SEPTYNIOS MENO DIENOS

2002-06-28 nr. 528

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
 Virginija Januškevičiūtė
Sugydytos atliekos
8

Muzika 
• Julius Finkelšteinas
Ypatingas atvejis
4
• Aušra Listavičiūtė
Tango de Maria
1
• Skirmantė Valiulytė
"Baltica 2002" – Lietuvoje
• Ketvirtieji "Sugrįžimai"
• Elektroninės muzikos vakaras
• KONCERTAI

Dailė 
• Laima Kreivytė
Intymūs pokalbiai
2
• Rita Mikučionytė
Nežemiški dirvonai
1
• Prie ąžuolo
• PARODOS

Literatūra 
• Lietuvos dailės istorija šiuolaikiškai22
• Žmonės kalnuose2
• Skulptoriaus Vlado Vildžiūno albumas
• Jonas Strielkūnas5
• Slavoj Žižek
"Tau galima!"
13
• VAKARAI

Teatras 
• Vlada Kalpokaitė
Lietuvių atsakas - teatras įvyksta
3
• Šarūnė Trinkūnaitė
Trys britų aktorystės pamokos
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Renata Ščerbavičiūtė
Pasaulis po Dabernigo
12
• Živilė Pipinytė
Kinas - šeimos verslas
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Pirmasis

Sugydytos atliekos

Aido Bareikio instaliacija "Malonu girdėti" ŠMC

Virginija Januškevičiūtė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Aido Bareikio instaliacijos fragmentas
O. Posaškovos nuotr.

Šiuolaikinio meno centre praėjusį penktadienį įgyvendintas paskutinis iš penkių šios vasaros projektų. Skambiam finalui pasirinktas Aido Bareikio sugrįžimas į Šiaurinę salę, simbolizuojantis kartu ir ŠMC dešimties metų jubiliejų, ir valios triumfą apskritai. Pastarųjų metų išbalinta erdvė šįkart įtraukta į kone religinio patoso prisodrintą instaliaciją, kuri, panaudojant ryžtingos kūrybinės biografijos (Vilnius - Niujorkas, ŠMC - PS-1) velkamo konteksto (kovo 11-oji - rugsėjo 11-oji) ir tenykštės eye-candy elegancijos teikiamus privalumus, turėtų tapti kaip tik tuo bingo, kurio tikisi pragmatiški žiūrovai. Kraupokai popsuojančio meno dešimtmetis iškyla neįtikėtinu altoriumi, aplink kurį keliaujama po visą besisklaidančios entropinės informacijos skliautą - iškrypėliškai dideliais kiekiais gaminamų retenybių muziejų, kaip į jį siūlo pažvelgti ši fantasmagoriška nuošliauža. Galbūt kiek blefuodamas autorius teigia visą medžiagą šiai instaliacijai surinkęs Lietuvoje. Ar jums kada patiko vizualinės metaforos? Absoliučiai universalios, kaip privalu sąžiningam Rytų Europos egzistencializmui. Struktūra, sukonstruota remiantis Rodino monumentu Kalė piliečiams, dar kartą autoriui būdingu gestu suveržia meno istoriją ir spontanišką anoniminės materijos iškrovą. Postapokaliptinis chaosas - vien tik mūsų dienų metafora; iš tiesų nėra didelio skirtumo tarp 15 000 mintinai išmoktų telefono numerių ir 30 vienu metu melžiamų karvių (pavyzdžiai atsitiktiniai).

Pavadinimas "Malonu girdėti" - ironiškas paties kūrinio atžvilgiu? Tiek pat, kiek vienas šalia kito pakarti du bartai simpsonai, mažas (skirtas lentynėlei) ir didelis (kambariui). Žydras instaliacijos raudonis srūva nuo lubų kaip trūkčiojantis tarptautinis pokalbis telefonu, lygiais laidais leisdamas ir suklijuodamas ant grindų išsukiotų nuotrupų grūstį. Pokalbio, instaliacijos siužetas sukimba į trumpametražį trijų dimensijų gniutulą, kad kiek apsipilantį lateksu ir makroflekso nuospaudomis. Pakraštyje - lankytojų jau apmindytos miniatiūrinės popierinės piramidės - žaislai, kelerių metų senumo galaktikos transporto priemonės.

Šiukšlynas? Dauguma daiktų - tuščiaviduriai, pripučiami, tačiau neužpildyti - marškinėliai sujauktu piešiniu kybo suspausti į plokštumą. Pėdkelnių kapronas lieka viena gražiausių "beformio" meno medžiagų, tebūnie tai tinkleliai apelsinams, iškimšti porolonu. Instaliacijos oro pūslės klaidina žvilgsnį nepaliaujamu kybojimu, liepsnos meditacija ar gotikinės katedros įkarščiu. Panorėjus lengvumą nesunku susieti su įkvėpimu. Dramatizmu, poetika ir amatu sugydytas šlamštas, vienan daiktan sulydytos atliekos ir atliktys. Cheminės reakcijos įsisiautėja tiek, kad fizinės jų apraiškos atrodo tesą laimingo susivėlinimo liudytojai - nesunku įsivaizduoti save pakliuvus čia anksčiau ir tapus viena iš tų pranykusių detalių, kurių čia apstu, nors ir suvoki kūrinį visą laiką tik augus. Gerai įsižiūrėjęs vienoje (?) iš beprotnamio menių tarp kitų klounų rasi tamsų moters kūną, atiduotą narkozės stichijai. Rodino, kuris taip pat tik pats nuspręsdavo esąs savo kūriniui nebereikalingas, formų beprotybė, "fantastikos tropai, posovietinė suirutė, karas, rokoko ir vartotojiškumo beprotnamis" (Rachel Kushner). Iš čia - bet kur.

Kažkurios Paryžiaus parodos lankytojus atgal prie televizorių niurzgėdamas palydi Richard`as Leydier: "Jie atsimins, kaip menas buvo įlietas į madą, reklamą, kino studijų superfilmų logiką. Ir kaip, tardamiesi esą "vidinės sistemos prieštaros", daugelis menininkų tiesiog atsidavė jos žavesiui. Jie išsiners iš šios parodos kaip iš ilgo sapno, nuklystančio į košmarus, lengvai pritrenkti viso šio saldainių rausvumo, ir, eidami sau, tars: "Taigi - tai buvo dešimtasis dešimtmetis." Pas mus - iš dalies neregėta negirdėta, o antra vertus, pats laikas užsukti dar ir į "Vartus".

Maloniai suklusęs žiūrovas neišeis iš ŠMC tuščias, nors autorius žiniasklaidoje nesiliauja kartojęs, kad parduoti kūrinį vietos rinkoje nėra lengva.

Čia negali viskas būti puiku, tačiau galima apsieiti ir be to; kaip kviečia vienos iš mobilųjį ryšį parduodančių kompanijų reklaminis šūkis: "Kai termometras rodys +30oC ir danguje nesimatys jokio debesėlio, paskambinkite į Lietuvą".

 

Skaitytojų vertinimai


211. skaitovas :-) 2002-06-29 14:33
visai nieko tekstukas - galima suprasti.

217. xX2002-06-29 18:56
skaitovui: ... Reikia pasistengti suprasti. Gerai instaliacijai geras tekstas; ir atvirkščiai. Asmeniškai aš anksčiau tokio meno nesupratau. Išsidirbinėjimas, menininko nepilnavertiškumo kompleksų demonstravimas, nesugebėjimas paprastai ir suprantamai kalbėti. Čia atpažįstu (padedant autorei) nenuoširdžią amerikonišką sintetiką, papuoštą greita fermentuote, milžinišku greičiu besveržiančia lietuvon. Nemanau, kad AB galėjo dar stipriau tai išreikšti. Ir taip stipriai pasakyta.

220. skaitovas dar kartą xX-ui2002-06-30 15:34
bet manęs nesupratot! kodėl galvojat, kad jeigu pagyriau recenziją, tai jau kaip nors ironiškai ar su pašaipa? visai ne. ir instaliacija labai puiki. o dėl nenuoširduomo/nuoširdumo sąvokos galima būtų ginčytis iki užkimimo - kaip ir dėl kito lietuvių pamėgto kalbos perlo: dvasingumo. :)))

232. futbolo mėgėjas2002-07-01 15:43
Kas yra PS-1? "Valios triumfas" - tai Leni Riefenshtal filmo apie nacių partijos suvažiavimą pavadinimas. Man AB instaliacija yra veikiau "bevališkumo triumfas". Menininko ir vartotojų visuomenes. Tekstas puikiai atitinka instaliacija 1:1 (brazilų baudai)

237. Voliuntaristas2002-07-01 16:58
Sveikinam sveikos valios reiškėjus! Mes dar parodysim liurbiams jų tikrąją vietą. Vilniaus centro nebeterš iškrypėliškas vartotojų menas ir jų citadelė ŠMC!

240. futbolo mėgėjas2002-07-01 17:33
na, aš ne apie tai - "Iškrypėliškas menas" skamba kaip Goebbelso frazė. ŠMC kaip ŠMC, šiuo metu netgi l. gražią instaliaciją "Gilus kaip miegas, greitas kaip širdis" rodo. Darbelis skystokas, todėl ir tekstelis išskydęs - bet autorė turi šmaikštų liežuvį, to nepaneigsi!

243. vitkaus :-) 2002-07-01 20:48
as tai ka - airiskame lietuje mirkau kojas ir laukiu saules, septynias dienas jau... tiksliau.menas tai kas primena saule. nors siek tiek

250. vv2002-07-02 07:44
"Septynios airiškai lietingo lietuviškai saulėto ir gaivaus meno dienos"

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 179 iš 203 
5:03:19 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba