SEPTYNIOS MENO DIENOS

2007-01-05 nr. 737

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
 Rita Mikučionytė
Intelektualūs žaidimai
3

Muzika 
• Kartų dialogas koncertų mozaikoje
• Helmutas Šabasevičius
Penktasis pabudimas
4
• KONCERTAI

Dailė 
• Projektas „Erozija“: kur, kaip ir kodėl?7
• Aistė Paulina Virbickaitė
Totalus rūpestis
• Aistė Paulina Virbickaitė
Reali nerealybė dvimatėje plokštumoje
• Kristina Stančienė
Pamėnkalnio galerijos atgimimas
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Viskas apie mano tėvą3
• Įspūdingas reginys su moraliniu pagrindu1
• Seimas, virtuvė, miegamasis
• Kino klasikos vakarai „Skalvijoje“
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Vilnius - Europos kultūros sostinė 
• Socialinis kultūros matmuo
• Paulina Pukytė
Pamokslas
11

Anonsai 
• Lietuvos Respublikos kultūros ministerija

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios1

Pirmasis

Intelektualūs žaidimai

Sigito Virpilaičio papuošalai ir mažoji plastika

Rita Mikučionytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
L. Miklaševičiūtės nuotraukos

Kultūrų archetipai

Sigito Virpilaičio papuošalai ir mažoji plastika dažniausiai remiasi skirtingais kultūriniais klodais. Jis originaliai jungia skirtingas tradicijas turinčius kūrinius, pabrėždamas unikalų pirminio šaltinio ritmą ir sukurdamas naują nepakartojamą kokybę. Be anksčiau ypač pamėgtų ritualinių indėniškų, afrikietiškų motyvų ir orientalistinių įmantrybių, paskutiniuose darbuose galima įžvelgti tolimas antikos tradicijų užuomazgas, Kretos-Mikėnų kultūros atgarsius.

Didysis fikcijų meistras sukuria netikėtus daiktų derinius. Šie maži daikčiukai traukia akį lyg archeologiniai dirbiniai nedideliame didžiosios Graikijos provincijos muziejuje. Jie yra mįslingi formos ir tariamos funkcijos požiūriu, tad sunku atsekti, kurių kultūrų įtakos daugiau. Jie – lyg muziejaus eksponatai, kurių aprašų neliko, todėl tenka pasitelkti fantaziją, kur ir kaip jie galėjo būti naudojami. Šie nenuspėjamo istorinio laikotarpio menami liudininkai užburia dėmesį kerinčiu formų lakoniškumu, skirtingų medžiagų, spalvų ir dekoro magija. Ekspozicijos salėje jie žiūrovą tiesiog hipnotizuoja.

Ne veltui paslaptingų objektų autorius, komentuodamas paskutinę personalinę parodą, pavadintą „Kitur“ „Lietuvos aido“ galerijoje, rašo: „Tai daiktai, kurie galėjo būti sukurti kitur ir kitaip, nei mes esame įpratę. Stengiausi įsivaizduoti, kaip atrodytų įrankiai, prietaisai kitoje kultūroje, pagaminti kitu laiku ir kitais tikslais... Jaučiuosi, lyg būčiau „juodasis“ archeologas, demonstruojantis iškastus trofėjus savo sėbrams.“

Dadaistinės-futuristinės pakraipos žaidėjams, kurie mintyse sprogdina muziejus ir nekenčia visų praeities atgyvenų, šis „kultūrų archetipų“ žaidimas bus visiškai neįkandamas, kaip ir nuoseklios meno istorijos studijos primityviam meno vartotojui. Man Sigitas Virpilaitis juvelyrikoje yra lyg Mindaugas Navakas skulptūroje – idėjų genijus ir formų meistras. Pabandykite užginčyti!

iliustracija

Formos didybė

Iš pirmo žvilgsnio minimalistinės Sigito Virpilaičio kūrinių formos nėra jau tokios paprastos. Kiekviena smulkmena yra savita, ir tai nėra taip elementaru, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio. Menininko polinkis į minimalizmą greičiau primena ne konceptualias Solo le Witto paradigmas, o Richardo Serra socialines provokacijas. Labai keistas įspūdis, tiesiog fantastinis Guliverio efektas, kai gigantiškas minimalistines formas perkeliame į kitą mastelį, į jaukią erdvę, kur galingo mastelio pojūtis virsta kameriniais kontrastais. Lakoniškas skirtingų formų, dydžių, medžiagų junginys liudija apie autoriaus pomėgį išgryninti detalę, suteikti jai ypatingos emocinės, sunkiai nusakomos reikšmės. Toji detalė yra tarsi suspausta idėjos spiralė, kuri rutuliojama per atskirus senąsias civilizacijas primenančius motyvus. Medžiagos inspiruotų idėjų samprata moduliuojama prasminiais ratais, akcentuojant netradicinės juvelyrikos bruožus, kai nebeaišku, ką, kaip ir dėl ko puošiame ar nešiojame (papuošalų ciklai „Surdinas“, 2000, „Priekūniai“, 2002). Šiuo požiūriu paskutinėje Sigito Virpilaičio parodoje „Kitur“ intriguoja naujas gintaro interpretavimas ir titaniškas darbas, ieškant kitų medžiagos taikymo galimybių (pavyzdžiui, gintaras trinamas į dulkes, kurios kuria naują formą). Tai trečioji paroda iš ciklo „Kitoks gintaras“ (pirmoji „Gintaras be metalo“ surengta 1999 m., antroji – „Gintaras ir auksas“ – 2005 m., abi eksponuotos Virginijos ir Kazimiero Mizgirių Gintaro galerijoje).

iliustracija

Technikos tobulumas

Sigito Virpilaičio juvelyrika pasižymi ypatingu dėmesiu amatui ir meistrystei. Galime kalbėti apie stiprias viduramžių amato tradicijas, plėtojamas Estijoje, iš kurios ateina į lietuviškąjį metalo plastikos kontekstą. Sigitas Virpilaitis, kaip ir dauguma iškilių mūsų juvelyrų ir metalo plastikos atstovų – Birutė Stulgaitė, Arvydas ir Marytė Gurevičiai, Romualdas Inčirauskas, Vytautas Matulionis ir kiti – baigė mokslus Talino dailės universitete. Profesionalus dėmesys technologiniams procesams ir technikos tobulumui, būdingas šių menininkų kūrybai, pirmiausia sietinas su Estijos mokykla. Kita vertus, Sigitas Virpilaitis prieš kelerius metus, kaip ir dauguma mūsų juvelyrų, padirbėjo garsiojoje juvelyro Aleksandro Šepkaus dirbtuvėje Niujorke, atrasdamas naujus tobulo amato niuansus. Nuoširdžiai džiaugiuosi, kad mūsų autorius laiko save namisėda ir pripažįsta lėtą gyvenimo tempą, tad Amerikoje nepasiliko.

Perfekcionizmas, būdingas Sigito Virpilaičio kūriniams, akivaizdus – užtenka žvilgterėti į menkiausią detalytę, kuri yra kruopščiausiai, su didžiausia atida nušlifuojama ir išdailindama, nepalikdama abejonių nei dėl meistriškumo, nei dėl autentiškumo. Šiandien žiūrėdama į tobulus praeities šedevrus klausiu savęs, ar tai ne Meistro Virpilaičio kūriniai? Nepaleidžia jausmas, kad technikos požiūriu Sigitas Virpilaitis gali sukurti bet ką, o jo darbai – tai senovėje gyvenusių meistrų lūkesčių įsikūnijimas.

 

Skaitytojų vertinimai


9268. matas2007-01-13 19:21
ne normalus kritiko tekstas, o panegirika. Rita, ka sako tavo profesine sazine? Ar tik nemiega ziemos miegu?

9269. lukas :-( 2007-01-13 23:34
ne straipsnis o slamsto kruva, visai nemoka rasyti ir dar publikuojasi

15722. afrika ;) :-) 2009-07-02 16:49
Sekmes visiems juvelyrikams! ;]

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 178 iš 202 
5:04:43 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba