21 17:19
Lietuvos kinai net veltui neimtų, kol joje yra Ivanauskaitė.

378. IVS2002-07-22 05:10
Bet kazin, ar Lietuvoje augs pagrindine kinieciu kultura ryziai?

381. xX2002-07-22 06:49
Ryžių kultūra Lietuvoje gal ir neaugtų, bet be šios kultūros yra visa kita likusi kinų kultūra, kuri Lietuvoje tiesiog bujotų. Matome, kaip ji skverbiasi į Lietuvą. Klausimas, ar Ivanauskaitė tam skverbimuisi priešinasi, ar padeda? Aš abejočiau - juk ideologija yra lazda su dviem galais - vienas nostalgijos, o kitas - perspektyvos. O gal šiuose puslapiuose verta kalbėti ne apie agrokultūras, o tik apie kultūras per se?

388. 2002-07-22 11:42
O kokios gi kulturos vis del to reiketu treciai ar ketvirtai kartai nuo zagres? Vieni pernelyg atitruke nuo zemes, kiti be agrokulturos, jokios kitos nezino.

395. MMM2002-07-22 16:31
Kodel situos darbus apskritai reikia rodyti Kaune/Lietuvoje?

405. a.2002-07-22 17:29
O kodėl jų reikėtų nerodyti? Juose kažkas uždrausta? Tai tuo įdomiau. Man atrodo, kad tai labai įdomi paroda.

406. xX2002-07-22 18:07
Pasebėjau, kad jau atsirado paieškos galimybės, todėl įvedu žodį "kičas" ir gaunu, kad NR.526 straipsnyje "Gal pašoksim? J.Ūbis samprotauja "... Antra, analfabetams kičas ir yra menas.". Todėl a. turėtų suabejoti savo skoniu? ... Juokauju...
Gerą parodą Kaunas nukovė.

407. MMM2002-07-22 18:34
Atvezus Niurjorko arba Londono 7-ojo des. Pop Arto klasika, tarybinius pogrindyje kurtus tos krypties darbus - kaip ir akivaizdu, kodel jie svarbus. Bet kuo cia tas kinietis toks reiksmingas? K. Budryte nieko apie ji nesiteikia pamineti. Atsitiktine, t.y. beprasme, paroda.

408. xX2002-07-22 18:44
Tiesiog įsismaginau ieškoti "kičo". Štai ką dar archyvuose pavyko rasti:
1. 7md Nr.725. "... magiškasis realizmas tapo kičine preke. Atsitinka ir taip, kad kai autorius nežino, kaip pasielgti su personažu, išsiunčia jį į dangų, supamą peteliškių sparnelių."
2. 7md Nr.724. "... Grubiai apdorotas, dažnai visai susmulkintas gintaras, kuriuo apsukrūs amatininkai inkrustuodavo, farširuodavo neskoningus suvenyrus, ligi šiol kelia nemalonias asociacijas. Kai kurie menininkai pasiryžo iš prigimties dailią medžiagą išvaduoti iš pigaus kičo priklausomybės."
3. 7md Nr.726. "Uždara erdvė Bergo ir Wagnerio stiliaus muzikai kažin ar tinka. Režisūros nėra. Yra saldžiausios kičinės mizanscenos - atvirukai. Charakterius aktoriai kuria taip, kaip patys įsivaizduoja."
4. LM Nr.2907 "Globalizacija suartina ekonomiką, prekę ir kultūrą, nutrina skirtumus tarp elitinės kultūros ir kičo, suprekina, standartizuoja, sukapitalistina kaimą, taigi panaikina gamtos ir civilizacijos, kaimo ir miesto priešpriešas, - teigia F.Jamesonas."
5. LM Nr.2905 "Šalia kičo, plūstančio į naujųjų bažnyčių interjerus, vis dėlto esama ir subtilaus meno šedevrų."
6. LM Nr.2903 "J.Rekevičiūtės kūryba - tikrų tikriausias estetinis pankavimas. Dailininkės stilistikoje susipina neosecesinis dekoratyvumas, kičo imitacija, poparto akibrokštai ir rafinuotai traktuojama klasikinė grafikos kalba."
7. LM Nr.2895 "Šiame ganėtinai atmestinai sumaketuotame kataloge-sąsiuvinyje prifarširuota apstybė įvairiažanrių nespalvotų fotofragmentėlių pramaišiui su kompiuterinės spalvotosios pseudosoliarizacijos ir polichromijos būdu (tam panaudojant "PhotoShop" programos įvairius filtrus) padarytais (transformuotais) kičiniais vaizdeliais."
ir t.t.
Bet tik perskaičius visą 7-ą straipsnį, pradėjau suprasti, kas yra "kičas". Siūlau ir jums šį straipsnį perskaityti, ypač kurie žino Algimanto Kezio darbus.

410. MMM2002-07-22 19:28
Gera nr. 5 radai - "kico imitacija".

414. :)2002-07-23 00:31
Geriau butu, kad pats Algimantas Kezys ta straipsni perskaitytu...

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 86 iš 86 
6:19:24 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba