SEPTYNIOS MENO DIENOS

2004-07-30 nr. 625

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Rūta Taukinaitytė
Paryžius – Beržoras, arba Netušti buteliai
3

Muzika 
• Skirmantė Valiulytė
Tiltai į naująją muziką
1
• Pasaulio litvakų kongreso kultūrinė programa
• Kamerinės muzikos festivalis Kuršių nerijoje
• Jidiš filmų festivalis "Skalvijos" kino centre1
• Haydno "Pasaulio sutvėrimas" "Kristupo vasaros festivalyje"2
• KONCERTAI

Dailė 
• Lina Jakeliūnaitė
Lūžtanti šviesa
3
• Paulius Normantas apie karo pėdsakus6
• Gabrielė Kuizinaitė
Samių gyvenimas iš arti
1
 Ona Gaidamavičiūtė
Suskilęs pasaulis
• Ona Gaidamavičiūtė
Idėjos sienoms
• Monika Krikštopaitytė
Optinė klasika
14
• Vida Mažrimienė
Ženklų kalba
4
• PARODOS

Literatūra 
• Joan Acocella
Užblokuota
5

Teatras 
• Vienas ir nuogas Peras Giuntas5
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Kiekvienam – savas Artūras
• Pailsėkime nuo įžymybių1
• Juodkrantėjė vėl bus kuriami filmai1
• Savaitės filmai5
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Daiva Lapėnaitė
Šiuolaikinio meno instaliacija sudrumstė miesto ramybę
7
• Ordos iš Rytų2

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios2

Dailė

Suskilęs pasaulis

Ona Gaidamavičiūtė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Jonas Čepas. Be pavadinimo. 2004 m.

Vilniaus grafikos meno centro galerijoje "Karė–dešinė" atidaryta 4-oji jauno grafiko Jono Čepo piešinių paroda. J. Čepas 2000 m. baigė grafikos studijas VDA.

Parodoje eksponuojama 10 didelio formato spalvotų piešinių. Jie atlikti anglimi, guašu, nors grafikas tobulai įvaldęs spalvotą medžio raižybą. Darbai – be pavadinimų. Tai didina ne tik interpretacijos laisvę, bet ir kūrybos paslaptį. Piešiniai ekspozicijoje išdėstyti kiek chaotiškai, žaismingai – vieni atremti į grindis, kiti – pritraukti prie lubų.

J. Čepui kūryba – dinamiškas vyksmas. Jis nesitenkina tradicinėmis technikomis, siekia kūrybinio intensyvumo. Pribloškia neramūs, net drastiški vaizdiniai, nervingos laužytos formos, keliančios slogulio, nerimo atmosferą. Piešinio visuma atsiveria tik ilgėliau žiūrint, stebint.

Piešiniuose dominuoja įvairios formos: vienos – smulkesnės, eskiziškesnės, kitos – stambesnės, aštresnės, kampuotesnės, atveriančios tam tikras realybės nuotrupas, griaučius. Vienuose piešiniuose svarbesnis štrichas, kontūras, kituose – stambesnių elementų, spalvinių dėmių žaismė. Suplokštintos, "suprastintos" ir suprimityvintos formos didina vaizdo abstraktumą.

Piešiniuose – pasaulio ir žmogaus, sielos ir kūno "griuvėsiai", krentančių daiktų ir kūno dalių atbrailos – galvos, plaštakos, letenos. Jos dažnai paliestos mirties, nykimo (kaulai, skeletas, kaukolės). Realybės formos iškreiptos, modifikuotos, suprastintos. Jei ir yra užuominų į žmogaus figūrą, tai jos pozos iškreiptos, animalizuotos. Grafiko liudijimu, "aptemęs tikslas yra iškreipti regimą tikrovę. Viskuo (ką daiktiško beatsimenu) apkraunu aplamdytą kūną – tepaluotą mašiną, dūstantį bebrą". Viename piešinyje žmogaus figūra, tiksliau – jos fragmentai, komponuojami tarp mechaninių objektų, mašinos griaučių. Čia galima įžvelgti tam tikrą modernistinę ironiją, kai žmogus tampa technikos pasaulio sraigteliu. Kai kuriuose piešiniuose akivaizdžios agresijos, prievartos nuojautos – viename piešinyje įsirėžusi žvėries letena, o virš jos kybo žmogaus figūros su virve. Galima atpažinti tam tikras užuominas į karo grėsmę. Linijos primena virves, spygliuotas vielas.

Jono kūryba labai spalvinga. Spalvos tobulai suderintos, nors kiek kontrastingos. Ypač aitrūs mėlynos ir rusvos, žalios ir raudonos spalvų deriniai. Spalvų kontrastai pabrėžia didesnę emocinę įtampą, o formai suteikia skambesio, žaismingumo.

J. Čepo kūriniuose daug intensyvumo, dinamikos, ekspresijos. Grafiką įkvepia ne tik gyvenimo vaizdai – destruktyvi miesto terpės aplinka: smirdinčios pakampės, riksmai, muštynės, "prieglaudų – keiksmų, pasityčiojimo, atsiprašymo – architektūra", bet ir garsai. Menininko siekiamybė, pasak jo paties, – perteikti garso intensyvumą.

Tarp pabirų formų driekiasi žodžių intarpai, nuolaužos. Žodžių, praradusių pirmines pamatines reikšmes. Jie, kaip ir visi kiti piešinių objektai, kampuoti, laužyti, "suskilę" lyg nutrintų sienų graffiti. Gal tai naujų reikšmių kūrimo galimybė, žaidybinis elementas? O gal pati sujauktos būties egzistavimo prielaida?

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 80 iš 80 
6:05:14 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba