SEPTYNIOS MENO DIENOS

2007-04-20 nr. 752

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Jūratė Vyliūtė
Tikrai gimusi balandžio 14-ąją
6
• Gerbiami skaitytojai,

Muzika 
• Aldona Eleonora Radvilaitė
Taurios muzikos tėkmė
2
• Živilė Ramoškaitė
Išskirtinės Mozarto ir Schuberto interpretacijos
3
• Rasa Vilimaitė
Nakties muzika
7
• Ona Narbutienė
Kūryboje svarbiausia individualumas
• Vincės Jonušaitės-Zaunienės konkursas1
• KONCERTAI

Dailė 
• Miglė Užkurnytė
Tapybos valandos
 Emilija Budrecka
Skaitmeninis retro?
16
• Ona Mažeikienė
Senoji Lietuva
1
• PARODOS

Fotografija 
• Perkurta realybė tikresnė

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• „Poetė“ Dramos teatre
• SPEKTAKLIAI

Šokis 
• Rūta Šalnaitė
Realus žmogus ir jo įvaizdis

Kinas 
• Kino tikslas – sapnų tyrinėjimas
• Vilnius yra matrica?
• Naujas festivalis „Ad hoc“
• Kvapovaizdis
• Filmas „Pakūta mano meilė“ – „Skalvijoje“
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Vilnius - Europos kultūros sostinė 
• Lietaus miestas
• Geriausi visuomenės pasiūlyti projektai
• Parodą kuruoti kviečiamas Picasso muziejaus direktorius3

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Skaitmeninis retro?

Kita nuomonė apie Dalios Kasčiūnaitės parodą

Emilija Budrecka

[skaityti komentarus]

iliustracija
Dalia Kasčiūnaitė. „Gražuolė“. 2006 m.

Paradoksalus mąstymas, paradigmos dažnai tampa meninės idėjos konstravimo pagrindu. Gerai, jei šiais „sraigteliais“ operuojama sąmoningai, siekiant kuo labiau išgryninti temos ar formos skambesį. Bet jei parodoje kyla įkyrios mintys apie nepageidautinus paradoksalius sąskambius, pradedi abejoti idėjos ir formos suderinamumu.

Dalia Kasčiūnaitė, siekdama kiekvieno menininko geidžiamo atsinaujinimo, pakliuvo į visuotinės vintage mados spąstus. Vintage vyninių interjerai, savamokslių ponių gražinamų namų stilius, drabužių ir aksesuarų vintage deriniai, apsipirkimas Portabelo turguje, arogantiškas intelektualaus minimalizmo neigimas...

Daug kam patinka pasirausti tėvų ir senelių stalčiuose, alsioje, dulkinoje palėpėje įnikti į senų knygų, atvirukų, žurnalų rietuves. Ne tik vaizdai, bet ir dulkių, pelėsio, kandžių nuodų kvapas veikia kažkaip svaiginančiai. Šituos pojūčius gražiai aprašė Umberto Eco „Paslaptingoje karalienės Loanos liepsnoje“. Praeities reliktų „peržiūros“ kartais padeda atgaivinti prisiminimus arba sustiprina pasąmonės troškimą sugrįžti į vaikystę, į seniai aplankytas, o dabar idealizuojamas vietas. Dalios Kasčiūnaitės siekis į daug ką pažvelgti pro retro „stiklą“, matyt, ir yra susijęs su panašia motyvacija.

Gražuolės iš lietuviško „portabelo“, saldžiais kaip saldymedžio lazdelės veidais, įspraudžiamos į tapybos žanro spaustuvus, atsiduria ant tapytojos išrinkto formato drobės, atsiduria viešumoje, matyt, tyliai kaltindamos svetimą moterį, atradusią jų paradinius fotoportretus pas sendaikčių prekeivius ir išviešinusią tyliai plėnimis jau seniai virtusį grožį. Tapytoja čia nesukuria naujo „grožio“ – tik pasitelkusi skaitmeninės eros prietaisus jį išdidina, retušuoja ir padengia tapybiniu glajumi.

Peizažai, natiurmortai – kai kurie papildyti surūdijusiais apkaustais – neišvengiamai primena skaitmeninius rankdarbius, kuriems kiek stinga natūralumo, nuoširdumo. Kai kurie darbai net pavojingai priartėja prie atvirukinio gražumo ribos, sunku pajusti menininkės nuotaikas, dvasios virpesius, kurie lydėjo stovint su teptuku prie drobės ar esant anapus objektyvo. Dailininkei pavyko „sudėlioti“ patrauklius natiurmortus: mėsingos žaliųjų artišokų pumpurų galvos, matinės vyno taurės, violetinės vynuogių kekės. Gražu, bet ar tikra, ar tai jau ir yra tapyba? Lyg apsiblaususio veidrodžio amalgamos atspindėti žanriniai vaizdiniai, padengti lesūros šydu ir glaistu estetiškai patrauklūs, bet pasigedau ironiškesnio požiūrio į sąmoningai tveriamus pabrėžtinai rafinuotus retro vaizdinius.

iliustracija
Dalia Kasčiūnaitė. „Orchidėja“. 2006 m.

Dalios Kasčiūnaitės nutapytoms gėlėms trūksta autentiškumo. Kur aš tai mačiau? Nepamirštamos Georgia O’Keeffe gėlės: kalijos, aguonos, durnaropės. Žiūrint į šias gėlės, floros grožis, spalvos ir formos stulbinančiu, bet paprastu būdu įgauna visai kitokius, jau grynosios estetikos, architektonikos prisodrintus pavidalus. Kasčiūnaitės gėlės nepalyginti kuklesnės, nors ir turi erotiškumu besipuikuojančias „šerdis“.

Apleistieji fotopeizažai, artišokai, orchidėjos – daug motyvų, visi neišvengiamai gražūs, neišvengiamai suvirpina ne vieną sentimentalią širdį, esteto akių blakstienas...

Dalia Kasčiūnaitė šioje parodoje norėjo parodyti daug darbų. Jie ganėtinai skirtingos stilistikos, todėl gal tikrai reikėjo kiek apsiriboti, nes tarp retro motyvų ir sultingų natiurmortų atsidūręs raudonas lietuviškai smailianosis angelas, išnyrantis tarp meistriškai išgautų tekstūrų ir faktūrų, turėjo pasijusti gana nejaukiai. Angelams galima buvo surasti vietos ir kitoje kolekcijoje, tuo labiau kad menininkė yra gana produktyvi.

Verta priminėti, kad aš ir kiti mano kolegos yra tituluojami „meno kritikais“, – kritikais, o ne gyrėjais bei liaupsintojais, – todėl kad ir kaip kai kuriems šio teksto skaitytojams būtų apmaudu, negaliu neišreikšti nuoširdžių pastabų.

Skaitmeninės technologijos padeda gyventi, jos reikalingos kuriant fotografijos ar videomeno projektus, konceptualias parodas. Bet skaitmeninis retro gali skambėti per daug paradoksaliai ir naiviai. Neužtenka vien tik estetinių, tapybinių pastangų, reikia pridėti ir šiek tiek konceptualios motyvacijos, daugiau autorinių komentarų.

Daliai Kasčiūnaitei labiau sekasi kurti puošnias spalvingas tapybinės sofistikos bei ekvilibristikos prisodrintas abstrakcijas. Kiekvienam savo ieškojimai ir savo kelias, kad ir kaip norisi eksperimentuoti.

 

Skaitytojų vertinimai


10190. Siūlas :-) 2007-04-24 14:54
Man patiko skaityti sita straipsni, nes jis panasus i kritini . Ir dar patiko del to, kad jis yra apie mano viena , sakyciau pacia mylimiausia moteri tapytoja. Visada ja gerejausi. O si paroda, mano manymu, tera moteriskas nuovargis, savotiskas kurybinis isekimas, kuris, ne paslaptis, pasitaiko daznai intensyviai kurianciam menininkui. AS palinkesiu Daliai pirmiausia sveikatos, ir jei po siais tekstais pasipils piktybiski komentarai, kaip yra jau ipratsa, atsiriboti nuo ju ir buti lamingai! su didzia pagarba istikimas Siulas.

10191. rite2007-04-24 15:35
O man Kasciunaites geles visai kitokios nei O`Kyfos. Vien del to paties objekto nereiktu lyginti siu dvieju autoriu.

10192. Siūlas2007-04-24 15:49
R.Kmieliauskaite irgi geles "kuria", bet ju irgi nepaliginsi tarp pusavy

10193. rite2007-04-24 18:17
Nu tai va. apie ka as ir kalbu;)

10196. adata2007-04-24 21:32
O man visai patiko Kasciunaites geles. Ir siaip grazu, kad zmogus keiciasi.

10197. Siūlas2007-04-24 22:08
Manau, kad Kasciunaite nesikeicia, o pavargo. Ir neikeisiu savo nuomones. Si nepaprasto talento moteris dar parodys ka gali, :)

10202. nznk2007-04-25 02:37
Ir man patiko. Kaip lenkės visai nebloga lietuvių kalba.

10207. buratinas2007-04-25 22:15
Ko jau ta tapytoja pavargo!? Sniureli, ko jau tokia tvirta nuomone laikai, is kur toks zinojimas? Cia paprastas zaidimas-pauze, o ne pavargimas, pavarge zmones visai parodu neatidarineja, arba rodo pries 10 metu sukurtus tapybos dabus (populiari tendencija tarp vyr.kartos tapytoju).Ir jei nieko nereike rodyti, ji jau parode, tu sniureli turi atsiskleist mandagumo etiketo pasimokyt ,nutapyt abrozdeli koki. Na taip, valio kurybingai tapytojai!

10209. geras ponas2007-04-26 09:07
apie kasčiūnaitės tapybą- ypač dabartinę - visiškai nėra ko kalbėti. briedas. patapymas ant fotkių - grynai piliovkinis stilius. ir net keista, kad du tekstai apie tai prirašyti - šitas man labiau patiko, bet ta geranoriška kritika - taip lyg atsiprašinėjant- nelabai skanu. reikįjo rėžti tiesiai šviesiai - kad kasčiūnaitė supyktų, susimąstytų ir paėmusi didelį šepetį pavarytų šedevrus - o dabar visi tik pataikauja - tai ir gali rodyti totalų šlamštą

10212. ne siulas, ne rite, ne adata2007-04-26 12:13
Pritariu geram ponui del atsiprasinejancios kritikos. Kiek galima vynioti zodzius i vata, o paskui diskutuoti - pavargo, issikvepe menininkas. Objektyvi, argumentuota kritika - tik i sveikata kurejui. Musuose apskritai reta kritiniu straipsniu. Publikuojami kazin kokie skysti ir ne visada profesionalus parodu reportazai. D.K. gerbiu kaip puikia tapytoja. Visi pavargsta. Kam dabar lengva?!

10215. Siūlas2007-04-26 15:45
As jums cia ne sniurelis koks nupiepes, Dalia yra neeiline moteris ir menininke, ir staiga stai tokia paroda... tai ka man galvoti?, as net galvoti nieko negaliu tik konstatuoti -nuovargi!

10216. uru2007-04-26 16:56
O gal jus patys pernelyg uzsicikline su vienokia Kasciunaites samprata, kad bet koks zingsnis i sali kelia siauba?

10225. susipazines2007-04-28 12:10
Kasciunaite yra salonine tapytoja, pataikaujanti publikos skoniui ir konjunkturai. Kaip menininke ji jau seniai issiseme, o sukurtas mitas apie ja vis dar kai kuriems neleidzia pamatyti esmes. Sveikinu Emilija Budrecka, kuri bene pirmoji viesai isdriso prabilti apie Kasciunaites kaip menininkes neigaluma

10226. Siūlas to susipazines2007-04-28 13:03
oho, zinok, net man kvapa sugniauze. Jauciu, kad Dalia man sminga i pacias sirdies gilybes, kur saugau viena kita zavu moters atvaizda:( AMZINAI

10228. buratinas2007-04-28 20:43
Sniuras, ar cia ne tu kuris dailes akademijoj tapybos auditorijoj prikakojai? (gerb.skaitovai atleiskite uz toki issireiskima)

10229. Siūlas2007-04-28 22:25
:)))))))))))

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 84 iš 84 
6:14:22 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba