SEPTYNIOS MENO DIENOS

2006-06-23 nr. 714

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
 Jurga Armanavičiūtė
Du menininkai vienoje studijoje
1

Savaitė 
• Gitaros virtuozo Paco de Lucios koncertas1
• Vilniaus festivalio kamerinės muzikos vakarai

Muzika 
• Neringoje vasarą netruks muzikos1
• Atostogos su muzika
• Lietuvių simfoninės muzikos katalogas
• CD su Gustavo Mahlerio muzika
• Džiazuojantys "Muzikos barai"
• KONCERTAI

Dailė 
• Viešasis kuravimas ir eksponavimas
• Laima Kreivytė
Žalgirietiškos tapatybės dekonstrukcija
2
• Kęstutis Šapoka
Potvynis: baltas sombrero
19
• Rita Mikučionytė
Skulptūros Laisvės alėjoje
3
• Julijos Goyd pasaulio fotomiražai17
• Maorių kapa haka vakaras ir seminaras
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Mėgautis gyvenimo greičiu1
• "Menų spaustuvės" spektakliai Palangoje
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Aš – ne mokytojas, žiūrovas – ne mokinys
• Karšta kino vasara2
• Moralitė naktys1
• Živilė Pipinytė
Tegu plaukia Cicinas…
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Paulina Pukytė
Tikrasis "Pietų parkas"
14

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Pirmasis

Du menininkai vienoje studijoje

Petras Repšys bei Stephenas Raulis Anaya galerijoje "Kairė–dešinė"

Jurga Armanavičiūtė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Petras Repšys. Varnių Šv. Petro ir Povilo katedros centrinio altoriaus antepediumo pagrindinio reljefo projekto fragmentas. 2006 m.
A. Baltėno nuotr.

Birželio 20 d. Vilniaus grafikos meno centro galerijoje "Kairė–dešinė" prasidėjo tris savaites truksianti Petro Repšio bei Stepheno Raulio Anayos paroda "1 studija. 2 menininkai". Ši paroda yra pirmoji tęstinio kasmetinio projekto dalis. Kiekvienais metais Vilniaus grafikos meno centre bus organizuojami dviejų menininkų – lietuvio ir užsieniečio – kūrybos pristatymai, kurie, kaip tikimasi, atvers galimybę pažvelgti į kitose šalyse vykstančius grafikos meno procesus, suteiks progą dar kartą išvysti ar naujai atrasti žymių Lietuvos grafikos klasikų ir jaunų perspektyvių menininkų kūrybą, patyrinėti, ar grafika turi specifinių tam tikros vietos ženklų, ar politiniame, ekonominiame, socialiniame lygmenyse vykstantys integracijos, kultūrų niveliacijos procesai būdingi ir šiandieniniam menui.

Džiugu, kad pirmasis meninis dviejų autorių dialogas išprovokuotas nedirbtinai – Stephenas Anaya ir Petras Repšys, savo parodos plakate prisistatę šmaikščiu two ugly boys pseudonimu, draugiškus ryšius palaiko jau trisdešimt metų – puikiai vienas kitą pažįsta, supranta, žino vienas kito kūrybos rakursus. Maža to, nuo šių metų vasario mėnesio, kaip prieš beveik trisdešimt metų, abu dailininkai dirba kartu Petro Repšio studijoje Užupyje, abu dėsto ir Vilniaus dailės akademijoje. Darbas kartu ir yra pagrindinė parodos ašis. Dėl to abu dailininkai pristato tik pastarųjų kelių mėnesių darbo Užupio studijoje rezultatus: Repšys – altoriaus antepediumo reljefą, skirtą Varnių Šv. Petro ir Povilo katedros centriniam altoriui, reljefo eskizą pieštuku ir pluoštą piešinių, Anaya – daugiausiai pro Repšio studijos langą užfiksuotus gamtos vaizdus.

Parodoje rodomas Repšio kuriamo altoriaus reljefo "eskizas" – plastilininis variantas. Jame pavaizduotas vienas Lietuvos istorijos faktų – žemaičių krikštas. Pats dailininkas teigia nesąs religinio meno atstovu. Dėl to reljefe vaizduojamas siužetas yra labiau istorinis nei religinis. Kaip tvirtina reljefų autorius, visos čia pavaizduotų žmonių figūros atspindi ikikrikščioniškoje kultūroje egzistavusią sanklodą, kurioje visuomenė hierarchiškai susidėjo iš šventikų, karių, žemdirbių, o paskiausiai – iš moterų ir vaikų. Reljefe žmonės vaizduojami iš abiejų pusių einą į centre esantį kryžių – tai reiškia ėjimą į bažnyčią. Visi juos lydintys paukščiai, gyvuliai ir žuvys plaukia, eina ar skrenda į centrą drauge su žmonių figūromis – taip visas pasaulis juda kryžiaus link. "Džiaugiuosi, kad turiu labai daug pagalbininkų: istorikų, archeologų, žuvininkų. Visi daug pataria, jei reikia – pakritikuoja. Antai Petras Vyšniauskas – didelis žuvų žinovas – atsinešė knygą su žuvų paveikslais. Tuomet mudu aptarėme, kokios žuvys turėtų būti svarbiausios šiame reljefiniame atvaizde. Apie tai, kokie paukščiai turėtų būti pavaizduoti, kokie Lietuvoje nuo seno buvo pagrindiniai, konsultavausi su kitu draugu. Tiesa, reljefe nepavaizdavau nacionaliniu lietuvių paukščiu vadinamo gandro. Mat jis kompoziciškai niekur netiko. Galbūt jį buvo galima pavaizduoti brendantį vandenyje, bet tuomet būtų reikėję pašalinti kurią nors iš žmonių figūrų... Taip pat teko tyrinėti tų laikų apsirengimą. Kadangi šiandien dėl vieno rūbo yra daug nuomonių, neneigiu, kad kai kur yra tik dalinis tikslumas."

iliustracija
Stephen Raul Anaya. "Sereikiškių parkas. Pro Petro Repšio studijos langą. Žiema, pavasaris, vasara". 2006 m. Guašas

Kitas parodos menininkas – Stephenas Anaya – prisipažįsta labai mėgstantis skirtingų metų laikų paveiktus gamtos pokyčius. Nepaisant to, kad ir kur būtų, jis gėrisi nenutrūkstamais gamtos ciklais. "Natūralios saulės šviesos kaita skirtingu dienos metu, jos refleksai vandenyje, neišsemiamas judėjimas gamtoje – štai kas niekuomet nenustos manęs stebinti ir būti mano kūrybos varikliu", – sako Anaya, nuo 1978 m. Lietuvoje rengiantis trečiąją parodą. Menininko darbai (daugiausiai gamtos eskizai), vertinant juos šiandien kuriamos grafikos kontekste, formos požiūriu yra išskirtinai įdomūs. Pirmiausia dėl pasirinkto "išvirkščio" matymo – visi dailininko eskizų objektai pavaizduoti negatyvo principu (tai, kas paprastai nėra matoma, tampa matoma). Tikras, tiesioginis gamtos jutimas užfiksuotas itin laisvose, impresionistiškose dailininko studijose teptuku. Eskizai kai kur minimaliomis užuominomis, kitur – labiau detalizuotais kadrais, bet dažniausiai po kelis gula ant juodo popieriaus lapo. Nesvarbu, ar tai ant šakos susigūžęs paukštis, ar romantiškai Sereikiškių parke vaikštinėjantys įsimylėjėliai, ar du girtuokliai, ar tiesiog sustingusią žiemą, o gal drungną pavasarį stūksą medžiai, ar tekanti upė. Svarbiausia, ką jie iš tikrųjų sako apie mikroskopines mūsų gyvenimo akimirkas, iš kurių susideda kartais melancholiška, kartkartėm dinamiška, džiaugsminga, lyriška, retsykiais vienišo, banalaus, skaidraus ar kartoko gyvenimo grandinė. Anayos eskizai tarytum kruopštus dailininko dienoraštis, nuolatinio gamtos virsmo skirtingais metų laikais kontekste fiksuoja tai, kas tuo metu labiausiai rūpi – dėl to juose taip gyvai juntama nuotaika. Kartu jie – labai paprasti, jaukūs, autentiški, perteikiantys nesurežisuotas patirtis ir nuotaikas. Vedamas stiprios improvizacijos dovanos, Anaya apie pasaulį kalba taip, kaip jam pavyksta, o ne kaip "reikia" kalbėti.

Paroda "1 studija. 2 menininkai", arba Two ugly boys galerijoje "Kairė–dešinė" vyks iki liepos 8 dienos.

 

Skaitytojų vertinimai


7946. Opening afternoon in Galera2006-06-30 11:45
Opening afternoon in Galera

Saturday 1st July at 17:00 exhibition openings in Galera, Uzupio g. 2, Vilnius.
Opening speach by Christian Heikkinen, Finnish Ambassy.

The main room of the gallery is filled with contemporary french paintings from various artists from South-France. Selection presents new atmolspheres in young french painting scene. Most of the artists have gratuated from Marseille art academy.

The garden fences and the back room of the gallery are working as a stage for 3 dimensional poetry. Finnish artist Mira Heija presents new wave dadaistic poetry breaking the borders between languages, grammatical rules and traditional settings. At the same time 3-Dimensional poetry performances take also place in Try Out –festival, Gent, Belgium and virtually in www.miraheija.net.



Lithuanian painters workshop starts in the river bank and the surraoundings of Galera. For the coming weeks the participants will portrey the historical and ordinary naighbourhood of Uzupis.


Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 179 iš 203 
5:07:31 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba