SEPTYNIOS MENO DIENOS

2006-02-24 nr. 697

7 MENO DIENOS

| Archyvas | Redakcija |


Pirmasis 
 Živilė Ambrasaitė
Erdvės metraštininkė
4

Muzika 
• Su aistra ir ilgesiu3
• Vytautė Markeliūnienė
Ne atkartota, bet savaip išgyventa
1
• Šv. Kristoforo kamerinio orkestro gimtadienis
• Nepažįstamas Mozartas
• Iš Gustavui Mahleriui skirto ciklo
• Richardas Claydermanas: nuo klasikos iki popmuzikos
• Nomedos Valančiūtės kūryba plokštelėje "Nymphaeum"
• Čiurlionio kvartetas koncertavo Tokijuje1
• KONCERTAI

Dailė 
• Neringa Černiauskaitė
Be pykčio
• Rita Mikučionytė
Būties ritmas
• Meno kūrinio cenzūra38
• Jaunos dizainerės paroda2
• PARODOS

Literatūra 
• Svarbu, ką ir kaip vaizduoji1
• Knygos meno konkursas
• VAKARAI

Teatras 
• Kūręs svajonių teatrą3
• Vyrai baltais sijonais4
• "Grimo opera" demaskuoja mūsų įvaizdžius6
• SPEKTAKLIAI

Kinas 
• Živilė Pipinytė
Visada gali būti dar blogiau
1
• Laima Kreivytė
Puota maro metu
• Savaitgalis be dailiojo čiuožimo3
• "Next festival" traukinys atvyksta į Vilnių
• Savaitės filmai
• KINO REPERTUARAS

Pasaulyje 
• Laima Kreivytė
Sulaikytos emocijos
• Pasikeitęs pasaulis ir patobulinimai sporte2

Anonsai 
• Lietuvos Respublikos kultūros ministerija
• Leidykla VAGA siūlo darbą vyr. redaktorei (-iui)1

Bibliografija 
• Bibliografinės žinios

Pirmasis

Erdvės metraštininkė

Juzefos Čeičytės retrospektyvinė paroda Radvilų rūmuose

Živilė Ambrasaitė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Juzefa Čeičytė. "Pabudimas".
1988–1990 m.

Radvilų rūmuose surengta apžvalginė Juzefos Čeičytės darbų, paroda iliustruoja daugiau nei penkias dešimtis metų trunkančio kūrybinio kelio etapus, leidžia išsamiau susipažinti su iš lietuvių dailės konteksto išsiskiriančia, nuo grynosios tapybos atitrūkusia plastine dailininkės kalba. Pagrindiniai J. Čeičytės darbo principai susiklostė per asmeninę kūrybinę patirtį: tapybą studijavusi, tačiau scenografės diplomą gavusi dailininkė ir savo ne teatro scenai skirtuose darbuose derina tapybos ir scenografijos raiškos priemones.

Siekdama scenovaizdžiuose įprasminti spektaklio emocinį pradą, sukurti foną, dalyvaujantį scenoje rodomuose įvykiuose, papildantį ir atliepiantį vaidinamą veiksmą, metaforiškais vaizdais perteikiantį psichologinį turinį, J. Čeičytė pasitelkė lakonišką formų ir spalvų kalbą. Ji pirmoji 7-ojo dešimtmečio pradžioje apipavidalindama teatro sceną rėmėsi konceptualiosios scenografijos principais, kurie kitų dailininkų darbuose atsirado tik 8-ojo dešimtmečio viduryje. Teatro menas įpareigojo menininkę paisyti kūrinio turinio, režisieriaus pastabų, scenos mastelių, laikmečio konteksto ir nuostatų. J. Čeičytės tapyba – tai laisva minties ir vaizduotės stichija, sritis, kurioje atsiskleidė tikrasis menininkės "aš".

Ankstyvuosiuose darbuose dailininkė įsitraukė į faktūrų, reflektuojančių paviršių ir spalvos galimybių tyrinėjimą. Reljefas, tarsi įstrigęs tarp dvimatės ir trimatės erdvės, nuolat galynėjasi su plokštuma – jis taikosi išsiveržti iš kūrinio gilumos, tačiau paskutiniu momentu dvimatė erdvė jį įtraukia atgal ("Pilis", 1960). Paviršius aktyviai reaguoja į apšvietimo pokyčius – jis gyvas, banguojantis, kvėpuojantis, po dažų sluoksniu slepiantis tradicines medžiagas ir daiktų fragmentus ("Venecija", 1965). Kūrinių skleidžiamą emocinį krūvį sustiprina teatrališkas koloritas – dramatiška juoda ir raudona, prabangūs aukso ir sidabro paviršiai.

J. Čeičytė savo darbuose jungia ne tik scenografiją ir tapybą, bet ir skulptūros bei grafikos raiškos būdus. Dailininkė domisi plokštumos ir faktūros santykiu, subtilaus reljefo ritmika, šviesos žaismo kuriamais iškilaus paviršiaus vaizdiniais, optinėmis spalvos galimybėmis. Dvimatis paviršius įgauna aukštį ir gylį, plečiasi ir kėsinasi užvaldyti erdvę, paskandindamas ją neišmatuojamame laiko sraute ir neaprėpiamuose toliuose ("Paukščių takas", 1980).

Dinaminę erdvę koliažuose ir darbuose, kuriuos galima būtų gretinti su abstrakčiuoju ekspresionizmu, drobėse, kuriose J. Čeičytė prabilo figūrine, alegorinio pobūdžio siužetų kalba, pakeitė statinė erdvė. Pirmoji – atsiverianti, judanti stebinčiojo subjekto atžvilgiu, reaguojanti į jo judesius, antroji – uždara, užsisklendusi, plūduriuojanti, į žiūrovą prabylanti santūraus kolorito simbolių ir metaforų kalba ("Žiema", 1981), paženklinta liaudies skulptūrų rimties ir amžinybės jausmo.

 

Skaitytojų vertinimai


6629. Pirstas2006-03-02 14:13
Tai tada reikejo nufotkint pirsta, ir tegu kiekvienas mato ka nori

6642. menininkas2006-03-03 21:10
Noriu atkreipti dėmesį. Gal turit minčių apie Valstybinių stipendijų paskirstymą meninikams? Man labiausiai patinka kokių 10-15 etatinių ( Vilniaus ir Kauno) pavardžių (pasikeičiant šeimos nariais, vietomis ekspertų etatuose arba dar geriau -- prisistatant dviem pavardėm) serijalai, kurie nuo apytikriai 2000 metų (anksčiau nesidomėjau) Valst.stip. sąrašuose šuoliuoja ir vargo nemato. Akivaizdžios korupcijos priedangai apie 50 proc. valst. stipendijų lėšų išdalijama tiems, kas niekada nieko nesukūrė, nesukurs ir todėl niekada nebus konkurentais tiems 10-15 etatinių. Likusi dalis dėl akių paskiriama žmonėms, kurie lyg ir nekelia abejonių, bet pagal charakterį kaip tyčia yra slieko lankstumo. Šiurpinantis vaizdas. Todėl ar dar reikia stebėtis, kodėl jauni žmonės bėga iš šitos valstybės, kodėl ji pasaulyje pirmauja pagal savižudybių skaičių ir kodėl užsienio šalys apie ją kuria filmus kaip apie banditų ir mafijos šalį? Niekingo dydžio pinigų menininkams paskirstymo algoritmas yra miniatiūrinis būsimų ES milijardų paskirstymo eskizas, dėl kurio visiškai suiro mūsų valstybės viršūnių protas. Sąžinė negalėjo suirti, nes jos ten nebuvo. Tai va tokia mano nuomonė.

6650. Atanazas2006-03-04 16:59
ponasmenininke, pažiurekite i viska iš kitos puses: bent jau tie 10-15 nenusizudys, nes ira sotus ir laimingi.

6657. Aha2006-03-05 20:28
Tai kas nuskriaustas, jeigu paskiriama ir etatiniams, ir tiems, kas nieko nesukure ir nesukurs, ir kurie abejoniu nekelia?

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Kovo

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 176 iš 200 
5:01:24 Mar 7, 2011   
Jul 2008 Nov 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba