Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2008-05-30 nr. 3192

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Viktoras Rudžianskas.
SVEIKINAME ŠIŲMETĮ POEZIJOS PAVASARIO LAUREATĄ!
56
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI2
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

AKTUALIJOS 
• Agnė Macaitytė.
„DEKALOGAS“, ARBA DIALOGO STOKA
1

POEZIJOS PAVASARIS 
• Mykolas Karčiauskas.
POEZIJOS ATLAIDAI
1
• Benediktas Januševičius.
ATSARGIAI – POEZIJA!
6
• TARPTAUTINIS POEZIJOS FESTIVALIS POEZIJOS PAVASARIS 2008

TEATRAS 
• Salomėja Burneikaitė.
KAIP AUGA BALIO LUKOŠIAUS „MOLINUKAS“
• „LĖLĖS“ ĮKŪRĖJO BALIO LUKOŠIAUS PAGERBIMAS
• Ridas Viskauskas.
IŠ LĖLININKŲ ŠVENTĖS PANEVĖŽYJE GRĮŽUS
• Indrė Stakvilė.
SPALVOTAS LIETUVIŠKAS JUOZAPO APSIAUSTAS

KNYGOS 
• „AUKSO LEGENDA, ARBA ŠVENTŲJŲ SKAITINAI“
• „DIENORAŠČIAI: 1978–2004“
• KITAS LIETUVIŲ PROZOJE“
• „DE PROFUNDIS“
• Ramūnas Čičelis.
LAISVO ŽMOGAUS ATVIRI NIUANSAI
• (PA)SKAITINIAI
• NAUJOS KNYGOS

MUZIKA 
• Edmundas Gedgaudas.
„JEIGU KELEIVIS ŽIEMOS NAKTĮ…“
1
• ARTIS: „...IŠGYVENTI PILNATVĘ“

DAILĖ 
• Kristina Stančienė.
IŠ PILIŲ GYVENIMO
1
 Julija Petkevičienė.
AMŽINAS LAISVĖS TROŠKIMAS
1

PAVELDAS 
• Greta Žičkuvienė.
BALTIJOS ŠALIŲ RESTAURATORIŲ KONFERENCIJA TALINE

POEZIJA 
• JONAS ŽEMKALNIS15
• BIRUTĖ GLIAUDIENĖ2

PROZA 
• Nerijus Meškauskas.
TAVO YRA LABIRINTAI
1
• Nerijus Meškauskas.
FONTANŲ ARCHITEKTAI

POEZIJOS PAVASARIO SVEČIŲ POEZIJA 
• MILOŠ ĐURĐEVIĆ2
• ANNE PORTUGAL
• PER-ERIC SÖDER
• WERNER SÖLLNER2
• JIŘÍ ČERVENKA

AKTYVIOS JUNGTYS/ ŠIUOLAIKINIS MENAS 
• ŠOKIS PATIEMS MAŽIAUSIESIEMS

KULTŪROS DIS/KURSE/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• Rimantas Gučas.
VILNIUI – GUGENHEIMO VEIDĄ!
24

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• Aurimas Lažinskas.
ŠIANDIENINĖ DESADIŠKA LITERATŪRA
5

KRONIKA 
• ŠIRDIS ANT DELNO
• VYTAUTO KERNAGIO ATMINIMUI
• MEILĖS PAŠTAS1

DE PROFUNDIS 
• Jadvyga Černiauskienė, Kaimo rašytojų sąjungos narė.
PASTABĖLĖS
1
• ZOFIJA VIRGANAVIČIENĖ-SUBAČIŪTĖ1
• Rolandas Kaušas.
APIE DIEVĄ (4)
13
• RES LUDENTES/ŽAIDŽIANTYS DAIKTAI
• Voldemaras Zacharka.
MŪSŲ MEDIKAI
1

PARK@S 
• Petras Rakštikas.
APIE ŽVAIGŽDES
2
• Sigita Inčiūrienė.
15 ŠIAULIŲ DAILĖS GALERIJOS METŲ: MISIJA ĮMANOMA
1
• Gintautas Mažeikis.
KAIRYSIS KOMUNITARIZMAS IR ALTERNATYVUSIS PILIETIŠKUMAS
• Vigmantas Butkus.
PILIETIŠKUMO SERŽANTAS
• Sigitas Vaičiulionis.
II TARPTAUTINIS PRANO STEPULIO TAUTINIŲ INSTRUMENTŲ ANSAMBLIŲ FESTIVALIS-KONKURSAS
• Jonas Nekrašius.
TASMANIJA – OBUOLIŲ SALA

DAILĖ

AMŽINAS LAISVĖS TROŠKIMAS

Julija Petkevičienė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Asta Kulikauskaitė-Rastauskienė. „Mergaitė“. 2008

Trapi, santūri, svajinga, švelni, gaivališka – tokią moterį savo kūryboje regi tapytoja Asta Kulikauskaitė-Rastauskienė. LDS galerijoje „Galerija XX“ Panevėžyje gegužės 16–29 d. veikė menininkės tapybos bei piešinių paroda „Apie garsą ir tylą“. Kamerinėje galerijos erdvėje, darniai papildydami vienas kitą, autorės piešiniai ir tapyba sudarė visumą, kurioje nėra nieko nereikalinga, tačiau apstu įvairių prasmių ir poteksčių.

Pirma mintis, šovusi į galvą apžvelgus parodos ekspoziciją, – laisvė. Tai autorės minčių, potėpių, linijos, dėmės, kolorito laisvumas, neišsenkančios interpretacijų galimybės žiūrovams, atitinkamas vaizduojamų dalykų charakteris. Tiek A. Kulikauskaitės-Rastauskienės tapybos, tiek piešinių pagrindinis motyvas – moteris. Menininkė gilinasi į skirtingus šios temos aspektus, tačiau išlaiko savitą žvilgsnį ir nesistengia besąlygiškai šlietis prie vyraujančių meninių, socialinių strategijų ar aklai jas kritikuoti. A. Kulikauskaitė-Rastauskienė jau yra pristačiusi „moteriškai“ angažuotų kūrinių, kurie buvo paveikūs ne tik plastika, bet ir idėjomis, naujomis moteriškumo problemos variacijomis.

Nepaisant to, kad „biologinės“ moterų ypatybės tarsi nesiskiria, tačiau kiekviena turi savitą charakterį, kurį formuoja tam tikri socialiniai – aplinkos, auklėjimo bei kiti veiksniai, gyvenimo jai priskirti „vaidmenys“. Tradiciškai įprasta manyti (nors mūsų laikais daug kas, neretai ir moterys, tokią sampratą neigia), jog moteris daugiau dėmesio skiria estetikai, grožiui, ji kruopštesnė, labiau pasitiki intuicija. Be to, moteris įsivaizduojama kaip kantresnė, jautresnė, rūpestingesnė, atsargesnė. A. Kulikauskaitė-Rastauskienė šiuos stereotipus konstatuoja, analizuoja, kviečia permąstyti, pasitelkdama dailės išraišką. Menininkė daug dėmesio skiria moters kūno, povyzos, kaip galimo jos sielos, savijautos pasaulyje atspindžio, analizei. Juk kas geriau supras moterį, jei ne moteris... Tapytoja teigia, kad jos darbuose yra daug asmeninių potyrių refleksijos, autobiografiškumo.

A. Kulikauskaitės-Rastauskienės kūryba, kurioje permąstomi moters būties ypatumai, meno istorijoje gana naujas reiškinys. Įprasta, kad moteris ilgai tebuvo tik malonus akiai vaizdavimo objektas, o vaizduotojo poziciją paprastai užimdavo dailininkai vyrai. Tačiau, nors menininkė mėgsta kritiškai, su švelnia ironija žvelgti į kai kuriuos stereotipus, nepriskirčiau jos tapybos ir piešinių prie vadinamųjų „moterų menininkių“, pasižyminčių radikalesnėmis feminizmo idėjomis, kūrybos. Jos darbai kartais įkūnija labiau „vyrišką“ vaizduojančiojo charakterį. A. Kulikauskaitė-Rastauskienė geba tarsi pasislėpusi už ekspresyvių pavidalų, lyg stebėdama iš šalies atskleisti moteriškas mintis ir aistras.

Ši menininkė – piešėja, gerai jaučianti kūno proporcijas. Jos vaizduojama moteris nėra tobulai tikroviška, reali – kiekvienos linijos virpesys įpučia piešiniui gyvastį ir sukuria savitą charakterį. Tapytoja piešia anglimi, kurios minkštumas suteikia galimybę laviruoti tamsių ar monochromiškų tonų skalėje – nuo skaidrios pilkumos iki sodrios juodos. Parodoje pristatytas piešinių ciklas, anot autorės, gimė po ilgokos kūrybinės tylos, besiklausant muzikos. Tai buvo Norah Jones albumas „Come Away with Me“. Net ir to nežinodamas pajunti, kad eksponuojami darbai – muzikalūs. Piešiniuose – moteris, fortepijonas, klavišas, šokio žingsnelis, prisilietimas. Būtent prisilietimo magija ryškiausiai atskleidžia dailininkės moteriškumo sampratą. Per kūno deformaciją, sąlygiškas formas ji perteikia stiprius vidinius išgyvenimus. Moteris A. Kulikauskaitės-Rastauskienės kūryboje – laisva ir rami, žinanti savo vertę, gerbianti savo kūną, nežiūrint į tariamą jo netobulumą, atitolimą nuo standartų.

„Tapyboje tylą bandau įgarsinti mergaitės žvilgsniu, o garsą – tyliu pėdų siūbavimu vandeny. Piešiniuose ir tapybos darbuose tylą bandau pakeisti garsu – mano moteris groja, miega, pirštu paliečia juodą fortepijono klavišą. Kaip garsui reikalinga tyla, pauzė, taip ir tyla atsiranda garsui tylant“, – sako A. Kulikauskaitė-Rastauskienė.

Žiūrint į menininkės tapybos darbus, matyti, kad toji tikra/menama „muzika“ tai nutyla, tai suskamba dar smarkiau. Drobėse niūniuoja naivus ir ramus mergaitės (kada nors tapsiančios moterimi) veidas („Mergaitė“, 2004), „džiazuoja“ ekspresyvios kompozicijos („Geltona improvizacija“, 2004; „Žalia improvizacija“, 2004), meditatyviai teliuškuoja vanduo („Pėdos vandeny“, 2001), ploja rankos („Rankos“, 2001). Ši tapyba įkūnija nemažai art informel, abstraktaus ekspresionizmo bruožų. Tai laisvi potėpiai, eskiziška maniera, iš dėmių „konstruojamos“ formos, „gyvas“ dažo sluoksnis. Menininkės tapyboje svarbus atsitiktinumo momentas, padedantis išreikšti emociją, pasirinktą motyvą; tai puiki vizualios komunikacijos priemonė. Atsitiktinis potėpio išsiliejimas jos darbuose atrodo tarsi spontaniškas pasąmoninio kūrybingumo išlaisvinimas.

A. Kulikauskaitė-Rastauskienė, reflektuodama save ir savo išgyvenimus, atskleidžia kiekvienai moteriai būdingas būsenas bei nuotaikas. Nepriklausomai nuo moters amžiaus, nuo jos padėties visuomenėje ar amžiaus – vidinės ramybės ir laisvės troškimas yra amžinas. Kaip ir muzika, kuri neapsieina be tylos...

 

Skaitytojų vertinimai


47672. Asta Kulikauskaite :-) 2008-07-02 16:37
Puikus straipsnis, pukus darbai... sveikinu... Noreciau paprasyti paslaugos, gal galeciau gauti dailininkes - autores Astos koki nors kontakta, kad galeciau susisekti asmeniskai. Dekoju. Asta Kulikauskaite - laisva menininke.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Vasario

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 6 iš 7 
9:28:47 Feb 28, 2011   
Jun 2008 Oct 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba