SEPTYNIOS MENO DIENOS

2003-12-19 nr. 594

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Viktorija Ryžovaitė
Perkonstruota realybė
10

Muzika 
• Vida Apanavičienė
Minint Johanneso Brahmso 170-ąsias gimimo metines
• Vitalija Mockutė
Suomiško vėjo dvelksmas
2
• Jurgita Skiotytė
Kaip kartu alsuojantis orkestras
• Su nauju "Muzikos barų" numeriu išleistas ir CD "Diriguoja Algis Žiūraitis"4
• Skambėjo Vytauto Barkausko kūriniai jauniesiems atlikėjams
• KONCERTAI1

Dailė 
• Lietuviai ir latviai ŠMC
• PARODOS

Literatūra 
• Giedrė Kaukaitė
Gyvenimo pamokos
1
• Svetimas laikas
• VAKARAI

Teatras 
• Jelena Šalaj
Moderni katastrofa
• Lukasz Drewniak
Žmogus iš Švedijos
• Algirdo Venskūno netekus
• Lietuvos teatro kritikų grupė susivienijo į Teatro kritikų gildiją
• Mūsų šimtamečiai kultūros ąžuolai1
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
 Živilė Pipinytė
Tegu kraujas liejasi linksmai
1
• Grožybės ir ne tik
• Ieškant Nemo1
• Kino dokumentininko Roberto Verbos filmų retrospektyva "Skalvijos" kino centre
• Kino dokumentininko Roberto Verbos (1932–1994) filmų retrospektyvos programa
• 2003 metų Lietuvos nacionalinių kultūros ir meno premijų laureatai1
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Kinas

Tegu kraujas liejasi linksmai

Quentino Tarantino filmas "Nužudyti Bilą"

Živilė Pipinytė

[skaityti komentarus]

iliustracija

Po ilgos pertraukos į ekranus sugrįžta ir kultinis postmodernistinio kino personažas Quentinas Tarantino. Naujausio jo filmo "Nužudyti Bilą" ("Kill Bill", JAV, 2003) siužetas yra paprastas kaip mykimas. Po ketverių metų komos atsibudusi jaunoji (Uma Thurman) sudaro sąrašėlį tų, kurie per jos vestuves surengė žudynes, ir metodiškai ima žudyti savo žudikus. Filmas suskirstytas į skyrius, pasakojančius apie vieną ar kitą susidorojimą. Siužeto lygmuo tuo lyg ir išsemiamas, bet juk Tarantino niekad nerūpėjo siužetas. Jis mėgaujasi ne juo, o intertekstualaus kino žaidimo teikiamu malonumu. "Nužudyti Bilą" gimė pirmiausia iš Tarantino sinefilijos, jo mėgavimosi tobulu stiliumi, prievarta ir kino formomis. Pirmajai "Nužudyti Bilą" daliai (antroji turėtų pasirodyti kitąmet) didžiausios įtakos turėjo italų spagečių vesternai, samurajų filmai bei Honkonge kurti ankstyvieji Tsui Harko ir Johno Woo filmai apie moteris kovotojas. Manau, kad net ir nelabai matęs Tarantino įkvėpimo šaltinius žiūrovas neatsispirs jų variacijų grožiui. Tarantinas taip jaučia, kas yra grynoji filmo materija, kad jo susižavėjimas nejučia persiduoda ir žiūrovui, iš paskos režisieriui besimėgaujančiam kiekviena detale, kiekvienu palyginimu. Sistema yra visur: pirmajame keršto epizode herojės iš pradžių kaunasi ant sudaužyto stiklo nužertų grindų, vėliau tas motyvas pasikartoja virtuvėje, tik tai jau dribsniai, gurgždantys panašiai kaip stiklas. Šiuo požiūriu galima analizuoti kiekvieną, net menkiausią filmo epizodą, nes filme nėra nieko nereikalinga, nieko, kas būtų praslydę pro režisieriaus akis. Iš esmės jis kuria vienintelį tobulą – kino pasaulį. Kitokio jam ir nereikia. Kino pasaulis yra vienintelis, kuriam užtenka jo paties. Žiūrovui lieka tik pasinerti į jį ir juo mėgautis.

Kitas svarbus filmo dėmuo yra muzika. Tarantino šįkart nenori, kad herojai pliurptų neužsičiaupdami. Jei kalbama daug, tai dažniausiai japoniškai. Vietoj žodžių režisierius dažniau pasirenka 7-ojo ir 8-ojo dešimtmečių populiarią muziką. Aišku, dominuoja Sergio Leone’s filmų lūpinės armonikėlės motyvas, bet labai svarbi ir japonų estrada. Būtent muzika šįkart suteikia filmui ir specifiško tarantiniško humoro.

Aišku, vien tik muzika filmo humoras neišsemiamas, nes jis kyla ir iš žaidimo kino formomis. Labiausiai Tarantino žaidžia kovų epizoduose, kurių filme daugiausia. Įdomu, kad Tarantino pabrėžtinai atsisako kompiuterinių efektų. Senamadiški specialieji efektai suteikia filmui dar daugiau žavesio.

Ypač tai akivaizdu muštynių bare epizode (sakoma, kad jis filmuotas net aštuonias savaites), kuris išsiskiria ir Umos Thurman, ir montažo virtuoziškumu.

Filme "Nužudyti Bilą" Tarantino tęsia jau "Bulvariniame skaitale" pradėtus eksperimentus su pasakojimo laiku. Veiksmas nuolat šokinėja: praeitis, dabartis, dar senesnė praeitis, vėl šuolis į dabartį ir pan. Tai sukuria savitą filmo ir paties pasakojimo ritmą. Sakyčiau, kad toks kaleidoskopinis laikas kine turėtų greitai tapti labai madingas. Tai taip pat Tarantino talentas – užuosti ir suformuluoti vaizdais tai, kas dar tik tvyro ore, bet jau nujaučiama ir geidžiama. Panašiai, manau, bus ir su kitu filmo siurprizu – japonų manga stiliumi sukurta animacine novele apie Lucy Liu herojės vaikystę. Harmoninga įvairių kino rūšių koegzistencija viename filme – jau netolima ateitis. Juolab kad tai, tegu ir su didele humoro doze, teigia pats Tarantino.

Kinomaną juosta "Nužudyti Bilą" palieka su ilgam apsalusia širdimi. Kai apsalimas pradeda nykti, nedrąsiai pradeda brautis abejonės, kiek toks savitikslis kinas yra prasmingas. Aišku, nugali sibaritiškas ir ilgai trunkąs pasitenkinimas tobulais vaizdais, tačiau ar įkyriai šmėkščiojanti mintis apie Tarantino vaizdų onanizmą tokia jau ir beprasmė?

 

Skaitytojų vertinimai


2516. gav :-( 2003-12-27 15:42
filmas puikus, straipsnis net labai abejotinas. Jei ka, onanizmu galite pavadinti visa mena ir bus ramu. Atsipalaiduokit ir megaukites. Skauda? Niekas nelinksmina ir pirstu nerodo i ka ziureti? Uzuojauta.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 82 iš 82 
5:54:53 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba