SEPTYNIOS MENO DIENOS

2003-07-11 nr. 576

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
• Skirmantė Valiulytė
Ką nešamės?
14

Muzika 
• Virginijus Baublinskas
Karštas "Vilniaus festivalio" finalas
4
• Jūratė Kučinskaitė
Reminiscencijų vakaras "Neringoje"
3
• "Druskininkų vasara su M.K. Čiurlioniu" tęsiasi
• KONCERTAI

Dailė 
• Rima Povilionytė
Venecija: atmintinė kultūros turistams
2
• Laima Kreivytė
Daikto formos
• PARODOS

Literatūra 
• Stasys Stacevičius
• Abrutytė ir M.
• Atpirkimas pagal Lucy S. Dawidowicz
• Jurga Daubaraitė
Lyčių tvarka ir seksualumo išviešinimas
2
• Septintasis Thomo Manno festivalis Nidoje

Teatras 
• SPEKTAKLIAI1

Kinas 
 "Velnio nuotaka". Po trisdešimties metų9
• Pianistas, arba Vienatvė prie lango3
• Karlovi Varuose rodomi lietuvių filmai
• Savaitės filmai1
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Biblija - siužetų mašina1
• Wajda grįžta prie "Žmogaus iš marmuro"

Anonsai 
• Pareiškimas5
• UAB "Lietuvos kinas" skelbia

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios1

Kinas

"Velnio nuotaka". Po trisdešimties metų

krėsle prie televizoriaus

[skaityti komentarus]

iliustracija
Bronius Babkauskas - Raupys ("Velnio nuotaka", LTV, 12 d. 21 val.)

Jau keleri metai Arūno Žebriūno filmas "Velnio nuotaka" (LTV, 12 d. 21 val.) vėl paklausus ir mylimas. Man regis, tai dėsninga. Populiarioji kultūra be jokių išlygų įsigali kasdieniame nepriklausomos Lietuvos gyvenime, ne tik jos visiškai nuo gero skonio ir sveiko proto nepriklausomoje televizijoje. "Velnio nuotaka" sukelia nostalgiją, nes tai pirmoji totaliojo popso kregždė - keistas (dabar pasakytume, postmodernistiškas) literatūros klasikos, kino ir populiariosios muzikos hibridas, pasirodęs nykioje brežnevinės stagnacijos eroje. Kaip tai dažnai būna, tada, vos pasirodęs, filmas nesukėlė tokio entuziazmo, koks jį lydi dabar. Gal todėl, kad tada niekas ir nepagalvojo rašyti apie nuogas Vaivos Mainelytės krūtis tarp ežero bangų ar viešai ją kamantinėti apie šį neįprastą to meto lietuvių kinui faktą ir jo poveikį asmeniniam bei meniniam aktorės gyvenimui. Nesižaviu Mainelytės krūtimis (man filme labiausiai įsiminė Broniaus Babkausko Raupys), todėl esu linkęs manyti, kad nelabai paaiškinamo filmo ilgaamžiškumo (tokie nepaaiškinami filmai pasaulyje vadinami kultiniais) priežastis slypi jo kinematografiniame naivume (gerąja prasme), kai visiškai neerzina kad ir toks "kokteilis": nailoniniai angelų nėriniai ir medinės kapo lelijos arba Vytauto Kernagio balsas Regimanto Adomaičio lūpose. O gal taip yra todėl, kad ir dabar prie filmo nelimpa jokios akademinės kategorijos, kuriomis derėtų vertinti klasikinį kūrinį.

Kadangi nuo tautos švenčių ir džiūgavimų buvau pabėgęs gana toli, nemačiau ir naujosios "Velnio nuotakos", Dainų šventės pradžioje pristatytos Vingio parke. Tačiau LTV pasiryžo užpildyti šitą ne tik mano išsilavinimo spragą ir 13 d. 20.50 parodys miuziklo įrašą.

Man moteriškumo simbolis visada buvo Marilyn Monroe. Jos filmus galiu žiūrėti nuolat. 1959 m. Billy Wilderio sukurtą komediją "Džiaze tik merginos" (TV3, 11 d. 11 val.) tikrai mačiau daugiau kartų nei "Velnio nuotaką". Gal todėl, kad visą gyvenimą stengiuosi vadovautis finaline filmo turtuolio ištarta fraze "Kiekvienas turi savo trūkumų". Neseniai Alicijos Helman straipsnyje apie aktorę perskaičiau, kad neverta iš M.M. daryti Holivudo aukos: "Sukurtas mitas jai sui generis užtikrino amžinybę, vietą Holivudo dievybių panteone. Jis pasirodė besąs nepaprastai stiprus, ilgaamžis ir galingas. Galime stebėti tolesnį jo likimą dviejuose keliuose, kuriais pakrypo to mito evoliucija - sublimavimosi (pradedant paskutiniaisias Monroe filmais "Pasimylėkime" ir ypač "Nevykėliai") ir brutalizavimo (Kim Basinger, Sharon Stone ir kt. vaidmenys). Tačiau visada neišvengiamas bus sugrįžimas į pradžią. Ikona, kurią mūsų atmintyje įtvirtino Marilyn Monroe, suteikia gryno pavidalo, pirminį, vėlesnių papildymų ir deformacijų neiškreiptą mitą."

Šią savaitę mūsų televizijos nesiūlo ypatingų delikatesų. Tačiau nestigs senųjų žvaigždžių. Visas žvaigždynas - Lawrence’as Olivier, Trevoras Howardas, Curdas Jurgensas, Michaelas Redgrave’as, Michaelas Caine’as, Christopheris Plummeris - vaidina 1969 m. sukurtame Guy Hamiltono filme "Britanijos mūšis" (Tango TV, 12 d. 21.35), pirmąjį Mauglį suvaidinusį berniuką Sabu išvysime legendiniame 1942 m. Zoltano Kordos filme "Džiunglių knyga" (TV4, 14 d. 14 val.), juostoje, kuri buvo pavyzdžiu ne vienai "trofėjinių" filmų žiūrovų kartai ir pas mus. Jau minėtą Sharon Stone galima pamatyti viename ankstyvųjų jos filmų - Garry Nelsono 1987 m. sukurtame "Dingusiame Aukso mieste" (LNK, 16 d. 12.55). Deja, laikas bėga, ir "netaisyklingasis" Jeanas Paulis Belmondo Philippe’o De Broca komedijoje 2000 m. "Amazonė" (LNK, 14 d. 19.10) jau vaidina seną niurgzlį ir mizantropą, kuris slapstosi nuo policijos, bet yra įtraukiamas į ateivių iš kosmoso palikto aparato paieškas. Aišku, tai vis niekai, bet pastebėjau, kad belaukiant atostogų nebėra jėgų žiūrėti ką nors rimtesnio. Per TV Polonia su malonumu pasižiūrėjau seną detektyvį serialą "S.O.S.", kuriame vaidina net Maja Komorowska, o dekoracijas kūrė Allanas Starskis (jo pavardė dabar puošia "Šindlerio sąrašo", "Pianisto" ir ne vieno Andrzejaus Wajdos filmo titrus). Tokie ir panašūs filmai, rodantys, kad ir "chaltūra" kadaise buvo kuriama itin profesionaliai, leidžia mesti ne vieną akmenuką į visiškai neišravėtą šių dienų kino daržą.

Todėl atkreipsiu Jūsų dėmesį tik į dar du filmus. Pirmiausia tai Johno Badhamo 1983 m. filmas "Karo žaidimai" (TV3, 12 d. 11 val.). Pasakojimas apie paauglį (Matthew Broderick), kuris įsibrauna į slapčiausius Pentagono kompiuterius, savaip simboliškas. Tai filmų, kuriuose kompiuteris ilgainiui tapo svarbiausiu įvairių filmų veikėju, pradžia. Kompiuterinių žaidimų fanams "Karo žaidimai" turėtų būti lyg kvapą gniaužiantis sugrįžimas į akmens amžių.

Gregory Hoblito "Dažnis" (TV3, 11 d. 23.05) susieja įvairius žanrus - mokslo populiarinimo filmą, trilerį, dramą. Jamesas Caviezelas vaidina Niujorko policijos detektyvą Džoną, kuris stengiasi įspėti tėvo (Dennis Quaid), mirusio, kai jis dar buvo vaikas, žūties paslaptį. Vieną vasaros naktį, sukinėdamas seną radiją, jis išgirsta tėvo balsą. Po 30 metų Džonas kalbasi su tėvu ir nusprendžia rasti žudiką. Tačiau "Dažnis" - ne tik apie mįslės įminimą, bet ir apie tėvo ir sūnaus ryšį, apie nematomus saitus, kurie sieja mus su tuo, ko negalima paliesti ir pamatyti.

Jūsų - Jonas Ūbis

 

Skaitytojų vertinimai


1861. Šarūnas Zombis2003-07-14 23:56
Albumas su Velnio nuotakos muzika - Zombio gyvenimo lietuviška plokštelė Nr.1, nemanau, kad kas nors Lietuvoje kažką panašaus lygio sukurs ar sukūrė (o Žebriūno filmas Zombio lietuviškų filmų sąraše antras). Klaidinga tai laikyti lietuviško popso kregžde. Mano nuomone, tai vienintelis pavyzdys, kur galėjo nueiti bundanti lietuviško roko muzikos kultūra, taip sėkmingai sunaikinta komunistų, ko pasekoje šiandien turime pūkinę, bumcikinę kultūrą su kičine muzika ir radijais, televizijomis. Nors iš kitos pusės tokie didingi kūriniai (kardinolų vadinami dvelkiančiais sovietine pompastika) gali gimti tik kaip draudžiamas vaisius. Tokia muzika apsėda ir jau niekad nepaleidžia - laukinė, magiška, nepakartojama, pilna įvairiausių sprendimų. Aišku, nebūtų tokio efekto be lietuviško folkloro elementų. Kaip Zombis aiškintų filmo ir jo muzikos populiarumą? Būna labai retų atvejų, kai geras filmas ar gera muzika patinka ir plačiosioms masėms. Gal tai vadinti universalumu. Na, ryškus pavyzdys kine - Košmaras Guobų gatvėje, ar Svetimas. Nors ir Svetimo pirmoji dalis, kai kuriems, įpratintims prie paprastesnių holivudinių paslapčių - jau nevisai nesuprantamas. Žiūrėjau aš ir naują miuziklą Velnio nuotaką - pradžioje su nepasitikėjimu, nes mačiau, kaip kai kurie muzikantai, išeidinėdami į sceną ir vaidindami susikaupusių ir liūdnų epizodą elgėsi neatsakingai - kramtė gumą, juokėsi, todėl mane nuteikė neigiamai. Tačiau po visumos pasižiūrėjimo aš turėjau pasiduoti ir vertinu pastatymą gerai. Gal ir gaila, kad Zombis jau nėra koncertinio amžiaus ir paskutiniu metu netoli nueina nuo televizoriaus, todėl renginio gyvai nematė.

1864. b.b.2003-07-15 12:53
Sutinku su Zombiu del muzikos vertes. Siaip jau ir popsas gali buti gerai padarytas, profesionalus. Kur "Velnio nuotakos" sekmes saknys? Ganelinas - talentingas kompozitorius! O siaip "Velnio nuotaka" yra lietuviskasis "Jezus Kristus super zvaigzde" (reiksmes poziuriu). Tai roko opera.

1873. @@@2003-07-18 15:06
Nesutinku nei su vienu.

4190. kruopa2005-01-20 21:24
dievinu velnio nuotakos muzika....dabar kaip tik mokykloje statom si miuzikla....sutrumpinau scenariju,ismeciau pora kuriniu ir gavosi visai gerai....rimtai sakau...=))))

7364. kox ce gali buti parashas .. internete ensvaikit :) :-) 2006-05-04 21:41
hm ziuriu ir galvoju kaip galima taip daryti vardas arba parashas.. nu pawaro gi parasho i kompa nenurashysi:)

10924. Sigita2007-09-08 17:41
Norėčiau kurtiems mokiniams parodyti "Velnio nuotaką", kad geriau suvoktų skaitomą "Baltaragio malūną". Visą vasarą ieškojau, buvau net internetu užsisakiusi, deja, nebeliko...Gal žinote, kur galėčiau gauti?

11360. gebera :-) 2007-10-27 16:04
velnio nuotaka labai geras lietuviskas filmas ir turbut vienintelis tok senas bet visdar populiarus XD zinoma geras filmas ir Dievu miskas bei vilniaus getas bet daugelis tu filmu nesupranta... MUZIKA VELNIO NUOTAKOS GGGGGGGGEEEEEEEERRRRAARRRRRRRRAAAAAAA!!!!!!!!!!!

13628. kaka2008-04-13 13:47
fakai. dekit "velnio nuotaka" filma. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 84 iš 84 
5:51:33 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba