SEPTYNIOS MENO DIENOS

2008-04-18 nr. 798

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Neringa Černiauskaitė
Ką jis man reiškia?
7

Savaitė 
• „Auros“ studijoje – šiuolaikinio meno jungtys ir jungtukai
• Kodėl vakaras uždaras?
• LMTA atšventė 75-erių metų sukaktį

Muzika 
• Aldona Eleonora Radvilaitė
Ir vėl „Sugrįžimai“
3
• Alina Ramanauskienė
Šimtametė „Linksmoji našlė“
14
• Apie konkursus, Skriabiną ir kitką3
• KONCERTAI

Dailė 
• Vytautas Michelkevičius
Migruojanti realybė
 Aistė Paulina Virbickaitė
Iš įvykio vietos
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Tekstai 
• Krzysztofas Kieślowskis apie „Dekalogą“. Post scriptum3

Teatras 
• SPEKTAKLIAI

Šokis 
• Goda Dapšytė
Šiaurės ir Baltijos šalių šokio spalvos

Kinas 
• Lenkų kinas: stebuklai ir atmintis
• Siaubas būna poetiškas2
• Nepriklausomo Amerikos kino savaitė „Skalvijoje“
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Lincas – Vilniaus partneris 2009-aisiais 
• Festivalyje „Crossing Europe“ – ir Lietuvos filmai

Pastebėjimai 
• Paulina Pukytė
Kultūros olimpiada
31

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Dailė

Iš įvykio vietos

2-oji tarptautinė grafikos bienalė „Now art now future“ ŠMC

Aistė Paulina Virbickaitė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Eimutis Markūnas. „12 pilnačių“. 2008 m.

Žinau, žiūrėti televizorių nemadinga ir nesveika. Na, ne lygis. Tačiau – įtraukia. Piktiniesi, žmogus, stebiesi, grožiesi, baisiesi ar tiesiog spoksai, neva sužinoti ar suprasti tikėdamasis. Arba užsimiršti. O kartu įsiūloma ir dozė paslėptų ar atvirų pasiūlymų, patarimų ar nurodymų. Mainai, primenantys skardinių blizgučių keitimą į auksą. Tačiau, žiūrėk, ir vėl įtraukė...

Rašant apie jau antrąją tarptautinę grafikos bienalę „Now art now future“ norisi taikyti televizinio „žaidimo“ taisykles. Ne pardavimo ar skonio prasme. Juo labiau kad „7 meno dienų“ tekstai nieko neparduoda. Teoriškai galėtų, tačiau daryti įtaką meno rinkai, kurios nėra, tiesiog neįmanoma. Galvojant apie šį projektą ir jo pristatymą norisi perteikti dinamiškumą, interaktyvumą, nuotaikų kaitą ir gausą, vaizdo ir informacijos aiškumą ir ryškumą. Nežinau, ar tai vienareikšmiškai teigiami bruožai. Kad ir kaip ten būtų, juos pasirinkę pačioje „Now art now future“ pradžioje organizatoriai kryptingai laikosi savo komunikacijos stiliaus. Aiškus, atpažįstamas bienalės ženklas, lengva, „reklaminė“ bienalės kalba, projektų, akcijų žaismingumas ir socialumas tikslingai kuria „prekinį ženklą“ – atpažįstamumą, nukreiptą ne tik į nedidelę menu besidominčiųjų grupę, bet ir į platesnius išsilavinusios visuomenės sluoksnius. Ką čia įrodinėti, pažiūrėkime reklaminį filmuką:

Pranešimas apie esminį kultūrinį įvykį. 32 pasaulio dailės žvaigždės. Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje. Tai – antroji grafikos bienalė „Now Art Now Future. Esamasis laikas“. Vilniuje, nuo balandžio ketvirtos Šiuolaikiniame meno centre ir G9. Plačiau internete. Organizatoriai ir rėmėjai... Informaciniai rėmėjai... Laukite tęsinio!

Tvirtas, tačiau švelnus ir patikimas balsas (vienas populiariausių balsų Lietuvoje) įtikina. Trumpam. Nors pasaulio dailės žvaigždės skamba gal ir pernelyg... Nebent – kiekvienas esame žvaigždė, bet ne kiekvienas tai žinome? Kita vertus, kai kas antra abejotinos vertės į Lietuvą atvykstanti muzikos grupė yra legendinė, o kiekvienas šampūnas – unikalus, toks bienalės pristatymas skamba visai padoriai.

Reklaminio eterio laikas per brangus aiškinti, kad svarbiausias bienalės tikslas – pokalbis apie atspaudą. Pokalbis, į kurį stengiamasi įtraukti kuo daugiau dalyvių. Menininkų, kurie skatinami kurti specialiai šiai bienalei, o kurdami – naudoti atspaudą, nykstančią grafikos priemonę. Žiūrovų, kuriems pateikiama labai įvairi programa, išsimėčiusi (bet nesikartojanti) per tris miestus: Vilnių, Kauną ir Klaipėdą. Bienalės organizatoriai vis tyko į pokalbį įtraukti ir niekuo dėtus praeivius, galbūt visai nenorinčius arba tiesiog negalvojusius tapti meno suvokėjais. Žiūrėkit, kaip jie tai daro:

Bienalės tema „Esamasis laikas“ kviečia pripažinti laiko „čia“ ir kūrybos „dabar“ reikšmę. Kviečia nesigręžioti atgal, spjauti į įprastus meno pateikimo standartus, kūrinio sureikšminimą ir pasenusius kūrybos kanonus.

Grafikos atspaudui – koncepciją!

Meno procesui – socialumą!

Menininkui – galimybę kurti naujai, provokatyviai, aktualiai!

Žiūrovui – galimybę dalyvauti kūrybos procese!

Trankiai, tiesa? Tačiau tiesos yra. Bienalėje dalyvaujantys kūriniai (atspaudai) tikrai turi koncepciją. Būtent idėjos, ne patys kūriniai dalyvavo ir atrankiniame konkurse. Pasitelkę atspaudą šiemet „Now art now future“ dalyvaujantys menininkai kalba apie esamąjį laiką. Tema plati panašiai kaip meilė ar gyvenimas. Tačiau puikiai papildanti atspaudo temą.

Pagrindinis veiksmas vyksta ŠMC erdvėse. Čia – bene pagrindinė bienalės paroda, rinktinė dvidešimt penkių menininkų kūrinių ekspozicija. Stilistika – neapibrėžiama. Tematika – klaidi. Koncepcija – pagrįsta. Įdomi paroda. Verta tiek laiko, kiek joje sugaiši. Stebėjau solidų vyriškį, ekspoziciją apėjusį apytiksliai per penkias minutes. Nesustojusį prie aprašymų ir nebrėžiantį atminties ar asociacijų kreivių ar diagramų. Tokio stiliaus gerbėjams galiu anonsuoti: parodoje daug mažų ir didelių paveikslų, keli videodarbai. Paveiksluose – išdidinti ar kitaip sureikšminti žmonių veidai bei kitos kūno dalys arba įvairūs miestietiškos buities fragmentai. Progų paklausti, kam mergaitei gulėti ant žemės ir dar laikyti ant krūtinės kačiuką, – begalės.

iliustracija
Jūratė Rekevičiūtė. Iš ciklo „Paruošta istorijai #1“. 2008 m.

Beje, sugalvojau projektą: gal sales prižiūrinčios moterys galėtų surašyti ar įrašyti visus parodų lankytojų pasipiktinimus ar klausimus? Sumanymą inspiravo maždaug toks dialogas (laisvas vertimas iš rusų kalbos): O šitas žydas ką čia nupiešė?! – Čia ne žydas, o suomis. – Aa, estas?!

Tačiau apie parodą. Kaip visada grupinėse parodose vienų kūrinių koncepcija „ištempia“ ne tokią įtikinimą išraišką, kituose labiau suintriguoja technika ar vizualus sprendimas. Kaip pirmos neįpareigojančios grupės pavyzdį galėčiau įvardyti Ines Matijevic (Kroatija) „Muzikines dėžutes“ (skaitmeninė grafika/videoprojekcija). Muzikinę dėžutę pritaikiusi megapolių dydžiams, joje „dirbti“ (šokti, lankstytis, šypsotis) menininkė priverčia mažas gražias mergaites. Tikras esamasis – rinkodaros, pramogų ir tragikomiško cirko – laikas...

O štai prie Davida Kidd (Kanada) kūrinių paaiškinimo kaip ir nereikėjo. Paskaičiusi apie sapnų ir idealų poveikį sielai, šiuolaikinio žmogaus būsenos trapumą ir žiaurumą, ramiai atidaviau tai į atminties makulatūrą ir mėgavausi netikėtu atlikimu bei asociacijų gausa. Įdomu, ar vyrus ir moteris mažų mergaičių vaizdas veikia vienodai?

Tačiau bene labiausiai suintrigavo estės Sandros Jogevos kūrinys „Šventa duona“. Tai – du duonos skrudintuvai, kepantys duoną su Lenino, Kristaus ir Che Guevaros atvaizdais. Viskas aišku ir gražu. Tačiau prieš tris savaites Monika Krikštopaitytė, rašydama apie jaunų Europos menininkų parodą „NO BORDERS (Just N.E.W.S.*)“ Briuselyje, pasakojo apie jauną kūrėją Kristofferį Akselbą štai ką: „Labiausiai vykęs jo darbas, net pakliuvęs ant parodos plakato – „Skrudinta Mona Liza“ (2007 m.). Tai skrudintuvas, kuris duonos riekėje išdegina Da Vinci Monos Lizos atvaizdą. Idėja gimė išgirdus vienos tikinčiosios pasakojimą, neva jai ant skrebučio apsireiškusi Švenčiausioji Mergelė Marija.“ Taigi identiška. Identiška ir kūrinio argumentacija, ir atlikimas. Po tokių įvykių gali kiek nori pasakoti, kad idėjos sklando ore (o jos iš tiesų sklando). Tačiau vis viena – puiki proga apkalboms ir nedideliems mieliems skandaliukams. Juk to ir siekiate, gerbiami bienalės organizatoriai, ar ne?

Tiek naujausių žinių iš ŠMC. Per mažų ir pagyvenusių mergaičių jūrą ir vitrinų bei naujųjų plytelių spindesį keliaujam į G9. G9 – tai „prekybcentrio“ Gedimino prospekte pavadinimo trumpinys. Antroji ir paskutinė „Now art now future“ paroda Vilniuje atidaryta būtent ten, ketvirtajame aukšte besiformuojančioje galerijoje.

„Praeitis neturi man įtakos, aš turiu įtakos praeičiai“, – yra pasakęs De Kooningas. Nežinau, ar Jūratė Rekevičiūtė pasirašytų po šia mintim. Turbūt ne. Nes sakosi šiuo projektu norinti „padėkoti įžymiems žmonėms už drąsą būti kitokiais, už jų įspūdingus darbus bei nuostabią kūrybą“ ir t. t. O vis dėlto... J. Rekevičiūtės parodoje „Paruošta istorijai #1“ rodomi visokių įžymybių drabužių atspaudai. Drabužių su savo istorija ir aiškia, išliekamąją vertę turinčia dabartim. Taigi ši paroda – Jūratės atspausti jai vienaip ar kitaip svarbių asmenų biografiniai romanai. Subjektyviai objektyvus herojų pasirinkimas ir kūrybiškas jų atspaudų pateikimas kuria istoriją. O juk visa istorija pažymėta subjektyvumo ženklu – ją rašančio ar formuojančio, akcentus dėliojančio laimėtojo, istoriko, laiko...

Gautą „relikviją“ menininkė atspaudžia kartu su savo požiūriu. Ir man rodos, kad būtent jos energija ir emocijos čia svarbiausi. Štai didžiuliai, vos į rėmus telpantys A. Sabonio marškinėliai, asketiškas Tėvo Stanislovo kryželis, V (Victory) ženklu sudėti A. Mamontovo džinsai. Taip J. Rekevičiūtė tarsi replikuoja „fotošopu“ pakoreguotoms įžymybių nuotraukoms priešpriešindama savo ir herojaus energijas ir emocijas. Man ši versija įdomesnė.

Klausimą, kas labiau veikia daiktus (mūsų santykį su svetimais daiktais), – šeimininko vardas ar energija – palikime atvirą. Rytojui. Nepaisant to, kad, pasak grafikos bienalės, rytojus yra dabar. Arba rytojus yra šiandien, pasak vieno prekybos tinklo. Tiesiog sukurkite savo atspaudus ir istorijas – užsukite į ŠMC ir G9 šiandien. Arba rytoj.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 81 iš 81 
6:02:37 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba