SEPTYNIOS MENO DIENOS

2004-07-30 nr. 625

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Rūta Taukinaitytė
Paryžius – Beržoras, arba Netušti buteliai
3

Muzika 
• Skirmantė Valiulytė
Tiltai į naująją muziką
1
• Pasaulio litvakų kongreso kultūrinė programa
• Kamerinės muzikos festivalis Kuršių nerijoje
• Jidiš filmų festivalis "Skalvijos" kino centre1
• Haydno "Pasaulio sutvėrimas" "Kristupo vasaros festivalyje"2
• KONCERTAI

Dailė 
• Lina Jakeliūnaitė
Lūžtanti šviesa
3
• Paulius Normantas apie karo pėdsakus6
• Gabrielė Kuizinaitė
Samių gyvenimas iš arti
1
• Ona Gaidamavičiūtė
Suskilęs pasaulis
• Ona Gaidamavičiūtė
Idėjos sienoms
 Monika Krikštopaitytė
Optinė klasika
14
• Vida Mažrimienė
Ženklų kalba
4
• PARODOS

Literatūra 
• Joan Acocella
Užblokuota
5

Teatras 
• Vienas ir nuogas Peras Giuntas5
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Kiekvienam – savas Artūras
• Pailsėkime nuo įžymybių1
• Juodkrantėjė vėl bus kuriami filmai1
• Savaitės filmai5
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Daiva Lapėnaitė
Šiuolaikinio meno instaliacija sudrumstė miesto ramybę
7
• Ordos iš Rytų2

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios2

Dailė

Optinė klasika

Bridget Riley retrospektyva ŠMC

Monika Krikštopaitytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Bridget Riley. "Judėjimas kvadratais". 1961 m.

ŠMC eksponuojama Bridget Riley darbų dalelė. Užėjęs vidun jautiesi lyg patekęs į knygą. Atverstas oficialios meno istorijos puslapis – "jausmingesnės optinio meno žvaigždės" originalai Vilniaus mieste.

Susidurti su originalu visuomet yra nuotykis. Visų pirma dėl mastelio. Knygose ir dvimetriniai, ir miniatiūriniai darbai atrodo panašūs. Kad ir kaip galvoje bandytum ištampyti iki reikiamo dydžio, bendras įspūdis lieka knygos formato. Todėl atsidūrus kokiame nors meno muziejuje prasideda siautulingas sąmonės kitimas. Kone fiziškai imi justi, kaip smegenyse kažkas plečiasi, kažkas traukiasi. Tiesiog negali atsistebėti savo smegenų archyvavimo savivale.

B. Riley darbus įsivaizdavau didesnius, ypač vėlesniuosius, su švelnių tonų susipynusiomis gijomis. Gal dėl to, kad jie primena abstraktaus ekspresionizmo lovatiesės dydžio akrilus, galinčius įtraukti visą tavo kūną, išimti tave iš gyvenimo ir nudanginti į užribį. Į kažkieno sąmonę ir pasąmonę, į dar kažką, kam nedrįstu duoti pavadinimo. Figūrų turintys paveikslai dažniausiai tik pūpso šalia tavo realybės pulsuodami savo buvimą. O abstraktūs tave vagia. Jie veikia ne fiziškai, o skverbiasi ir siurbia mintis kaip kosminė juodoji skylė. Todėl kuo jie didesni, tuo pavojingesni.

B. Riley darbai ŠMC yra didelės knygos formato, jaukūs ir nepavojingi. Liūliuojantys kaip ežero vanduo. Raminantys lyg traukinio tibildžiavimas. Juoda, balta, juoda, balta… vagia žvilgsnio smalsumą, mėto rombus, žaidžia. Vaikštai po salę, galvoji sau ką tik pageidauji, o akys tuo metu užsiima Riley priprojektuota veikla. Savotiškai smagus jausmas, kai tavo smegenų ląstelės tiesiogiai bendrauja su Bridget. Jokių žodžių, jokių pasakojimų su figūromis. Užkoduotos formos užkoduota tvarka. Net gyvūnai galėtų tai pajusti. Žiūri, matai ir kažkas keičiasi. Iki/poartikuliacinis bendravimas.

Menininkės nedera atsieti nuo optinio meno krypties. O jis – šaltokas, labiau panašus į specializuotus mokslinius bandymus. Akis priima juodos ir baltos spalvos kontrastus, smegenys sudėlioja vaizdą ir tamstos galvoje randasi optinis darinys. Individuali pramoga. Judant vaizdas keičiasi. Smalsūs matymo patyrimai, formulės, įstabi matematika… Grubūs virtualaus pasaulio ląstelių prototipai. Iškreipti ir dirbtiniai žingsneliai link to, kas nesuvokiama. Galima kalbėti apie absoliutą, meditaciją arba kratytis šalto,"apskaičiuoto" meno.

Į formalius optinius ieškojimus B. Riley įsiveda gamtinį elementą. Pavyzdžiui, jūros bangą. Jos stichinei formai paklūsta visos kitos. Spontaniškas elementas vadovauja logikai. Optikos operacinėje atsiranda kažkas, kas gyva ir juda.

Vasareli ir kitus optinio meno klasikus, man atrodo, turėtų labai mėgti šachmatininkai. Proto tobulumo aukštybės, išreikštos taisyklingų formų junginiais, manau, jiems labai imponuotų. Čia, žinoma, yra tik visiškai nepagrįsti spėliojimai, bet nesunku įsivaizduoti įbestą šachmatininko žvilgsnį į bet kurį juodą ir baltą oparto darbą. Akių gelmėse įvairiausiais rakursais ataidi šachmatų lentos atsiminimai, užgimsta nauja išgyvenimų poezija.

iliustracija
Bridget Riley. "Aidas". 2000 m.

Reta proga pažvelgti į garsenybės darbus Vilniuje priviliojo ieškančius meninio išprusimo. Smagu stebėti susirinkus ne tik matytus veidus. Pradėjus ugdyti meninį skonį turbūt norisi užtikrintumo. Todėl daug smagiau nieko nesuprasti žiūrint į garsenybę nei į avangardą. Solidumą galime garantuoti, menininkę žino ir vertina daugybė žmonių. Riley garsi, bet ne tokia populiari kaip Van Goghas. Ir Lietuvoje į ją jau reaguojama – ateinama pažiūrėti. Vadinasi, plečiasi meno mylėtojų ratas. Tokios mintys labai įkvepia. Imi svaigti užsisvajojęs, jog už kokių 5 metų į tavo straipsnius nespecializuotas skaitytojas nebežiūrės kaip į egiptietiškas piktogramas.

Vienas pažįstamas anglas kartą pasakė: pas jus viskas vėluoja, bet kai ateina, tai žvėriškai staigiai įsisavinama. Optiniam menui galima uždėti pliusiuką. Didelį pliusą, nes būta ir daugiau parodų. Pasinaudojus garsių vardų trauka, susidomėjimo virusu reikia apkrėsti visus norinčius. Tada konceptualios parodos bus aiškesnės.

Juk mes – istoriją mylinti tauta. Gyvename praeities didybe, miesto centre auginame praeities stabus. Visi psichologai pataria susitaikyti su esama situacija. Todėl ir siūlau vežti garsenybes, kol yra toks poreikis. Originalo svarbą jau aptariau. Tiesa, žmonės patys ima keliauti ir tyčia ar netyčia susiduria su įvairiausiais kūriniais. Bet beveik ranką ant širdies pridėjus galėčiau tvirtinti, kad statistiškai daugiausia būna lankomos bažnyčios ir senųjų kultūrų muziejai. Ir teisingai – kai ištrūksti iš kasdienės aplinkos, norisi egzotikos, o ne smegenis tampyti. Be to, tų didžiųjų užsienio muziejų rinkiniai – Kariotiškių sąvartyno dydžio, o ir aiškinamoji literatūra kaip Mažvydo biblioteka. Tačiau meno ir grožio vis tiek norisi... Todėl auginant sirgalių grupę verta pasitelkti eilinės dienos nuobodulį, menines patirtis talpinti į laiką po darbo, į egzistenciškai tuščią savaitgalį, vidurdienio žioplinėjimą. ŠMC yra geroje vietoje – centre, apsuptas bažnyčių ir maitinimo įstaigų. Ir jei reguliariais intervalais ims tiekti patikrintą garsaus vardo prekę... kas žino... gal ims tautiečiai rinktis kaip į krepšinio varžybas, gal net susimuš dėl meno.

Bet nereikia pervertinti galimybių. Žinomą menininką atsivežti brangu, o nemenka kūrybos dalis jau išparduota privačioms kolekcijoms. Negi atveža tik tai, kas liko? Būna... Bridget Riley dar atpažinau. Tipiški darbai iš skirtingų kūrybos etapų. Tačiau ne "patys, patys". Tokia jau keliaujančių parodų dalia. Tokią paklausą, manau, patenkintų ir nuotraukų albumai, – būtų gerai ir gilesniam suvokimui, ir bizniui arba kultūriniams mainams.

 

Skaitytojų vertinimai


3727. L.2004-08-04 09:12
straipsnio pavadinimas "Bridget Riley retrospektyva ŠMC", o skaitomi autores pamastymai apie musu tautos menini isprusima. asmeniniu isgyvenimu destymas kazkaip cia ne vietoje. soktelint net iki krepsinio varzybu palyginimo. visuomet galima viska suplankti. o galima sudelioti ir kitaip,kad viskas kels nuoseklumo pojuti. gal kiek maziau pykcio. ir ne visi lietuvaiciai tokie jau...meno nemyletojai. ne viskas apsiriboja pazistamu ratu. jei nezinoma, tai nereiskia,kad nera.

3728. mo :-) 2004-08-04 09:17
menas vartojamas tik asmeniskai , jei kitaip tai nevartojamas

3729. L.2004-08-04 09:26
menas taip. ar straipsnis menas? imkime konkreciai si straipsni.

3730. mo2004-08-04 11:10
straipsnis rodo kaip kazkas vartoja ir tuo dalijasi, kaip supratau, cia buvo pvz.

3731. L.2004-08-04 11:18
koks straipsnio tikslas? ar jis pasiektas? grynai vartotojiskas poziuris - nera malonus. skaitytojas tikisi atrasti Bridget Riley...o randa autores vartojima. cia mano nuomone. man labiau patiko straipsnis LM. kazkieno emocijos - nera idomu.

3732. Inga2004-08-04 11:47
Toks p samones eksplikavimas dabar labai madingas. Deja. Nes ir man noretusi suzinoti ka nors apie menininke, jos darbus. Bet matyt tingi zmones taip rasyti. Juk tada reiktu pasiruosti, pavartyti knygu, parody katalogu. O toks modelis kone antrai parodai tiks. Bet mazai ka pasako. Gal ir netureciau nieko pries tokius asmeniskumus, jeigu nebutu apsiribota vien tik jais.

3733. mo2004-08-04 15:38
chmmmmmmmmm tada galima butu copy/paste - inti populiariuju leidyklu apie menininkus izangeles.....:) savaip ji pasako apie menininke, tik ne tiesiai.

3734. L.2004-08-04 15:52
rasyti straipsnius reikia moketi. apzvalgiau rinktis pavadinima. nesutikciau su mintimi, kad renkant info ir ja idomiai ir zaismingai perteikiant pakanka copy/paste is itin populiariuju leidyklu leidiniu apie menininkus izangeliu. pati rasau. zinau ka tai yra. asmeninio emocinio atspalvio negali buti tiek daug. isimtis velniskai zinomos ir savo verte uzsidirbusios asmenybes. kaip jau sakiau. cia tik mano nuomone.

3735. Inga2004-08-04 16:54
na matyt jau labai ne tiesiai pasakyta apie ta meninike. Ar netgi labai kreivai. Panaciusi paroda buvau suintriguota, kas per neninike, kokia jos koncepcija, kodel taip daro ir kas tei reiskia. Tad puoliau skaityti straipsni, bet nieko neradau. Nieko, ko negalima butu, kiek pakeitus detales, pasakyti apie n menininku ir ju parodu. Tad ir nusivyliau. Sia turbut impresionistinis kritikos zanras. Neteigiu, kad straipsnis savo zanro remuose parasytas blogai. nesiimu spresti. Bet apskritai abejoju ar tokia savireiska yra reikalinga. bent jau tokiu mastu kaip dabar...

3740. tundra :-) 2004-08-07 11:39
Vaikstant po parodas uzsienyje pirmiausiai krenta i akis itin gerai paruosta informacine medziaga - ir salese, prie darbu, ir atskirais leidineliais ivairiomis kalbomis. Informacija apie menininkus ir ju kuryba turetu buti pacioje parodoje (beje, maciau ten padetu B.R. katalogu). Juk SMC dirba rastingi ir issilavine menotyrininkai, galetu rimciau pristatineti parodas. Laikrastyje noreciau rasti butent asmeniska / kritiska nuomone apie paroda, kur garsios menininkes kuryba butu svarstoma ne tik pasauliniame (tai jau surasyta i knygas ir jokia cia laime skaityti ju atpasakojima litmeny), bet ir vietiniame kontekste. Kazka panasaus ir bando daryti sio straipsnio autore. Gal tik per daug remiamasi bendrais pastebejimais (kaip kazkas teisingai pakomentavo - juos galima pritaikyti daugumai parodu). Asmeniskumas neturi nustelbti profesionalumo.

3743. istorija2004-08-07 13:03
BR, aisku, ne van Goghas, bet jos parodose Britanijoje buna sausakimsa nuo ziurovu. Ne taip jau puolesi lietuviai isisavinti op arta: si paroda ar ne trecias kartas, kada po 1990 rodomi op arto originalai Lietuvoje (viena Kaune, dvi Vilniuje). Ir "mustyniu prie meno" jau buve; pvz., Kaune sovietmecio pabaigoje rodytu Glazunovo ir Rericho parodu metu eiles prie bilietu kasdien vingiavo lauke. O gal cia tik vilnieciams amziams horizontas uzstotas kreivu gatveliu, prikimstu baznyciu ir maitinimo istaigu? :)

3744. istorijai2004-08-09 09:18
na, sovietmetyje eilės ne tik prie rericho, bet ir prie sasyskų stovėdavo:) riley parodėlė (kitaip jos pavadinti negalima - nes nedidelė, gana kukli) įdomi, bet vadiovaujantis tokia logika, eilės turėtų stovėti prie ne vieno lietuvių meninyko ekpozicijos - jų lygis tikrai pakankamas

3759. macas2004-08-17 00:33
Ir tai tik pradžia dalykų, kurie turi tapti tiesiog išprusimo reikalu.

15623. klasika :-( 2009-03-24 09:30
šlykštynės jūs, parazitai :D

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 80 iš 80 
6:05:30 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba