SEPTYNIOS MENO DIENOS

2007-04-13 nr. 751

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
 Kristina Stančienė
Išmirę jaunieji
31
• Gerbiami skaitytojai,

Muzika 
• „Jaunai muzikai“ artėjant1
• Kūrimo (meno be ribų) diena1
• Dvi monografijos apie muzikus5
• Meistrų meistrui – 100
• Vidutis Bakas
Choro gastrolės Škotijoje
2
• KONCERTAI

Dailė 
• Aistė Paulina Virbickaitė
Koketiška fotografija
1
• Andrius Zakarauskas
Išgelbėk draugą
32
• Erika Grigoravičienė
Konfliktų įkaitai
20
• Vidas Poškus
Alternatyvūs monologai
40
• PARODOS

Literatūra 
• VAKARAI

Teatras 
• Aktorius yra scena1
• Austriškai amerikietiškas „Bembilendas“
• Gyčio Ivanausko teatrui – apdovanojimas šokio konkurse Barselonoje1
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Kvepiantys vienuoliai ir kitos istorijos
• Meluoja visi
• Pesimistai ir iliuzijos2
• Arūno Matelio filmas keliaus po Lietuvą
• Azerbaidžano kino savaitgalis
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Santa Lingevičiūtė
Svetimi patys sau
11
• Parama Jono Meko vizualiųjų menų centrui2

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Pirmasis

Išmirę jaunieji

Apie XIII Vilniaus tapybos trienalę „Dialogai“

Kristina Stančienė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Mikalojus Povilas Vilutis. XIII Vilniaus tapybos trienalės ženklas

Su Lietuvos dailininkų sąjunga susijusius renginius paprastai lydi ne visai malonus šleifas – šiai organizacijai neretai sakomi „komplimentai“ apie perdėm didelį tradicionalizmą, stagnaciškumą, biurokratizmą. Ne paslaptis, kad tam tikra frustracija, trintis tarp konservatyvios, „seniokiškos“ LDS elgsenos ir šiai oponuojančių „progresyviųjų“ meninių jėgų aiškiai žymi visą pastarųjų dešimtmečių Lietuvos dailės gyvenimą. Šis reiškinys įgyja įvairių pavidalų ir formų – nuo aiškaus priešiškumo iki pusiau viešo bambėjimo apie „užgrobtas“ ŠMC patalpas, apie sunkią dalią tradicinių menų, videomeno ir kitų šiuolaikiškesnių formų išstūmtų iš prestižinių parodų salių. XIII Vilniaus tapybos trienalė „Dialogai“ – puiki proga „pasitikrinti“ dabartinę situaciją, apžvelgti parodoje ryškėjančią LDS prioritetų visumą. Be to, juk ši tradicinė paroda – tarptautinė, pretenduojanti į Baltijos regiono tapybos apžvalgą: greta lietuvių menininkų darbų matome ir Rusijos, Latvijos, Estijos, Vokietijos, Lenkijos, Suomijos, Danijos nūdienos meno pavyzdžius.

Pasak vienos iš parodos kuratorių R. Mikučionytės, šiemetinė trienalė – bandymas atrasti ryšį tarp atskirų regiono valstybių tapybos patirties, kalbėti apie bendresnius Šiaurės šalių meninės raiškos ypatumus. Dialogas, kaip parodos leitmotyvas, turėtų sugestijuoti ne tik skirtingų kartų lietuvių tapytojų sąsajas, bet ir dabarties tapybos santykį su tradicija – tai patį tapybinės kalbos pobūdį, išraiškos nuosaikumą įvardijanti kategorija. Siekta išsitekti vartotojui įprasto „paveikslo“ ribose, tarsi sugrąžinti jam tradiciškai stiprias pozicijas.

Erzinantis, kartais net šokiruojantis stilistinis, kokybinis margumas, akivaizdžiai atiduota duoklė nepajudinamiems mūsų tapybos postulatams XIII Vilniaus tapybos trienalėje sukėlė daugybę klausimų: pavyzdžiui, kiek „sveikas“ ir natūralus yra tas kartų dialogas, kodėl didžiulėje parodoje paradoksaliai niveliuojamas kuratoriaus vaidmuo (o tai savo ruožtu nulėmė visos ekspozicijos kokybę) arba kodėl iš esmės visai geri ketinimai prastos vadybos dėka įgauna ironiško atspalvio.

Pirmosios žinasklaidoje pasirodžiusios publikacijos, skirtos XIII Vilniaus tapybos trienalei ir ją lydinčiam V. Poškaus „atstumtųjų salonui“, išsamiau apžvelgė tradicinių meno krypčių atšvaitus eksponuojamoje lietuvių tapyboje. Atpažįstamas braižas čia vertintas neigiamai, kaip standartais tapusios meninės elgsenos išdava. Tačiau tai nereiškia, kad radikaliai nauja maniera, stulbinančiais atradimais nenustebinę kūriniai dėl to tapo blogesniais ar nevertais šiuolaikinės dailės diskurso. Ypač jei kalbėtume apie gestiškosios tapybos, ekspresyviosios meninės mokyklos atstovus – J. Gasiūną, R. Bartkevičių, V. Dubauską, A. Skačkauską. M. Skudučio tapyba ir objektai, tegul ir gana „retrogradiški“, yra vertingi jausminga Vilniaus senamiesčio peizažo ir jo gyventojų traktuote, pasižyminčia individualia dramatiškumo, absurdo, optimizmo ir nihilizmo pajauta. Įdomių įžvalgų nestokoja ir E. Gineitytės, N. Saukienės, A. Kirvelytės, A. Barzdukaitės-Vaitkūnienės, S. Staniūno, A. Petrašiūnaitės kūriniai. L. Liandzbergio, L.L. Katino kompozicijose gestiškasis ir dekoratyvus, preciziškas, intuityvusis ir racionalusis pradai savitai sumišę su pseudomokslinėmis aspiracijomis, filosofiniais ir ironiškais samprotavimais – taip pat yra nors ir puikiai atpažįstama, bet neabejotinai stipri „Dialogų“ savybė.

iliustracija
Marko Mäetamm. „Aš ten“. 2005 m.

Kadangi greitai vieša paslaptimi tapo užkulisiniai trienalės niuansai, atrankos komisijos narių bei parodos dalyvių dubliavimasis, klausiau R. Mikučionytės, kaip LDS buvo apibrėžtas parodos kuratorių darbas. Pasirodo, čia jiems teko spręsti daugiausia organizacinius, techninius klausimus, rūpintis parodos rengimu, o ne dalyvių atranka bei jos kriterijais. Šie dalykai buvo sprendžiami bendra komisijos valia. Minėta aplinkybė paaiškina ir daugelį, švelniai tariant, nenusipratimų – nuobodžių ar abejotinos meninės vertės kūrinių atsiradimą, ne visada pateisinamą trienalės dalyvių sudėtį. Originalumu nepasižymėję G. Vitartaitės, A. Biguzo kūriniai (beje, šio menininko maniera, formų traktuotė, figūros paradoksaliai primena V. Paukštės tapybą), gausi J. Daniliausko paveikslų kolekcija, ant slidžios ribos tarp savito požiūrio į Lietuvos istoriją ir vulgarios, kičinės raiškos, „neskanių“ dalykų balansuojanti A. Vozbino tapyba, gaila, atrinkti anaiptol ne patys geriausi talentingo tapytojo S. Teitelbaumo kūriniai – tai pirmiausia į akis kritę „Dialogų“ akibrokštai. Jų nepalyginti daugiau užsienio menininkų kūrinių kolekcijoje: Skandinavijos, artimiausių kaimynų latvių, taip pat estų tapybos gausoje yra tikrai dėmesio vertų kūrinių, bet Rusijos tapyba paliko slogų, labai jau „eldėesišką“ įspūdį – nuo saloninių, nuvalkiotos realistinės, kiek atmieštos ekspresionizmo, impresionizmo elementais raiškos iki neskoningų, plakatiškų, didaktinio pobūdžio „metaforų“ apie Rusijos socialinę, politinę padėtį.

Grįžtant prie „Dialogų“ dalyvių sudėties, privalu pakalbėti ir apie kartų kaitą, išryškėjusius LDS vertinimo kriterijus. Kaip žinia, šiemetinėje trienalėje tematome vos vieną kitą jauną veidą, o ir tie jaunieji – Ž. Augustinas, S. Maslauskaitė, S. Teitelbaumas ar A. Kirvelytė – taip pat nėra vakarykščiai VDA absolventai. Solidi biografija ir portfolio buvo vienas lemiamų komisijos atrankos kriterijų (apie menininkų pateiktų dokumentų pobūdį įdomiai kalba R. Mikučionytė straipsnyje „Monologai provokuoja dialogus“, „Literatūra ir menas“).

Parodos kataloge, kur taip pat suponuojama tekstų, minčių bei idėjų diskusija, J. Gasiūnas, tarsi koks ironiškas mūsų laikų Nostradamas, pasakoja savo „pranašišką“ sapną apie ateityje, po gero dešimtmečio, įvyksiančią eilinę tapybos trienalę, kurioje besisukiojantys šventiškai pasitempę lietuvių tapybos klasikai, vaikštantys greta savo nekintančių, laiko neveikiamų kūrinių, kalba, jog visai dėl paprastos priežasties ekspozicijoje nematyti jaunųjų tapytojų. Ogi jų nebėr – jie tiesiog išmirė...

 

Skaitytojų vertinimai


10048. šaškė2007-04-16 12:40
deja, dazniausiai mirsta jaunysteje deklaruotos idejos ir vertybes, patekus i patogu konjunkturini posta. kuom patogus paciam Antanaviciui jo reveransas pries lds?- nebent, turetu valios dar atsitoket ir paskelbt karantina siai organizacijai. tuomet ir jaunimas sveikiau vystysis, karboliniu viziju perspektyvos neveikiamas.

10052. logika2007-04-16 13:25
Na ka - trys is keturiu save isrinkusiu komisijos nariu - Vozbinas, Biguzas ir Vitartaite - pateike bene klaikiausius trienales kurinius. Stai kodel verta buti komisijose - isstatai save ir dar pinigu gauni:)

10055. šaškė :)))2007-04-16 14:24
„- Ir viskas nutapyta kubistine maniera,- pasake Rempionas,- kad jame tikrai nebeliktu ne zymes gyvybes. NIEKAS TAIP NESUGEBA ISSUNKTI GYVYBES KAIP MODERNUSIS MENAS. Karbolis ne is tolo jam neprilygsta.“

10059. 3202007-04-16 15:00
siai ptai dar toks estetinis klausimas. prie ko cia Vilucio- nuostabaus gal dailininko, bet prie prie tapytojuj- kurtas plakatas ir logo. ka? susigincijo, kieno darba det ant plakato ar kaip? nesveiki gal jus?

10062. Ruta :-( 2007-04-16 15:39
Tokius straipsnius tekdavo skaityti jau pries 15 metu. Vis marindavo tapyba. Tad Kristina Stanciene nieko neissiskiria ir jos mintys tokios pat stagnaciskos kaip jos aprasoma tapybos trienale. Kai nori musti, net lazdos nereikia. Tais laikas labiausiai "dedavo" ant tapybos R. Jurenaite. Veliau tai buvo tiesiog gero tono zenklas. Jei nepakolioji tapybos tai lyg dailetyrininke (-as) esi nevykusi (arba busi balta varna ir tave tavo koleges uzkapos). Bet R.J. gudresne ir turi gera uosle. Dabar ji raso apie tapyba visai priesingai. Mat pasaulyje pasikeite nuomone apie tapyba. Bet kadangi esam provincija, tai ir kritikos mados pas mus veluoja.

10076. nekaltink veidrodzio2007-04-16 17:13
Miela Ruta, ne kritikai kalti, kad pas mus nesijaucia tapybos atgimimo, o susvilpti seneliai is LDS, kurie visa atgimstancia tapyba isbrokijo. O jei paroda kaip pries 20 metu, tai ka cia dar galima parasyti. Manau, akcentai sudeti tiksliai.

10081. Skaityk kas parasyta2007-04-16 17:47
Ruta kalba apie straipsni o "nekaltink veidrodzio" griezia danti ant LDS. Kazkaip prasilenkiat

10084. AA2007-04-16 18:21
sita visuomenine organizacija/dailetyrininkai/turejo susirade gera hobi - mitinguoti prie buvusiu pionieriu rumu ........a jau nuverte anuos kad rasyt pradejo apie daile......

10097. che che 2007-04-16 21:51
taigi skaicius 13 o vozbinas ir plenerus sau gerai finansuojamus dar sugeba pramusti seni geri komjaunuoliai atrieda atidunda pirmyn paroda reikejo atidaryti per gerbemo jurseno svente geguzes 1 valio krutiniui ir jo leninui

10106. teletabis2007-04-17 15:56
O jei dabar Vozbinas arba Biguzas taps LDS galva, tai is vis bus chana! Ju elgesys sitoj trienalej viska pademonstravo. Tokie turetu ne i postus verztis, o sedet po sluota, nes suda mala ir save kabina, o kitu neprileidzia. Atsipeikekit, meninykai!

10109. kiskis p2007-04-17 20:11
tikrai negalia man smurgiu kuriems chana ar nechana nuo to kas sudinos lds galva yra. kolchoznikai.

10110. Br2007-04-17 20:17
mano mielas kiski, mes visi sedim vienoj valtelej, ir jei lds pravalas, tai toki stai monstra ir isperi kaip sita trienale. galima neit ir neziuret, bet galima juk ir normaliu tradiciniu parodu padaryti, ypac tapybos, kuri dabar ant bangos.

10111. kiskis p2007-04-17 20:23
tik daryk, zmogau, pirmyn. eisiu ziuret. ir sita apziurejau. bandau isisvaizduot kaip ant savo pilko kailiuko pajusciau lds pravala, manau niekaip. kaip tupiu po krumu o ne valtelej taip ir tupeciau sau.

10112. kiskis p2007-04-17 20:26
ziuriu i Br ir pagalvojau o kodel broniaus grazio nebuvo, o gal tik nemaciau. labai patinka.

10113. kiskis p2007-04-17 21:46
teisybe, buvo tokia lyg tai pasakecia "dieduska Mazaj i zaicy". kaip Mazajus gelbejo valteleje zajcus per potvyni. tai laikai jau pasikeite: kuo greiciau dieduskai Mazajui chana, tuo zajcams geriau.

10118. Br2007-04-18 00:57
Va cia tai tikslai apie ta dieduska pastebejai:) Bet as ne Bronius ir ne Brone, as Br, kaip brrrrrrrrrrrrrr....

10131. sick :-) 2007-04-19 02:55
gerb. visu galu Specialiste Ruta, paciai jums netruksta komsomoliskos ugneles ir pagiezos. paklauskit bet ko, ar pvz. per paskaitas akademijoj Jurenaite puldavo tapyba, o ir publikacijose - ar smagiai isvanodavo netikusia tapyba, ar visa apskritai... be to, ar ji sugalvojo ta lemtinga teorija apie tapybos "mirti"... kažkaip nesitiki, kad tai vieno tendencingai nusiteikusio menotyrininko piktas ismislas. per daug si tema eksploatuojama, ir ne vienerius metus, ir ne tik menotyrininkų...

10135. geras ponas2007-04-19 09:23
pritariu sick - būtent - kažkaip neteko pastebėti, kad Jurėnaitė būtų puolusi kažkaip visą tapybą. niekada to nebuvo, nebebt Rūta duotų tikslią nuorodą į konkrečius tekstus

10137. save isimylejusiems gudruoliams Sick, ponams ir pan.2007-04-19 10:59
Kai R.J. dejo ant tapybos, jus turbut dar negime buvot tai ir nezinot o jei ir neskaitet, tai tik demonstruojat savo nezinojima ir dar nuo to kaifuojat. Kiekvienam gudruoliui uztenka kvailumo.

10138. 3102007-04-19 11:20
paroda kaip negyvas naujagimis. beje,biguzas tai- kopustu troskinys su ivairiom mesiskom atliekom.

10140. kiskis p2007-04-19 11:28
ka reiksia "dejo ant tapybos". ar ant visos is karto?

10145. geras ponas2007-04-19 12:05
ir ką būtent dėjo? knygą, akinius ar tiesiog kokią nors savo kūno dalį?

10146. to g p 2007-04-19 12:12
jau toks gudrus kad net nesuprantat ir kabuciu nematot

10150. geras ponas2007-04-19 12:41
kabučių ten nebuvo, o jeigu buvo tada dar labiau nesuprantu - reiškia ne "dejo", o turbūt "kabino", "stumdė", "farširavo". šiaip man atrodo, kad menotyrininkai nieko nedėlioja. jie tik kritikuoja, komentuoja arba reflektuoja. ir dar kartą pakartosiu, kad nemačiau nei vieno teksto, kur jurėnaitė būtų šimtu proc suabejojusi tapybos kaip tokios egzistavimu. Jurėnaitės daug ko ir neskaičiau, nes nelabai ji ir rašo - tik per teliką arba radiją daugiau pakalba. tiesa tokioje knygelėje "europos dailė. lietuviškieji variantai" ji analizuoja paskutinių dešimtmečių liet tapybą - bet ten kažkaip nemačiau kad ką nors "dėtų". iš kitos pusės - jeigu ir "dėjo" - tai gal ne be pagrindo? va stančienė su grigoravičiene irgi "dėjo":)

10156. geram ponui2007-04-19 17:16
pats rasote: "Jurėnaitės daug ko ir neskaičiau". tai apie ka mes gicyjames ? Ar ne tendencingos nuomones kaip pvz. pradedamas E.Grigoravicienes straipsnis sakiniu, cituoju: "Tryliktosios Vilniaus tapybos trienalės (kuri tiesiog negalėjo būti sėkminga)". Kai kam tai labai objektyvi daletyrininke, tegu. Kai kam patinka jos astrumas (objektyvumo ir nereikia, jis nepatogus ir nenaudingas ateinanciai jaunajai nomenklaturai). Bet ne visi skaitytojai kvaili.

10161. Siūlas2007-04-19 18:55
AS tai, jei tik turesiu laiko, nueisiu dar karta i smca ir sudarysiu savo sarasa, tuos kuriuos man butu faina matyti, ir cia isvardysiu, o tu kiski p galesi man priestarauti:)

10163. tikras :-( 2007-04-20 13:41
Ne tapyba Lietuvoje bloga, o strukturos klaidinancios,vertinimas neskaidrus, vertybes iskreiptos-

10167. alge2007-04-20 15:11
Ne ismire, bet susene. Moraliskai

10168. alge to tikras2007-04-20 15:12
o kokios vertybes neiskreiptos, turbut tokios kaip tavo...:)

10183. klausimas2007-04-23 12:22
Gerbiamieji, kur naujas 7md numeris?

10187. atsakymas2007-04-23 21:07
Uzdare 7meno dienas, ate klausime(:-

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 178 iš 202 
5:03:43 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba