Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2008-05-30 nr. 3192

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Viktoras Rudžianskas.
SVEIKINAME ŠIŲMETĮ POEZIJOS PAVASARIO LAUREATĄ!
56
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI2
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

AKTUALIJOS 
• Agnė Macaitytė.
„DEKALOGAS“, ARBA DIALOGO STOKA
1

POEZIJOS PAVASARIS 
• Mykolas Karčiauskas.
POEZIJOS ATLAIDAI
1
• Benediktas Januševičius.
ATSARGIAI – POEZIJA!
6
• TARPTAUTINIS POEZIJOS FESTIVALIS POEZIJOS PAVASARIS 2008

TEATRAS 
• Salomėja Burneikaitė.
KAIP AUGA BALIO LUKOŠIAUS „MOLINUKAS“
• „LĖLĖS“ ĮKŪRĖJO BALIO LUKOŠIAUS PAGERBIMAS
• Ridas Viskauskas.
IŠ LĖLININKŲ ŠVENTĖS PANEVĖŽYJE GRĮŽUS
• Indrė Stakvilė.
SPALVOTAS LIETUVIŠKAS JUOZAPO APSIAUSTAS

KNYGOS 
• „AUKSO LEGENDA, ARBA ŠVENTŲJŲ SKAITINAI“
• „DIENORAŠČIAI: 1978–2004“
• KITAS LIETUVIŲ PROZOJE“
• „DE PROFUNDIS“
• Ramūnas Čičelis.
LAISVO ŽMOGAUS ATVIRI NIUANSAI
• (PA)SKAITINIAI
• NAUJOS KNYGOS

MUZIKA 
• Edmundas Gedgaudas.
„JEIGU KELEIVIS ŽIEMOS NAKTĮ…“
1
• ARTIS: „...IŠGYVENTI PILNATVĘ“

DAILĖ 
• Kristina Stančienė.
IŠ PILIŲ GYVENIMO
1
• Julija Petkevičienė.
AMŽINAS LAISVĖS TROŠKIMAS
1

PAVELDAS 
• Greta Žičkuvienė.
BALTIJOS ŠALIŲ RESTAURATORIŲ KONFERENCIJA TALINE

POEZIJA 
• JONAS ŽEMKALNIS15
• BIRUTĖ GLIAUDIENĖ2

PROZA 
• Nerijus Meškauskas.
TAVO YRA LABIRINTAI
1
• Nerijus Meškauskas.
FONTANŲ ARCHITEKTAI

POEZIJOS PAVASARIO SVEČIŲ POEZIJA 
• MILOŠ ĐURĐEVIĆ2
• ANNE PORTUGAL
• PER-ERIC SÖDER
• WERNER SÖLLNER2
• JIŘÍ ČERVENKA

AKTYVIOS JUNGTYS/ ŠIUOLAIKINIS MENAS 
 ŠOKIS PATIEMS MAŽIAUSIESIEMS

KULTŪROS DIS/KURSE/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• Rimantas Gučas.
VILNIUI – GUGENHEIMO VEIDĄ!
24

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• Aurimas Lažinskas.
ŠIANDIENINĖ DESADIŠKA LITERATŪRA
5

KRONIKA 
• ŠIRDIS ANT DELNO
• VYTAUTO KERNAGIO ATMINIMUI
• MEILĖS PAŠTAS1

DE PROFUNDIS 
• Jadvyga Černiauskienė, Kaimo rašytojų sąjungos narė.
PASTABĖLĖS
1
• ZOFIJA VIRGANAVIČIENĖ-SUBAČIŪTĖ1
• Rolandas Kaušas.
APIE DIEVĄ (4)
13
• RES LUDENTES/ŽAIDŽIANTYS DAIKTAI
• Voldemaras Zacharka.
MŪSŲ MEDIKAI
1

PARK@S 
• Petras Rakštikas.
APIE ŽVAIGŽDES
2
• Sigita Inčiūrienė.
15 ŠIAULIŲ DAILĖS GALERIJOS METŲ: MISIJA ĮMANOMA
1
• Gintautas Mažeikis.
KAIRYSIS KOMUNITARIZMAS IR ALTERNATYVUSIS PILIETIŠKUMAS
• Vigmantas Butkus.
PILIETIŠKUMO SERŽANTAS
• Sigitas Vaičiulionis.
II TARPTAUTINIS PRANO STEPULIO TAUTINIŲ INSTRUMENTŲ ANSAMBLIŲ FESTIVALIS-KONKURSAS
• Jonas Nekrašius.
TASMANIJA – OBUOLIŲ SALA

AKTYVIOS JUNGTYS/ ŠIUOLAIKINIS MENAS

ŠOKIS PATIEMS MAŽIAUSIESIEMS

Šiuolaikinio šokio festivalis vaikams ir jaunimui „Dansema“

[skaityti komentarus]

iliustracija

Antradienį, gegužės 27 d. Kaune, o gegužės 29 d. Vilniuje prasidėjo pirmasis Lietuvoje tarptautinis šiuolaikinio šokio festivalis vaikams ir jaunimui „Dansema“. Iki birželio 1-osios truksiantį renginį organizuoja Švedijos ambasada Lietuvoje, neseniai šokėjo Donato Bakėjaus įkurta viešoji įstaiga „db Projektai“ bei choreografė Birutė Banevičiūtė.

Pirmasis jauniausiai publikai skirtas renginys pristato plačią programą: Kauno valstybiniame dramos teatre ir Menų spaustuvėje Vilniuje rodomi profesionalių šiuolaikinio šokio trupių iš Švedijos, Estijos ir Lietuvos sukurti spektakliai, Vilniaus rotušės aikštėje įvyks viešas šiuolaikinio šokio renginys „Šokio stotys“, o „Vilniaus vaikų ir jaunimo meno galerijoje“ – Malmės ir Vilniaus vaikų atliekamų šokio improvizacijų pristatymas. Lietuvos šokio ekspertams skirta seminarų, kuriuose pristatoma šiuolaikinio šokio jaunajai auditorijai raida Švedijoje, programa.

Festivalio emblemai pasirinktas penkiamečio piešinys, vaizduojantis šokėją, o štai festivalio pavadinimo kilmės istorija sudėtingenė. „Šiuo metu rašau mokslinę disertaciją šokio edukologijos klausimais. Teko studijuoti mūsų žymiojo semiotiko Algirdo Juliaus Greimo darbus. Tarp daugelio jo sukurtų ir naudojamų sąvokų netyčia aptikau mažiausią šokio vienetą apibrėžiantį terminą „dansema“. Taigi ir pamanėme – mažiausias vienetas, o mes juk ir pradedame nuo mažiausiųjų“, – pasakojo B. Banevičiūtė.

Festivalio „Dansema“ idėja gimė prieš dvejus metus, Švedijos ambasados Lietuvoje ir lietuvių choreografų bei šokėjų diskusijų apie šiuolaikinį šokį vaikams ir jaunimui metu. Švedijos ambasados kultūrinė veikla mūsų šalyje paremta nuostata, jog vaikai ir jaunimas turėtų būti pastebimi kaip unikalūs ir savo kultūrinius poreikius turintys individai. Todėl 2005–2008 m. ambasada didžiausią dėmesį skiria vaikų ir jaunimo kultūros projektams.

Pasakodamas apie festivalio atsiradimą, vienas pagrindinių renginio iniciatorių, Švedijos ambasados kultūros patarėjas Torstenas Schenlaeris teigia: „Esu nemažai dirbęs šiuolaikinio šokio srityje Švedijoje. Nuo 1997 m. švedų šokio organizacija „Dansstationen“, kurioje dirbau prieš atvykdamas į Lietuvą, daug dėmesio skyrė šiuolaikinio šokio spektakliams jaunajai publikai. Mums buvo įdomu, ką šiuolaikinis šokis gali pasiūlyti patiems mažiausiesiems. Skonėje, Pietinėje Švedijos dalyje, kur gyvenu, prieš dešimtmetį jaunajai publikai skirto šiuolaikinio šokio nebuvo. Taigi yra panašumų su šiandiene Lietuvos situacija. Nenoriu pasakyti, kad padėtis Lietuvoje beviltiška, greičiau atvirkščiai, manau, kad naujoms meno formoms atsirasti sąlygos palankios, yra nemažai galimybių per trumpą laiką sukurti ką nors nauja.

Kai atvykau į Lietuvą 2005 m., pakviečiau šiuolaikinio šokio specialistus pasižiūrėti šiuolaikinio šokio spektaklių jauniausiai publikai Švedijoje, nes maniau, kad tai galėtų juos sudominti.

Festivalio „Naujasis Baltijos šokis“ dėka šiuolaikinis šokis Lietuvoje jau turi gana ilgai gyvuojančias tradicijas. Tačiau vaikams iki šiol nieko nebuvo siūloma. Pirmą kartą vaikams ir jaunimui skirtą šokio spektaklį pristatėme 2007 m. Valstybiniame jaunimo teatre. Tai buvo paaugliams skirtas choreografės Kajsos Giertz spektaklis „Viskas pakeičiama“, kuris sulaukė nemažo jaunimo ir jų tėvų dėmesio.

Švedijoje teatro vaikams tradicijos gilios. Dabar galime kalbėti ir apie vaikams skirto šiuolaikinio šokio tradicijas. Svarbu tai, kad tokiuose spektakliuose nėra draudžiamų temų, tačiau jos kiekvienai amžiaus grupei pateikiamos skirtingomis priemonėmis. Paaugliams apie mirtį bus pasakojama kitaip nei ketverių metų vaikams.“

iliustracija
„Ugli bugli“
Nuotraukos iš festivalio rengėjų archyvo

Šiuolaikinio šokio choreografė ir šokio mokytoja B. Banevičiūtė pabrėžė, jog tai dar tik pradžia, tik pirmieji šokio vaikams žingsniai mūsų šalyje, ir išreiškė viltį, jog jie bus sėkmingi. Paprašyta papasakoti, kuo ypatingi festivalio spektakliai, choreografė teigė: „Iki šiol šiuolaikinio šokio spektaklių, specialiai sukurtų atskiroms vaikų amžiaus grupėms, neturėjome. Festivalyje „Dansema“ šiuolaikinis šokis vaikams ir jaunimui bus pristatytas įvairiapusiškai: pradedant profesionalių šokėjų atliekamais spektakliais vaikams ir baigiant vaikų atliekamomis kompozicijomis. Taip atkreipsime dėmesį ne tik į šiuolaikinį šokį, bet ir į vaikus bei jų teisę pasirinkti šokį nuo pat mažens.

Festivalio spektakliai nėra „vaikiški“, prie kurių esame įpratę. Juose galima išvysti tuos pačius šiuolaikinio šokio judesius, kaip ir suaugusiųjų spektakliuose, tačiau spektaklio idėja pateikiama kitaip. Mums įprasta, jog baleto spektaklių vaikams pagrindas yra pasaka, kuri išreiškiama šokio priemonėmis. Tuo tarpu vaikams skirtuose šiuolaikinio šokio spektakliuose išreiškiamos idėjos, gyvenimo įvaizdžiai, juose nesekamos pasakos, nepasakojamos nuoseklios istorijos. Ypač patiems mažiausiesiems skirtuose spektakliuose daug žaidžiama su įvaizdžiais, formomis, kurias jie pastebi kasdien.

Kiek teko bendrauti su vaikams kuriančiais choreografais, jie neapsikrauna psichologijos vadovėliais, o kuria to amžiaus vaikams, kokius patys augina. Švedijoje teko matyti spektaklį paaugliams. Choreografės teiravausi, kaip ji nagrinėjo paauglių psichologiją, tačiau ji man atsakė turinti paauglę dukrą ir ieškanti priimtinų būdų su ja susikalbėti. Kita choreografė trejų metų vaikams spektaklį kūrė stebėdama, kas įdomu jos dvejų metukų dukrytei. Taigi choreografai ir šokėjai pirmiausia remiasi gyvenimiška patirtimi, tiesiogiai bendraudami su potencialia auditorija ir nebijodami keisti spektaklių pagal vaikų poreikius.“

Vienas įdomiausių festivalio spektaklių – „Ugli bugli“, skirtas patiems mažiausiesiems. Kas nutinka, kai kūdikiai imasi vadovauti aplinkiniams? Kai jie atsiduria ne tik dėmesio centre, bet ir veikia aplinką savo judesiais, garsais, reakcijomis? Šiuos klausimus, prieš trejus metus kurdami spektaklį „Ugli bugli“ Malmėje įkurto švedų šiuolaikinio šokio teatro „Dansstationen“ trupei, kėlė britų režisierius Tomas Morrisas ir šokėjas bei choreografas Guy’us Dartnellis.

Unikalų spektaklį vilniečiai, kaip ir daugelį festivalio „Dansema“ spektaklių, gali pamatyti Menų spaustuvėje. Jis atliekamas tarptautinio teatro festivalio „Sirenos“ dėka mums jau žinomų „Oro architektų“ sukurtoje pripučiamoje palapinėje. Čia, lydimi abiejų tėvelių, gali dalyvauti tik 12–18 mėnesių mažyliai. Spektaklio „Ugli bugli“ metu kūdikiai laisvai juda palapinėje, o specialiai parengti šiuolaikinio šokio atlikėjai atkartoja jų judesius, garsus ir reakcijas. Taip kuriamas žaismingas šokis kviečia iš naujo pasinerti į atradimams atvirą vaiko pasaulį. Organizatorių teigimu, amžius griežtai ribojamas, paisant pačių mažųjų interesų. Mažesni vaikai dar nesuprastų, kas vyksta, o vyresniesiems jis gali pasirodyti nuobodus.

Antrasis švediškas spektaklis skirtas 5–9 metų vaikams. Tai prieš kelerius metus taip pat Malmėje įkurtos šiuolaikinio šokio ir teatro trupės „Memory Wax“, garsėjančios vizualiais šokio spektakliais, naujas kūrinys „Šešėlių šalyje“. Spektaklio, kurio premjera Švedijoje įvyko šių metų vasarį, choreografai Miguelis Azcue ir Annou Nilson scenoje kuria paslaptingą šešėlių žaismą. Pasitelkdami paprastas priemones, trys šokėjai atveria paslaptingą ir intriguojantį šešėlių pasaulį ir kviečia vaikus į fantazijų šalį.

iliustracija
„Šešėlių šalyje“

Trupė „Zuga“, svečiai iš Estijos, 5–10 metų vaikams skirtame spektaklyje tyrinėja, kaip vaikai supranta šokį ir judesį: ar jiems įdomu stebėti du grindimis ropojančius kūnus? Ar jie įžvelgia šioje scenoje skubančias skruzdėles? Galiausiai, kas yra šokis?

Trupės „Zuga“ tikslas – judesiais ir paveikslais sužadinti mažųjų žiūrovų fantaziją. Stebėdami neįprastus ir nekasdienius judesius, vaikai įsitraukia į stebuklingą žaidimą. Jų tėvelių prašoma netrukdyti mažiesiems ir, palikus juos specialiai parengtų spektaklio atlikėjų globai, luktelėti prie puodelio kavos ar arbatos savotiškame „tėvelių kambaryje“.

Festivalyje „Dansema“ bus galima išvysti pirmąjį ir kol kas vienintelį lietuvišką šokio spektaklį vaikams „O kas čia?“. 3–9 metų vaikams choreografių Sigitos Mikalauskaitės ir Indrės Pačėsaitės sukurtame spektaklyje judesio ir šokio kalba siekiama atsakyti į šį klausimą, kurį dažniausiai užduoda mažieji, pažindami aplinką, kitus ir save.

Spektaklį prodiusuoja vienas iš festivalio „Dansema“ organizatorių – viešoji įstaiga „db Projektai“, kuri kaip vieną iš veiklos prioritetų deklaruoja šiuolaikinio šokio vaikams ir jaunimui kūrimą.

Festivalis „Dansema“ pristatys keletą įdomių projektų. Vienas įdomiausių – „Kelionė/Resan“ – dailės ir šokio raiškos priemones jungiantis renginys, kuriame dalyvauja 6–10 metų vaikai iš Malmės ir Vilniaus. Nuo vasario vaikai Vilniaus vaikų ir jaunimo dailės mokykloje ir Malmės meno centre „Drömmarnas Hus“, padedami dailės mokytojų, kūrė savo miestų „dailės erdves“ – gimtąjį miestą atspindinčius objektus. Festivalio metu bus sukurta ir „šokio erdvė“ – Vilniaus vaikų ir jaunimo dailės mokyklos mokiniai, padedami choreografų, įžengs į ją ir šoks parodos lankytojams Malmėje ir atvirkščiai, parodos lankytojai Lietuvoje išvys šokančius Malmės vaikus.

Gegužės 31 d. Vilniaus rotušės aikštėje „db Projektai“ pristatys viešą šiuolaikinio šokio renginį „Šokio stotys“, kurio metu šokėjai ir choreografai Goda Laurinavičiūtė, Petras Lisauskas, Giedrė Subotinaitė, Mantas Stebačinskas bei Rasa Sviderskienė supažindins visus norinčiuosius su šiuolaikinio šokio judesiais. Vaikai, jų tėveliai galės stebėti profesionalų kuriamus judesius, patys juos išbandyti.

Dar vienas festivalyje pristatomas šiuolaikinio šokio projektas – „Mes mieste“. Tai bendras Lietuvos šiuolaikinio šokio choreografų ir vaikų kūrybinis projektas, kuriame dalyvaus 70 vaikų iš Tauragės, Alytaus, Kauno ir Vilniaus. Birželio 1-ąją, Tarptautinę vaikų gynimo dieną, Menų spaustuvėje vyksiantis renginys taps baigiamuoju festivalio „Dansema“ akordu.

Festivalio „Dansema“ organizatoriai teigia, jog šiemet pirmą kartą vykstantis renginys nebus vienkartinis. Pasak B. Banevičiūtės, šiuo metu deramasi su kolegomis Latvijoje, Estijoje, Lenkijoje bei Rusijoje, siekiant bendradarbiauti. Pasak jos, bus siekiama plėsti festivalio geografiją, pristatyti daugiau spektaklių bei skatinti jų kūrimą Lietuvoje.

Parengė GODA DAPŠYTĖ

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Vasario

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 6 iš 7 
9:29:06 Feb 28, 2011   
Jun 2008 Oct 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba