SEPTYNIOS MENO DIENOS

2005-12-23 nr. 689

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
 Eglė Rindzevičiūtė
Retrospektyviai: kultūra kaip mašina
11
• Kas įsiminė 2005-aisiais28

Muzika 
• Grįžtanti saloninio muzikavimo tradicija1
• Naujamečiai koncertai Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje
• KONCERTAI

Dailė 
• Kalėdinis kritikos kaltūnas4
• Živilė Ambrasaitė
Laukiant ateinančiojo
2
• PARODOS

Literatūra 
• Naujametinio "Kino" skaitymo malonumai
• "Teatras" – šventiniu viršeliu4
• VAKARAI

Teatras 
• Rasa Vasinauskaitė
Tikrovė jūros fone
2
• Naujieji metai su "Traviata"1
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Kas sukūrė Narnijos pasaulį1
• Kinematografininkų sąjungos apdovanojimai
• Sveikai ir sočiai2
• Živilė Pipinytė
Nei geismo, nei grožio
19
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Atsiimu savo žodžius!11

Anonsai 
• Laimingų Naujųjų metų!

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Pirmasis

Retrospektyviai: kultūra kaip mašina

Eglė Rindzevičiūtė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Ksenija Jaroševaitė. "19 psalmė". 2005 m.

Ar 2005-ieji labai toli nuo 1965-ųjų? Ar keturiasdešimt metų yra daug? Kaip tai galėčiau suprasti nebūdama trisdešimties, gimusi 8-ojo dešimtmečio pabaigoje? Septintajame dešimtmetyje baigta statyti Trakų pilis, 2005-aisiais plytos sparčiai dengia gelžbetonines Valdovų rūmų konstrukcijas. Septintajame dešimtmetyje Lietuvoje plėtojosi mokslinė-techninė revoliucija, poetas Tomas Venclova rašė populiarią knygelę apie kibernetiką, naująją kontrolės ir komunikacijos teoriją. 2005-aisiais tikriausiai nedaug kas prisimena Venclovos susidomėjimą kibernetika. Nedaug kas, manau, prisimena ir kur kas vėliau rašiusį Ričardą Gavelį – perspektyvų fiziką, įkūnijusį termodinamiką ir sistemų teoriją Vilniaus ir jo gyventojų metaforose. Vienas iš termodinamikos dėsnių teigia, kad uždaroje ir konservuojančioje sistemoje neišvengiamai mažėja tvarka ir plečiasi chaosas. Šis entropijos procesas itin gąsdino kibernetikos kūrėją Norbertą Wienerį, kuris jį įžiūrėjo ir visuomenėse sistemose.

Gavelis šią vynerišką entropijos baimę išvertė į šizofreniškus herojų protus ar aižėjantį Vilniaus senamiestį, yrantį kūną, naikinamą AIDS, vėžio, KGB ar menstruacijų. 1965-ieji teorizavo (ir terorizavo) kultūrą kaip control of controls objektą. Kultūra buvo apibrėžiama kaip sistema, kuri kontroliuoja ir turi būti kontroliuojama. Čia kultūra, kaip kontrolė, buvo suprantama kaip programa, kuri veikė (pernelyg) aiškiai administratyviai, ekonomiškai ir teoriškai apibrėžtoje sistemoje. De jure atviroje ir dinamiškoje. De facto uždaroje ir konservuojančioje, kurioje besiplečiantis gaveliškas chaosas grėsė išformuoti sistemingumą, logiką, tvarką, taigi – prasmę.

Ar demokratiniai 2005-ieji kultūrą apibrėžtų kaip atvirą sistemą, kurioje nevaržomai teka informaciniai ir materialūs procesai? Geras klausimas. Valdovų rūmų sienos nepatogiai įspraustos tarp Katedros ir Gedimino kalno, tačiau labai patogiai pamažu įsitvirtina simboliniame Vilniaus centre. Tačiau asketiškas renesansinio stiliaus mūras beveik fiziškai konfliktuoja su skaidriu Katedros klasicistiniu racionalizmu ir vargu ar komunikuoja atvirumą bei skaidrumą.

2005-aisiais Vilnius gavo nominaciją būti Europos kultūros sostine (2009-aisiais). Vėlgi, pateiktoje programoje lietuviškoji kultūra konceptualizuojama kaip "juodoji dėžė", į kurią kitos sistemos – pavyzdžiui, etninių ir kitų mažumų – kviečiamos "įsijungti". Įdomu, kad šis modelis netgi netraktuoja "lietuviškos kultūros" kaip atviros sistemos, bet greičiau kaip gana uždarą sistemą ar mašiną, į kurią kitos kultūros gali būti "įvedamos", o "išvedama" – barokas, Lietuvos vardas ar Valdovų rūmai, bet ne pilietis ar bendruomenė. 1965-aisiais kultūros, kaip mašinos, veikimo principai buvo (pernelyg) apibrėžti, 2005-aisiais ši mašina nėra nei refleksijos subjektas, nei objektas. Galbūt šiuolaikinė kultūra, kaip sistema, reaguoja kaip daugelis vidutinio amžiaus krizės apimtų keturiasdešimtmečių, kurie pasineria į ekstatinį veiksmą ir palieka refleksiją nuošalyje? Bet, kaip jau sakiau, iš kur man tai sužinoti?

 

Skaitytojų vertinimai


6082. miestiete2005-12-26 16:17
...naikinama aids vezio kgb ar mensturaciju - cia jus taip sugalvojote ar gavelis? gal dar esate per jauna zinoti kas yra menstruacijos? tuomet dar atleistina.

6088. miestietei2005-12-26 23:15
ši autorė yra tokia, kad jai menstruacijų tiesiog nebūna ir niekada nebus:)

6089. miestietei, autorei, redakcijai ir sau pačiam2005-12-26 23:22
o jei šiaip, tai kam rašyti tokį tekstą - jei net ir pats nežinai kam jis parašytas? "kultūra kaip programa buvo suvokiama kaip kontrolė"-paprastos grafomanijos pavyzdys:) gėda septynioms dienoms, kad tokius tekstus deda į pirmą puslapį:)

6133. analfabetizmas :-( 2006-01-02 18:24
zodi "menstruacijos" patalpinti tarp AIDS, vezio ir KGB - ne tik deformuoto intelekto, iskreiptos samones rezultatas, bet ir etikos stoka. sis straipsnis tera akivaizdus akivaizdus nesusipratimas, o redaktoriu - begediskas neapsiziurejimas.

6134. che2006-01-02 21:26
ramiai tusciazodziautojai!nepavydekit,negrazu.jus net taip parasyt nesugebetumet.o kritika atsiduoda vemalais...gal laikas issiblaivyt?

6138. kiskis p2006-01-03 13:47
kas per kriterijus - sugebetumet parasyt ar nesugebetumet. kodel dabar visi turi rasyt.

6151. išsigandęs Norbertas2006-01-04 20:25
Autorei Ricinavičiūtei prieš viešai rašant apie entropiją derėtų intymiai pasiskaityti apie sinergetiką.

6163. xX2006-01-08 19:43
Įdomiai viskas susukta. Tik kibernetika yra ne tiek kontrolės, kiek valdymo (angl. control), naudojant grįžtamuosius ryšius, ir informacijos perdavimo teorija. Taip, uždarose sistemose entropija (netvarka) auga - Clausius 1850 metais pirmasis ne visai tiesiai šviesiai tai pareiškė. Po Wienerio atsirado toks vokietis Hakenas (dar gyvas) ir Prancūzijoje atsidūręs rusas Prigogine (neseniai pasimiręs), kurie "atvėrė" sistemas informacijos, energijos ir medžiagos srautams ir suprato, kad jose tokiu atveju gali atsirasti tvarka. Autorė labai puikiai pastebi, kad tik taip galima išvengti sistemos degradacijos.
Nors ir patenku į tą keturiasdešimtmečių šutvę:), bet vis tiek džiaugiuosi autorės drąsa kalbant apie kultūros procesus kad ir apytiksliai pasinaudoti šiuolaikinio mokslo schemomis.

6164. IVS2006-01-08 20:45
Dėl menstruacijų iš tiesų reikia kaltinti RG. Nors... kaip čia pasakius? Šlykščiai, grubiai, taikliai tame "Vilniaus pokeryje" apie tai. Autorė, matyt skaitė, ir straipsnis įžvalgus. Tik :) Keturiasdešimtemčiai palieka refleksiją nuošalyje? Kur jūs tokius sutikote? Mane vis glumina "statistinio vieneto" fenomenas? Aš nesu sutikus nė vieno "statistinio vieneto". Na, gal man baisiai nesiseka ;) Jei tame paskutiniame sakinyje nebūtų žodžio "daugelis" - tai manyčiau, kad rašo apie itin retai pasitaikančias išimtis. Betgi autorė ir pati sako, iš kur jai žinoti. Parašė beleką ir tiek. O gal raktažodis yra "ekstatinis"? Koks? Koks? Ką reiškia šis žodis?

6280. nojus2006-01-19 16:22
Kiniečių išmintis Galima nusipirkti namą, bet ne namų židinį; galima nusipirkti lovą, bet ne miegą; galima nusipirkti laikrodį, bet ne laiką; galima nusipirkti knygą, bet ne žinias; galima nusipirkti padėtį visuomenėje, bet ne pagarbą; galima užmokėti daktarui, bet nenusipirksi sveikatos: galima papirkti sąžinę, bet ne gyvenimą: galima nusipirkti seksą, bet ne meilę. Kiniečių išmintis atneša sėkmę. Ši išmintis jau aštuonis kartus apkeliavo apie pasaulį. Ir šį kartą sėkmę ji atneš tau. Gavęs šį laišką tu tapsi laimingu. Tai ne juokai. Tave aplankys sėkmė. Persiųsk šį laišką 96 val. bėgyje tiems, kuriems trūksta sėkmės. Nesiųsk pinigų, nes laimės nenupirksi. Keletas pavyzdžių: Konstantinas 1953 m. gavo tokį laišką ir paprašė sekretorės padaryti 20 kopijų: po devynių dienų jis išlošė loterijoje 9 mln. markių. Tarnautojas Karlas gavo laišką ir pamiršo apie jį, po kelių dienų jis neteko darbo. Vėliau jis persiuntė laišką, pratęsdamas grandinę, ir sėkmė sugrįžo. 1967 m. Brunas gavo laišką ir juokdamasis jį išmetė. Po kelių dienų susirgo jo sūnus. Jis surado laišką, padarė 20 kopijų ir išsiuntė, po dešimties dienų jis gavo žinią, kad sūnus pasveiko. 1987 m. laišką gavo jaunas Kalifornijos gyventojas, laiškas buvo neaiškiai parašytas ir jis pažadėjo jį perspausdinti mašinėle, tačiau tai atidėjo vėlesniam laikui, t.y. neišsiuntė laiško per 96 val. Vėliau jis perrašė laišką ir išsiuntė, pratęsdamas grandinę; po to jis įsigijo naują automobilį. Nepamiršk, nesiųsk pinigų ir nepasirašyk laiško. Paprasčiausiai išsiųsk 20 kopijų ir lauk pasikeitimų į gera. Šią išmintį parašė Antilų salose gyvenęs misionierius. Aš siunčiu ją tau, kad padėtum jai apkeliauti aplink žemę. Pasiųsk savo pažįstamiems, draugams, draugėms. Praeis nedaug laiko, ir tu gausi gerą žinią arba sulauksi siurprizo. Tai tiesa, net jeigu tu tuo ir netiki. Šis laiškas buvo pasiųstas kaip sėkmės garantas. Tu jį gavai iš žmogaus, kuriam tu rūpi, nenutrauk grandinės - dabar tavo eilė jį persiųsti. Išsiųsk 20 kopijų ir pamatysi, kas atsitiks po keleto dienų. Prisimink: NESIŲSK PINIGŲ

15288. chavarch khatchatrian :-) 2008-10-26 13:07
Sehr Interesante Artikel. Künstlerische Leitung Galerie Bremer in Berlin

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 180 iš 204 
5:04:33 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba