SEPTYNIOS MENO DIENOS

2005-07-01 nr. 668

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
 Živilė Ramoškaitė
Mischa Maisky’s pirmąsyk Vilniuje
23

Savaitė 
• Lietuvių pianistui – prestižinio Beethoveno konkurso laurai1
• Evelinos Puzaitės rečitalis Londone9
• "Gaida" šiuolaikinės muzikos festivalių bendrijoje
• Vilniaus mažajame teatre viešėjo Sergejus Makoveckis1
• Tradicijas sauganti Moksleivių dainų šventė6

Muzika 
• Vasaros paukštė kelia sparnus
• Festivalis "Baltica" suka ratą link Lietuvos1
• KONCERTAI1

Dailė 
• Netekome lietuvių tekstilės patriarcho
• Živilė Ambrasaitė
Tėvynės splinas
1
• Vika Ryžovaitė
Liūdnosios akimirkos
11
• Monika Krikštopaitytė
Skeletas gyvame kūne
3
• Rima Povilionytė
Dešimtmetis
1
• Tarptautiniame renginyje "Soutine’o dienos 2005" – tapybos paroda ir mokslinė konferencija
• Jungtinių Tautų 60-mečiui skirta šiuolaikinio meno paroda
• Pirmoji Lietuvos šiuolaikinės dailės kvadrienalė3
• PARODOS

Teatras 
• Scena – sielos erdvė
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Baisus kinas1
• Aukštuomenės gyvenimas Lietuvoje ir Jamaikoje
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Esu vienos knygos autorius1

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios8

Pirmasis

Mischa Maisky’s pirmąsyk Vilniuje

Živilė Ramoškaitė

[skaityti komentarus]

iliustracija
M. Raškovskio nuotr.

Apie įžymų nūdienos violončelininką Mischą Maisky’į nemažai žinojome iš įvairių šaltinių, vieno kito Lietuvą pasiekusio kompaktinio disko, netgi televizijos; žinoma, kabelinės, ne mūsiškės: čia tokių dalykų nebūna. Dabar "Vilniaus festivalio" rengėjų dėka pagaliau išgirdome šį atlikėją savojoje salėje, tad galime be tarpininkų įvertinti jo unikalų talentą.

Išties džiugu, jog šiais metais į festivalį pakviesti įžymūs anksčiau Vilniuje niekada nesilankę atlikėjai publikai suteikia naujų muzikos klausymo impulsų, žadina protus ir jausmus, plečia akiratį, kursto muzikos poreikį.

Nepamirštamų įspūdžių paliko neseniai įvykę smuikininkės Sarah’os Chang, dainininko Marcelo Alvarezo koncertai su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru. Birželio 22 d. toje pačioje filharmonijos scenoje išvydome dar vieną svečią – Rygoje gimusį Mischą Maisky’į, muzikavusį su Vilniaus festivalio orkestru.

Šio atlikėjo biografijoje mirga įžymiausių orkestrų, dirigentų ir salių vardai, kamerinę muziką jis atlieka ir įrašinėja su įdomiausiais unikaliausiais dabarties muzikantais – Martha Argerich, Gidonu Kremeriu, Radu Lupu ir kitais. Jo įrašai nesyk įvertinti prestižiniais apdovanojimais ir premijomis. Itin reikšmingas violončelininko projektas buvo 2000 m. surengtas pasaulinis J.S. Bacho muzikos turas, kurio metu jis pagrojo daugiau kaip šimtą koncertų.

Vilniuje M. Maisky’s atliko programą, sudarytą iš violončelės repertuaro aukso fondo. Tai J. Haydno Koncertas C-dur, P. Čaikovskio "Andante cantabile" ir mūsų krašte mažiau žinomas M. Brucho "Kol Nidrei". Šių veikalų orkestro partija buvo pritaikyta styginiams.

Pagirtinai tiksliai ją atliko 2003 metais suburtas Vilniaus festivalio orkestras. Beje, šįsyk orkestras akompanavo bei savo solo programą grojo be dirigento.

Dabartis nuolat mums iškelia įvairiausių naujų idėjų; viena jų – įvaizdis ir visa su juo susijusi retorika bei pseudoretorika. Labiausiai įvaizdžiu yra susirūpinusi popkultūra. Pastaruoju metu, didėjant bendrai barbarybei, šis reiškinys ypač plinta. Jau prieš porą dešimtmečių pankuojančio jaunimo įvaizdžiu žaidė įžymusis "Kronos" kvartetas, vėliau esame girdėję apie smuikininkės V. Mulovos "rusiškus kerzinius batus", anglų smuiko virtuozo N. Kennedy sceninę rokerio uniformą. Pastarojo teko klausytis Krokuvos filharmonijoje, ir tikrai galiu tik apgailestauti, jog šis "įvaizdis" ne tik nepadėjo, bet gerokai trukdė klausytis jo atliekamos muzikos.

iliustracija
Mischa Maisky’s
M. Raškovskio nuotr.

M. Maisky’s tvirtina, kad jo sceniniai drabužiai, specialiai kuriami įžymių dizainerių, nesusiję nei su įvaizdžiu, nei su madų šou. Tiesiog jam labai nepatogu groti su fraku, varžančiu judesių laisvę; antra vertus, jis visada priešinosi uniformiškumui, keliančiam nemalonius prisiminimus apie jaunystę Sovietų Sąjungoje... Drabužiai, kuriais vilkėdamas violončelininkas išėjo į Vilniaus sceną, nerėžė akies, tačiau vertė juos apžiūrinėti, taigi blaškė dėmesį. Geriausia išeitis buvo užsimerkti, kad įsiklausytum į violončelininko atliekamą muziką.

P. Čaikovskio "Andante cantabile" M. Maisky’s interpretavo nepaprastai romantiškai ir jausmingai. Tarsi pabrėžtinai emocingai jis išdainavo kiekvieną šios muzikos frazę, pasitelkdamas itin intensyvų vibrato, iškalbingą tembrą, gausius rubato. Puikus itališkas instrumentas jo rankose kalbėjo žmogaus balso intonacijomis.

M. Brucho "Kol Nidrei" (Andante pagal hebrajų melodiją) tęsė šią dainingą ir romantišką violončelininko programos dalį. Tačiau šiame kūrinyje atsiskleidė kiti interpretacijos rakursai – susikaupimas, rimtis, apmąstymų gelmė.

J. Haydno Koncertas C-dur (versija violončelei ir styginiams) tapo tikru lakmuso popierėliu, leidusiu įvertinti M. Maisky’io interpretatoriaus meistriškumą, savitumą ir virtuoziškumą.

Kelių išraiškingų gestų impulsas įžangoje "pakrovė" orkestrą, kuris tiksliai, darniai ir stilingai vykdė savo užduotis ir solisto norus, stengdamasis atsiliepti į visas jo reljefiškai aiškias, skoningai artikuliuotas ir įprasmintas muzikos frazes. Ši harmonija pleveno per visas tris kūrinio dalis. Itin greitu tempu atliktas finalas sužavėjo krištoline intonavimo švara. Vilniuje tokio pakilaus ir tikslaus šio finalo atlikimo nėra buvę.

Festivalio orkestras vėl žengė didelį žingsnį tobulumo link. Galimybė pagroti su puikiais solistais kaskart suteikia jam naujos patirties. Tačiau orkestras taip pat gana intensyviai kaupia savąjį solinį repertuarą. Šįsyk jis publiką supažindino su M. Brucho "Serenada styginiams švedų liaudies muzikos temomis" ir retai atliekamomis B. Britteno "Variacijomis Franko Bridge’o tema". Abiejų opusų interpretacijos buvo solidžios ir ryškios. Ypač didelio lankstumo, fantazijos, techninio tikslumo iš orkestro pareikalavo B. Britteno opusas.

 

Skaitytojų vertinimai


5228. jurgis2005-07-04 10:50
Tai panelei Ramoskaitei - drabuziai trukdo muzikos klausytis - koks siaubas... Kokia p.Ramoskaites menine ir tauri siela, didis meno supratimas ir dvasine gelme, ir kaip tai viskas sujaukiama jeigu zmogus turi individualybe - taip siaubingai kad net UZSIMERKTI REIKIA... GEDA man butu rasyti apie tokius dalykus - pajudekite i XXIa!!! Atsibuskite ir supraskita kad aplink mus zymiai ryskesniu spalu pasaulis ir visi jau ne tokie juodai pilki kaip pries 50 metu. O jeigu zmogus talentingas ir puikiai groja tai gali buti ir nuogas, ir bet kaip apsirenges - niekas nesutrukdys, o jeigu p.Ramoskaite tokia jau valstiete kad idomesniu drabuziu nemacius nutaria juos apziurineti kai klausosi jo grojimo tai rodo ne to maninko lygi bet JOS...

5233. Jurgiui2005-07-04 15:15
tegu uzsimerkia...net ir geriau girdedama apie muzika labiau suvokti nei "melogingai,jautriai" ir panasiai-nesugeba.Man atrodo ta pati parasytu ir kokios 8-os klases Ciurlionkes moksleivis. Arba"vieno kito Lietuva pasiekusio CD. ... koks kaimas ar ne?O kiek Micha is viso yra isleides CD?..Pasikasom kriause... gal grizkime prie rubeliu...

5234. eos2005-07-04 19:55
aha, tiksliai, juokingas straipsnis :))

5235. Audrone2005-07-04 21:19
Ramoskaitei jau seniai nereikia leisti apie muzika rasyti. Is viso kur yra nauji zmones rasantys - kitoks poziuris nei isplerusiu bobuciu kaip ji, kurios save "intelektualemis ir dvasios pazibomis" laiko ir yra auksciau uz visus... Ramoskaite jau seniai atsiliko nuo pasaulio, nuo konteksto, jos ribos ir pasibaigia "uzsimerkus". Autoritetas vadinasi. I uztarnauta poilsi laikas o tai negi jos "jausmingus intelekto perliukus" teks dar ilgai skaityti. Tegu jau nustoja kamuotis ir kitus kamuoti - tik popieriu be reikalo gadina.

5238. dk2005-07-04 23:51
Provincialus pezejimas

5239. piktajai Audronei2005-07-05 00:43
gerbiamoji, turbūt nesate mačiusi Živilės Ramoškaitės? Ji - visai ne išplerusi ir ne bobutė, o labai graži, gracinga, simpatiška moteriškė! Ir rašo ji visai neblogai...

5244. PK2005-07-05 09:08
Oj, prajuokinote - Ramoskaite grazuole!!! Ir tikrai - Ramoskaite tikriausiai kai nustos rasyti apie muzika ir opera imsis rasymo apie baleta - ji tokia gracinga, jauna ir turi supratima apie siuolaikini stiliu. Deja, zmogaus isore ne visada atitinka jo vidu - ji yra labai piktas ir kandus individas labai siauru paziuru, visa provinciali elegancija yra tik pavirsiukai. Tokie rasantys tik savo "originalias emocijas ir ispudzius" pilieciai tegu patys pabando atsisesti ir pagroti - ji pati juodo darbo nedirba tik kaip dele prisisiurbusi prie meno gyvena.

5245. .ipiktin.2005-07-05 09:19
siuolaikineje lietuviu kalboje sakytume "pakrove orkestrui" :) Taip jiems ir reikia, daugiau negros be dirigento, kuris pats gali izuliems solistams pakrauti. O kritike galetu ir nesiteisinti, kad, apziurejusi apdarus ir instrumenta, prisnudo. Nuobodus tas Haydnas, visi snaudzia...

5247. juozapo brolis2005-07-05 09:52
aisku kad Živilė Ramoškaitė grazi.man tai ji labai patinka .tokia nu... nu kaip cia pasakyt..bet labai grazi. ir jauna visai

5248. mhmhmhm2005-07-05 10:35
Taip ir buna snaudzia snaudzia o po to nuomones reiskia

5250. to PK2005-07-05 14:13
5239 - Teresė - rašiau, kad Ramoškaitė graži, gracinga ir simpatiška, žodžio "jauna" - nebuvo. Ramoškaitė - vidutinio amžiaus moteris, taip pasakytų kultūringas žmogus. O apie jus matyt Ramoškaitė kažkada blogai parašė, kad verdate neapykanta. Ir pasilikite su savo pykčiu! Jau tokie įžeidūs tie atlikėjai...

5251. kritike2005-07-05 15:49
Straipsnis is tiesu ne toks, kuris parodytu, kad kritike "zenge dideli zingsni tobulumo link", bet kas tiems komentatoriams pasidare??? Ar karstis taip veikia? Pykstat, kad tenka prie kompo duleti, o ne prie ezero?.. Tai prie ko cia Ramoskaite tada?..:))

5254. PK2005-07-05 20:36
TERESEI - turiu pasakyti kad apie mane Ramoskaite nerase, nes as nieko bendro su muzika neturiu - as tik skaitau straipsnius jau kuri laika ir mane tiesiog siutas ima del to atsainumo ir kokybes, gelmes ir konteksto nebuvimo. Jeigu zmones pagaliau sako ka galvoja apie kritikos kokybe, tai nereik taikyt cenzuros ir siusti ju prie ezero. Jeigu kritike su labai mazu akiraciu turi nervo is auksto "vertinti" mena, tai ji turi buti "stojiskai" pasiruosusi ir priimti kritika savo atzvilgiu.

5255. stebetoja2005-07-05 20:47
Man asmeniskai butu geda po tokiu straipsniu deti savo pavarde. Dekuidie, ir nereikia ;)

5261. viska suprantu2005-07-06 12:41
kaip gerai kai yra internetas, nėra ko eiti į koncertą .Visą informaciją jame galima rasti.Autorė taip ir padarė ir tegel negalvoja,kad lietuviai tokie jau kvaišos .Neatskirs kur rašo žmogus buvęs koncerte, o kuris iš darbo kabineto.Toks parašymas gali atsirasti ne tik Vilniuje , bet ir Biržuose,ir Labanoroje.Kaip gerai ir atostogauja ,ir straipsnį parašo. Tai rodo koks dar mūsų rašytojų prof. nemokiškumas.Jei negali taip parašyti ,kad skaitydamas neatskirtum ar buvo autorius koncerte ar ne.

5264. Darius2005-07-06 20:23
taip jau yra kai nera konkurencijos - nesvarbu kaip rasai - visviena spausdins

5265. Is kito darzo :-) 2005-07-06 21:27
As me muzikante ir ne muzikologe, bet straipsnis man pasirode idomus ir aiskus (o muzikos kritikai daznai uzsizaidzia profesiniu zargonu, kurio specialiu mokslu nekrimtusiam - neikast). Nesuprantu, kodel visi taip jautriai sureagavo i Ramoskaites pastabas apie isvaizda? Man jos pasirode taiklios - juk jei muzikantas renkasi ne klasikini, o dizainerio sukurta kostiuma arba rokerio striuke, tai juk irgi tampa spektaklio dalimi. Atrodo, ir muzikos baruose vyksta vizualinis posukis, ir nieko cia nepadarysi. Saunuole Zvile, kad nebijo reiksti savo subjetyviu pastebejimu.

5266. stebetojas2005-07-06 22:00
Jeigu pastebejot IS KITO DARZO - Ramoskaite sako, kad "drabuziai... blaske demesi" - vertimas: "bet koks drabuzis, kuris netradicinis, yra BLOGAI", t.y. joks progresas muzikos baruose neimanomas ir vizualiniai posukiai neleidziami.

5267. dj grabas2005-07-06 22:15
Maiskis su maike. Dolce ir Gabana rengia chuligana.

5269. Deja2005-07-07 11:26
Prie ko cia tie drabuzeliai? Nebukite tokie provincialai. Gal geriau pasiklausykime muzikos.

5275. drabuzeliai2005-07-09 22:49
jo prie ko cia drabuzelaii, davai nuo simfoninio orkestro nuimam kostiumus , svarbiausia gi muzika ,,

15853. neringa :-( 2010-01-13 16:38
net nemaciusi straipsnio autores galiu pasakyt , kad ji viena is tu pilku baisiu teoretikiu. su megztu ilgu sijonu. kaimas! turetu but geda rasyt tokio lygio straipsnius. as jau net nekalbu apie tuos kliedesius del rubu, bet jei jau zmogaus drista rasyti straipsni tai bent jau pasidomi repertuaru. nuo kada kol nidrei yra nezinomas kurinys???? turetu but labai geda, straipsnio autorei. gal jai geriau sektusi savo sijonus megzt negu straipsnius rasyt. nes jie akivaizdziai nevyke!!

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 180 iš 204 
5:02:10 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba