SEPTYNIOS MENO DIENOS

2006-10-13 nr. 726

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Eglė Mikalajūnaitė
Savipakankami ar sau nepakankami?
12

Muzika 
• Rita Nomicaitė
Salonuose – patriotinės dainos
1
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė
Žvalgantis po muzikinę Europą
2
• Davidas Geringas apdovanotas Vokietijoje1
• Festivalyje „Gaida“ – aktuali muzika4
• Baltijos gitarų kvartetas pristato naują CD1
• KONCERTAI

Dailė 
• Skirmantas Valiulis
Rudens fotomaratonas
1
• Ėriuko skerdimo menas3
• Laima Kreivytė
Uždengtas Vilnius
10
• Gediminas Jokūbonis (1927–2006)
• Vytautas Šerys (1931–2006)
• Įvertinta „Pro-testo laboratorija”3
• Paroda Drezdene
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Goda Dapšytė
Lietuviškos aistros kubietišku ritmu
 Vaiva Grainytė
Nebylus korio epas
• Naujas OKT sezonas
• „Aitvaras“ Alytuje – septintą kartą
• „Muzikinės dėžutės“ pergalės
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Terminalas „Lietuva“
• Laiškas iš ateities6
• Pasaulio animacija vėl Vilniuje1
• Filmo apie Vilnių premjerą
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS1

Vilnius - Europos kultūros sostinė 
• Kultūros sostinės variklis

Pasaulyje 
• Paulina Pukytė
„Dievas, vyras, arklys, šuo, tada moteris, tada žiurkė“
8

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Teatras

Nebylus korio epas

„Vieno tėvo vaikai“ Nacionaliniame dramos teatre

Vaiva Grainytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
„Vieno tėvo vaikai“
D. Matvejevo nuotr.

Savo naująjį sezoną Lietuvos nacionalinis dramos teatras pradėjo iš tiesų grandioziškai ir skambiai. Skambiai ne vien todėl, kad afišoje figūruoja nacionalinio autoriaus, mūsų lietuviškos dramaturgijos postmodernizmo pradininko Juozo Glinskio pavardė, kuri parodo teatro kovą su našlaitiška nacionalinio repertuaro dalia. Grandiozinė pati Glinskio pjesės „Vieno tėvo vaikai“ tema ir siekis – per keturių vienos šeimos kartų likimą papasakoti lietuvių tautos istoriją pradedant tremtimis į Sibirą ir baigiant nepriklausomybės atgavimu.

Režisierius Gytis Padegimas su spektaklio medžiaga dirba iš peties: pavasarį įvyko „Vieno tėvo vaikų“ skaitymas, jame dalyvavo ir pats dramaturgas, išsamiai analizuota pjesė, perversti Genocido aukų muziejaus archyvai. Paskui – prieš premjerinės režisieriaus korio metaforos, poetiški ir skambūs pasisakymai apie vienybę, simboliškas skirtingų aktorių kartų suspietimas į vieną spektaklį. Vien nuo minties, kad vienoje scenoje pamatysi legendinius Regimantą Adomaitį, Vaivą Mainelytę ir beveik kasdien Muzikos ir teatro akademijoje sutinkamą trečiakursį Paulių Ignatavičių, apsąla širdis.

Pirmoje scenoje, tarytum liaudies meistrų išdrožta pieta, rymodama tremties laukia Vaivos Mainelytės Felimonija Žemgirdienė ir ligos suriestas, tačiau ūmus Regimanto Adomaičio Telesporas Žemgirdas. Vėliau jų vėlės simboliškai dalyvauja ir „iš aukštai“ stebi tolesnę Žemgirdų giminės – korio – istoriją.

Spektaklio programėlėje pats dramaturgas teigia, kad „Vieno tėvo vaikai“ yra jo „pirmoji pjesė, kurioje iš esmės dominuoja personažų valia. Kiek įmanydamas stengiausi netrukdyti iš gelmių atsklindantiems balsams.“ Ko gero, praeityje likusi ideologinės cenzūros gadynė ir dabar neribojama rašytojo laisvė turėjo įtakos pjesės žanrinei įvairovei: istoriniame, dokumentiniame fone plėtojasi psichologinė drama, netikėtai pereinanti į absurdą, groteską, net fantasmagoriją.

Spektaklyje psichologinė linija neakcentuojama. Pavyzdžiui, ekrane matoma bitėmis aplipusio korio projekcija arba virš bėgių sklandanti nuoga nugara (?) yra tokia didelė ir reikšminga, kad užstoja skaudžias Kristinos Paliokaitės (aktorė Jūratė Vilūnaitė) likimo peripetijas. Vengiant banalaus graudenimosi nesudramatintas, nepatosiškas žvilgsnis į sudėtingame istoriniame laikotarpyje gyvenančių personažų likimus, ko gero, būtų protingas režisūrinis manevras, tačiau kadangi nesudėti esminiai kričiai, žiūrovas taip ir lieka nesupratęs, ar tas keturias lėtai slenkančias spektaklio valandas vis laukti originaliai ir netikėtai atsiskleidžiančio ir, tarkim, jaunesniajai kartai tik iš programinių mokyklos vadovėlių žinomo istorinio tarpsnio, ar tiesiog akimis sekti istoriniais motyvais parengtą teatralizuotą balaganą.

Balaganišką mugės nuotaiką paryškina Vestos Grabštaitės vaidinama žiniuonė Kunigunda su prie jos prilipusiu Ožiu (Artūras Vozbutas). Pakulinių plaukų perukai ir žūtbūt turinti prajuokinti vaidyba nenoromis asocijuojasi su jaujos mėgėjų vakarais, o NKVD karininką (Remigijus Bučius) į orgijas mėginančios įtraukti rusaičių Lapočkos, Tapačkos ir Popačkos (Monika Bičiūnaitė, Rasa Rapalytė, Ramunė Skardžiūnaitė) dainuškos bei „labai rusiškas“ šokis – tai Donaldos iš „Dviračio žynių“ apsireiškimas kitu pavidalu. Absurdo žanrui atstovaujantys Čiudakas ir Mudakas (Vaidotas Martinaitis ir Marius Jampolskis) – personažai, patys save apibūdinantys kaip „tas kas yr ir tas kas nėr“, – spektaklyje labiau tampa ne itin vykusių pokštų ir salės reakcijų generatoriais, negu fantasmagorišku duetu.

Paskutinėse spektaklio scenose, kur veikia „mūsų laikų žmonės“ – ketvirtosios kartos Žemgirdai ir jų susenę tėvai – matome šeimos degradaciją: dauno sindromą turintis Bubulis (Džiugas Siaurusaitis) užmuša savo tėvą Boleslovą Žebroką (Šarūnas Puidokas), o geologo Danieliaus Žemgirdo (Evaldo Jaro) mylimoji Dangira (Judita Zareckaitė) svarsto apie abortą. Tačiau vaizduojamas giminės likimas ir degradacija egzistuoja tik siužetiškai – ji yra nebyli ir nesukrečia. Sukrečia grandiozinė spektaklio beprasmybė.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 80 iš 80 
5:53:57 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba